Gå til innhold

Mario-skaper ut mot spillkvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er for mange som kun fokuserer på å lage nettbaserte spill med månedsavgift for tiden.

 

Det er for mye fokus på Flerspiller og spilling over nettet generelt sett. Har du sett White Knight Cronicles? ett RPG spill som har integrert Nett spilling. på en slik måte at den ene karakteren din kan du lage selv og han har selvfølgelig ingen stemme, men historien i spillet har ingenting med den karakteren å gjør. Men det er han du spiller i flerspiller.

 

Jeg savner virkelig spill med en STERK enspiller del, har vært så lite siden AC2 and Batman AA. Krysser fingrene for at Starcraft 2 leverer sakene

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk veldig enig med Shigeru her.

Jeg synes også at flerspiller har alt for stort fokus i spillutvikling.

Personlig synes jeg at en god enspiller opplevelse er mer verdt en en god flerspiller.

Greit skyterpill og idrettsspill kan jeg forstå har flerspiller men ikke så mye i et tradisjonelt rollespill eller action spill.

Savner mer fokus på å oppleve en god historie eller eventyr. OG jeg savner flere platform spill.

Flerspiller skal nemlig etter min mening ikke brukes som unnskyldning for å ikke gi en god enspiller tilbud.

Lenke til kommentar

Jeg savner virkelig spill med en STERK enspiller del, har vært så lite siden AC2 and Batman AA. Krysser fingrene for at Starcraft 2 leverer sakene

Personlig synes jeg nå ikke det er eller har vært noen særlig mangel på det i det siste. Mass Effect 2 kom i slutten av januar, Bioshock 2 ikke lenge etter, og Dragon Age fikk nettopp en expansion som byr på lenger effektiv spilletid og mer story enn de fleste fullpris-spill gjør. Om du har en PS3 i huset, har også Heavy Rain og God of War 3 kommet ut i samme tidsperiode. Om ca to måneder sitter vi (etter planen) med Alan Wake og Red Dead Redemption i hendene også, der hvertfall jeg forventer knall singleplayer.

 

Det er mulig Miyamoto har et poeng, men 2009 kunne samtidig by på noen av de suverent største salgssuksessene i spillhistorien (hvorav den ene er et særdeles populært multiplayerspill), samt. et ganske så rikt utvalg av andre gode utgivelser. Kan det være at markedet rett og slett ble mettet?

Endret av Nivlheim
Lenke til kommentar

Håper Nintendo snart offentliggjør 3DS og det nye Zeldaspillet.

Da blir jeg fornøyd :D

I concur. + det nye Pokémonspillet. :)

 

Synes Funcom burde hørt på den godeste herr Miyamoto. Jeg vil ha fortsettelsen av Den Lengste Reisenog Drømmefall, ikke disse evindelige MMOene som de bare taper penger på fordi de prøver å bli det nye Blizzard. :(

Lenke til kommentar

Sannheten er at investorer føler seg svært mye tryggere med utviklere som lager spill som krever nettspill rett og slett fordi det er bedre mulighet for å kontrollere piratkopiering i slike spill.Når du logger deg på for å spille online får man mulighet til å gjøre autentisering av om det er en virkelig konto. Det er derfor bioware innførte sitt cerebrus network, og hvorfor ubisoft har etablert sin online DRM.

 

Jeg kunne også begynne å prate om games as a serivce og lignende modeller som også styrker opp om ønsket om å bruke web baserte løsninger fremfor singleplayer opplevelser, men det skal jeg ikke gjøre. Poenget er uansett at mennene med pengene synes det er tryggere å ha brukerne koblet til nettet.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så veldig rart at det blir srort fokus på flerspiller med tanke på hvor stort det har blitt de siste generasjonene. Men er veldig usikker på om det om noen år vil være en avgjørende faktor på samme måte som det er i dag. Føler det er mange spill som bare har kasta bort tid på å få i stand en flerspiller, tid som burde vært brukt på å lage bedre singleplayer.

Lenke til kommentar

Sannheten er at investorer føler seg svært mye tryggere med utviklere som lager spill som krever nettspill rett og slett fordi det er bedre mulighet for å kontrollere piratkopiering i slike spill.Når du logger deg på for å spille online får man mulighet til å gjøre autentisering av om det er en virkelig konto. Det er derfor bioware innførte sitt cerebrus network, og hvorfor ubisoft har etablert sin online DRM.

Så i følge din logikk så finnes kun bra spill til PS3 siden alle kan trygt investere i PS3 spill fordi det ikke lar seg piratkopiere?

 

Det har kommet og det vil komme mange bra singleplayer spill med bra historie. Men hvorfor skal de ignorere den økende trenden med at spillerene ønsker å være mer sosiale mens de spiller? Hvorfor kan ikke folk lage begge typer spill?

 

Og hvem er denne "vi" han snakker om som ikke har solgt bra nok med spill? Er det Nintendo han snakker om? For det kan jo ikke være f.eks utviklerene av Modern Warefare 2 han snakker om, dette spillet knuste jo både den ene og andre salgsrekorden.

Nei, det må være Nintendo han snakker om for det er flusst av spill (både singleplayer only og singleplayer/multiplayer) som har solgt i bøtter og spann fra andre utviklere og på andre platformer.

 

Hvis de ikke har skjønt det enda, så er hemmeligheten et spill med både knakene god singleplayer og multiplayer (ja, det er deg vi snakker om Starcraft/Starcraft 2 :p). Men ja, jeg forventer ikke akkurat at skaperen av Mario skal forstå dette konseptet med sosial gaming på kryss av landegrenser.

 

Nesten så jeg tør påstå at jeg nesten merker en slags misunnelse her over at så mange andre spill selger bedre enn hans. Men det får bli med synsingen.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Bare fordi han ikke akkurat jobber for et av de mest innovative spillutviklerene så betyr ikke det at han ikke har et poeng.

 

Nei, greit nok, men har han et poeng? Var det så lite innovasjon i 2009? Er det noen grunn til å annta at en typisk lite livsviktig rekreasjonsaktivitet som koster penger ikke skal preges av en finanskrise? Er det ikke typisk den type ting som lider under økonomisk uro?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jo selvfølgelig har finanskrisen hatt en innvirkning på spillsalget, hvor mye derimot er åpent for diskusjon. Jeg har f.eks. brukt mer penger på spill i 2009 enn noen år før det.

 

Men det jeg mener finanskrisen har hatt størst innvirkning på er hvilke spill som produseres. Når utviklerene ser en mulig krise komme faller de tilbake på gamle synder og produserer spill for å sikre seg masse penger. Det er her den typiske MMO kommer inn i bildet. Etter suksessen Blizzard hadde med WoW ser mange spillutviklere på slike MMO som en god kilde til "enkle" penger. Problemet er bare at spillere har sett det før, de potensielle kjøperene har allerede WoW, og trger derfor ikke en ny WoW-klone. Det fører igjen til et større tap av penger.

 

Det de da også velger å gjøre er å falle tilbake på enkle formler som de vet at de har lykkes med før. Altså lite kreative spill. Kan ikke akkurat si at det kom så mange nye spilltittler med nye konsepter i 2009. Eller jo det kom vel en god del i Indie-sjangeren, som ikke virker å ha blitt så hardt rammet av finanskrise.

 

Men tilbake til det jeg mente å si. Det hele er en ond, selvforsterkende sirkel. Hele finanskrisen baserer seg jo på kollektiv psykologi. Du tror det kommer til å gå dårlig, og fordi du tror det vil det mest sannsynlig gjøre det. I spillbransjens tilfelle fordi de faller tilbake til å lage "kjedelige", godt brukte spill i et marked som setter større og større krav til innovasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...