Gå til innhold

Vista-bruk øker i bedrifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor velge Vista? Har M$ tilbud på det før Win7..?

 

men jeg har faktisk merket dette selv, det er flere av kundene mine som av en eller annen grunn velger Vista nå... Noe jeg ser på som veldig merkelig. Programmer som virker i Vista, vil jo virke i Win7. Med tanke på ytelses forskjellene i Vista og Win7, og det faktum at Win7 faktisk er bedre. Vil jeg nå se på det som smart å helle vente til 1-2 kvartal av neste år også heller gå for Win7. Vil ikke være noe problem å bruke XP fram til da..

Lenke til kommentar

Det kan jo tenkes at flere og flere bedrifter har fått oppgradert maskinparken sin siden Vista kom ut og anser OS'et for å være stabilt og trygt. Selv om det suger krefter og ikke helt er hva jeg ville satset på. Men så er vi datanørds og vet litt mer enn folk flest, tester maskinen under ekstreme forhold osv. Det gjør man ikke i bedrifter.

 

Selv synes jeg det er rart. Har stått i en situasjon hvor jeg har sett at en overgang til Vista by på mange tøffe utfordringer, vel vitende om at Windows 7 snart er rundt hjørnet. Mulig det er "overtroen" for SP's som gjør at man velger Vista nå og ønsker å se hva Windows 7 er for.no

 

Dessuten, Windows 7 byr på et ganske så nytt grensesnitt for brukeren. Dette har mange brukere svært vanskelig for å svelge. Selv om det er moro, er det også frustrerende å gå vekk fra noe man er veldig vant til. Tror det handler om vår natur og hvor vi er vant til det "trygge" alternativet i XP. Som "alle" kjenner.

Lenke til kommentar

Vista byr jo på en ganske god overhaling av utseende det også! Synes det er bedre å bare hoppe over "kun-to-røyk-om-dagen" og slutte helt. (hvis vi skal snakke i røyke verdenen)

 

Sånn utenom at IT-bransjen er en forsiktig gjeng, så ser jeg ingen grunn til å velge Vista NÅ. Greit nokk i starten av året før Win7 var et faktum, nå ser jeg bare penge tap. Og uansett, hvis det er snakk om oppgradering av maskinene. Så vil disse leveres med "gratis" oppgradering til Win7..

 

Jaja, ikke vet jeg..

Lenke til kommentar

Det er vel først å fremst snakk om de som oppgraderer maskinparken sin etter behov, da de gamle maskinene som en gang ble levert med XP ikke holder mål til tyngre arbeidsoppgaver som kreves i dag.

 

Med god og moderne maskinvare så yter jo Vista bedre enn XP, det vet de fleste som holder øynene oppe nå. Det forventes jo at Win7 skal kunne ta et syvmilssteg ifra Vista igjen, men det tar tid å få gode stabile drivere, samt oppdateringer i Win7, kanskje SP1?

 

Jeg bruker alle OSene daglig, og jeg trives godt med XP og Vista, Win7 er bra for å være RC, men er LANGT ifra stabilt nok for bedrift. XP og Vista er jo bunnsolide nå, er 3.parts programmer som lager krøll der, men av strategiske grunner så gir ikke MS alle fordeler og oppdateringer til XP, nettopp for å få oss til å oppgradere. Det er ikke noe i veien for å f.eks. tilpasse DX10, DX11, EVR etc til XP, men det er jo noen av grunnene til at vi skal kjøpe Vista, og nå Win7...

Lenke til kommentar

post-3851-1248423682_thumb.png

 

Vi kan lese ganske mye interessant ut av disse grafene.

- Etter 2,5 år på markedet har Vista bare fått ~24% markedsandel. (Hele verden privat+bedrift)

- For 1 år siden var markedsandelen ~17%.

- Med en fortsatt framgang på 7% per år ville det tatt ca 4 år før Vista passerer 50%.

- Forholdet mellom markedsandelene til XP og Vista var ca 4,3 for et år siden og ca 2,9 nå.

 

- "Bølgene" opptrer med 1 ukes mellomrom. Det betyr ulik andel gjennom uka. Rettere sagt mellom helg og ukedag. Den brede delen av bølgene er ukedager og den smale er helg. Bølgene oppstår sannsynligvis på grunn av at bedrifter og private har ulikt valg av OS.

- Bølgene tyder på at private i større grad har gått over fra XP til Vista enn bedrifter.

- Bølgene har en høyde på ca 3%

- Hvis vi antar at det er 5 ganger så mange private som bedrifter i statistikken så trengs det 15% lavere Vista-bruk i bedriftene enn hos private for å påvirke gjennomsnittet 3%. Med den antagelsen vil jeg anslå markedsandelen til XP hos private til 68% og hos bedrifter ca 83%. For Vista er anslaget mitt 25% hos private og 10% hos bedrifter. Tallene er ikke helt på bærtur i forhold til artikkelen så jeg antar at forholdet bedrifter/private i statistikken til statcounter heller ikke er helt på bærtur.

Lenke til kommentar
Det er vel først å fremst snakk om de som oppgraderer maskinparken sin etter behov, da de gamle maskinene som en gang ble levert med XP ikke holder mål til tyngre arbeidsoppgaver som kreves i dag.

 

Med god og moderne maskinvare så yter jo Vista bedre enn XP, det vet de fleste som holder øynene oppe nå.

En moderne og rask maskin med Vista er nok raskere enn en gammel og treg PC med XP, men det er ikke på grunn av Vista, men heller på tross av Vista.

 

Bedrifter kjøper sjeldent PCer med ferdig OS slik som mange private gjør. Bedrifter legger inn OS selv for å bruke volumlisensene sine og sette opp maskinene på en konsistent måte som lar seg administrere enkelt.

Lenke til kommentar
Bedrifter kjøper sjeldent PCer med ferdig OS slik som mange private gjør. Bedrifter legger inn OS selv for å bruke volumlisensene sine og sette opp maskinene på en konsistent måte som lar seg administrere enkelt.

 

Selv om dette er tilfellet, noe de gjør på jobben min, så er det flere som oppgradere både maskinparken og OS samtidig. Jeg tror det er mange som har ventet med oppgradering/OS bytte pga de har ventet på programstøtte og/eller ytelses forbedring. Maskinen du kjøpte for 3-5 år siden med XP, holder i 4-5 mnd lengre.. (snakker da om vanlig kontorbruk, ikke designere og lignende yrker med mer krevende oppgaver) Største mangelen på maskinen er uansett minne, som ikke koster noe særlig. Får du den gamle maskinen opp på 2-4GB og en formatering, har vi meget brukbar maskin (Tar forbehold om at bedriften ikke kjøpte gamle/utgåtte modeller i utgangspunktet)

 

Jeg håper bare at Win7 klarer å viste seg verdig hos bedriftene også, skulle veldig gjerne hatt det jeg!! (Fikk desverre ikke lov å legge inn BETA/RC ...)

Lenke til kommentar
Jeg opplever min nårværende C2D maskin raskere med Vista kontra XP, så noen fordeler må det være :)

Jeg tror det er noen psykologiske greier ute og går her. Selv opplever jeg min Vista-PC som raskere når jeg skrur på Areo selv om den i prinsippet skulle vært tregere. Et gjennomdesignet brukergrensesnittet får nok PCen til å virke raskere og responsiv enn det den egentlig er. Når et vindu popper opp med en liten animasjon så virker det raskere å laste inn vinduet (da vinduet fylles med innhold mens den popper opp), enn når man venter nøyaktig like lenge på at vinduet fylles med innhold i det vanlige brukergjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Jeg tror det er noen psykologiske greier ute og går her. Selv opplever jeg min Vista-PC som raskere når jeg skrur på Areo selv om den i prinsippet skulle vært tregere. Et gjennomdesignet brukergrensesnittet får nok PCen til å virke raskere og responsiv enn det den egentlig er. Når et vindu popper opp med en liten animasjon så virker det raskere å laste inn vinduet (da vinduet fylles med innhold mens den popper opp), enn når man venter nøyaktig like lenge på at vinduet fylles med innhold i det vanlige brukergjennomsnittet.

 

Dersom jeg ikke tar helt feil, så skal vista være raskere med Aero enn uten. Det kommer av at Aero tar i bruk gpu slik at cpu ikke blir belastet like mye.

Jeg er godt fornøyd med Vista som OS btw. Har ikke hatt noen problemer i det hele med Vista privat. Det virker på meg som om det er innmari populært å mislike Vista. Du blir sett på som tulling dersom du syns det er Ok i visse fora.

Jeg er like fullt klar over at Vista kan skape en del problem i visse situasjoner, særlig i bedriftsammenheng. Jeg har ikke tatt sjansen på å gå fra Xp på jobben, da noen av 3.parts programmene ikke helt har fungert tilfredstillende. Her er det likevel utviklerene av disse som kan beskyldes for å ikke ha gjort en særlig god jobb med å tilpasse og oppdatere, og ikke MS. Regner også med at det blir en stund til vi går over til noe annet uansett, da det nok vil ta tid før den nødvendige støtten og stabiliteten er på plass til Windows 7 også.

 

Tror nok at mange flere kunne hatt nytte og glede av Vista dersom det ikke var såpass mange som rakker ned på det, tror mange ikke engang har prøvd det før de hyler ut. Jeg syns f.eks. at Vista er mer stabilt enn Xp over lang tid. Jeg reinstallerer OS langt sjeldnere nå enn med Xp. Største irritasjonsmomentet med Vista er for min del at det krever så mye plass på Hdd, men det er tross alt bagateller m.t.p. størrelse og pris på en Hdd i disse tider.

 

Uansett er det ikke så nøye, Xp har fungert godt for de som bruker det og Windows 7 er rett rundt hjørnet. Regner med at jeg hopper over på 7'ern når den er i salg. RC fungerte ikke tifredstillende for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...