Gå til innhold

Kommentar: Apple-diktatur: En positiv ting?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Okey,

 

Vi hadde antagelig alle blitt friskere om staten (eller dertil egnet personell) hadde bestemt alt av hva vi skulle spise, drikke og gjennomføre tvungen fysisk trening.

 

Spesielt morsomt hadde det imidlertid ikke vært.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det ville blitt færre bilulykker dersom alle bilene styrte fart og kjørte av seg selv i sneglefart som en personlig liten buss. Spesielt raskt og morsomt hadde det ikke vært derimot. Det er ikke akkurat det vi ønsker.Og det med flash og batter i i forhold til HTML5 har jeg hørt det stikk motsatte; at HTML5 krever mer CPU-kraft for å dekode video.

Lenke til kommentar

+1 angående iPod, irriterer meg grenseløst over at muligens den beste mp3-spilleren på markedet ikke fungerer uten iTunes og synkronisering mot et bibliotek. Om jeg kunne betalt 50% mer for å bare kunne dra over mp3, wma, ogg, og flac filer direkte til enheten ville jeg ikke nølt.

 

EDIT: digget forresten artikkelbildet XD

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Okey,

 

Vi hadde antagelig alle blitt friskere om staten (eller dertil egnet personell) hadde bestemt alt av hva vi skulle spise, drikke og gjennomføre tvungen fysisk trening.

 

Spesielt morsomt hadde det imidlertid ikke vært.

Ja, det er jo en VELDIG relevant sammenlikning. Not.

 

Du har større valgfrihet på dette området enn hva Staten bestemmer eller ikke bestemmer over din hverdag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville ikke akkurat trekke frem Apple sin HTML5 entusiasme som noe positivt. Du kan heller trekke frem hvordan Apple tillater 'Main Kampf', men en annen musikkspiller eller andre programmer som Apple allerede har laget til iOS ikke får tillatelse.

 

Jeg har ikke noe i mot at Apple, Google eller Nokia går igjennom hva som blir lagt inn i deres butikker, men når de(programmene) ikke kommer gjennom fordi Apple ikke liker konkurranse så blir det litt tynt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du har større valgfrihet på dette området enn hva Staten bestemmer eller ikke bestemmer over din hverdag.

Du har ikke større frihet på disse enhetene enn hva Apple tillater.

 

Dersom du ikke likte det staten la opp til (i mitt tidligere eksempel) kunne du flytta til et annet land. Dette blir helt på linje med den muligheten det er å bytte ut iDingsen med en annen dings.

 

Apple kjører forøvrig dette regimet fordi Apple vil ha penger andres arbeid. God programvare eller tilleggsdingser nektes solgt sålenge Apple ikke mottar tilstrekkelige midler i royalties.

Lenke til kommentar

+1 angående iPod, irriterer meg grenseløst over at muligens den beste mp3-spilleren på markedet ikke fungerer uten iTunes og synkronisering mot et bibliotek. Om jeg kunne betalt 50% mer for å bare kunne dra over mp3, wma, ogg, og flac filer direkte til enheten ville jeg ikke nølt.

 

EDIT: digget forresten artikkelbildet XD

 

Til deg og de så alt for mange som tydeligvis fortsatt lever i uvisshet:

 

http://www.winamp.com/

 

Detekterer automatisk at du har satt inn en iPod og lar deg flytte låter til den fra spillelisten. Legg låter i playlist. Høyreklikk og velg Send to -> Olas iPod. Låtene blir så lagt inn på iPoden, men du må selv etterpå sørge for å legge låtene videre i spillelister (gjennom Winamp Library). Dropp Bento skinet når du installerer, det suger.

 

http://www.mediamonkey.com/ Med dette programmet har du også muligheten til å administrere iPoden din. Mediamonkey kan også synkronisere iPoden. Winamp tror/vet jeg ikke om har mulighet til det.

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

For meg er dette selvfølgelig veldig positivt. Så lenge de fortsetter med dette, slipper jeg å kjøpe overprisede produkter til gjennomsnittlig ytelse.

Naiviteten lenge leve.

Lenke til kommentar

Det er for meg ubegripelig at noen velger enheter/OS basert på en utopi om frihet. Jeg velger det som gir den beste brukeropplevelsen og det som fungerer mest mulig smertefritt. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om det er lukket eller åpent system så lenge det fungerer og tillater meg å gjøre det jeg trenger/vil gjør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når det hele blir sagt på den måten så var det kanskje ikke så galt likevel. Men hva med iPoden eller iPhonen jeg vil bruke uten å ha en eneste type mac i nærheten eller å bruke iTunes til å legge over musikk? Ja, da er jeg ganske "fucked"

Er du? Det vel heller ikke helt riktig at man MÅ ha en PC, det er jo bare å laste alt direkte ned på telefonen :) Det er faktisk sjelden nå at jeg stikker innom PCen for å gjøre noe (selv om det gir med en god oversikt der og jeg av og til foretrekker det, slik jeg gjorde med nokia pc suite)

 

Når jeg spør hvorfor folk ikke liker Apple, får jeg ofte som svar at ett selskap ikke skal bestemme innholdet på en enhet kjøpt og betalt av forbrukeren. Selv om jeg ikke kan si meg helt uenig i dette, så er jeg overbevist om at "Apple-diktatur" er en av de største grunnene til at Apple-produkter får god kritikk av IT-eksperter verden over.
Dette er også den eneste grunnen til at jeg ikke sitter med mange apple produkter i huset. Men i det siste (helt nylig) har det blitt både en iPod Touch (dattern) og en iPhone 4 (meg) til min store overaskelse hehe. Telefonen er rett og slett blitt råbra og jeg valgte den fremfor HTC Desire og Samsung Galaxy S samt Xperia.

 

iPhone 4 med iOS 4.0.1 ble mitt første møte med smart-touch-mobile verdenen og så langt er jeg strålende fornøyd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du har større valgfrihet på dette området enn hva Staten bestemmer eller ikke bestemmer over din hverdag.

Du har ikke større frihet på disse enhetene enn hva Apple tillater.

Jo, du kan velge noe annet enn Apple.

 

Dersom du ikke likte det staten la opp til (i mitt tidligere eksempel) kunne du flytta til et annet land. Dette blir helt på linje med den muligheten det er å bytte ut iDingsen med en annen dings.

Nei, det er overhodet ikke på samme linje. Det er en vesentlig mer komplisert og tungvint affære enn å ikke kjøpe et Apple-produkt.

 

Du bor allerede i et land fra du er født, men du er ikke født med et Apple-produkt lenket til kroppen.

 

Det er gøyalt å sette ting på spissen, men det er ikke nødvendig å påstå i ettertid at sammenlikningen er verken relevant eller balansert.

 

Apple kjører forøvrig dette regimet fordi Apple vil ha penger andres arbeid. God programvare eller tilleggsdingser nektes solgt sålenge Apple ikke mottar tilstrekkelige midler i royalties.

Apple godtar gratisprogramvare på iPad, iPhone og MacOS X, uten noe krav om «royalties» per «solgte» eksemplar.

Lenke til kommentar

Det er for meg ubegripelig at noen velger enheter/OS basert på en utopi om frihet. Jeg velger det som gir den beste brukeropplevelsen og det som fungerer mest mulig smertefritt. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om det er lukket eller åpent system så lenge det fungerer og tillater meg å gjøre det jeg trenger/vil gjør.

Tipper mange sa det samme under den tyske okkupasjonen av Norge under andre verdens krig :)

Lenke til kommentar

Om man skal hindre programmer å installeres fordi det kan føre til at man faktisk må bruke kreftenen i MACen (ref Flash i artikkelen) så kan en jo lure på hva en skal bruke maskinen til. Bokstøtte? Man må da kunne bruke kraften i en PC til whatever. På det grunnlaget så bør jo iMovie eller hva det heter også forbys, for all encoding av video tar jo alt for mye resurser og kan gjøre maskinen treg mens du bruker den... Hva med bare å ha en advarsel og la brukerne bestemme selv!

 

.. ikke det at HTML5 ikke er en god ting.. men den er bare ikke her ordentlig enda..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper mange sa det samme under den tyske okkupasjonen av Norge under andre verdens krig :)

Her var det mye usaklig.

 

Og når det gjelder Flash. Spør de samme IT menneskene som sier negative ting om Apples politikk (noe jeg er enig i). Du vil finne de samme negative holdninger. Flash er noe herk og det er bare positivt om Apple bidrar til bruk av andre standarder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det finnes faktisk et begrep for dette med å synes det er kjempeflott å bli bestemt over: masochisme.

 

Ellers er det jo rørende hvor mye enkelte gjør for å forsvare et selskap som ikke gjør annet enn å ta pengene deres i bytte mot dippedutter til høyere pris enn andre, og som også gjør det dyrere å bytte til andre og billigere dippeduttleverandører når man først har investert litt i spesialsydd tilleggsmateriale til førstedippedutten. Kanskje fordi det er et ork – og veldig dyrt – å leve i en verden som ikke er kompatibel med yndligsdippedutten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...