Gå til innhold

Billig 40 GB SSD fra Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er en video Anvil har tatt opp der han starter 50 apps samtidig fra en Kingston V 40GB på ca 10 sekunder. Intel x25-V yter så og si identisk, men har TRIM.

 

40MB/s skriv stemmer, det måles opp mot 45 peak.

Det som er viktig å påpeke er at den klarer 40MB/s ved 4KB random write også, som er 10.000 IOPS, sammenlignet med 3000 for indilinx, lavere for samsung, 3000-5000 for JMF612/618, og ca 15.000 for x25-M.

For bruk som OS + program "disk" skal ikke skrivehastigheten her være avskrekkende, bare spør de som har slike om de opplever det som et problem.

 

 

Den har også 190-200MB/s sekvensiell skriv LES (typo...), og ca 30.000 IOPS 4KB random read.

 

x25-V/Kingston V 40GB har lenge vært min anbefaling for systemdisk i HTPC ol. Den kan også holde lenge om man ikke har digre programmer eller video på den.

 

Som referanse, i min bærbare har jeg en 30GB Vertex, og har godt med plass til W7, Office 2007 + Open Office 3, mange nytteprogrammer, noen spill, noen GB med musikk, og har fortsatt 5-6GB ledig.

 

 

EDIT: @digidice, det har ikke vært et problem siden OCZ Core linja gikk ut av produksjon (JMicron kontrollere JMF60x). Alle moderne SSDer kan behandles trygt som harddisker, men det er en fordel med Windows 7 (eller vista), og et par kjappe tweaks.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det er da ikke bare oppstartstiden som blir bedre med gode SSDer, det som er mye viktigere er at hele systemet går glattere og vi slipper små "hakk" hele tiden under bruk.

 

Kjøpte 2stk Velociraptor 150gb for halvt år siden, kunne tenkt meg og hatt en SSD for windows og spilledisk.

 

Va nesten litt "Sløs" og kjøpe disse diskene da, greit dem har større lagring men jeg har bare win 7 alene på den ene 150gb og har 123 av 139 gb leding på sys disken.

 

Fåtall spill på den andre så 2 små SSD kunne gjort seg godt.

Skal handle nytt speilreflex kamera nå og bruker Photoshop så 2x velociraptor va vel ikke så gale og ha liggene uansett.

Lenke til kommentar

Har akkurat handlet inn en X25-M 80 GB G2 for arbeidsmaskina, og blir jeg fornøyd med den (noe jeg garantert blir), så blir det 2 stk av disse for HTPC-en og den bærbare.

 

At folk får plassproblemer på OS disk skyldes etter min mening to ting. Ukritisk installering av programmer, der man installerer alt det tilleggssnasket som man ikke har behov for. Og Windows sin håpløse håndtering av "users" kataloger. Skulle ikke tro at utviklerne hos Microsoft kunne noe om partisjoner. At en "users" katalog i det hele tatt som standard skal ligge på OS-partisjonen er håreisende tankegang - og måten å flytte den på er nesten verre.

 

Nå ble det siste litt OT, men relevant nok for den som vil oppleve effekten av SSD uten å tømme lommeboka.

Lenke til kommentar

jeg er strålende fornøyd med min X25-m 80GB gen.2 ihvertfall. Drømmer stadig om å finne en prisfornuftig 1,8" PATA-disk også, slik at jeg kan blåse friskt liv i min noe eldrende LG bærbare. Super pc for all del, men skulle gjerne hatt litt raskere harddisk. Tror det er samme harddisk som de har i de gamle iPodene, og de var ikke særlig raske.

 

Men anbefaler Intels SSD'r til alle, de er rett og slett fantastisk. Og for all del, ikke les dere blinde på "kun" 40mb/sek skrivehastighet. Ikke ofte man skriver så veldig mye, og det er IOPS som gjelder for systemets hastighet når det kommer til generell bruk

Lenke til kommentar

Det er da ikke bare oppstartstiden som blir bedre med gode SSDer, det som er mye viktigere er at hele systemet går glattere og vi slipper små "hakk" hele tiden under bruk.

 

Kjøpte 2stk Velociraptor 150gb for halvt år siden, kunne tenkt meg og hatt en SSD for windows og spilledisk.

 

Va nesten litt "Sløs" og kjøpe disse diskene da, greit dem har større lagring men jeg har bare win 7 alene på den ene 150gb og har 123 av 139 gb leding på sys disken.

 

Fåtall spill på den andre så 2 små SSD kunne gjort seg godt.

Skal handle nytt speilreflex kamera nå og bruker Photoshop så 2x velociraptor va vel ikke så gale og ha liggene uansett.

SSD til spill er nesten bortkastet, for de har mest innvirkning på oppstartstiden, de fleste spill laster veldig lite av filer eller kaller eksterne biblioteker underveis i spilling.

 

Operativsystem med ørten tusen småbibliotek og vanlige programmer derimot drar god nytte av SSD.

Lenke til kommentar

Vil ikke SSD innvirke endel på spill som laster underveis? F.eks nytt kart i shooters, kalkulering til ny runde i civilization, laste mellom verdenskart og soldatkamp i total war?

 

Langt fra alle spill som bare er å laste inn 1 gang og så spiller man nøyaktig det samme hele tida, kanskje tetris

 

Har ikke kjøpt meg ssd enda selv, men har nå mine teorier :)

Lenke til kommentar

Vil ikke SSD innvirke endel på spill som laster underveis? F.eks nytt kart i shooters, kalkulering til ny runde i civilization, laste mellom verdenskart og soldatkamp i total war?

 

Langt fra alle spill som bare er å laste inn 1 gang og så spiller man nøyaktig det samme hele tida, kanskje tetris

 

Har ikke kjøpt meg ssd enda selv, men har nå mine teorier :)

 

Det spiller litt inn på innlastingstid ja, men ikke noe vanvittig.

 

Ellers har jeg forsåvidt hatt en av disse en stund allerede.

 

AtW

Lenke til kommentar

40GB er fremdeles for lite. Bruker 40GB på min OS disk nå og da er alt av "store" ting (spill, film, bilder, dokumenter etc) på terabyte disken min. 80GB vil være det absolutte minimum for min del, tipper 2x80 eller en 160 blir det neste lagringsalternativet mitt. Er det noe poeng å sette to SSDer i RAID0? Hørte noe om da mistet man TRIM og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...