Gå til innhold

Dells bærbare lader trådløst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Arsæll slår til igjen...

Den lades ikke "trådløst". Jeg er ikke helt 100% sikker på hva teknologien bak er, men jeg vet at det er en helt vanlig strømforsyning koblet til ladestasjonen.

Phax, 2B'1: Trodde dere virkelig at dette blir ladet via "trådløs" strøm? "trådløs" strøm, har vært april-spøk rundtomkring i flere år. Simen1 eller andre mer opplyste mennesker kan nok forklare teknologien bak, men det er ikke det hokuspokuset Arsæll vi ha dere til å tro det er.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Det er nok snakk om svært korte avstander ja. Antagelig må den stå på det stativet for å lade. En vanlig dokkingstasjon gjør omtrent samme jobben, bare at denne er lettere å sette på ladestativet og ta den av, enn med en dokkingstasjon.

 

Det finnes vistnok ladesystemer som tåler litt større avstander, men de er jeg ikke helt sikker på hvordan fungerer. Effektivitetsgraden er nok vesentlig lavere enn for lading med fysisk tilkobling.

 

Latitude Z har også en såkalt "instant on"-mulighet som gjør det mulig å starte opp maskinen nesten øyeblikkelig. Oppstarten vil da forbigå Windows, og bruke et separat hovedkort og ARM-prosessor. Brukeren vil da kunne jobbe med enkle ting som e-post, kalender og surfe med Firefox-basert nettleser.

 

ARM-prosessoren er separat fra det store hovedkortet i maskinen. Det er en prosessor som gjerne brukes i smartphones. Den bruker mye mindre strøm enn vanlig prosessor i bærbare maskiner. "Instant on"-modus skal gi opptil 2 dagers batterilevetid

Dette høres spennende ut, selv om beskrivelsen neppe er særlig nøyaktig. Det er nok snakk om det samme hovedkortet, bare et eget område på det. 2 dagers batterilevetid er jo svært imponerende, selv om det er snakk om kraftig redusert ytelse og funksjonalitet. Jeg kan se for meg at det kan bli nyttig på enkelte lengre turer i skog og mark.

Lenke til kommentar

[guote=Tordenflesk]

Arsæll slår til igjen...

Den lades ikke "trådløst". Jeg er ikke helt 100% sikker på hva teknologien bak er, men jeg vet at det er en helt vanlig strømforsyning koblet til ladestasjonen.

Phax, 2B'1: Trodde dere virkelig at dette blir ladet via "trådløs" strøm? "trådløs" strøm, har vært april-spøk rundtomkring i flere år. Simen1 eller andre mer opplyste mennesker kan nok forklare teknologien bak, men det er ikke det hokuspokuset Arsæll vi ha dere til å tro det er.

 

Think again!!

http://electronics.howstuffworks.com/wireless-power.htm

Lenke til kommentar

Så for at jeg skal greie å lade den hjemme så må den stå på en stand, og jeg må flytte på standen for å flytte PCen, også må jeg pakke denne standen med meg om jeg skal ut og lade den et annet sted.

 

Ikke så veldig praktisk, høres mer ut som en prototype / konsept, og ikke et kommersielt produkt.

Lenke til kommentar
Latitude Z har også en såkalt "instant on"-mulighet som gjør det mulig å starte opp maskinen nesten øyeblikkelig. Oppstarten vil da forbigå Windows, og bruke et separat hovedkort og ARM-prosessor. Brukeren vil da kunne jobbe med enkle ting som e-post, kalender og surfe med Firefox-basert nettleser.

 

ARM-prosessoren er separat fra det store hovedkortet i maskinen. Det er en prosessor som gjerne brukes i smartphones. Den bruker mye mindre strøm enn vanlig prosessor i bærbare maskiner. "Instant on"-modus skal gi opptil 2 dagers batterilevetid

Dette høres spennende ut, selv om beskrivelsen neppe er særlig nøyaktig. Det er nok snakk om det samme hovedkortet, bare et eget område på det. 2 dagers batterilevetid er jo svært imponerende, selv om det er snakk om kraftig redusert ytelse og funksjonalitet. Jeg kan se for meg at det kan bli nyttig på enkelte lengre turer i skog og mark.

minner meg om løsninga i HTC shift, hvor en hadde en arm del, med windows mobile, og en pc del. det morsomme var at saken hadde innebygget KVM, slik at om en trykket på en knapp så kunne en få tilgang til mobil-delen når som helst.

 

lurer på om dell-en klarer det samme, eller om den krever en "reboot" for å la windows ta over...

Lenke til kommentar
Så for at jeg skal greie å lade den hjemme så må den stå på en stand, og jeg må flytte på standen for å flytte PCen, også må jeg pakke denne standen med meg om jeg skal ut og lade den et annet sted.

 

Ikke så veldig praktisk, høres mer ut som en prototype / konsept, og ikke et kommersielt produkt.

er vel ment for kontorrotter, hvor laptop er mer som en ekstern disk mellom hus og kontor med mulighet for å jobbe andre steder den anvist plass i ett knipetak. Den kan garantert lade med kabel også...

Lenke til kommentar
Phax, 2B'1: Trodde dere virkelig at dette blir ladet via "trådløs" strøm? "trådløs" strøm, har vært april-spøk rundtomkring i flere år. Simen1 eller andre mer opplyste mennesker kan nok forklare teknologien bak, men det er ikke det hokuspokuset Arsæll vi ha dere til å tro det er.

 

Hvis jeg hadde trodd den var "trådløs" så hadde jeg vel ikke trodd at den måtte stå på stativet for å lades eller hva? Smarty pants.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...