Gå til innhold

Guide til god filmsmak


Anbefalte innlegg

Ser at trådstarter har moderert seg, sikkert som følge av all kritikken. Men du mener fortsatt at Bay-filmer er dårlige og for dumme mennesker, og at filmene du ser er 'ekte' og for smarte folk?

 

Sitter man kun og ser på filmer som Bay filmer for.eks så blir man ikke noe smartere av det. Da er det bedre å se på litt filmer som setter hjernen i fokus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det må uansett være trist å være så sneversynt. Dette minner om Montag, som knapt ikke evner å nyte en film lagd utenfor Europa.

Hva i alle dager vet du om det? Jeg synes å ha merket en tendens blant enkelte her inne til å tillegge meg meninger jeg ikke kjenner meg igjen i.

Jeg er vel heller blant de som virkelig favner bredt i filmuniverset - jeg ser MYE forskjellig film: det være seg animerte perler, kunstfilm (asiatisk, europeisk, amerikansk eller latinamerikansk), obskur s/h film eller kommers actionfilm fra Hong Kong eller Hollywood - you name it, I've probably seen it (eller i alle fall hørt om det :p )

 

Denne "guiden" her var forresten fornøyelig lesning. :!:

 

Jeg håper det hele er et ironisk stunt - å skulle gå "gradene" som her indikert blir litt for enkelt for meg. Jeg kan ikke si at jeg kjenner meg helt igjen i dette synet.

Den ene dagen kan jeg kose meg med "Hellboy", mens den neste dagen vil jeg se noe av Giordana eller kanskje en stumfilm av Mizoguchi. Å operere med absolutter synes jeg man bør prøve å unngå - hvor kjedelig ville det ikke ellers fort blitt?

Hva som er "god" filmsmak synes jeg man skal la det være opp til den enkelte å avgjøre. Det er dessuten slik at jo mer film man ser, jo mer villig er man ofte til å prøve noe nytt. La nå folk finne ut av dette selv!

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Litt trist å avfeie en hel sjanger, og ignorere viktige elementer som god historiefortelling, bl.a. Noe veldig mange actionfilmer kan skilte med. Selv om majoriteten kanskje er rett-på-dvd-ruller med eksplosjoner i fokus, men majoriteten av filmer i alle sjangere er gjerne under middels.

Lenke til kommentar

Jeg har kost meg med flere av Bays filmer, Armageddon og The Rock husker jeg som topp underholdning. Jeg stiller meg kritisk til holdningen til dem som utbasunerer at man blir smartere og mer kulturberiket av å se filmer av Ingmar Bergman kontra Michael Bay. Det er litt i samme gate som de som viser forakt for folk som velger å kose seg med den nyste boken til Stephen King, mens de selv knuger litt ekstra hardt rundt sin Dostojevskij.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Drama filmer inneholder en god del mere kvalitet enn det er i en actionfilm. Da tenker jeg mest på historie messig, de fleste actionfilmer har kun enn rett frem historie som ikke tilfredsstiller mine krav. Men nå krever jeg ikke meget av en action film heller. Derfor passer en action til de ganger jeg ikke er i humør til gode gamle drama filmer.

Lenke til kommentar

Typisk at du skal vise en totalt ny side av deg selv akkurat nå. Hvor ble det av "Eksplosjoner suger, Hollywood er uoriginale, la dagens uvitende ungdom få noen år på baken før de verdsetter god film" etc?

 

Å si at du bare ser europeisk var en overdrivelse, men jeg sitter definitivt med at du er ekstremt sneversynt og har (ubegrunnede?) fordommer mot Hollywood. Dette baserer jeg på innleggene jeg ser du skriver, du må gjerne motbevise fordommene mine. Kanskje vi skal ta en filmkveld sammen?

 

Edit: WoOt, siktet til Montag.

Endret av Bob_3
Lenke til kommentar
Da tenker jeg mest på historie messig, de fleste actionfilmer har kun enn rett frem historie som ikke tilfredsstiller mine krav.

Det er ikke historien som betyr noe, men hvordan den blir formidlet. De fleste historier er lineære, drama så vel som action. Vil du si deg vel enig med meg i at Lost in Translation er en god film? Om så er tilfellet, hvordan mener du den historien er mer innfløkt enn for eksempel den i Infernal Affairs?

Endret av Gapwick
Lenke til kommentar
Typisk at du skal vise en totalt ny side av deg selv akkurat nå. Hvor ble det av "Eksplosjoner suger, Hollywood er uoriginale, la dagens uvitende ungdom få noen år på baken før de verdsetter god film" etc?

 

Å si at du bare ser europeisk var en overdrivelse, men jeg sitter definitivt med at du er ekstremt sneversynt og har (ubegrunnede?) fordommer mot Hollywood. Dette baserer jeg på innleggene jeg ser du skriver, du må gjerne motbevise fordommene mine. Kanskje vi skal ta en filmkveld sammen?

 

Edit: WoOt, siktet til Montag.

 

Hehe, nå må du huske at det lages mye søppel i Hollywood. Jeg har derimot aldri hevdet at det ikke kommer go' film også fra den kanten - USAs studiosystem har gitt oss mye bra opp gjennom årene. For ordens skyld, jeg setter ikke likhetstegn mellom "eksplosjoner" og "Hollywood".

På den andre siden er det mange her inne som virker å ha store motforestillinger mot eldre film (les s/h film), film litt utenfor allfarvei (les små produksjoner og såkalt verdensfilm) samt såkalt arthouse. Dette synes jeg er beklagelig. Kanskje det er andre som bør ta et oppgjør med sine fordommer i så måte?

Lenke til kommentar
Da tenker jeg mest på historie messig, de fleste actionfilmer har kun enn rett frem historie som ikke tilfredsstiller mine krav.

Det er ikke historien som betyr noe, men hvordan den blir formidlet. De fleste historier er lineære, drama så vel som action. Vil du si deg vel enig med meg i at Lost in Translation er en god film? Om så er tilfellet, hvordan mener du den historien er mer innfløkt enn for eksempel den i Infernal Affairs?

 

Begynner å bli en god stund siden jeg så Lost in Translation, men mener og huske at jeg synes den var god. Kan ikke sammenligne den med Infernal Affairs pga det faktumet at jeg ikke har sett sistnevnte.

Lenke til kommentar

Det lages da også mye søppel utenfor Hollywood? Det kommer bare mer til syne fra den kanten, grunnet pengekrefter og vår forkjærlighet for amerikansk kultur. Mulig jeg har misforstått, men jeg har alltid trodd at du så Hollywood og eksplosjoner som to sider av samme sak.

 

Når det er sagt, skal jeg gi deg rett i at det er mange unødvendige fordommer ute og går mot eldre film, det er like tullete som å avskrive Hollywood. Forøvrig fått sett mye europeisk film på Kosmorama, er en del godbiter på den kanten også.

 

Edit: WoOt, sikta nok en gang til Montag.

Endret av Bob_3
Lenke til kommentar

Nå er Lost in Translation og de filmene du nevner veldig forskjellige. Lost In Translation inneholder en ganske realistisk skildring av ett depressivt par. De du nevner inneholder mere avansert historie messig. Lost In Translation baserer mere på stemning enn historie, imens dem andre baserer seg mere på en god historie.

 

Noe jeg synes Bay filmer, og action filmer generelt mangler. Med såklart noen unntak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...