Gå til innhold

Pico-projektor slår et slag for USB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitat;

Texas Instruments er kanskje best kjent for sine dyre kalkulatorer og annet datautstyr her til lands, men de driver også med håndholdte projektorer – også kalt pico-projektorer.

 

Himmel å hav mann, hvor uniformert går det an å bli for en skribent innen det audiovisuelle.

 

Texas Instruments er er oppfinner og produsent av en av de to (3 hvis vi tar med LCD) projektor chip teknologiene. Texas Instruments DLP® micromirror teknologi brukes i over 90% av alle digitale kino projektorer og sikkert over 50% av alle andre digitale projektorer.

 

Så da å skrive at de også driver med pico-projektorer ved siden av kalkulatorer osv. blir så totalt missvisende, når det de gjør er å lage DLP® chipen til pico-projektorer. Her som en prototyp projektor for å demonstrere sin nye DLP pico-projektor chip og relatert teknologi. Det betyr ikke at de faktisk skal lage og selge projektorer, noe de faktisk ikke gjør med regulære projektorer, men selger DLP® chiper til andre produsenter av projektorer.

 

DLP® Pico™ Projector Development Kit

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den blir i hvert fall lyssvak med sine 20 lumen, mot normale projektorer som vanligvis har mellom 1500 og 3000 lumen i prisklassen 3-10 tusenlapper. For å få samme lysstyrke må man altså plassere den så nært lerretet at arealet blir en hundredel. F.eks redusere fra 2*3 meters bilde til 20*30 cm bilde (ca et A4-ark).

 

At den fores med USB-kabelen betyr at den trekker maksimalt 2,5 Watt. LEDen som er lyskilden bruker nok ca 2 Watt av det. Litt av lyset går tapt i systemet så det blir antagelig en lysstyrke som er sammenlignbart med en 1 Watt LED lommelykt på et A4-ark (tilsvarende størrelse som en 14" PC-skjerm).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Den blir i hvert fall lyssvak med sine 20 lumen, mot normale projektorer som vanligvis har mellom 1500 og 3000 lumen i prisklassen 3-10 tusenlapper. For å få samme lysstyrke må man altså plassere den så nært lerretet at arealet blir en hundredel. F.eks redusere fra 2*3 meters bilde til 20*30 cm bilde (ca et A4-ark).

 

At den fores med USB-kabelen betyr at den trekker maksimalt 2,5 Watt. LEDen som er lyskilden bruker nok ca 2 Watt av det. Litt av lyset går tapt i systemet så det blir antagelig en lysstyrke som er sammenlignbart med en 1 Watt LED lommelykt på et A4-ark (tilsvarende størrelse som en 14" PC-skjerm).

 

Det er vel flere av disse små som har bortimot like liten lysstyrke, men man velger vel mellom lite og "bra" bilde, eller stort og dårlig.

Lenke til kommentar

Ja, det er en glidende overgang mellom lite og passe lysstyrke og stort og for dårlig lysstyrke.

 

I praksis vil jeg tror det begrenser seg til A4 i typisk klasseromsbelysning, til postkortstørrelse i overskyet godt dagslys og tilsvarende en 40" TV i en stue med bare et par telys som belysning. Blir det noe særlig større enn det så må man helst være i mørkerom og ha godt nattsyn for å få noe særlig ut av den opplevelsen.

 

Projektoren har altså mest for seg når det er 2-5 personer som vil se og man står ganske tett og kikker over skuldrene til hverandre. F.eks god underholdning for de som sitter på et par buss-seter og de på raden bak om de kikker over hodestøttene. Den er nok med andre ord helt uegnet for å vise noe til en hel skoleklasse framme i klasserommet.

Lenke til kommentar

Den blir i hvert fall lyssvak med sine 20 lumen, mot normale projektorer som vanligvis har mellom 1500 og 3000 lumen i prisklassen 3-10 tusenlapper. For å få samme lysstyrke må man altså plassere den så nært lerretet at arealet blir en hundredel. F.eks redusere fra 2*3 meters bilde til 20*30 cm bilde (ca et A4-ark).

 

At den fores med USB-kabelen betyr at den trekker maksimalt 2,5 Watt. LEDen som er lyskilden bruker nok ca 2 Watt av det. Litt av lyset går tapt i systemet så det blir antagelig en lysstyrke som er sammenlignbart med en 1 Watt LED lommelykt på et A4-ark (tilsvarende størrelse som en 14" PC-skjerm).

 

Det kan jo tenkes at det er en USB 3.0 enhet only og da vil den kunne trekke 4.5 Watt

Lenke til kommentar

Ja, det er en glidende overgang mellom lite og passe lysstyrke og stort og for dårlig lysstyrke.

 

I praksis vil jeg tror det begrenser seg til A4 i typisk klasseromsbelysning, til postkortstørrelse i overskyet godt dagslys og tilsvarende en 40" TV i en stue med bare et par telys som belysning. Blir det noe særlig større enn det så må man helst være i mørkerom og ha godt nattsyn for å få noe særlig ut av den opplevelsen.

 

Projektoren har altså mest for seg når det er 2-5 personer som vil se og man står ganske tett og kikker over skuldrene til hverandre. F.eks god underholdning for de som sitter på et par buss-seter og de på raden bak om de kikker over hodestøttene. Den er nok med andre ord helt uegnet for å vise noe til en hel skoleklasse framme i klasserommet.

 

Du har nok rett her - men jeg vil si det er en akseptabel løsning for en såpass portabel device. Når du kan bære den med deg permanent i laptop-bag'en pga. vekt og størrelse er neglisjerbar så er det ikke så dum device, selv om det ikke er statter en skikkeig prosjekter naturligvis - men det prøver den jo ikke heller :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg finner det merkelig at de skryter av at det er så enkelt at den kun har USB.

For meg virker det istedet unødvendig komplisert.

Alle som bruker projector bruker SCART, VGA, HDMI, Component eller Composite.

Skal USB liksom være enkelt? Kanskje hvis du har en PC med Windows og denne spesialdriveren installert...

 

Mye enklere om den bare hadde VGA...

 

 

Mulig jeg har misforstått noe vesentlig... Men med kun USB kan den ikke kobles til en Riks-TV-dekoder, DVD-spiller osv.

 

Er denne USB-driveren noe som følger med Windows, Linux og Mac, eller må man installere den medfølgende CD-plata?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Du har nok rett her - men jeg vil si det er en akseptabel løsning for en såpass portabel device. Når du kan bære den med deg permanent i laptop-bag'en pga. vekt og størrelse er neglisjerbar så er det ikke så dum device, selv om det ikke er statter en skikkeig prosjekter naturligvis - men det prøver den jo ikke heller :)

Hvis man først har med seg bærbar PC så tror jeg det kan være bedre å bruke skjermen på den bærbare PCen enn pico-projektoren. ;)

 

Mye enklere om den bare hadde VGA...

I så fall ville jeg kun hatt mini-HDMI på den. (+ power på ett eller annet vis)

Særlig med tanke på det du skriver om DVD-spillere, TV-boks osv. Så og si alle moderne bærbare PCer har i dag HDMI og VGA er bare et spøkelse fra fortiden som henger igjen fordi det tar tid å kvitte seg med bakoverkompatibilitet.

 

I framtida blir kanskje Wireless HDMI mer aktuelt for denne dingsen.

 

Driverne blir sikkert bare til Windows (fra CD/hjemmeside) i første omgang.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...