Gå til innhold

Microsoft vil kapre Iphone-utviklere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dagens mobilmarked har applikasjoner ALT å si, og det er jo klart at produsenten ikke klarer å produsere like mange, som alle uhavhengige utviklere tilsammen!

 

Derfor har Microsoft vært alt for sent ute, Nokia også. De burde fått på plass et ordentlig system mye tidligere, men gode distrubisjonsmuligheter.

Lenke til kommentar

Med poengsystem, topplister, Genius-funksjon osv. osv. er argumentet om "prompe-apps" ganske svakt. Jeg er klar over at det finnes et enormt utvalg av elendige barnslige apps til iPhone, men har aldri blitt plaget av dem, og finner alltid applikasjonen jeg önsker enkelt og greit.

 

Men sier ikke imot at det finnes noen kvalitetsapplikasjoner til WM og S60, de er bare langt vanskeligere å finne enn de tusenvis av kvalitetsapplikasjonene til iPhone.

Lenke til kommentar

Med poengsystem, topplister, Genius-funksjon osv. osv. er argumentet om "prompe-apps" ganske svakt. Jeg er klar over at det finnes et enormt utvalg av elendige barnslige apps til iPhone, men har aldri blitt plaget av dem, og finner alltid applikasjonen jeg önsker enkelt og greit.

 

Men sier ikke imot at det finnes noen kvalitetsapplikasjoner til WM og S60, de er bare langt vanskeligere å finne enn de tusenvis av kvalitetsapplikasjonene til iPhone.

 

De mangler ei liste over de programmene som har fått best karakter. Genious listene lister bare apps som gjør det samme som apps man har instalert eller bruker mye.

 

Men det var ikke poenget. Poenget er at hvis man tar de 1000 beste programmene for windows mobile, iphone, android, s60 og den nye samsung greia så vil jeg tro man sitter med apps som gjør det samme og resten er bare crap.

 

Jeg vil ihvertfall tro at android og iphone står temmelig likt i det tilfellet.

 

Men android marketplace må få ut fingeren så folk i norge slipper å hacke mobilene sine da.

 

Hvor stor nytte disse listene i app store er, er vel også induviduelt. Av top 50 lista over kjøpte apps så har jeg 1,

 

Jeg har ingen av top 50 gratis og 3 på 50 top grossing (hva nå det er)

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Hvorfor vil en utvikler være lojal ovenfor en plattform? Skulle tro de tok det som passet de best.

 

AtW

 

Fordi de er hjernevaskede fansboys, er ikke noe værre en det.

En utvikler av programvare har i bunn og grunn bare et mål for øye, og det er å få solgt programvaren sin.

Om man da begrenser seg selv til en plattform (som tar en stor del av omsettningen) sier det seg selv at men skyter seg selv litt i foten.

Intet program selger man ubegrenset mye av heller, så ved da å bruke bare en plattform som IOS (heh) må man ha konstant høye volum for å tjene ok med penger, mens man f.eks på en annen plattform/salgskanal trenger mindre volum for å holde oppe samme omsettning.

 

Bodega til OSX synes jeg er et veldig fornuftig program i "startsfasen", her får utviklere en salgskanal uten store omkostninger, og har dermed større sjanse for å sitte igjen med noe ved salg.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil en utvikler være lojal ovenfor en plattform? Skulle tro de tok det som passet de best.

 

AtW

Han sier jo hvorfor. Fordi han har samme filosofi som Apple generelt og liker det. Han trenger ikke være en hjernevasket idiot med IQ på 20 for å utvikle noe til én plattform. Det er ganske vanlig, men det er det ikke alle som er enige i. Kjenner jeg blir varm i toppen av AllFather f.eks.

Lenke til kommentar

En utvikler av programvare har i bunn og grunn bare et mål for øye, og det er å få solgt programvaren sin.

Om man da begrenser seg selv til en plattform (som tar en stor del av omsettningen) sier det seg selv at men skyter seg selv litt i foten.

Målet om å tjene penger kan oppnås gjennom forskjellige strategier. Spesialisering på én plattform er én mulig strategi. Man oppnår da gjerne høyere kompetansenivå på den plattformen, og kan utnytte alle plattformspesifikke funksjoner og fordeler uten å måtte kompromisse omkring et minste felles multiplum for flere plattformer. For små utviklere med begrensede ressurser vil nok spesialisering ofte være gunstig.

Apple tar etter det jeg vet samme andel av omsetningen i sin App Store som konkurrerende "app stores". Synes 30% er en ganske rimelig for å besørge en omsetningskanal direkte inn i flere titalls millioner millioner "i-devices", og som også dekker hosting, administrasjon, betalingsløsning, osv.

 

Intet program selger man ubegrenset mye av heller, så ved da å bruke bare en plattform som IOS (heh) må man ha konstant høye volum for å tjene ok med penger, mens man f.eks på en annen plattform/salgskanal trenger mindre volum for å holde oppe samme omsettning.

Ser en logisk brist der. Forutsatt at prisen for en app er den samme på tvers av plattformer så må man ha nøyaktig samme volum totalt sett for å oppnå samme omsetning, uavhengig av om man utvikler for én eller flere plattformer. Fordelen med å utvikle for flere plattformer kan være at man trenger mindre volum pr plattform, men spørsmålet er om merinnsatsen med å støtte flere plattformer er verdt det. Hvis man f.eks selger 80% av volumet på én plattform, men må bruke 30% mer ressurser for å støtte en ekstra plattform, så vil det lønne seg å konsentrere seg om én plattform.

 

Bodega til OSX synes jeg er et veldig fornuftig program i "startsfasen", her får utviklere en salgskanal uten store omkostninger, og har dermed større sjanse for å sitte igjen med noe ved salg.

Bodega tar 7% av omsetningen. Greit nok, siden gjennomsnittsprisen for programmene der sikkert er minst 5 ganger høyere enn for iPhone-apps så blir det nok litt penger i kassa der også. Sjansene for at utviklerne bak Bodega skal sitte igjen med en grei fortjeneste er nok relativt stor. For utviklerne av programvare som tilbys gjennom Bodega vil nok resultatene variere, og det er kanskje tvilsomt om Bodega blir utbredt til majoriteten av Mac-brukere. ;)

Lenke til kommentar
Bodega til OSX synes jeg er et veldig fornuftig program i "startsfasen", her får utviklere en salgskanal uten store omkostninger, og har dermed større sjanse for å sitte igjen med noe ved salg.

Bodega tar 7% av omsetningen. Greit nok, siden gjennomsnittsprisen for programmene der sikkert er minst 5 ganger høyere enn for iPhone-apps så blir det nok litt penger i kassa der også. Sjansene for at utviklerne bak Bodega skal sitte igjen med en grei fortjeneste er nok relativt stor. For utviklerne av programvare som tilbys gjennom Bodega vil nok resultatene variere, og det er kanskje tvilsomt om Bodega blir utbredt til majoriteten av Mac-brukere. ;)

Veldig enig med deg Newton. Kan ikke helt sammenlignes. Det geniale med App Store, Android Market osv. er muligheten for amatører til å tjene en slant på utvikling. Jeg kan f.eks. nevne to tenåringer fra Norge som tjente én mill. på iPhone-app. Og den appen koster 11 kroner / 2 dollar.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil en utvikler være lojal ovenfor en plattform? Skulle tro de tok det som passet de best.

 

AtW

Han sier jo hvorfor. Fordi han har samme filosofi som Apple generelt og liker det. Han trenger ikke være en hjernevasket idiot med IQ på 20 for å utvikle noe til én plattform. Det er ganske vanlig, men det er det ikke alle som er enige i. Kjenner jeg blir varm i toppen av AllFather f.eks.

 

Problemet er ikke at han utvikler til en plattform i seg selv, elelr at han synes det er mest hensiktsmessig, det jeg ikke klarer å sette meg inn i er "lojalitet til plattformen"? Hvorfor? Jeg ser på en plattform som et redskap, som utvikler av et produkt så er ditt mål å tjene penger, og å lage et best mulig produkt, når jeg føler lojalitet i forbindelse med jobb, så er det ovenfor arbeidgiver, mine kunder og samfunnet, jeg har rett og slett vanskelig for å skjønne at en plattform er noe sted i lojalitetshirarkiet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Enig i den, men håper at f.eks. TV2 og Nordea laget apps for WP7 og Andoid også etterhvert og ikke bare Iphone.

Fordi at hvis de lager en iPhone app, får de hovedoppslag hos VG, DB, ITAVISEN, amobil, og alt av presse i Norge.

 

Ja, men det er da ikke noe i vegen for å utvikle de samme programmene til andre platformer, dette vil ikke føre til at de ikke får presseoppslagene for Iphone appen.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil en utvikler være lojal ovenfor en plattform? Skulle tro de tok det som passet de best.

 

AtW

Han sier jo hvorfor. Fordi han har samme filosofi som Apple generelt og liker det. Han trenger ikke være en hjernevasket idiot med IQ på 20 for å utvikle noe til én plattform. Det er ganske vanlig, men det er det ikke alle som er enige i. Kjenner jeg blir varm i toppen av AllFather f.eks.

 

Problemet er ikke at han utvikler til en plattform i seg selv, elelr at han synes det er mest hensiktsmessig, det jeg ikke klarer å sette meg inn i er "lojalitet til plattformen"? Hvorfor? Jeg ser på en plattform som et redskap, som utvikler av et produkt så er ditt mål å tjene penger, og å lage et best mulig produkt, når jeg føler lojalitet i forbindelse med jobb, så er det ovenfor arbeidgiver, mine kunder og samfunnet, jeg har rett og slett vanskelig for å skjønne at en plattform er noe sted i lojalitetshirarkiet.

 

AtW

Olive Drobnik skriver følgende i setningen før sluttreplikken om lojalitet til iOS: "In short I love the business that Apple enables me to conduct, I am very satisfied by it."

Virker da som at han er opptatt av å tjene penger på det han gjør, men også at at han trives svært godt med det og har det morsomt på veien. Er nok mange som skulle ønske at de hadde det slik på jobben. En slik motivasjon kan gjerne resultere i svært så gode produkt. Penger eller lojalitet er langt fra de eneste og sannsynligvis ikke de viktigste motivasjonsfaktorene for en god utvikler. Er nok mer en kompleks indre "drive" som ligger bak de virkelig store innovasjonene.

 

Hvem eller hva man kan føle lojalitet til kan man gjøre til en lang filosofisk diskusjon. Er selv ikke fremmed for å ha en slags "lojalitet" til et produkt. Jeg kan f.eks få en viss tilknytning til et produkt når det utgjør en essensiell del av min profesjonelle hverdag, når jeg har brukt det i tusenvis av timer, når jeg trives mye bedre med det produktet enn med konkurrerende produkt, når produktet gjør hverdagen min enklere og bedre, og når dette produktet er verktøyet som setter meg i stand til å gjøre jobben min slik jeg ønsker. Av lojalitet til min arbeidsgiver, mine kunder og samfunnet så er noe av det jeg kan gjøre for å prestere best mulig å bruke dette produktet. Jeg er så heldig å bruke et produkt som kontinuerlig utvikles og forbedres i raskt tempo, og dermed gir meg mulighet for kontinuerlig utvikling og forbedring av mine resultater. Jeg føler meg priviligert som har gleden av å bruke et slikt verktøy, for jeg husker tiden da jeg ikke hadde slike muligheter. Når et slikt produkt utgjør svært mye av den teknologiske basisen for hele ens profesjonelle virksomhet, og man vanskelig kan forestille seg å gå tilbake til mer primitive arbeidsmetoder og -verktøy, da kan det muligens oppstå noe som ligner "lojalitet" - så merkelig det enn høres ut. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Problemet er ikke at han utvikler til en plattform i seg selv, elelr at han synes det er mest hensiktsmessig, det jeg ikke klarer å sette meg inn i er "lojalitet til plattformen"? Hvorfor? Jeg ser på en plattform som et redskap, som utvikler av et produkt så er ditt mål å tjene penger, og å lage et best mulig produkt, når jeg føler lojalitet i forbindelse med jobb, så er det ovenfor arbeidgiver, mine kunder og samfunnet, jeg har rett og slett vanskelig for å skjønne at en plattform er noe sted i lojalitetshirarkiet.

 

AtW

Fortsatt ganske vanlig, men hvis du ikke skjønner vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forklare siden jeg ikke driver med noe sånt. Det er vel ekstra vanskelig å forstå at noen vil være lojale til Apple for mange, til Android ville vel folk tenkt at det er fordi det er et åpent system.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...