Gå til innhold

Guide til god filmsmak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe! Godt gjort BadSmile. ;)

 

Du skapte i hvertfall litt blest rundt innlegget ditt og dine meninger, så det skal du jo ha kudos for.

 

Takk takk, var ikke ment til å gjøre folk sinna og kalle meg en arrogant tenåring. Vel vel.

 

Edit: Ops, sry dobbelpost.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
En tenåring som prater om "filmsmak" og "kunstfilm".

 

Dette er bare et tragikomisk - kvasi-intellektuelt fra gutterommet hjemme hos mor og far.

 

Jeg ler av deg.

 

Hvilken utsøkt brandy skal du sprette på after-golf selskapslighetene i helgen? Eller kanskje du skal konsumere litt høykultur iført gåbort-klær og kvasse meninger om den fæle bohemen på diskusjon.no?

Endret av Speik
Lenke til kommentar
En variert filmsmak er det jeg ser på som en god filmsmak, der man kan være åpen for alt fra trashy b-filmer til kunstfilmer.
Jeg er sterkt uenig med deg der. Jeg mener formålet med å se film ene og alene er egen tilfredsstillelse, det være seg alt fra nytelse gjennom intellektuell stimulans til den enkle nytelsen av å kjenne på det menneskelige spekteret av følelser fremprovosert av film som medium. Jeg mener en god filmsamling er den som oppfyller dette i høyest mulig grad for eieren av samlingen. Derfor er det komplett likegyldig hvorvidt filmsamlingen består av overfladiske krisefilmer som Independence Day, Godzilla og The Day After Tomorrow eller mer ukjente filmer som Tini zabutykh predkiv, Badkonake sefid og Roozi ke zan shodam. Hvorvidt noen fikk fuktige øyne av sluttscenen i The Shawshank Redemption eller i slutten av The Elephant Man, er likegyldig for hvorvidt deres filmsmak er god, det er tårene i øyekroken som er viktig og ikke filmen som forårsaket dem. Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Det viktigste med film er ikke å være variert, nei. Det er heller ikke meningen å se så mye kunstfilm du kan, det handler kun om å tilfredsstille deg selv, og utforske litt. Fargoth punkterer det ganske godt, men det er vel svært få som ser The Day after tomorrow og blir emosjonelt berørt. Men hvis de finnes, så okei, det er bare å kose seg. Selv er jeg litt lei av "vanlige filmer" og vil gjerne utforske mer.

Lenke til kommentar
En variert filmsmak er det jeg ser på som en god filmsmak, der man kan være åpen for alt fra trashy b-filmer til kunstfilmer.
Jeg er sterkt uenig med deg der.

 

Vel, meningen her var å poengtere at en god filmsmak kan være så mangt - og at det derfor er håpløst med en slik guide. Det er uttallige formeninger om hva som gjør en filmsmak god. I mine øyne er variasjon, kreativitet og utfordringer stikkord.

Lenke til kommentar
Jeg føler mange disser påkostet hollywood CGI og koreografi bare på trass eller for å fremme sin egen overlegne og intellektuelle filmsmak.

Disse menneskene går for meg nesten under kategorien "trangsynt". Det er veldig synd. Selv synes jeg CGI kan være pent, selvom jeg foretrekker masker o.l når det gjelder monstre osv. Men joda, Gollum f.eks var meget pen å se på, og det finnes mer å nevne, så det blir en 50/50-sak.

Lenke til kommentar

Jeg storkoste med med Gwoemul (The Host) selv om monsteret lyste CGI fra første bilde, og CGI-en i Mortal Kombat 2: Annihilation var en fryd. Alt har sin plass i filmverdenen, og selv om den ovennevnte Koyaanisqatsi skiller seg vesentlig fra The Day After Tomorrow i visuelt uttrykk formidler de tilnærmet samme budskap. Trådstarter må gjerne hevde at man kultiverer ens filmsmak ved å dyrke filmer som Sátántangó, men jeg synes det blir påtatt når man får et behov for å fortelle omverdenen at man har sett den fordi man er av den oppfattelsen av at det er slike filmer kremen av filmeliten tilber.

Lenke til kommentar

For meg er CGI helt ok. Om den er dårlig eller ikke bryr ikke meg så fryktelig mye. Om den er synbart dårlig er det mulig jeg irriterer meg litt over det. Men som oftest er den god. Jeg trekker sjeldent ned på grunn av dårlig CGI. Men er det slik at filmen er laget i nyere tid hvor en kan vente seg bedre CGI vil jeg selvsagt slå ned på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...