Gå til innhold

Guide til god filmsmak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
GBD: Du må forstå at han ikke snakker om deg eller meg. Han snakker om stereotypi. Det han viser er den vanlige utviklingen til en gjennomsnittlig filmelsker. Ikke ta det personlig.

Haha, og du er seriøs.

 

For å si det slikt. Jeg ser mange filmer, og jeg elsker film, men den dagen jeg setter meg ned med Bergman og nyter filmer (uten å sovne) skal jeg krype til korset, for det kommer aldri til å skje.

 

Nei. Bay>Bergman.

Lenke til kommentar
Det er det ikke.

Neivel, hvordan er den da?

Den kan blant annet være slik som han beskriver, nemlig udorvelig kjedelig. Poenget er at det ikke er et "fasit-svar" som du sier. Det finnes mange mange "veier".

Har jeg sagt at det ikke finnest andre veier? Sier gjennomsnittlig deg noe?

 

Jeg skal vedde på at samtlige Bergman/Tarkovsky elskere begynte med lettere materiele. Tror du de startet "film-karierene" sine med Stalker og Persona?

Lenke til kommentar
Har jeg sagt at det ikke finnest andre veier? Sier gjennomsnittlig deg noe?

 

Jeg skal vedde på at samtlige Bergman/Tarkovsky elskere begynte med lettere materiele. Tror du de startet "film-karierene" sine med Stalker og Persona?

Og der bommer du litt på hva jeg sier.

 

1. Jeg tviler på at den gjennomsnittlige seeren velger den veien. Langt ifra faktisk. Denne "veien" burde vel egentlig være for de "sære" filmseeerne, tror jeg.

 

2. Og jeg tviler virkelig på gjennomsnitt-seeren faktisk ser filmer som Persona og Stalker (som faktisk er de største til Bergman og Tarkovsky) i det hele tatt. Det blir litt over gjennomsnittlig for å si det slikt. Og av dem som velger den veien er det jo nesten en selvfølgelighet at de skal digge gørrkjedelige filmer fra 60/70 tallet. :)

 

Nei. Den gjennomsnittlige filmelskeren ser nok mer på filmer som Armageddon og Transformers, for å si det sånt. :)

Lenke til kommentar
Nei. Den gjennomsnittlige filmelskeren ser nok mer på filmer som Armageddon og Transformers, for å si det sånt. :)

Jeg vet ikke hva du definerer som en filmelsker, men for meg er det ihvertfall en person som bruker veldig mye av fritiden sin på film. Ikke bare søndags filmene på tv2.

 

En slik person, som kansje ser 20 filmer i månden og holder seg oppdatert på nyheter og slik innen film-industrien, vil helt klart ha en periode der han holder seg Transformer og annet main-stream materiale. Denne perioden er vanligvis den første. Men etterhvert som denne personen blir eldre vil h*n mest sannsynlig få lyst å utforske nye deler av filmverdenen. Nå dukker det opp filmer som City of God og Requiem for a Dream og man begynne kansje å få en mer voksen filmsmak. Selvsagt er det noen som vil gå tilbake til de gode gamle main-stream filmene men _jeg_ mener dette er ett tidspunkt der de aller fleste har fått blod på tann og vil utforske mer. Så i en alder av, la oss si 25, vil man fortsatt glede seg med filmer som feks. Transformers, men det er de såkalte "kunst" filmene som troner øverst på topp-listen.

 

Dette mener jeg er den vanligste utviklingen. Altså:

 

Transformers --> Requiem for a Dream --> Stalker

 

Om du mener S --> RfaD --> T eller T --> RfaD --> T er vanligest skal jeg ikke klandre deg for det. Kansje vi har forsjellig oppfatning over betdningen av "filmelsker" eller bare forsjellig oppfatning av film-miljøet rundt oss. Jeg kan ikke bevise noe, så derfor hevder jeg verken at jeg har rett eller at du har feil. Jeg sier bare min mening, så om du ikke kan bevise meg feil så ser jeg ingen grunn til å gi opp på mitt. Du trenger ikke å respektere meningene mine, men bare ikke anklag meg for å ha feil om du ikke kan bevise det motsatte :)

Lenke til kommentar

Meget enig med deg der Lawliet. For min del så elsker jeg å sette på filmer som Transformers og Armageddon og likevel vil jeg kalle meg selv for en filmelsker. Jeg kan godt rangere disse filmene høyt oppe på lister, kanskje ikke høyest oppe, men langt oppe det kan jeg. Det er som du sier kunstfilmene som troner aller øverst. Nå er jeg ikke så erfaren på kunstfilm for å si det sånn, men jeg verdsetter likevel filmer som kamerater av meg bare fnyser av når de hører om dem.

 

Jeg tror at man kan være en filmelsker uansett hvilken type film man ser på. Så lenge man bruker mye tid på det så holder det i massevis for meg. Man trenger ikke å sette i gang store og tunge filmer som krever en del av seeren, men det er en meget fin ting for å utvide horisonten sin. Noe enhver vil gjøre etterhvert som du sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...