Gå til innhold

Gmail nede, igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
De fleste epost systemer, nettbaserte eller ikke, har vel også nedetid. Forskjellen er at det ikke blir nyhetsoppslag hver gang serverne blir utilgjengelig.

... og det har vel å gjøre med potensielt antall brukere som kan rammes.

Vår epost server (CommuniGate) har forøvrig kun vært nede 1/2 time siste to år (vedlikehold).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Det er også ille nok for privatpersoner, dersom tusenvis av meldinger er låst på en server i nettskyen.

Google gjør da alt de kan for å hindre at dette skjer. Du kan synce med POP, IMAP og Gears for å sikre deg offline tilgang til mail.

 

Tror vi har hatt mer nedetid på mailen på jobben pga. strømbrudd det sist året enn Gmail har hatt hele sin levetid. Jeg kan ikke se noen grunn til bekymring, hverken for privatpersoner eller bedrifter. Det hører vel også med at Google vel gjør ting litt annerledes for betalende Apps brukere.

Endret av Mascot68
Lenke til kommentar
Riktignok skal nedetiden i går ha rammet et relativt fåtall brukere, men i lys av hvor ofte dette har skjedd i det siste, er det med på å svekke troverdigheten til nettskyen, ikke minst for bedrifter. Det er også ille nok for privatpersoner, dersom tusenvis av meldinger er låst på en server i nettskyen.

 

For noe sprøyt! På jobben kjører vi MS Outlook/Exchange. Det er en profesjonell organisasjon som drifter alt sammen. Likevel har jeg opplevd nedetid mye oftere enn på gmail'en min. I tillegg er mengden mail jeg kan ha liggende før jeg må slette unna kun 300MB. Det er jo under 5% av hva jeg får via gmail. Har opplevd flere ganger at jeg må sende mail til helpdesk via min private gmail-konto.

 

Er mail-serveren nede på jobb, så er det minst like vanskelig å få tak i mail derfra som det er fra gmail når gmail er nede.

 

Og nå snakker vi _KUN_ om oppetid. Dersom jeg skal trekke inn effektivitet rundt bruk av e-post så scorer gmail uendelig mye høyere enn outlook. Søkefunksjonaliteten i outlook er uendelig mye treigere og svakere enn den via gmail. Outlook er generelt treigere på alle operasjoner. +++

 

Jeg vil påstå at 99% av alle organisasjoner ville fått en _MYE_ bedre mailtjeneste ved å ta i bruk gmail istedenfor deres egne mailtjenester.

 

Jeg kan til nød forstå at noen pga paranoia-hensyn ikke ønsker å ha mailen sin lagret på servere som står utenfor deres nettverksgrenser, men jeg er hellig overbevist om at google passer bedre på dataene dine enn hva den gjennomsnittlige driftsavdelingen klarer.

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Riktignok skal nedetiden i går ha rammet et relativt fåtall brukere, men i lys av hvor ofte dette har skjedd i det siste, er det med på å svekke troverdigheten til nettskyen, ikke minst for bedrifter. Det er også ille nok for privatpersoner, dersom tusenvis av meldinger er låst på en server i nettskyen.

 

For noe sprøyt! På jobben kjører vi MS Outlook/Exchange. Det er en profesjonell organisasjon som drifter alt sammen. Likevel har jeg opplevd nedetid mye oftere enn på gmail'en min. I tillegg er mengden mail jeg kan ha liggende før jeg må slette unna kun 300MB. Det er jo under 5% av hva jeg får via gmail. Har opplevd flere ganger at jeg må sende mail til helpdesk via min private gmail-konto.

 

Er mail-serveren nede på jobb, så er det minst like vanskelig å få tak i mail derfra som det er fra gmail når gmail er nede.

 

Og nå snakker vi _KUN_ om oppetid. Dersom jeg skal trekke inn effektivitet rundt bruk av e-post så scorer gmail uendelig mye høyere enn outlook. Søkefunksjonaliteten i outlook er uendelig mye treigere og svakere enn den via gmail. Outlook er generelt treigere på alle operasjoner. +++

 

Jeg vil påstå at 99% av alle organisasjoner ville fått en _MYE_ bedre mailtjeneste ved å ta i bruk gmail istedenfor deres egne mailtjenester.

 

Jeg kan til nød forstå at noen pga paranoia-hensyn ikke ønsker å ha mailen sin lagret på servere som står utenfor deres nettverksgrenser, men jeg er hellig overbevist om at google passer bedre på dataene dine enn hva den gjennomsnittlige driftsavdelingen klarer.

 

Enig.

 

Jobber i IT i en stooor bedrift, skal ikke nevne navn, men nedetiden er en gang i uka som er planlagt, og noen ganger 2-3 ganger som er planlagt.

Og 2 ganger i måneden at brukere har problemer.

 

vil ikke klage på gmail akkuratt..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
På jobben kjører vi MS Outlook/Exchange. Det er en profesjonell organisasjon som drifter alt sammen. Likevel har jeg opplevd nedetid mye oftere enn på gmail'en min.

Nettopp valget av Outlook/ExhangeServer sier vel kanskje at oppetid ikke er det primære mål ved driften...

Lenke til kommentar

"Googles nettbaserte e-posttjeneste har hatt urovekkende mye nedetid i det siste."

Når en journalist, i hvertfall innenfor sjangeren HW.no nettverket hører til, kommer med et slik utsagn, så forventer jeg litt mer "kjøtt", eksempelvis nedetid for de 3 - 5 største aktørene i løpet av en gitt periode.

 

Antall brukere som rammes og tiden det gjald er absolutt minimum.

 

(Trenger man HW.no når man har VG til å gi oss overflatiske datanyheter?).

 

 

( *** Og den forbanna reklamen hindrer fremdeles hurtigsvar i FireFox **** )

Lenke til kommentar

Jeg må bare få ut litt frustrasjon om Outlook/ExhangeServer jeg også. Vi har det på min jobb også og oppetiden er langt i fra ønsket. I løpet av 2009 har vi opplevd tre større episoder relatert til Outlook/ExhangeServer:

 

- ~200 brukerne mistet en natt all epost som ble mottatt mellom kl 19 og 08. Det er neppe mottatt så mye på den tiden av døgnet, men vi aner jo ikke antall og hvor viktige de evt var.

 

- ~70 brukere har i en lengre periode mistet random motatte eposter på grunn av domenebytte og flytting av ExhangeServer mellom domenene.

 

- Ett alvorlig virusangrep som gjorde ~120 ansatte delvis inaktive i 2 timer. Angrepet utnyttet et hull i Outlook og de ansatte tok seg først en pause og når den begynte å drøye: Enten dro hjem eller fant noe forefallende arbeid som rydding etc fram til kl 16.

 

Jeg vil påstå at dette er svært uheldig for en servicebedrift som har mye kommunikasjon via epost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...