Gå til innhold

Guide til god filmsmak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå er Lost in Translation og de filmene du nevner veldig forskjellige. Lost In Translation inneholder en ganske realistisk skildring av ett depressivt par. De du nevner inneholder mere avansert historie messig. Lost In Translation baserer mere på stemning enn historie, imens dem andre baserer seg mere på en god historie.

For få minutter siden sa du at drama er en bedre sjanger enn action fordi den "inneholder en god del mere kvalitet [...] actionfilmer har kun en rett frem historie som ikke tilfredsstiller mine krav." Snur du på flisa når det passer deg best slik?

Lenke til kommentar
Nå er Lost in Translation og de filmene du nevner veldig forskjellige. Lost In Translation inneholder en ganske realistisk skildring av ett depressivt par. De du nevner inneholder mere avansert historie messig. Lost In Translation baserer mere på stemning enn historie, imens dem andre baserer seg mere på en god historie.
Og bunner ikke dette ut i dine preferanser til syvende å sist? Altså, du foretrekker visse typer/sjangre fremfor andre? Sist jeg sjekket var ikke ens personlige filmsmak garantert synonymt med allment akseptert god film. For du hevder jo her at min filmsmak er dårlig fordi jeg har storkost meg med både Alien vs. Predator, Independence Day og Bad Boys, det til tross for at jeg også har sett hver eneste av de andre filmene du lister opp. Og når ble IMDB en mal for hvorvidt en film er god eller ikke? Jeg elsker filmen Red Sonja, men i følge IMDB er den møkk. Betyr det noe som helst hvorvidt andre liker den eller ikke?
Lenke til kommentar
Det er i alle fall slik IMDB definerer dem, men for all del, sammenlign gjerne med Die Hard, The Bourne Identity, The Matrix, Hard Boiled eller House of Flying Daggers istedet.

 

Tror det er en bedre sammenlikning. The Departed og GBU vil jeg aldri definere som actionfilmer.

 

Jepp det jeg mente også.

 

Gapwick:

Har også sagt at det finne unntak. Finnes plenty med actionfilmer som har god historie, men finnes enna fler av de dårlige actionfilmene som blir laget kun for å tjene inn penger.

 

De fleste drama filmer har en god historie og gode budskap, noe de fleste actionfilmer mangler.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
De fleste drama filmer har en god historie og gode budskap, noe de fleste actionfilmer mangler.

 

Akkurat det må jeg si meg uenig i. Akkurat som de fleste actionfilmer er hjerneløse rett-på-vhs-greier, er de fleste dramafilmer den typen som går på TVNorge onsdager. Grunnen til at "dramafilmer" er såpass godt ansett er først og fremst at sjangeren drama dekker minst 70% av alle filmer noensinne lagd, og dessuten er de filmene som står igjen som klassikere selvsagt gode, ingen husker onsdagsfilmen fra 1950.

Lenke til kommentar
Nå er Lost in Translation og de filmene du nevner veldig forskjellige. Lost In Translation inneholder en ganske realistisk skildring av ett depressivt par. De du nevner inneholder mere avansert historie messig. Lost In Translation baserer mere på stemning enn historie, imens dem andre baserer seg mere på en god historie.
Og bunner ikke dette ut i dine preferanser til syvende å sist? Altså, du foretrekker visse typer/sjangre fremfor andre? Sist jeg sjekket var ikke ens personlige filmsmak garantert synonymt med allment akseptert god film. For du hevder jo her at min filmsmak er dårlig fordi jeg har storkost meg med både Alien vs. Predator, Independence Day og Bad Boys, det til tross for at jeg også har sett hver eneste av de andre filmene du lister opp. Og når ble IMDB en mal for hvorvidt en film er god eller ikke? Jeg elsker filmen Red Sonja, men i følge IMDB er den møkk. Betyr det noe som helst hvorvidt andre liker den eller ikke?

 

Liker kun slike type filmer, og synes alt annet type film er dårlig, som Hitchcock for.eks, så ja, da hadde jeg synes at du har dårlig filmsmak.

 

Athorb: Det faktumet visste jeg ikke noe om, jeg baserer kun mine meninger på det jeg har sett. Og jeg har sett mange flere gode drama filmer enn gode action filmer. Dessuten så synes jeg en god drama klassiker er bedre enn en action klassiker (Heat, Face/Off osv). Drama filmer gir meg rett og slett mer enn det en actionfilm klarer.

 

Men dette dreier seg vel om smak uansett, så er det kommer alltid til å være mange uenige personer. Uansett så er jeg fornøyd med guiden, anbefaler mange gode filmer som enhver filmelsker eller folk som vil bli mere interresert i film bør få med seg.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
La dette være en sticky!!

 

Hehe, den har ihvertfall bringt oss skikkelig diskusjon.

 

Lurer på om jeg skal skifte tittel. "Guide til sær filmsmak" eller noe. Hele guiden er egentlig listet opp fra lett film til tyngre materiale. Der Kubrick er skikkelig godt teknisk osv, men er ikke altfor tungt å se på. Imens Tarkovsky er veldig tunge greier. Derfor best å begynne smått.

 

Edit: Nå har jeg endret den såpass, at den bør tilfredstille de fleste sjeler.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
"Guide til populistisk "filmkjenner"-filmsmak" er vel det beste navnet på tråden? ^^
Hehe, der satt den. Jeg fremstår kanskje som en blei i denne tråden, og det er ikke min intensjon for jeg er virkelig ingen ekspert på film, men jeg gjenkjenner den nedre delen av listen til trådstarter som typisk for det nybegynnere innen film anser som "dyp film", mens hele listen i realiteten kan sammenliknes med å gå over fra donald-blader til fantomet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
"Guide til populistisk "filmkjenner"-filmsmak" er vel det beste navnet på tråden? ^^
Hehe, der satt den. Jeg fremstår kanskje som en blei i denne tråden, og det er ikke min intensjon for jeg er virkelig ingen ekspert på film, men jeg gjenkjenner den nedre delen av listen til trådstarter som typisk for det nybegynnere innen film anser som "dyp film", mens hele listen i realiteten kan sammenliknes med å gå over fra donald-blader til fantomet.

 

Jeg skrev opp litt typiske, med tanke på at det er ett godt sted å starte på. Så kan folk selv grave litt dypere etter deres egen smak.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Flott tråd, virkelig gull :thumbup:

Greit skrevet OP og en god blanding av seriøse og useriøse innlegg :D

 

Er faktisk enig i mesteparten av det du skriver, og guiden er i og for seg god(selv om den "tar litt av" ;) )

Jeg har nærmest religiøse forhold til flere av filmene du refererer til. Spesielt de du mente man bør like liker jeg veldig godt.

 

Requiem for a Dream

Mulholland Dr.

Apocalypse Now

The Elephant Man

The Deer Hunter

 

Jeg vil faktisk dra arrogansen din enda lenger og si at folk som IKKE liker Requiem for a Dream faktisk ikke har peiling på film.

Samme gjelder for folk som synes The Dark Knight var bedre enn terningkast 4. (jeg gir den en svak 3`er, og de 3 prikkene på terningen går utelukkende til Heath Ledger!)

 

Men hvis du ikke liker filmer som Braveheart, Matrix, Transformers, Apocalypto

vil jeg si du har litt å lære om film du også.

 

Du vet, selv om filmer koster mye å lage og får mye PR, betyr det ikke nødvendigvis at de er dårlige ;)

 

Tror kanskje du har hengt deg litt for mye opp i at filmer må ha dyp mening og være kunstnerisk lagd.

Du må rett og slett lære deg å nyte en "dårlig" film.

 

Get entertained!

 

Selvfølgelig gir det meg mye mer å se en film som får meg til å sitte å tenke resten av kvelden,

men i min oppfatning er til og med Alien vs. Predator er bra film i sin genre, som underholdt meg helt greit i en time.

 

Dessverre gutten min, skal du lage en guide til GOD filmsmak, holder det nok ikke med noen få linjer.

 

Jeg for min del elsker mest av alt filmer som er skapt for et stort kinolerret og øredøvende lyd.

 

Filmer med god koreografi, storslagne kampscener, heftig musikk og en fengede story, og får kinopublikummet til å reise seg i stående applaus etter filmen. Faen, det er jo det som er film! Det var derfor film var oppfunnet, for å underholde oss.

 

Hvis jeg vil komme i kontakt med sjelen, få emosjonelle impulser eller berøre eksistensielle spørsmål, så foretrekker jeg faktisk mye heller å lese en god bok.

Kan anbefale forfattere som Knut Hamsun, Fjodor Dostoveskij og John Steinbeck (off-topic, sorry).

 

Det å unnlate filmer som Ghandi, Scent of a woman, Godfather filmene, Ray, Lord of the Rings, Matrix, Casablanca, The Good, the Bad and The Ugly, Schindler's List, One Flew Over the Cuckoo's Nest, Serpico, Lawrence of Arabia, Alien filmene, The Shining, Terminator 2, Hotel Rwanda, Kill Bill filmene, Platoon, Bram Stokers Dracula, Lion King, Trainspotting, osv. osv...osv........ gjør at bredden i din "Guide til god filmsmak" faller totalt i grus.

 

"Guide til populistisk "filmkjenner"-filmsmak" er vel det beste navnet på tråden? ^^

 

Right on :cool: Men da hadde det jo ikke blitt noen diskusjon :hmm:

Men alvorlig talt, du burde skifte tittel.

 

/cheers

Endret av Dante80
Lenke til kommentar

Filmer som får meg til å tenke til ettertid eller lignende liker jeg best, ser jeg en film som AlienvsPredator synes jeg det bare er bortkasta tid, uansett hvor underholdene det er.

 

Grunnen til at jeg ikke nevne filmene du nevner er vel PGA at jeg ikke kan nevne alle filmene i verden. Jeg nevne ett par av dem jeg synes havner godt inni i de kategoriene. De du nevner kan jeg sikkert nevne også, men tenkte ikke akkuratt på dem da jeg skrev innlegget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...