Gå til innhold

Guide til god filmsmak


Anbefalte innlegg

Advarsel: Dette innlegget er noe man ikke skal ta så altfor seriøst. Guiden er ikke laget til at folk skal følge den, men er heller en guide som viser oppbyggingen til en sær filmelsker. Dette er kun filmer jeg anbefaler, og snakker såklart ikke for alle i verden. Men ikke ta guiden alt for useriøst, med tanke på at jeg faktisk lister opp mange gode anbefalinger. Guiden begynner på "lette" filmer, og går oppover til litt mer "tyngre" filmer.

 

Guide til god filmsmak

 

De fleste personer lider av en sykdom som jeg liker å kalle "dårlig filmsmak". Og mange lider av å ikke like filmer i det hele tatt. De fleste individer ser filmer bare pga å få tiden til å gå, slik at dem kan rømme vekk fra virkeligheten. Jeg lider både av sistnevnte, men samtidig ser jeg på film som kunst. Det finnes såklart mange filmer som blir laget kun for underholdningens skyld, men det er som regel kun folk med sykdommen "dårlig filmsmak" som liker slike filmer. Noen eksempler til slike filmer: Alien vs. Predator, Independence Day og dem aller fleste Michael Bay filmer. Det er såklart greit å se en dårlig film en gang i blant, slik at man setter mere pris på de gode filmene.

 

Om man har dårlig filmsmak så bør man følge denne guiden. Kanskje du ikke ser på deg selv med dårlig filmsmak, da er det bare å ta en sjapp research på imdb eller andre steder, så kan du fort finne ut om de filmene du liker er gode eller ei.

 

For å starte litt mildt så kan man begynne å se filmer fra litt nyere tid, der finner man mange godbiter som de fleste liker som enten er gode eller middelmådige. Der har vi filmer som:

Dette er filmer som de fleste liker og som er ett godt sted å starte på. (Etter min mening så er noen av dem overvuderte, så ikke ta det som anbefalinger fra meg). Om man liker dem, så begynner ihvertfall smaken å bli litt bedre, om man synes dem er dårlige og liker Michael Bay filmer bedre, vel da er det ikke vits i å lese videre. For å gå over på litt bedre filmer da kommer vi til litt mere "sære filmer" men samtidig filmer man bør like for å ha en god filmsmak. Dette er filmer som:

Dette er filmer som man enten liker eller hater. Jeg er i liker katagorien, men samtidig så er det mange filmer jeg liker bedre, som vi kommer frem til etterhvert. Videre så har vi Stanley Kubrick, Alfred Hitchcock og Billy Wilder filmer. Dette er filmer med veldig høy kvalitet på, ren teknisk og historie messig. Her er 3 anbefalinger til hver av regissørene:

 

Stanley Kubrick:

  1. 2001: A Space Odyssey
  2. Eyes Wide Shut
  3. A Clockwork Orange

Billy Wilder:

  1. Sunset Blvd.
  2. The Lost Weekend
  3. Stalag 17

Alfred Hitchcock:

  1. Vertigo
  2. North by Northwest
  3. Shadow of a Doubt

Etter man har sett dem, så er det bare å titte på flere filmer fra disse regissørene. Og liker man dem, da er man på veldig god vei, og man har utviklet god smak.

Andre filmer på lik nivå er:

Nå har man utviklet seg en ganske så god filmsmak, men det finnes tyngre og dypere filmer. Der har vi regissører som Andrei Tarkovsky og Ingmar Bergman, her er 3 anbefalinger til hver av regissørene:

 

Andrei Tarkovsky

  1. Stalker
  2. Zerkalo
  3. Ivanovo detstvo

Ingmar Bergman

  1. Persona
  2. Vargtimmen
  3. Fanny och Alexander

Nå har man rett og slett utviklet en smak som er fantastisk. Nå synes man at de første filmene jeg nevnte i begynnelsen av guiden kun er middelmådige filmer. Kanskje du til og med ikke liker dem engang, det betyr bare at du har utviklet deg en mer sær smak.

 

Om man vil grave litt dypere, så har man filmer som:

Osv osv.

 

Noen andre filmer verdt å nevne:

Mine personlige favoritter:

Gode regissører som må sjekkes ut:

Vel nå har man utviklet en smak som er ganske lik min. Det er noe man skal være stolt over. Det finnes uttalige gode filmer uti verden, så om man ser alle jeg lister opp her, er det bare å utforske mer.

 

Da er det bare å begynne filmtittingen.

Endret av BadSmile
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste personer lider av en sykdom som jeg liker å kalle "dårlig filmsmak".

 

Det finnes såklart mange filmer som blir laget kun for underholdningens skyld, men det er som regel kun folk med sykdommen "dårlig filmsmak" som liker slike filmer. Jeg ser på slike folk som dumme, som lar seg lure av å tro at det dem ser på er bra, men når det er ren fakta at er rendyrka møkk.

 

Om man har dårlig filmsmak så bør man følge denne guiden. Kanskje du ikke ser på deg selv med dårlig filmsmak, da er det bare å ta en sjapp research på imdb eller andre steder, så kan du fort finne ut om de filmene du liker er gode eller ei.

 

om man synes dem er dårlige og liker Michael Bay filmer bedre, vel da er det intet håp for deg som menneske.

 

Nå har man utviklet seg en ganske så god filmsmak, slik at du kan se på deg som en mindre dum person

 

Vet du hva? Jeg håper virkelig for din egen del at hele dette innlegget er ironisk ment. For hvis det ikke er det (noe jeg ser for meg, ettersom du linker til tråden i signatur) så syns jeg rett og slett synd på deg.

Ikke bare føler du deg selvsikker nok til å påberope deg kunnskap om hva som er god og dårlig filmsmak, men du lager en GUIDE for hvordan man skal utvikle en god smak? (les: samme smak som deg selv).

Kall meg dum, men jeg mener det at mennesker har ulik smak er fantastisk, og det er det som gjør det spennende å diskutere f.eks film. Hadde man ikke hatt ulik smak så hadde mange sjangere forsvunnet helt fra filmverdenen, og det hadde vært MANGE filmer som aldri ville blitt lagd, ettersom en maskin som Hollywood lager filmer etter hva massene vil ha.

Og det at et "sjapt" (?) søk på imdb skal kunne gi deg et svar på om en film er god eller dårlig er jo håpløst. Er topplisten din lik imdb top 250? Jeg tviler. I følge den tankegangen slår jo f.eks Watchmen en film som Stalker.

 

Jeg er glad i å se film. En Michael Bay-film som Transformers eller The Rock kan være akkurat det jeg vil se en dag. Den neste kan jeg ønske å se Magnolia. Alle tre filmene har en høy stjerne i min bok, selv om jeg liker Magnolia best fordi den gir meg noe mer.

 

La oss si at jeg bruker mye tid på studier og idrett. Det jeg vil bruke film til er bare å slappe av i en ellers travel hverdag. Når jeg vil slappe av ser jeg filmer i kategorien Die Hard-action, eller American Pie-humor. Dette er filmer som gjør at jeg kan slappe av, og dermed gir meg det jeg trenger. Er jeg DUM?

 

Og forresten. Jeg liker The Rock mye bedre enn 2001. Det har min GODE filmsmak sørget for.

Lenke til kommentar
filmer man bør like for å ha en god filmsmak.

Tror jeg burde tatt et par uppers før jeg så denne gitt. Zzz.

 

Heftig lesbescene. Ellers husker jeg en blå boks eller noe.

 

Ganske brukbar krigsfilm, helt til filmen plutselig blir 'Temple of Doom'.

 

zZ

 

Krig suger. Eller noe.

 

 

 

Null håp for meg.

Endret av Juℓenissen
Lenke til kommentar

Jeg kan like greit oppsummere førsteposten for de som ikke gidder å lese gjennom hele greia:

 

Hvis du liker de samme filmene som BadSmile har du en veldig god filmsmak, og bør være stolt. Hvis du har din egen filmsmak så er du en idiot som ikke har peiling på film.

 

:thumbup:

 

Edit: Jeg har forresten ikke så mye jeg skulle ha sagt, da jeg har en dårlig filmsmak. Flott at du lagde denne guiden så jeg endelig fikk oppklart dette.

Endret av GoreGalore
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om dette er godt nok skrevet til å være satire. Jeg forstår jo poenget, men som flere andre påpeker så bommer du litt med det hele. Jeg anbefaler å enten prøve på nytt med litt mer fokus på hva du faktisk vil - anbefale gode filmer for de som nylig er blitt filminteressert eller få de som er filminteressert nå til å humre. Akkurat nå ble det en småpinlig blanding av de to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Dorian og flere her ja. Tok innlegget ditt litt for seriøst og ble en smule provosert da jeg leste det.

 

Og man kan jo ha god filmsmak selv om man liker Bay-filmer. Selv er jeg av den typen som liker det aller meste. Men når det kommer til din über-level, eller hva du kaller din høyeste lever, kan det bli i litt vel drøyeste laget. Da begynner man å komme inn på en ganske sær filmsmak. Sier ikke at den er dårlig, men man liker filmer som er ganske spesielle.

 

Selv får jeg mange kommentarer om at jeg ser sære filmer, når jeg setter på en Hitchcock film eller en hvilken som helst annen S/H film. Så lenge den er i S/H så er den sær og dårlig. Så hos folk flest ligger nok denne "særhets-grensen" mye lavere enn for oss filmelskere her inne. Så sånn sett kan jeg på en måte være enig i rangeringen av filmene i førstepost.

Lenke til kommentar
Prøv å se humoren i dette da. Fatter ikke hvordan folk kan bli provisert av noe sånn. Dessuten påpeker han at han synst noen av filmene han anbefaler er overvurdert. Det er filmer som er godt likt blandt film elskere.

 

Jeg prøvde å lese det flere ganger i håp om at jeg skulle se humoren i det. Men det feilet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...