Gå til innhold

Virtualbox 2.2 kan lastes ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VirtualBox er genialt. Er så plug-and-play som det kan få blitt, og ytelsen er så god at jeg ofte glemmer at os'et jeg kjører ikke er "native" (det bør her neves at jeg ikke kjører noen tunge 3d applikasjoner). Etter at jeg tok i bruk VB har har jeg også endelig sluppet opp for grunner for å beholde den hersens windows-partisjonen. ;)

Lenke til kommentar

Hvordan er det med skjermkort og spilling i denne utgaven? er det mulig? Har Vista som hovedoperativsystem, og prøvd Win7beta en liten stund. Det som er kjiipt er at Aero ikke fungerer pga skjermkortets begrensa funksjonalitet i virtualiseringsmiljøet (ati 3870x2)

 

Er det en begrensning i Virtualbox, eller gjør jeg noe galt?

Lenke til kommentar

Utrolig at dere ikke tar med en av de aller største forbedringene i denne versjonen - nemlig muligheten for hardwareaksellerasjon i virtuelle operativsystem! Jeg ser det er nevnt en liten notis om "opengl 3d i linux", men det sier jo så godt som ingenting!

 

Ha litt respekt for leserne deres og prøv å sette dere bare *litt* inn i ting dere rapporterer om!

Endret av zegenie
Lenke til kommentar
Hvordan er det med skjermkort og spilling i denne utgaven? er det mulig? Har Vista som hovedoperativsystem, og prøvd Win7beta en liten stund. Det som er kjiipt er at Aero ikke fungerer pga skjermkortets begrensa funksjonalitet i virtualiseringsmiljøet (ati 3870x2) Er det en begrensning i Virtualbox, eller gjør jeg noe galt?

Du gjør nok ting riktig, men mangel på Aero er nok et resultat av hovedsaklig hvordan Aero fungerer. Det bruker et proprietært (lukket) API kalt DirectX 3D. Siden dette er lukket så lar det seg ikke så lett implementeres i Virtualbox. Derimot støtter Virtualbox et konkurrerende og åpent API, OpenGL. Dette er mye brukt i profesjonell programvare (CAD etc) men brukes dessverre i mindre grad i spill. Aero kan dessverre ikke kjøre i Open GL modus. Med andre ord er Microsofts lukkede DirectX 3D grunnen til at Aero ikke vil kjøre i Virtualbox. Sun skriver i manualen til Virtualbox at DirectX 3D vil implementeres i en senere versjon. Det kommer naturlig nok senere siden det er vanskeligere å implementere enn Open GL.

Lenke til kommentar
Utrolig at dere ikke tar med en av de aller største forbedringene i denne versjonen - nemlig muligheten for hardwareaksellerasjon i virtuelle operativsystem! Jeg ser det er nevnt en liten notis om "opengl 3d i linux", men det sier jo så godt som ingenting!

 

Ha litt respekt for leserne deres og prøv å sette dere bare *litt* inn i ting dere rapporterer om!

 

Dette kom med i en tidligere versjon. Det er da ingen vits å nevne det som kom før selve nyheten? Prøv å følg med litt da, før du kritiserer dem ned i avgrunnen ;)

Lenke til kommentar

Det jeg absolutt anbefaler dere å teste er å installere guest-tools på gjesten og aktivere transparent mode eller noe slikt fra filmenyen. De få gangene jeg trenger et Windowsprogram ønsker jeg bare akkurat det programmet og ikke hele skrivebordet, og transparent mode gjør vinduet "native".

 

(Det kan forresten legges til at RDP mot Terminal Services har lenge kunne gjort det samme, men det krever et Server-OS og er mer arbeid.)

Lenke til kommentar
Interessant at HW.no velger å illustrere notisen med WinXP som kjører under WinVista. Tror ikke mange bruker VirtualBox på den måten, men slik bildebruk er vel en del av sponsoravtalen dere har med Microsoft?

Kjører det selv jeg.

Cisco VPN clienten virker ikke på 64 bits Windows Vista, så jeg må kjøre en 32bits XP i Virtual Box for å kunne logge meg på jobben hjemmefra.

Er nok i slike situasjoner som VirtualBox er nyttigst. Når en applikasjon ikke støtter et nyere operativsystem.

Lenke til kommentar
Sun skriver i manualen til Virtualbox at DirectX 3D vil implementeres i en senere versjon. Det kommer naturlig nok senere siden det er vanskeligere å implementere enn Open GL.

Direct3D støtte blir implementert som en wrapper til OpenGL. Dette hentes selvfølgelig fra Wine prosjektet, hvor disse bibliotekfilene allerede er blitt utviklet. Derfor er det allerede i dag mulig å teste ut DirectX i Windows under Virtualbox (krever selvfølgelig et relativt høyt kompetansenivå). Så får vi se hvor lang tid det tar før Sun mener at støtten er så god at den blir offisiell. Mer info:

http://www.virtualbox.org/ticket/2940

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Interessant at HW.no velger å illustrere notisen med WinXP som kjører under WinVista. Tror ikke mange bruker VirtualBox på den måten, men slik bildebruk er vel en del av sponsoravtalen dere har med Microsoft?

 

har du virkelig ikke noe bedre å hoste opp?

Har virkelig ikke DU noe bedre å hoste opp? Medfører utsagnet om sponsoravtale med Microsoft riktighet eller ikke?

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...