Gå til innhold

Kommentar: Apple-diktatur: En positiv ting?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

He, he... Du kan tydeligvis ikke ha prinsipper.

 

Jo jeg har veldig sterke prinsipper på ting som er viktig i livet. Og selv om jeg elsker gadgets så innberegner jeg ikke de som så viktige for meg at jeg behøver å ta viktige moralske prinsipp valg i forhold til de. Om ditt liv er så trivielt at åpenhet av programvare på din telefon/musikkspiller/laptop er hvor du må ta dine viktige livsvalg så sier jeg bare lykke til i kampen!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hæ ?

Jeg lever av å lage programvare som kan kjøres bl.a. på Windows. Jeg kan love deg at MicroSoft ikke får ei krone av salgsummen.

Nei, men jeg antar at du utvikler programvaren i Windows, eller at flere av brukerene benytter Windows.

Hva har det med saken å gjøre ?

 

MicroSoft må da få lov å ta seg betalt for det de selv lager (Windows). De får ikke noe betalt for det jeg lager.

 

Det Apple gjør er å ta betalt (royalties) på alt andre lager til deres dingser (enter det er tillegsdingser eller programvare). Det er noe anderledes.

Lenke til kommentar

Neppe bare meg som først oppfattet "Ios" som det den egentlig er, en gresk øy i øygruppen Kykladene i Egeerhavet. Var dessuten en meget kort kommentar, som utelot mange viktige kontroverser, og feide over en svakhet på et punkt, fordi det ikke gjaldt i samme grad i det nesten. Kommentare kunne nok trengt litt mer arbeid, om enn bare for å bygge opp litt lengde og dybde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper mange sa det samme under den tyske okkupasjonen av Norge under andre verdens krig :)

 

Hoho! Her drar vi ting langt gitt! Dagens...

Du må jo gjerne forklare hvorfor den sammenlikningen er feil. Jeg skjønner jo at det er å dra den litt langt, men sammenlikningen er helt rettferdig.

Sammenligningen er ikke rettferdig, reell eller relevant. Den kan brukes for å trekke fram et poeng og et argument, men ikke som en sammenligning. De to situasjonene/fenomenene ligner ikke på hverandre.

 

EDIT:

En annen årsak til at jeg har vært skeptisk til disse avanserte smart/touch telefonene er at med denne revolusjonen vil det følge en flom av kriminelle forsøk på å infisere telefonene for å misbruke disse på samme måte som man gjør på datamaskiner.

 

Akkurat nå føler jeg meg da tryggest på lag med Apple.

Der har du et poeng. Sånn sett er det en bra ting, som sagt mest for vanlige folk. Jeg er en av dem som vil ta den sjansen.

 

Hvis apple snakker varmt om HTML5 er man automatisk skeptisk. Hvis Opera snakker om det står man på gjerdene og heier. Jaja. :roll:

Jeg er skeptisk til det meste, men aller mest skeptisk til at andre tar avgjørelser på mine vegne. Hadde Apple gitt brukere en mulighet for å aktivere flash på "egen risiko" (or whatever slags disclaimer) hadde ting stilt seg anderledes, men kontrolltrangen de legger for dagen fremstår jo stalinister som reine frihetsforkjempere til sammenligning.

Nettopp! De må ikke boikotte alt. De kan åpne en dør for mer datakyndige folk som vil ta den såkalte "risikoen" ved å legge ut en oppdatering eller noe greier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

He, he... Du kan tydeligvis ikke ha prinsipper.

Jo jeg har veldig sterke prinsipper på ting som er viktig i livet. Og selv om jeg elsker gadgets så innberegner jeg ikke de som så viktige for meg at jeg behøver å ta viktige moralske prinsipp valg i forhold til de. Om ditt liv er så trivielt at åpenhet av programvare på din telefon/musikkspiller/laptop er hvor du må ta dine viktige livsvalg så sier jeg bare lykke til i kampen!

Aha... så prinsippene dine gjelder kun så lengde de ikke er til ulempe for deg selv.

 

Prinsippielt sett (<- artig ordvalg!) er de da vel ikke prinsipper lenger.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Du vet at den tyske okkupasjonsmakten som tok kontrollen over Norge gjorde mye ondt. Dette viste ikke de fleste på denne tiden. Ja de var en okkupasjonsmakt, men de tok også med seg mange gode løfter som mange nordmenn likte godt og trodde på. Høres dette kjent ut?

 

Jeg sier ikke at Apple er nazistiske eller er like ille, jeg bare peker på at det finnes sammenlikninger der.

 

Til slutt vil jeg si at person angrep alltid er en god taktikk, hyggelig å føre en diskusjon sånn og jeg vil peke ut at du som Apple sin støttespiller først tok den veien.

 

Jeg mener det er en svært drøy og pinlig sammenligning, og at du fortsetter å bruke den analogien får stå på din regning.

 

Og hvordan i all verden du oppfatter det jeg skriver som personangrep fatter ikke jeg. Men om du er såpass hårsår så får jeg bare beklage om du følte deg støtt.

Endret av dredg
Lenke til kommentar

Tipper mange sa det samme under den tyske okkupasjonen av Norge under andre verdens krig :)

 

Hoho! Her drar vi ting langt gitt! Dagens...

Du må jo gjerne forklare hvorfor den sammenlikningen er feil. Jeg skjønner jo at det er å dra den litt langt, men sammenlikningen er helt rettferdig.

Sammenligningen er ikke rettferdig, reell eller relevant. Den kan brukes for å trekke fram et poeng og et argument, men ikke som en sammenligning. De to situasjonene/fenomenene ligner ikke på hverandre.

Tyskland tok frihet fra nordmenn, mange hadde ikke noe imot det. Apple tar frihet fra brukerne sine, mange har ikke noe imot det.

 

Ja Tyskland tok denne friheten med makt, dette er det som gjør at sammenlikningen går litt langt, men utover det likner de situasjonene.

Lenke til kommentar

det er greit med valgmuligheter, og de fleste som kjøper apple produkter er ganske inforstått om hva de blir med på etter at de har kjøpt enheten. de fleste som kjøper apple trur jeg egentlig er ute etter at noen skal bestemme hva som er best for dem. så de slipper å tenke selv. og de som argumenterer om at det ene systemet er sikrere en det andre. vell , det er ikke sikkrere en dumheten til brukern som sitter på systemet.

det at noen syntes det er greit at apple bruker sin markedskraft til å presse ut konkuranse, som f.eks flash. og promotere html5 syntes jeg ikke er greit. selv om jeg er for et pluginfritt internett, hjelper det lite at apple nekter noen plugins og promoterer sine egene, som f.eks quicktime. skyt motstandern i foten før løpet, for da vinner vi - starategi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha... så prinsippene dine gjelder kun så lengde de ikke er til ulempe for deg selv.

 

Prinsippielt sett (<- artig ordvalg!) er de da vel ikke prinsipper lenger.

 

Jeg tar prinsipielle standpunkter på mange punkter i livet, hvor jeg står på mine idèr og moralske verdier. Dette gjør jeg f.eks politisk, i arbeidslivet og i samboerskapet. Og tro meg det kan være til særs stor ulempe for meg til tider, særlig på privaten. :D

 

Når det kommer til operativsystemet på min telefon derimot så er jeg nok heller lykkelig likegyldig til om kildekoden er åpen eller lukket. Så lenge telefonen fungerer slik jeg vil at den skal gjøre bytter jeg den ikke før noen andre gjør det bedre. Og jeg har ingen moralske kval rundt den holdningen.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er en svært drøy og pinlig sammenligning, og at du fortsetter å bruke den analogien får stå på din regning.

 

Og hvordan i all verden du oppfatter det jeg skriver som personangrep fatter ikke jeg. Men om du er såpass hårsår så får jeg bare beklage om du følte deg støtt.

Du prøver ikke å forklare hvorfor denne er feil.

 

så er du dessverre så bortkommen i fanboy skogen at du aldri vil finne rett vei.

Dette er for meg personangrep. Dog jeg kan godt se at du ser på det som en lett fornærmelse.

 

Edit: for mange 'dog'

Endret av Nordmoen
Lenke til kommentar

Du prøver ikke å forklare hvorfor denne er feil.

 

Dette er for meg personangrep. Dog jeg kan godt se at du ser på det som en lett fornærmelse.

 

Jeg forklarte jo det i innlegget mitt som inneholdt "personangrepet". Jeg mener at man går alt for langt når man sammenligner okkupasjonen av Norge med valg av telefon. Hadde Apple kommet hjem til deg og tvunget deg å bruke iPhone og straffet deg med tortur og død hvis du gjorde opprør hadde analogien vært betimelig. Men du kan bare kjøpe deg et annet produkt og aldri vie Apple en tanke om så vil.

 

Forøvrig ser jeg ikke min kommentar som hverken et personangrep eller en fornærmelse. Det er et angrep på din mening, og det er jo derfor vi er her på Diskusjon.no for å diskutere.

Lenke til kommentar

Dette må være den dummeste artikkelen og tråden som er laget her. Apple gjør hva faen de vil med produktet og softwaren de selv har lagd. Sett igang med å lage deres egne produkter, der dere bestemmer hvordan produktet og softwaren skal være. Er dere ikke fornøyd med Apple? Enkelt, la vær å kjøp det! Ikke kjøp iPhone, iPod, Mac osv. Kjøp HTC/Nokia, en annen mp3-spiller og en PC med Windows/Linux. Det er ikke værre. Kundene/forbrukerne bestemmer ved å kjøpe eller ikke kjøpe produktet.

 

Jeg vet at Apple kan ha rare regler angående programvare etc. De kan også være dårlig på kundebehandling/reklamsjon/garanti. Dette er småtteri iforhold hvor mye PC, MS og Windows irreterte meg. Gikk over fra PC til Mac for ca. 3,5år siden og kommer til å fortsette å kjøpe iMac maskiner og iPod'er, uansett hva slags restriksjoner de kommer med.

Lenke til kommentar

Hæ ?

Jeg lever av å lage programvare som kan kjøres bl.a. på Windows. Jeg kan love deg at MicroSoft ikke får ei krone av salgsummen.

Nei, men jeg antar at du utvikler programvaren i Windows, eller at flere av brukerene benytter Windows.

Hva har det med saken å gjøre ?

 

MicroSoft må da få lov å ta seg betalt for det de selv lager (Windows). De får ikke noe betalt for det jeg lager.

 

Det Apple gjør er å ta betalt (royalties) på alt andre lager til deres dingser (enter det er tillegsdingser eller programvare). Det er noe anderledes.

Jeg sikter til OS X - ikke Appstore. Dette er den nærmeste sammenligningen med Windows.

Lenke til kommentar

Jeg forklarte jo det i innlegget mitt som inneholdt "personangrepet". Jeg mener at man går alt for langt når man sammenligner okkupasjonen av Norge med valg av telefon. Hadde Apple kommet hjem til deg og tvunget deg å bruke iPhone og straffet deg med tortur og død hvis du gjorde opprør hadde analogien vært betimelig. Men du kan bare kjøpe deg et annet produkt og aldri vie Apple en tanke om så vil.

Diskusjonen handler jo om hvordan Apple oppfører seg mot kundene sine, ikke hvordan Apple handler mot folk som ikke er kunder. Jeg var enig i at du ikke kan sammenligne måten Tyskland og Apple fikk sin makt.

 

Apple legger strenge restriksjoner på hva du kan bruke, hvordan du kan bruke og med hva du kan bruke dine produkter. Dette på samme måte som hvordan Tyskland handlet mot nordmenn, hvor de la strenge restriksjoner på hva folk kunne handle, hvordan de skulle oppføre seg og hva de skulle tro.

Lenke til kommentar
Selv velger å jeg å leve med pingvinene når arbeidsdagen tar slutt, men jeg har fikset altfor mange datamaskiner som har blitt trege etter at program x har blitt installert, til å si at verden hadde vært bedre uten Steve Jobs.

Jeg ser ikke at Apple-diktaturet skulle hindre at folk installerer idiotiske programmer på sine maskiner, iPad'er eller iPhones.

Er det bare gode, fornuftige programmer i Apples App Store?

rofl1.gif

Lenke til kommentar

Diskusjonen handler jo om hvordan Apple oppfører seg mot kundene sine, ikke hvordan Apple handler mot folk som ikke er kunder. Jeg var enig i at du ikke kan sammenligne måten Tyskland og Apple fikk sin makt.

 

Apple legger strenge restriksjoner på hva du kan bruke, hvordan du kan bruke og med hva du kan bruke dine produkter. Dette på samme måte som hvordan Tyskland handlet mot nordmenn, hvor de la strenge restriksjoner på hva folk kunne handle, hvordan de skulle oppføre seg og hva de skulle tro.

 

Så lenge alle kan velge selv å være kunde så faller jo sammenligningen fra hverandre, man kunne ikke velge i Norge under nazistyre.

 

Hvis disse "strenge" styringene er så forferdelig hvorfor er kundene til Apple de mest fornøyde? Og hvorfor er det alle de som ikke bruker produktene demmes som klager på dette?

 

Igjen, hvis Apple gjør noe som går utover hvordan min opplevelse er av produktet så velger jeg en annen leverandør. Men nå har det seg faktisk slik at det eneste Apple produktet jeg eier(iPhone 4) er den av alle mine gadgets som jeg er mest fornøyd med(og jeg eier mange!). Hvor er grusomhetene og begrensningen? For jeg finner de ikke...

Lenke til kommentar

Er det bare gode, fornuftige programmer i Apples App Store?

 

Det er mye tufsete og ubrukelig programmer der, men du vet ihvertfall at de har vært gjennom en kontroll slik at de ikke er skadelige eller forminsker ytelsen på din enhet.

 

 

Edit: Det ble 2 innlegg det gitt, trodde de skulle slå seg sammen automatisk?

Endret av dredg
Lenke til kommentar

@ Nordmoen: Nå skal det nevnes at forskjellen på Apple og konkurentene, og Nazi-Tyskland og Norge, er at folk faktisk har ett valg. Menneskene i Norge som fant ut at nei, jeg vil ikke leve i ett nazi okkupert Norge, hadde ikke stort de kunne si om saken. Med Apple så har du ett valg om du skal kjøpe ett Apple produkt eller ikke. Minuttet du oppdager at Apple setter restriksjoner eller begrenser friheten din på en måte du ikke liker, så kan du stemme med lommeboka. Prøvde du noe sånt i Nazi-okkuperte Norge ble du skutt eller gratulert med en fin dusj... Om du lever i uvissthet eller ikke har egentlig fint lite å si når du uansett ikke har ett valg og uansett ikke kan gjøre noe med det. Er jo ikke alltid full frihet er så veldig bra heller. Ta amerikanerne og dere helsepolitikk. Er jo noe de har valgt selv gjennom det politiske apparatet deres... Gir meg frysninger hver gang folk i Norge sier de ikke vil betales andres velferd gjennom skatt :S

 

Angående denne HTML5 vs Flash saken. Personlig synes jeg det er MYE bedre at filmer og animasjoner er tilgjengelig i ett fritt format som HTML og Javascript enn Flash, enkelt og greit fordi flere utviklere kan gjøre noe med saken hvis det er tregt eller dårlig, og mye raskere enn ett enkelt selskap noengang kunne drømme om å få til (spesielt når det er snakk om noe så utbredt som HTML). Trur også du kan være sikker på at nettleseren din kræsjer "litt" mindre med HTML5 enn Flash ;)

 

Til den personen som ikke likte att apple tar penger for utvikling av programvare. Det er kun på iOS plattformen de gjør dette, til Mac OS X kan du utvikle så mye det vil uten at det koster ett øre. At Apple skal ha litt penger for at programmet ditt skal ta opp plass i App Store synes jeg er helt greit, folk som selger programvare tjener fortsatt penger på det. Nokia gjør akkurat det samme, og du kan banne på at MS kommer til å gjøre det med Windows Phone 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...