Gå til innhold

Kommentar: Apple-diktatur: En positiv ting?


Anbefalte innlegg

Når det kommer til Flash så er det da ikke noen grunn for å blokkere den totalt, om man ønsker Flash så bør man kunne skru på flash, om man ikke bruker det så bør man bare kunne skru det av. Da får man både i pose og sekk, man får batteri om man er på jakt etter det og man får "internet slik det er" om man vil det.

 

Dette maset om promotering av HTML5 er jeg også skeptisk til. Grunnen til at Jobs blokkerer Flash er pga at han ønsker stålkontroll. Flash har faktisk vert med på å drive utviklingen av nettet fremover. De har alltid peilet ut kursen og så har HTML kommet etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si at jeg er enig i mye av det som nevnes i artikkelen, til tross for at jeg er tilhenger av fri programvare og personlig ikke ville valgt en slik forretningsmodell. Jeg er derfor veldig glad for at vi har de valgene vi har i dag, til tross for at ikke alle alternativer er aktuelle for enkelte av årsaker som går utover hva brukeren selv ønsker å bruke.

 

Slik jeg ser det så virker det som om at om man først benytter et produkt fra Apple, så er man fort avhengig av andre produkter av Apple.

 

Det til side så virker det som om Apple har gjort en god jobb med å lage et skrivebordsmiljø som gir god flyt for brukeren.

 

Og Apple må jo ha gjort noe riktig nå som MS ser det nødvendig å komme med slike sider: http://www.microsoft.com/windows/windows-7/compare/pc-vs-mac.aspx

"PCs are always ready, willing, and—most importantly—able to get down to business." :roll:

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Apple kjører forøvrig dette regimet fordi Apple vil ha penger andres arbeid. God programvare eller tilleggsdingser nektes solgt sålenge Apple ikke mottar tilstrekkelige midler i royalties.

Apple godtar gratisprogramvare på iPad, iPhone og MacOS X, uten noe krav om «royalties» per «solgte» eksemplar.

Omformulering:

De godtar ikke at ting selges uten at det betales royalties til Apple av salgsummen.

Lenke til kommentar

Til deg og de så alt for mange som tydeligvis fortsatt lever i uvisshet:

 

http://www.winamp.com/

 

Detekterer automatisk at du har satt inn en iPod og lar deg flytte låter til den fra spillelisten. Legg låter i playlist. Høyreklikk og velg Send to -> Olas iPod. Låtene blir så lagt inn på iPoden, men du må selv etterpå sørge for å legge låtene videre i spillelister (gjennom Winamp Library). Dropp Bento skinet når du installerer, det suger.

 

http://www.mediamonkey.com/ Med dette programmet har du også muligheten til å administrere iPoden din. Mediamonkey kan også synkronisere iPoden. Winamp tror/vet jeg ikke om har mulighet til det.

 

Hmm, såvidt jeg vet gjør hverken Winamp eller Mediamonkey at du bare kan dra filer rett over på din Ipod.

Lenke til kommentar

Tipper mange sa det samme under den tyske okkupasjonen av Norge under andre verdens krig :)

 

Hoho! Her drar vi ting langt gitt! Dagens...

Du må jo gjerne forklare hvorfor den sammenlikningen er feil. Jeg skjønner jo at det er å dra den litt langt, men sammenlikningen er helt rettferdig.

 

Fri programvare burde alltid være et mål, at noen har kontroll har jeg ikke alltid noe imot, men når det ikke er en sammenheng og kontrollen utføres for å hindre konkurranse blir det litt for mye. Android er litt bedre, men jeg gleder meg mer til MeeGo

Lenke til kommentar

Selv masochisme blir å dra det rimelig langt. Og det er "rørende" å se hvor mange som tror at alle forsvarer selskapet bare fordi de liker enkelte av deres produkter :).

 

Når det kommer til Flash så er det da ikke noen grunn for å blokkere den totalt, om man ønsker Flash så bør man kunne skru på flash, om man ikke bruker det så bør man bare kunne skru det av. Da får man både i pose og sekk, man får batteri om man er på jakt etter det og man får "internet slik det er" om man vil det.

 

Dette maset om promotering av HTML5 er jeg også skeptisk til. Grunnen til at Jobs blokkerer Flash er pga at han ønsker stålkontroll. Flash har faktisk vert med på å drive utviklingen av nettet fremover. De har alltid peilet ut kursen og så har HTML kommet etter.

 

Hvis apple snakker varmt om HTML5 er man automatisk skeptisk. Hvis Opera snakker om det står man på gjerdene og heier. Jaja. :roll:

 

 

EDIT:

En annen årsak til at jeg har vært skeptisk til disse avanserte smart/touch telefonene er at med denne revolusjonen vil det følge en flom av kriminelle forsøk på å infisere telefonene for å misbruke disse på samme måte som man gjør på datamaskiner.

 

Akkurat nå føler jeg meg da tryggest på lag med Apple.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvis apple snakker varmt om HTML5 er man automatisk skeptisk. Hvis Opera snakker om det står man på gjerdene og heier. Jaja. :roll:

Jeg er skeptisk til det meste, men aller mest skeptisk til at andre tar avgjørelser på mine vegne. Hadde Apple gitt brukere en mulighet for å aktivere flash på "egen risiko" (or whatever slags disclaimer) hadde ting stilt seg anderledes, men kontrolltrangen de legger for dagen fremstår jo stalinister som reine frihetsforkjempere til sammenligning.

Lenke til kommentar

Når det kommer til Flash så er det da ikke noen grunn for å blokkere den totalt, om man ønsker Flash så bør man kunne skru på flash, om man ikke bruker det så bør man bare kunne skru det av. Da får man både i pose og sekk, man får batteri om man er på jakt etter det og man får "internet slik det er" om man vil det.

 

Dette maset om promotering av HTML5 er jeg også skeptisk til. Grunnen til at Jobs blokkerer Flash er pga at han ønsker stålkontroll. Flash har faktisk vert med på å drive utviklingen av nettet fremover. De har alltid peilet ut kursen og så har HTML kommet etter.

 

Tror du har misforstått litt jeg.... HTML 5 er åpen standard, som alle og ingen bestemmer over. Mens flash er en propitær og LÅST standard som kontrolleres av ET selskap, nemlig Adobe. Og da blir det kanskje litt dumt å fortrekke at ET selskap skal stakke ut kursen videre for internett?

 

Steve Jobs har skrevet et åpent brev om HTML5 og flash, jeg foreslår at du leser det så forstår du kanskje litt mer:

http://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/

Lenke til kommentar

Du må jo gjerne forklare hvorfor den sammenlikningen er feil. Jeg skjønner jo at det er å dra den litt langt, men sammenlikningen er helt rettferdig.

 

Fri programvare burde alltid være et mål, at noen har kontroll har jeg ikke alltid noe imot, men når det ikke er en sammenheng og kontrollen utføres for å hindre konkurranse blir det litt for mye. Android er litt bedre, men jeg gleder meg mer til MeeGo

 

Hvis du ikke forstår at en sammenligning mellom en okkupasjon av en nazistisk fiendtlig makt. Og det å kjøpe seg elektronisk duppedings med et lukket operativsystem av egen fi vilje er en urimelig sammenligning så er du dessverre så bortkommen i fanboy skogen at du aldri vil finne rett vei.

 

Det er slik at folk hyler å skriker om frihet og åpenhet, bare for at prinsippet er så viktig. Men det har seg nå engang slik at når en enhet gjør alt du vil at den skal gjøre hvorfor i alle dager skal man velge noe annet ut av prinsipp?

 

Jeg har aldri vært så fornøyd med en telefon, og aldri kunnet gjøre så mye som jeg gjør i dag som jeg gjør på min iPhone. Jeg velger ikke en annen telefon som fungerer dårligere på trass bare fordi jeg av prinsipp ikke liker Apple. Den dagen jeg kjøper en annen telefon er fordi den fungerer bedre enn den jeg har i dag, ikke fordi den forfekter en utopi om frihet.

Lenke til kommentar

Det er for meg ubegripelig at noen velger enheter/OS basert på en utopi om frihet. Jeg velger det som gir den beste brukeropplevelsen og det som fungerer mest mulig smertefritt. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om det er lukket eller åpent system så lenge det fungerer og tillater meg å gjøre det jeg trenger/vil gjør.

Tipper mange sa det samme under den tyske okkupasjonen av Norge under andre verdens krig :)

Dette er jeg enig i. Det høres ut som en "apologetic" holdning som skaper passivitet og konformitet. Question authorities and think for yourself. Veien til et diktatorisk regime er brolagt med gode intensjoner. Vote with your wallet. Klag om det er noe galt, f.eks StarForce draconial DRM rootkit har fått massiv medfart og folk har boikottet spill på grunn av det.F.eks jeg registrerte meg og postet selv at jeg var imot starforce og ville boikotte SpellForce 2 hos utviklerens forum.

 

 

Mange unnskylder seg med at slik og slik er bare en utopisk drøm. Men relativt så har vi det utopisk i Norge i dag i at vi ikke har krig, kan pakke all maten vi selger i butikken inn i plastikk, bruke maskiner for å masseprodusere varer så alt blir billigere.

 

 

Lenke til kommentar

Det ville blitt færre bilulykker dersom alle bilene styrte fart og kjørte av seg selv i sneglefart som en personlig liten buss. Spesielt raskt og morsomt hadde det ikke vært derimot. Det er ikke akkurat det vi ønsker.Og det med flash og batter i i forhold til HTML5 har jeg hørt det stikk motsatte; at HTML5 krever mer CPU-kraft for å dekode video.

Da har du antakeligvis hørt riktig. Tendensen i benchmarks slik som på denne siden, er at samme program skrevet for Adobe Flash yter bedre enn en tilsvarende implementasjon i Javascript eller lignende.

 

Når det kommer til avspilling av video, så vil CPU-bruken avhenge av hvor effektiv dekoderen er. Flash for Windows og OS X skal være i stand til å benytte seg av maskinvareakselerasjon til dekoding MPEG-4-innhold. Om nettleseren gir et "bedre" resultat avhenger av hvor god kodeken er.

 

Uansett så er ikke ytelsen i seg selv et veldig godt argument for å velge HTML5 med tilhørende teknologi fremfor Flash. Argumentet er bred og standardisert støtte, og at kontrollen ligger hos nettleseren - fremfor en 3. parts plugin. Dessuten så har ytelsen til Flash-plugin forbedret seg i takt med at programmet utvikles. Det ville være ytterst urimelig å anta at nettlesere ikke vil følge det samme mønsteret.

 

(...)

Til deg og de så alt for mange som tydeligvis fortsatt lever i uvisshet:

(...)

Med mindre noe har endret seg, så er ikke databaseformatet som iPod benytter, på noen måte tilgjengelig for de som ønsker å utvikle programvarebiblioteker som endrer på denne. Bruker du et produkt av nyere dato i iPod-produktserien, slik at det fortsatt kommer fastvareoppdateringer, så kan du ta det for gitt at resultateter blir litt mindre enn katastrofalt når Apple bestemmer seg for å endre på formatet. Dette har jeg opp igjennom tidene opplevd med iPod mini 1G, iPod 5G og iPod nano 3G. Det er fint at du ikke har opplevd noen problemer, og kanskje har du flaks neste gang det kommer en oppdatering til iPod touch. Men det blir ikke noe annet enn en koselig anekdote.

 

Det tryggeste er å bruke iTunes. Dessverre så er Windowsversjonen av iTunes treig og kommer med intrusiv programvare: Bonjour og Apple software update. Sistnevnte vil som standard krysse av for Safari. En tilsvarende råtten port. iTunes i OS X sliter ikke med noe annet enn at det er iTunes.

Lenke til kommentar

Det er for meg ubegripelig at noen velger enheter/OS basert på en utopi om frihet. Jeg velger det som gir den beste brukeropplevelsen og det som fungerer mest mulig smertefritt. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om det er lukket eller åpent system så lenge det fungerer og tillater meg å gjøre det jeg trenger/vil gjør.

 

Helt enig med du. Jeg har nå hatt iPhone i et års tid og for meg og mitt bruk fungerer den helt perfekt. Jeg savner egentlig ingen funksjoner. At noen syns den mangler masse og er "låst" i Apples verden får så være, da passer ikke telefonen for dem. Da er det ganske enkelt bare å kjøpe seg noe annet.. verre er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple kjører forøvrig dette regimet fordi Apple vil ha penger andres arbeid. God programvare eller tilleggsdingser nektes solgt sålenge Apple ikke mottar tilstrekkelige midler i royalties.

Apple godtar gratisprogramvare på iPad, iPhone og MacOS X, uten noe krav om «royalties» per «solgte» eksemplar.

Omformulering:

De godtar ikke at ting selges uten at det betales royalties til Apple av salgsummen.

... Ikke så veldig ulik all annen Windows-programvare i forhold til Microsoft. Noen har betalt for lisensen, enten det er OEM eller retail.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er slik at folk hyler å skriker om frihet og åpenhet, bare for at prinsippet er så viktig. Men det har seg nå engang slik at når en enhet gjør alt du vil at den skal gjøre hvorfor i alle dager skal man velge noe annet ut av prinsipp?

He, he... Du kan tydeligvis ikke ha prinsipper.

Lenke til kommentar

Jeg synes også at det er utrolig irriterende å måtte bruke Itunes for å overføre musikk til Ipod. Musikkfilene kommer inn på enheten med "kryptiske" navn, i et rot av "kryptisk" navngitte mapper. Med andre musikkspillere kan du kopiere og lime inn sangene rett inn i minnet. For øyeblikket bruker jeg faktisk PSP som musikkspiller, og har benyttet meg av filtypen ATRAC og AAC. Har headset til 1,5k og liker filene med god kvalitet! Tror faktisk du kan gjøre filene om til AAC i Itunes, men det hele blir for avhengig, begrenset og irriterende at jeg velger bort Ipod som musikkspiller. Liker også så mye frihet som mulig med mine enheter, så velger HTC Desire HD fremfor Iphone 4. Å velge programvare som er mest mulig effektive med tanke på ytelse og strømforbruk får være mitt eget ansvar. Jeg tar sjansen! "Apple-diktatur" er kanskje ra for "casual" folk, men ellers ei.

 

Okey,

 

Vi hadde antagelig alle blitt friskere om staten (eller dertil egnet personell) hadde bestemt alt av hva vi skulle spise, drikke og gjennomføre tvungen fysisk trening.

 

Spesielt morsomt hadde det imidlertid ikke vært.

Ja, det er jo en VELDIG relevant sammenlikning. Not.

Det er en irrellevant sammenligning, men en rellevant(og ironisk) måte å få frem et poeng på, og få motparten til å se ting fra et annet perspektiv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Apple kjører forøvrig dette regimet fordi Apple vil ha penger andres arbeid. God programvare eller tilleggsdingser nektes solgt sålenge Apple ikke mottar tilstrekkelige midler i royalties.

Apple godtar gratisprogramvare på iPad, iPhone og MacOS X, uten noe krav om «royalties» per «solgte» eksemplar.

Omformulering:

De godtar ikke at ting selges uten at det betales royalties til Apple av salgsummen.

... Ikke så veldig ulik all annen Windows-programvare i forhold til Microsoft. Noen har betalt for lisensen, enten det er OEM eller retail.

Hæ ?

Jeg lever av å lage programvare som kan kjøres bl.a. på Windows. Jeg kan love deg at MicroSoft ikke får ei krone av salgsummen.

Lenke til kommentar

 

Hvis du ikke forstår at en sammenligning mellom en okkupasjon av en nazistisk fiendtlig makt. Og det å kjøpe seg elektronisk duppedings med et lukket operativsystem av egen fi vilje er en urimelig sammenligning så er du dessverre så bortkommen i fanboy skogen at du aldri vil finne rett vei.

 

Det er slik at folk hyler å skriker om frihet og åpenhet, bare for at prinsippet er så viktig. Men det har seg nå engang slik at når en enhet gjør alt du vil at den skal gjøre hvorfor i alle dager skal man velge noe annet ut av prinsipp?

 

Jeg har aldri vært så fornøyd med en telefon, og aldri kunnet gjøre så mye som jeg gjør i dag som jeg gjør på min iPhone. Jeg velger ikke en annen telefon som fungerer dårligere på trass bare fordi jeg av prinsipp ikke liker Apple. Den dagen jeg kjøper en annen telefon er fordi den fungerer bedre enn den jeg har i dag, ikke fordi den forfekter en utopi om frihet.

 

Alle de gode tingene med Apples produkter er basert på åpen og frie standarder. epost, HTML, internett tcp-ip, wifi, bildeformater, tilogmed youtube er basert på det. De har brukt disse tingene og gjort det veldig bra. Men iTunes og iPod er et monopol, basert på åpne standarder, som bør åpnes mer. Microsoft brukte sitt Windows monopol til å promotere og gi ut gratis Internet Explorer. Noen år senere var det ingen konkurranse lengre, og den eneste måten å konkurrere på var å gi browseren ut gratis. Fremdeles er Firefox og Opera subsidiert av Google søkemotor (hvis jeg ikke tar feil).

 

 

Folk har kjempet for åpne standarder på internett (f.eks microsofts pollution of the protocols, egne standarder og måter å rendre websider på i internett explorer) og de har enda ikke hatt så mye press fra kommersielle krefter og har lykkes veldig bra. Internett er veldig demokratisk (vel, unntatt private forum som modereres feil), og folk flest har en demokratisk sans, og jeg håper det fortsetter. Opplys mannen i gata, stå på krava, det er nok av folk som vil motarbeide alt vi har oppnådd  de siste femti årene. Men pass på å nyt friheten og teknologien også :)

 

 

Lenke til kommentar

Du må jo gjerne forklare hvorfor den sammenlikningen er feil. Jeg skjønner jo at det er å dra den litt langt, men sammenlikningen er helt rettferdig.

 

Fri programvare burde alltid være et mål, at noen har kontroll har jeg ikke alltid noe imot, men når det ikke er en sammenheng og kontrollen utføres for å hindre konkurranse blir det litt for mye. Android er litt bedre, men jeg gleder meg mer til MeeGo

 

Hvis du ikke forstår at en sammenligning mellom en okkupasjon av en nazistisk fiendtlig makt. Og det å kjøpe seg elektronisk duppedings med et lukket operativsystem av egen fi vilje er en urimelig sammenligning så er du dessverre så bortkommen i fanboy skogen at du aldri vil finne rett vei.

Du vet at den tyske okkupasjonsmakten som tok kontrollen over Norge gjorde mye ondt. Dette viste ikke de fleste på denne tiden. Ja de var en okkupasjonsmakt, men de tok også med seg mange gode løfter som mange nordmenn likte godt og trodde på. Høres dette kjent ut?

 

Jeg sier ikke at Apple er nazistiske eller er like ille, jeg bare peker på at det finnes sammenlikninger der.

 

Til slutt vil jeg si at person angrep alltid er en god taktikk, hyggelig å føre en diskusjon sånn og jeg vil peke ut at du som Apple sin støttespiller først tok den veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...