Gå til innhold

Test: Intel X25-M 160 GB Gen 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fundert å skaffe meg 2 stk 80 gb av disse, og sette opp i raid0. Det blir nok endel kjappere enn en 160 gb.

 

Men nå lurer jeg faktisk på kjøpe en 160 gb, vente noen mnd å kjøpe en maken for å kjøre raid. Prisen vil nok falle litt utover året tenker jeg.

 

Kanskje Netshop eller Komplett planlegger en supermandag/tirsdag i nærmeste fremtid? :cool:

Lenke til kommentar
Har fundert å skaffe meg 2 stk 80 gb av disse, og sette opp i raid0. Det blir nok endel kjappere enn en 160 gb.

 

Men nå lurer jeg faktisk på kjøpe en 160 gb, vente noen mnd å kjøpe en maken for å kjøre raid. Prisen vil nok falle litt utover året tenker jeg.

 

Kanskje Netshop eller Komplett planlegger en supermandag/tirsdag i nærmeste fremtid? :cool:

Eneste negative siden med noe slikt er at de (foreløpig) ikke støtter TRIM i Raid modus.

Håper virkelig det kommer etterhvert. :D

 

Skal også nevnes at 160 GB utgaven er en del raskere i skriving. (ca 20 % er det vel)

Så personlig endte jeg opp med å kjøpe en 160 GB versjon, for så å vente litt til de kanskje falt i pris, og/eller om det kom noen støtte for TRIM i RAID-modus.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Og ja, den har dessverre en negativ side, den er dyr.

Tja, litt dyr skal jeg gå med på siden den har litt høyere pris per GB enn noen andre SSDer, men ser man på pris/ytelse så er den et røverkjøp.

 

Husk også at den kommer i tre utgaver:

X25-V 40 GB/Kingston V 40 GB (bra ytelse) ~950 kr

X25-M 80 GB Gen2 (bedre ytelse) ~ 1700 kr

X25-M 160 GB Gen2 (best ytelse) ~3300 kr

 

Ser man dette opp mot priser på skjermkort, hovedkort, prosessorer osv så er det liten tvil om at SSD gir mye ytelseopplevelse for pengene.

Lenke til kommentar

Har 80GB Gen.2 omtrent samme ytelse som denne 160GB-utgaven? Jeg har 80GB gen.2 selv, strålende fornøyd, men det er ikke så lett å måle ytelsen. Greit nok med skjermkort, da ser man økning i frames og mulighet for å kjøre høyere grafikk, men med en SSD går det bare fort...

 

Har flashet firmware 1.5 med trim og lagt inn det Intel-programmet for vedlikehold.

 

Denne disken er faktisk ikke så dyr. Sammenligner man med andre disker på 80GB er den nesten billig, og definitivt verdt et kjøp. Om man har behov for 2stk i raid tviler jeg på, med mindre man virkelig driver med mye installasjon av programmer og rar-pakking.

 

Windows7 samt de mest brukte programmene og kanskje favorittspillet på denne, resten på en vanlig snurredisk, og 80GB holder i lange baner.

 

Husk bare å bruke Win7, ellers får man ikke trim-støtte etter hva jeg har fått med meg

Lenke til kommentar
storfornøyd med min x25 80g g2,men noen som gidder forklare meg hvordan jeg ser om trim er aktiv og hvor jeg finner det?

 

Trim rutinen fungerer så langt jeg vet ikke i XP.

 

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Des...p;DwnldID=18455

 

Og ja, den har dessverre en negativ side, den er dyr.

Tja, litt dyr skal jeg gå med på siden den har litt høyere pris per GB enn noen andre SSDer, men ser man på pris/ytelse så er den et røverkjøp.

 

Husk også at den kommer i tre utgaver:

X25-V 40 GB/Kingston V 40 GB (bra ytelse) ~950 kr

X25-M 80 GB Gen2 (bedre ytelse) ~ 1700 kr

X25-M 160 GB Gen2 (best ytelse) ~3300 kr

 

Ser man dette opp mot priser på skjermkort, hovedkort, prosessorer osv så er det liten tvil om at SSD gir mye ytelseopplevelse for pengene.

 

Joda, jeg er ikke uenig i det der, er jo ikke hvem som helst som kjøper slike enheter og de som gjør det har gjerne en frisk pc fra før av.

For min del synes jeg forøvrig 80GB G2 holder, på ytelse og plass foreløpig, og jeg betalte ikke mer enn 1300kr, noe jeg synes var mer enn nok.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Og ja, den har dessverre en negativ side, den er dyr.

Tja, litt dyr skal jeg gå med på siden den har litt høyere pris per GB enn noen andre SSDer, men ser man på pris/ytelse så er den et røverkjøp.

 

Husk også at den kommer i tre utgaver:

X25-V 40 GB/Kingston V 40 GB (bra ytelse) ~950 kr

X25-M 80 GB Gen2 (bedre ytelse) ~ 1700 kr

X25-M 160 GB Gen2 (best ytelse) ~3300 kr

 

Ser man dette opp mot priser på skjermkort, hovedkort, prosessorer osv så er det liten tvil om at SSD gir mye ytelseopplevelse for pengene.

 

Dere legger jo til dyrt på alt annet som er awesome så hvorfor ikke denne?

Lenke til kommentar
Har fundert å skaffe meg 2 stk 80 gb av disse, og sette opp i raid0. Det blir nok endel kjappere enn en 160 gb.

 

Men nå lurer jeg faktisk på kjøpe en 160 gb, vente noen mnd å kjøpe en maken for å kjøre raid. Prisen vil nok falle litt utover året tenker jeg.

 

Kanskje Netshop eller Komplett planlegger en supermandag/tirsdag i nærmeste fremtid? :cool:

Eneste negative siden med noe slikt er at de (foreløpig) ikke støtter TRIM i Raid modus.

Håper virkelig det kommer etterhvert. :D

 

Skal også nevnes at 160 GB utgaven er en del raskere i skriving. (ca 20 % er det vel)

Så personlig endte jeg opp med å kjøpe en 160 GB versjon, for så å vente litt til de kanskje falt i pris, og/eller om det kom noen støtte for TRIM i RAID-modus.

 

At de ikke støtter TRIM i raid mode visste jeg ikke. Det var en opplysning som smakte :yes:

 

Da blir det en 160 gb til meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...