Gå til innhold

Kommentar: Amerikansk by med merkelige jobbsøkerkrav


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, er det mulig!!?

Mulig jeg har litt paranoia, men er personværnet som vi kjenner det i ferd med å bli allemannseie og offentlig.

 

Tror ikke jeg hadde ville søke jobb med disse kriteriene til søknaden.

Hva med de som behandler søknadene, er de "perfekte" mennesker og moralens voktere?, for meg grenser dette til en idiologi som ble styrtet for litt over 60 år siden.

 

Skremmende....og litt tragikomisk blir dette for meg.

Lenke til kommentar

Selv om dette er litt ekstremt, så er det jo et valg. Jeg tror også at dette er mer en test, enn noe som de faktisk bruker. En som ikke vil oppgiv brukernavn og passord vil lettere bli sett på som uønsket, enn en som faktisk oppgir det. Det er jo ingen garanti for at de faktisk benytter seg av informasjonen og logger seg inn.

 

Det som er litt skummelt, er faren for at dette kommer på avveie. Kravet til sikkerhet rundt disse CVene må være mye høyere, de kan ikke bare flyte på pulten til en sekretær.

 

Ellers kan jeg jo si at det er veldig vanlig at bedrifter sjekker jobbsøker på facebook o.l. for å se hvilke typer de er. Min mor har fortalt om et tilfelle hvor en ikke fikk jobb pga informasjon/bilder som lå på profilen.

 

Alle kan være perfekte på papiret og intervju. Hvordan du er ellers vil jeg si er viktigere for en arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
om at han i forbindelse med en jobbsøknad ble bedt om å oppgi brukernavn og passord til alle sosiale nettsteder han benyttet seg av.

 

Videre kan man spørre seg om det som blir gjort i denne byen egentlig er så ille. Alle arbeidsgivere forsøker å skaffe til veie det de kan av informasjon om jobbsøkere, også via sosiale nettsteder. Den store forskjellen er kanskje at mens alle gjør det, er byen Bozeman ærlige og gjør det åpenlyst. Er Bozeman den store stygge ulven, eller er Bozeman en syndebukk det er lett å legge all skyld på? For til syvende og sist er det ene og alene en selv som har ansvar for det man legger ut på nettet. Alle vet, eller burde i hvertfall vite, at alt hva man legger på nett, det forblir der til evig tid.

Er stor forskjell på hva som er tilgjengelig for en tilfeldig bruker i et sosialt nettverk, og hva som vil være tilgjengelig for en person med tilgang på brukernav/passord til jobbsøkeren. Når en ofte har personlige meldingsmuligheter i disse nettverkene, er det faktisk et HAV av forskjell...

Lenke til kommentar
Selv om dette er litt ekstremt, så er det jo et valg. Jeg tror også at dette er mer en test, enn noe som de faktisk bruker. En som ikke vil oppgiv brukernavn og passord vil lettere bli sett på som uønsket, enn en som faktisk oppgir det. Det er jo ingen garanti for at de faktisk benytter seg av informasjonen og logger seg inn.

 

Sett på som uønsket fordi man ikke blindt adlyder utrolige forespørsler? Om jeg var arbeidsgiver ville jeg derimot nølt ved å ansette en som blindt oppgir meg slike opplysninger.

Lenke til kommentar
Videre kan man spørre seg om det som blir gjort i denne byen egentlig er så ille. Alle arbeidsgivere forsøker å skaffe til veie det de kan av informasjon om jobbsøkere, også via sosiale nettsteder. Den store forskjellen er kanskje at mens alle gjør det, er byen Bozeman ærlige og gjør det åpenlyst.

 

Så det er helt normalt at arbeidsgiver vil inn å lese din private e-post altså? Ja men da er det jo greit. Så lenge de er ærlige og gjøre det åpenlyst..

 

Man burde kanskje bli pålagt og omadressere posten sin direkte til arbeidsgiver for gjennomlesing. Nettbanken bør de jo uten tvil tilgang på, samt pasientjournalen din. Så må man ikke glemme å sende over feriebildene og loggen fra nettleseren din.

Lenke til kommentar

Quote HW:

"Videre kan man spørre seg om det som blir gjort i denne byen egentlig er så ille"

 

Det er ikke et sakelig spørsmål til seg selv! Det ER så ille!!!

 

En ting er at arbeidsgiveren vil sjekke ut facebook kontoen din e.l for å få vite hvordan person du er, men å dele ut brukernavnet og passordet ditt, det er helt absurd!

 

Hva i all verden skal han/hun med det?

 

Quote HW:

"Man kan fnyse av hele saken og feie det bort med at slikt bare skjer i USA"

 

Jo, slikt skjer BARE i USA..! :wallbash:

Lenke til kommentar

Dette er definitivt urovekkende.

Bare det at en offentlig bredift ønsker å få tillatelse til å snoke i dine private mailer, innboks og se hvem som er dine venner og deler av nettverk er jo virkelig ille.

 

Får man gjennomslag for dette og ingen sier nei så kommer vi til å slite, hovedgrunnen til at dette godtas akkurat nå i amerika er vel at det er desperate tider og at man da er villig til å godta mye mer enn om det hadde vært bedre tider.

 

Mye man kan godta så lenge man får mat på bordet, desverre.

Lenke til kommentar
Videre kan man spørre seg om det som blir gjort i denne byen egentlig er så ille. Alle arbeidsgivere forsøker å skaffe til veie det de kan av informasjon om jobbsøkere, også via sosiale nettsteder. Den store forskjellen er kanskje at mens alle gjør det, er byen Bozeman ærlige og gjør det åpenlyst.

 

Så det er helt normalt at arbeidsgiver vil inn å lese din private e-post altså? Ja men da er det jo greit. Så lenge de er ærlige og gjøre det åpenlyst..

 

Man burde kanskje bli pålagt og omadressere posten sin direkte til arbeidsgiver for gjennomlesing. Nettbanken bør de jo uten tvil tilgang på, samt pasientjournalen din. Så må man ikke glemme å sende over feriebildene og loggen fra nettleseren din.

 

LOL!

Lenke til kommentar

Det kjekke er at det er vanskelig å spore opp folk og finne ut at den YouTube kontoen tilhører han for eksempel.

Selvsagt er Fjæsboka litt annerledes men personlig er jeg litt vanskelig å spore opp bare ved ett navnesøk.

 

Blir vell mer populært med etternavn som Larsen etterhvert da, da det blir vanskelig for arbeidsgiver å skille hvilken som er den riktige.

Lenke til kommentar

Når det kommer til forespørselen om passord, da velger jeg å tro at dette er en misforståelse og at de egentlig kun har bedt om brukernavnene. Det er ekstremt vanskelig for meg å tro at en arbeidsgiver ville be passord, og det er umulig for meg å tro at det finnes et menneske i verden som er villig til å gi fra seg passordet sitt i en slik sammenheng.

Lenke til kommentar
Når det kommer til forespørselen om passord, da velger jeg å tro at dette er en misforståelse og at de egentlig kun har bedt om brukernavnene. Det er ekstremt vanskelig for meg å tro at en arbeidsgiver ville be passord, og det er umulig for meg å tro at det finnes et menneske i verden som er villig til å gi fra seg passordet sitt i en slik sammenheng.

 

I så fall er det jo ein HEILT annan sak. Å gi frå meg *brukarnavnet* mitt kunne eg vel ha gjort, sidan det strengt tatt er offentlig tilgjengelig frå før (under faktisk navn, til og med). Kan dog kanskje forstå dei som har "mystiske" brukarnavn for å ikkje kunne bli identifisert igjennom dei.

 

Likevel eit merkeleg krav.

Lenke til kommentar

Dette begynner å bli virkelig ille, når skal folk begynne å lære av historien. Vi må aldri oppgi frihet for å prøve og oppnå sikkerhet, da kommer vi til å miste begge deler! Tenk litt over det...

 

 

Kloke hoder har sagt det før:

 

"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

- Benjamin Franklin

Lenke til kommentar
Når det kommer til forespørselen om passord, da velger jeg å tro at dette er en misforståelse og at de egentlig kun har bedt om brukernavnene. Det er ekstremt vanskelig for meg å tro at en arbeidsgiver ville be passord, og det er umulig for meg å tro at det finnes et menneske i verden som er villig til å gi fra seg passordet sitt i en slik sammenheng.

 

Ser ikke slik ut om man ser på originalartikkelen.

Lenke til kommentar
Mye man kan godta så lenge man får mat på bordet, desverre.

Derfor er det ikke nok med en stilltiende protest ved at enkelte unnlater å søke på stillinger med så absurde krav til søknaden. Dette fortjener høylytt protest fra samfunnet generelt. De kunne trengt lovreguleringer slik som i Norge. Her er det f.eks ulovlig å spørre om seksuell legning, politisk tilhørighet og religion i et jobbintervju. Det er også ulovlig å diskriminere i jobbannonser (f.eks "Vi ønsker hvite, kristne menn, uten HIV til stillingen som ..")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...