Gå til innhold

– Funcom bryter norsk lov


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Age of Conan halter noe voldsomt og er nok et spill som hvert fall aldri vil ta spesielt av, spørsmålet blir jo om det er forsvarlig av Funcom å drive det videre eller om de skal legge det helt dødt?

 

De satset på feil hest, maskinvarekravene ble alt for store til å kunne skaffe en bred nok spillermasse, samtidig som de ikke har nok ressurser eller folk til å kunne utvikle nytt innhold raskt nok, ei heller fikse feil effektivt nok. Det tok ALT for lang tid før ting som DirectX10 ble implementert, den første delen av PvP-patchen kom osv..

 

De lovet gull og grønne skoger, blant annet DirectX10 var jo veldig sentralt i reklamekampanjen deres men når du da ikke klarer å ha sånt klart til release, og attpåtil påstår at det skal komme i August, så kommer det jaggu meg ikke før flere måneder etter det igjen så er det alt for dårlig. At de også tilsynelatende trengte flere måneder på å huke endel kritiske BUG's, og gjerne da bare skapte flere nye i prosessen og samtidig fortsetter å love store forbedringer, massive patcher osv.. til datoer de aldri klarer å holde så blir det rett og slett for dumt.

 

Greit nok at Funcom er et norsk firma, de er verken rike eller store men de kan ikke holde på slik som de gjør og lov alt mulig rart og aldri klare å holde sine egne deadlines. Det blir bare frustrerende for spillerne, for ikke å snakke om at de hypet spillet ALT for mye før release sammenlignet med hva de klarte å levere.

 

 

Age of Conan vil nok være et spill som med tiden er på et greit nivå som et spill du kan spille over lang tid, men nytt og godt innhold blir alt for sjeldent lagt inn og tar for lang tid å utvikle til at det egner seg som et fullblods MMO hvor du har hardcore spillere, spiller du flere dager i uken så vil du med tiden måte veggen hvor det ikke er mer å gjøre, dette er noe som strengt tatt aldri burde skje i noe MMO-spill, samtidig som de bruker for lang tid på å rette opp kritiske feil som blir funnet, sånt fungerer aldri bra i MMO-bransjen, så der har du jaget bort 80% av spillerne som da heller går til alternative spill som gir dem nytt innhold fra tid til annet og hvor feilene blir rettet opp ganske så effektivt. Nå krever også Age of Conan veldig mye av systemet til spillerne, som gjør at de med svakere systemer er utelukket i utgangspunktet, så der forsvant det minst 10% av spillermassen bare der.

 

Og ved å ha så stor tro på seg selv, skape alt for mye hype, uttale dumme ting i media og love etterlengtet nytt innhold som de aldri klarer å levere i tide så jager du bort store deler av den snevre spillermassen som har blitt sittende igjen.

 

Da var det ikke mange igjen gitt, og spørsmålet er om Funcom som selskap rett og slett har mannskap og ressurser nok til å være med i MMO-kappløpet? Turbine klarer seg jo bra, men er jo også en av de aller beste selskapene når det kommer til å legge inn nytt og gratis innhold raskt med faste intervall (slik som "books" systemet i Lord of the Rings Online), Funcom på sin side blir rett og slett ineffektive og det ødelegger for hele spillet.

Lenke til kommentar

Det er jo en litt spesiell bransje Funcom befinner seg i, og som det blir sagt med så mange hentet inn fra utlandet er det ikke merkelig at funcom ikke har alt på sitt rene i forhold til norsk arbeidmiljø lov.

 

Synes det egentlig er litt synd at de blir svertet på denne måten vi ser i Dagbladet, da det er liten tvil om at Funcom burde være en lukerativ arbeidsplass med rom for mye utvikling og læring. Serlig for nyutdannede.

 

Men for all del, vi ser jo at de forbedrer seg på disse punktene og det er jo bare positivt.

Lenke til kommentar
Det er jo en litt spesiell bransje Funcom befinner seg i, og som det blir sagt med så mange hentet inn fra utlandet er det ikke merkelig at funcom ikke har alt på sitt rene i forhold til norsk arbeidmiljø lov.

 

Synes det egentlig er litt synd at de blir svertet på denne måten vi ser i Dagbladet, da det er liten tvil om at Funcom burde være en lukerativ arbeidsplass med rom for mye utvikling og læring. Serlig for nyutdannede.

Ja, jo, det er kanskje en spesiell bransje, men andre utviklere klarer jo fint å unngå å ta livet av de ansatte, så det er vel ingen unnskyldning?

 

Det som er synd er at Funcom er den eneste utvikleren av internasjonalt kaliber her i landet, og i så måte blir det eneste alternativet for folk som har lyst til å jobbe med spill, men som kanskje ikke har lyst til å flytte utenlands...

Lenke til kommentar

Dette tolker jeg på samme måte som det aller meste annet Hegnar har sagt det siste året om Funcom: Bare bullshit. Virker mer å mer som om noen skal hale i land litt shorting eller noe slikt.

 

Vis meg en eneste bedrift der det ikke er litt hardt innimellom. Til og med i kommunene går det ut over grensene for hva som står i loven.

 

Jeg tar egentlig denne drittkastingen mot FC positivt. De kommer sterkt tilbake og viser at de kan (med tid og stunder også på børsen).

Lenke til kommentar
Kan du utdype hvorfor du tror det?

Eh, hvorfor tror du vanligvis at noen tar betalt for å skrive? Trenger jeg virkelig å forklare deg noe jeg skulle tro var basic journalistikk-teori? Ved å betale en journalist, så kan man få denne til å vinkle en tekst i sitt eget favør. Deres artikkel minner meg om slikt og det er derfor jeg tror det. Det som er karakteristisk for artikler hvor forfatteren har fått betalt, er ofte at de er overaskende lite nøytrale eller heller i en vinkel man ikke helt skulle tro.

 

Anmeldelser er én ting, her er det nettopp en mening man er ute etter, det tror jeg til og med dere har uttalt dere om - men dette har heller et nyhetsrettet preg over seg. Det er vanlig skikk å da prøve å holde en viss nøytralitet. Det dere ser ut til å prøve å formidle er helt feil og det virker som Mats Remman egentlig ønsker å kaste lys over saken, men med deres valg av sitater får dere det til å høres ut som om han nesten roser Funcom.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
Hva faen er dette? :scared:

Ble dere betalt av Funcom for å skrive artikkelen?

Kan du utdype hvorfor du tror det?

Fordi dere i motsetning til tabloider faktisk tar med begge parter i en sak i stedet for bare det at den "slemme" parten bare får "ingen kommentar" mot påstandene.

Just what i skull till to say!

 

Var ganske ålreit og lese artikkelen her, leste den etter Dagbladet sin som var, vel en typisk db.no artikkel..

Lenke til kommentar
Syntes Erling sa i en spørsmålsrunde før spillet ble utgitt at det var veldig vanskelig å få seg jobb på slike steder i norge!
Så lenge du ikke bekrenser "slike steder" til å være spilleutviklere (som det naturligvis er vanskelig å få jobb hos i Norge pga antall spilleutviklere) sitter jeg som informatikkstudent igjen med et inntrykk av det motsatte. Veldig mange har kontrakt flere år før de er ferdig med masterstudiet, og flere har deltidsjobb med betalt opplæring et eller to år inn på bachelor-studiet.

 

I fremtiden trenger Norge flere med denne utdanningen, ikke færre.

Lenke til kommentar

Når en fagforening går ut så skarpt mot Funcom er det ikke ubegrunnet.

Selv om det er det eneste selskapet og sikkert er mange om bena for å få jobb, er det ikke grunn til å droppe norsk arbeidsmiljølov.

Klarer ikke Funcom å rette seg etter norske lover kan de enten legge ned eller flytte.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Tipper Funcom neppe betaler overtid, noe resten av it bransjen heller ikke gjør. Alle er på fastlønn. Du kan istedet avspassere. Timer som ikke er avspassert innen 31.12 blir slettet.

 

Funcom betaler dårligt har jeg hørt. Tviler ikke.

 

Funcom har den fordelen at mange utviklere søker seg til spillprogrammering, unge spesielt, og de er lettere å utnytte - Hallo, de skal bare være glad de får lov til i det hele tatt å drive med spillprogrammering.

 

I norge er det liten/ingen kultur for prosjektstyring innen it. Ergo er estimering en stor gjettelek. Er ikke overrasket over dette. Uansett bransje, så er det bedre å be om 30mill ekstra i ny og ne pga budsjettsprekk - enn å si "vi trenger 300mill", for da blir svaret nei. Statsbygg, statoil, holmenkollen ... alle begynner med et lavt beløp, og ber om mer penger dagen etterpå.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...