Gå til innhold

Refleksjon: Hva har Canon i ermet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessante betrakninger.

 

Jeg tror at sensorstørrelsen vil være viktig på denne modellen. Med det mener jeg, at hvis det er et kamera med 1.6x crop; så tolker jeg Canon dithen at fortsatt de ønsker å satse for fullt på crop. Hvis det er fullformat sensor; så tror jeg at Canon ser for seg at crop vil ende opp som entry-level produkter.

 

Tom

Lenke til kommentar

Ser for meg crop-kamera beregnet på pressebruk/sport. Men EOS 40/50D er vel ikke akkurat noen sinker på dette området, selv om de er en del billigere enn Nikons tilsvarende? Autofokus og byggekvalitet er vel ikke langt unna Nikons D300, eller er jeg helt på jordet nå?

 

For å si det slik, føler de av dere som er Canon brukere et behov for et kamera som er billigere enn 1D-serien, men "ikke langt ifra", eller holder EOS 40/50D? Vi som har Nikon føler jeg er godt dekket med hhv D300 og D700 i semi-proff segmentet, selv om jeg misunner dere for 5D MKII.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Tja, nissen vet nok, men det skal vel komme en ny pressekonferanse om dette ca 1.sept?

 

Det topplokket kan og være til en ny 60D. Det kan og spekuleres på om 7D blir det nye "60D" og at dagens 50D blir et hakk under og værende en god stund til. Men det er rett at Canon mangler noe i den prisklassen som er nevnt.

 

Canon sikler nok på det markedet, men med hva som svar? Et av problemene med ff er vel bps som er kostbart å få over 3-4(?) Og ff, hvor stort er egentlig et slikt marked kontra et nytt crop med spesifikasjoner som kanskje blåser av hatten på det meste i den prisklassen? Volumet ligger vel heller der enn et middels ff?

 

Noe tror jeg de kommer med, for 50D har vel ikke blitt helt den kjempesaken salgsmessig de antagelig håpet på. Å bare oppgradere litt dagens 50D skaper ikke noe grunnlag for å ta på den nevnte prisklassen.

 

Tor

Lenke til kommentar
Ser for meg crop-kamera beregnet på pressebruk/sport. Men EOS 40/50D er vel ikke akkurat noen sinker på dette området, selv om de er en del billigere enn Nikons tilsvarende? Autofokus og byggekvalitet er vel ikke langt unna Nikons D300, eller er jeg helt på jordet nå?

 

For å si det slik, føler de av dere som er Canon brukere et behov for et kamera som er billigere enn 1D-serien, men "ikke langt ifra", eller holder EOS 40/50D? Vi som har Nikon føler jeg er godt dekket med hhv D300 og D700 i semi-proff segmentet, selv om jeg misunner dere for 5D MKII.

 

Nei, sinke er ikke 50D med sine 6+ bps. Og prismessig vel billigere enn Nikons ditto, og særlig etter den astronomiske økningen på prisen til det oppgraderte D300s.

 

Det vel flere venter på er kort sagt noe som blåser capsen av D300s, hva nå canon da måtte ha i ermet, dvs hvis de har noen skjulte kort da..

 

 

Tor

Lenke til kommentar
Et av problemene med ff er vel bps som er kostbart å få over 3-4(?)

 

Tror dette snarere henger sammen med antall megapiksler. Bildekvalitet valgt i kameraet spiller vel også inn.

 

Større filer krever vel naturligvis mer motor, og mer motor koster mer penger å produsere skulle jeg tro?

 

Tor

Lenke til kommentar
Tror dette snarere henger sammen med antall megapiksler. Bildekvalitet valgt i kameraet spiller vel også inn.
Mnja. Det er nok en kombinasjon av faktorer.

 

Det er billigere å lage en rask speil- og lukkermekanisme til mindre sensorer siden det rett og slett er mindre masse som skal flyttes på. Men pikseltall og regnekapasitet spiller også en rolle, og hva som blir den begrensende faktoren varierer nok fra hus til hus.

 

D3 er jo et litt interessant eksempel i så måte. Det virker jo som om lukker- og speilmekanismen er begrenset til 11 FPS (5,1 Mp DX-modus), men regnekapasitet begrenser det videre ned til 9 når hele sensoren blir brukt (12 Mp FX-modus). Det er vel kanskje også forskjell på 12- og 14-bits avlesning, jeg fant ikke noe om det i farten.

 

EDIT: I følge DPreview sin test av D3x, så dropper hastigheten til under det halve med 14-bits avlesning (fra 5 til 2 FPS i FX-modus, 7 til 2,8 FPS i DX-modus). D3 ser det ikke ut til at de har testet med seriebilder og 14-bits råfiler.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Tror det er kun på D3x det er såpass ekstrem forskjell mellom 12 og 14-bit RAW i kontinuerlig opptak. Mitt D700 viser ihvertfall ikke tegn til forskjell mellom 12 og 14-bit RAW, tar 5 bps mer eller mindre uansett, eneste som begrenses er totalt antall bilder før bufferet blir fullt (15 bilder ca viss jeg ikke husker feil).

Lenke til kommentar

Hmm.

 

Lurer på om hastighetsforskjellen i D300 og D3x sitt tilfelle skyldes at det rett og slett er to forskjellige AD-omformere. Sony-sensorene de er basert på (som sitter i A700 og A900) er i hvert fall oppgitt til å ha on-chip AD-omformere, og begge Sony-husene leverer 12-bits råfiler. Så det kan være 14-bits-omformeren er en ekstra ekstern chip som Nikon har inkludert.

 

D3/D700-sensoren har muligens 14-bits on-chip omformer.

Lenke til kommentar
Større filer krever vel naturligvis mer motor, og mer motor koster mer penger å produsere skulle jeg tro?

 

Tor

Motoren i dette tilfellet er vel CPU/Minne. Selv om prisen på de også øker i forhold til ytelse; så er nok den liten i forhold til sensor-prisen. I hvertfall for FF.

 

Jeg vil tro at en rask (og solid) speil/lukkermekanisme for FF kan fort bli kostbar.

 

Tom

Lenke til kommentar
Motoren i dette tilfellet er vel CPU/Minne. Selv om prisen på de også øker i forhold til ytelse; så er nok den liten i forhold til sensor-prisen. I hvertfall for FF.
Samt at prisen på regnekraft ikke har noe direkte med sensorstørrelsen å gjøre. Det trengs like rask CPU og like mye minne å behandle 12-bits data fra en 12 Mp DX-sensor som fra en 12 Mp FX-sensor.

 

EDIT: nevermind, andrvas har allerede servert det samme poenget tidligere.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Jeg krysser fingrene for at det kommer en 1D MkIV med FF og 10 (eller fler) fps. Skulle vel ikke være så vanskelig, ta brikke, speil og lukker fra 1Ds III og match med en (eller to?) kraftigere prosessor(er) og større/raskere bufferminne? Hvis også neste generasjons 1D blir 1.3x crop tror jeg Canon vil miste mange kunder til Nikon... muligens meg selv inkludert.

Lenke til kommentar

Har tvilt på 7D frem til nå, men nå er jeg nesten overbevist om at den kommer, og at den er like om hjørnet.

 

Jeg tipper også at 1D4 kommer i løpet av høsten. Mest sannsynlig med 1,3 crop og 16mp. Det er ihvertfall det jeg villa ha foretrukket.

Antagelig vil også da 7D ha 1,3 crop og være en 1D4-light.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...