Gå til innhold

MP3-kompabilitet garantert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke mange år siden mp3 var synonymt med ulovlig. Det er nesten merkelig å tenke tilbake på nå som det innføres slike godkjenningslogoer.

 

Bare et spørsmål: Betyr dette at filene også er garantert fri for vannmerke?

 

Kommer aldri til å betale for lossy.

Har du noen gang kjøpt DVD eller bluray? De er begge komprimert med lossy formater.

Lenke til kommentar
Det er ikke mange år siden mp3 var synonymt med ulovlig. Det er nesten merkelig å tenke tilbake på nå som det innføres slike godkjenningslogoer.

 

Bare et spørsmål: Betyr dette at filene også er garantert fri for vannmerke?

 

Kommer aldri til å betale for lossy.

Har du noen gang kjøpt DVD eller bluray? De er begge komprimert med lossy formater.

Har aldri kjøpt musikk på DVD eller BD nei. Og fyi er DVD-Audio kodet i 24bit med opptil 192 kHz sampling-rate; jeg vil neppe kalle det for "lossy". :p

Lenke til kommentar
Kommer aldri til å betale for lossy.
Har du noen gang kjøpt DVD eller bluray? De er begge komprimert med lossy formater.
Har aldri kjøpt musikk på DVD eller BD nei. Og fyi er DVD-Audio kodet i 24bit med opptil 192 kHz sampling-rate; jeg vil neppe kalle det for "lossy". :p

Jeg spør om du har kjøpt DVD eller Bluray Videofilmer.

Lenke til kommentar
dette er jo en av de dårligste komprimeringsformatene(om jeg ikke tar grundig feil)

både wma(pro) og aac er jo mye bedre. hvorfår ikke bruke di???

 

Forskjellene blir mindre på høye bitrater. Ved 128 kbps vil acc og ogg høres bedre ut, mens når man kommer over 256 kbps vil forskjellene begynne å bli betydelig mindre. Nettbuttikkene ser ut til å gå for 384 CBR mp3 er (de filene jeg har kjøpt ser ut til å være kodet i lame), noe som vil gi helt tilsvarende kvalitet i forhold til andre lossy formater. Når det gjelder wma, så synes jeg egentlig de høres dårligere ut, men det kan være meg (har ikke hørt så mye på wma pro, så har egentlig ikke så stor sammenligningsgrunnlag der).

Lenke til kommentar
Jeg spør om du har kjøpt DVD eller Bluray Videofilmer.
Da burde du presisert det i innlegget ditt.

Jeg glemte at det fantes et eget audio-format på DVD, men du skjønte vel at det var snakk om film når jeg sa Bluray?

 

Poenget var ikke om musikk men om lossy filformater. Med det samme kan jeg spørre om du skyr jpg-filer (Bildeformatet ja) fordi det er lossy?

Lenke til kommentar

MP3 er såklart det mest kompatible, og støttes av praktisk talt alle bærbare spillere, mobiltelefoner osv. Men samtidig får jo butikkene stort pluss i margen blant alle data- og hifi-nerder om de tilbyr FLAC i tillegg. Ved å tilby FLAC kan heller ingen lenger si at fysiske CD-plater låter bedre, siden det er lossless i begge tilfeller :thumbup:

 

I tillegg kan man konvertere over til andre format uten ekstra tap som forekommer ved transcoding fra ett lossy format til et annet lossy.

Lenke til kommentar

Ønsker helller ikke å betale for MP3. Hvorfor er musikkbransjen så treige? De må lære seg å få ræva si i gir. Dette kunne slått ann for 5-10 år siden.

 

Hva jeg kan se for meg ville vært en suksess nå er en slags torrent tracker.

 

Man måtte betale en månedspris for å være medlem. At det deles etter at musikken er lastet ned er viktig, ellers så må man betale for upload, for å fikse ratio. Nye artister kunne prøvd seg mot liten betaling og større artister kunne fått ekstra penger for å legge ut musikken sin på denne måten. De som får flest unike kunde nedlastninger får mest penger osv.

 

Det finnes ikke nok tid til å høre uendelig med musikk uansett i måneden. Det skulle vært lov å beholde musikken.

 

Kun en bruker per ip og/eller person (person identifiseres fra bank kort osv.)

 

Hadde skjønt dette med mer strengere pirat regler, men slik det er nå så ber de jo nesten oss om å laste ned ulovelig. De har ikke noe god vare jeg ønsker å betale for.

 

Men putt masse regler på denne trackeren, ikke regler for å tjene masse penger, men for å ikke bli utnyttet. Det viktige er at det ikke koster per nedlastning/per sang/per album og god kvalitet på musikken (altså ikke mp3).

Lenke til kommentar

Det er bare tull å si "MP3 er dritt, vi vil ikke ha det, vi vil ha FLAC".

 

Hvorfor ikke begge deler? Det beste er at man kan velge. MP3 198 kbps, MP3 V0 VBR og FLAC. Det hadde vært flotte alternativer.

 

Og husk at musikken nesten kunne finansieres i seg selv kun med reklame. Bare se på TPB.

 

Man kunne fått grisemasse reklamer og betalt f.eks 10 cent / 60 øre per sang, eller f.eks 1$ per sang og ingen reklame.

 

Det er mange muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...