Gå til innhold

Monter datamaskin i dusjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjekk skjerm ja, men om man skal ha den i dusjen vet ikke jeg, blir sikkert stemplet som nerd av gjester og kommer til å bruke opp alt varmtvannet, med mindre man ligge i badekaret, sikkert greit å se på en TV-serie når man ligger og slapper av (når jeg tenker meg om) :p

Vi har hatt "data" (skjerm med litt av hvert) i dusjen en stund nå, og de fleste blir bare sjokka og syns det er kjempemoro. Bare radio innebygd i badekaret tar folk helt av på. Har enda til gode at en gjest har brukt opp varmtvannet p.g.a. det men :)

Lenke til kommentar

Tenkte på om man skulle finne på å se på en film ellernoe =P

Jeg var klar over radio i dusjen og mistenkte at noe skjerm / PC ville finnes også, men undersøkte det aldri nærmere, så det her var det første konkrete eksempelet på skjerm i dusjen jeg så.

 

Syntes for øvrig at det var ihvertfall ganske moro :p

 

EDIT: moro med èn "r" :)

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
RS-232, RS-422/485 :dribble:

 

Tenk på hva man kan gjøre med det! :dribble:

 

Nå er det bare og vente på Dusjer med RS-232/USB tilkobling og en medfølgende programmvare!

Tenk deg og styre alt med maskinen!

Men det må være noe som sperrer for varmvannet, tenk om maskinen går i stå og varmtvannet går til værs?

 

Da må man skru ned på tempen i varmtvannsbrederen, annbefalt temp er 65 mener jeg.

For og unngå alger...

Lenke til kommentar

Å kalle denne saken vanntett er vel å ta litt i, men en del spruting vil den tåle.

 

Jeg tror nok denne saken er mer rettet mot bedrifter, butikker og ulike tjenester som har behov for elektroniske verktøy rundt omkring, enn at folk skal sitte i badekaret/stå i dusjen med en slik.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Er dette egentlig ett produkt ment for privatpersoner, og er det egentlig noe nytt?

 

Formfaktor, tilkoblinger og spesifikasjoner forteller meg at dette bare er en helt alminnelig "embedded"-maskin, en solid, enkel terminal med alt integrert i en liten boks, ment for bruk i industri, transport, logistikk osv.

 

Jeg jobber på ett lager der vi har hundrevis av slike bokser, montert på gaffeltrucker og pallejekker, som brukes til plukking og pakking av ordrer. Disse er litt eldre (VIA/Cyrix/National-prosessorer på 266 Mhz, 512MB SSD og kjører WinXP), men de ser omtrent akkurat sånn ut.

 

Jeg tror at dusjen er omtrent det siste stedet VIA hadde sett for seg at disse skal brukes. Med mindre jeg tar fundamentalt feil i mine antagelser her, er denne artikkelen forholdsvis useriøs og vitner om under middels god research og innsikt fra forfatterens side...

 

Edit - to minutter google-assistert research fra min side, som jeg anbefaler artikkelforfatter (og alle andre som måtte tro at dette produktet faktisk hører hjemme i dusjen) å ta en titt på:

 

VIAs produktside

applications including factory automation systems, precision machinery, production process control, terminal information systems, entertainment management systems, and car park automation systems
Endret av ventle
Lenke til kommentar
Å kalle denne saken vanntett er vel å ta litt i, men en del spruting vil den tåle.

 

Jeg tror nok denne saken er mer rettet mot bedrifter, butikker og ulike tjenester som har behov for elektroniske verktøy rundt omkring, enn at folk skal sitte i badekaret/stå i dusjen med en slik.

 

Det er jeg forsåvidt enig i.

Noe i båten kanskje..

Lenke til kommentar

Mulig du kunne bygget den inn i veggen om du tok alle forholdsregler, og foret den med kabler fra naborommet. Måtte nok hatt en god klatt silikon rundt skjermen da. Da bør maskinen være utstyrt med trykkfølsom skjerm for navigasjon i OS'et

Endret av G
Lenke til kommentar
RS-232, RS-422/485 :dribble:

Denne PCen er idiell for industrien der du vil ha en PC i produksjonslokalet. Å ha en PC i dusjen er vel ingen som har nytte av. Derfor har den RS422/485 som er industristandard for kommunikasjon mellom ulike komponenter som Transmittere, inclinometer, I/O extensions, ADAC etc.

 

Derfor vil jeg kjøpe denne slik at jeg kan ha full overvåkning av både badestamp, og kan evt bruke den til Carputer. For et prosjekt jeg holder på med i Sanntids datateknikk, ville jeg ha brukt denne til styring av en open båt der båten skal gå etter GPS-koordinater. Ved å bruke 2 GPS-er (En akter og en forut), kan jeg få en mer korrekt kompassvinkel enn det bare en GPS kan gi.

 

Jeg ser mange muligheter med denne PC-en her.

Lenke til kommentar
Tror ikke jeg ville latt likespenning få lov å krype inn i dusjen. Med likespenning så henger du skikkelig fast om du får strøm i deg. Bilbatterier ser kanskje harmløse ut, men under riktige forhold kan de være farlige nok de.

Tror du må sette deg ned å lære ohms lov. U = R x I

10mA er skadelig for mennesket. Sikker død er ved 30mA over 1 sekund.

Et menneske har en så høy motstand i kroppen at den maksimale berøringspenningen ikke skal vere høyere enn 50V Noe som er 4x over et 12V bilbatteri.

 

Men som sagt. Der er bedre steder på ha en PC enn i en dusj.

Lenke til kommentar
Tror ikke jeg ville latt likespenning få lov å krype inn i dusjen. Med likespenning så henger du skikkelig fast om du får strøm i deg. Bilbatterier ser kanskje harmløse ut, men under riktige forhold kan de være farlige nok de.
Likestrøm er skumle saker ja, men så er det stor forskjell på hvor mye strøm en likespenningskilde kan gi. Enkelte adaptere kan nok være ganske sikre, mens som du nevner bilbatterier og lignende kan potensielt være veldig farlig. Det var forresten en i forsvaret for noen år siden som satt en jerrykanne opp på et par batterier, den hallen brente ned. Det illustrerer litt om hvor mye energi som er lagret i slike batterier.

 

Å kalle denne saken vanntett er vel å ta litt i, men en del spruting vil den tåle.

 

Jeg tror nok denne saken er mer rettet mot bedrifter, butikker og ulike tjenester som har behov for elektroniske verktøy rundt omkring, enn at folk skal sitte i badekaret/stå i dusjen med en slik.

 

Det er jeg forsåvidt enig i.

Noe i båten kanskje..

Ja, tenkte litt på det, men då må nesten produsentene integrere om det skal brukes ute på dekk eller på "flybridge". Innvendig er det vel ikke stort behov for en sprutsikker datamaskin.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...