Gå til innhold

256 prosessorer i Windows 7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må få ønske de velkommen etter når den tid kommer. Linux har støttet langt mer i mange år allerede. Det er selvfølgelig hyggelig at Microsoft korter inn etterslepet men de har ennå et godt stykke igjen før Windows kan kjøres på de aller kraftigste maskinene. Ett eksempel er verdens kraftigste maskin med 122400 prosessorkjerner.

 

Når det gjelder desktop-versjoner av OS så kan man ennå ikke bruke mer enn 2 prosessorer (med x kjerner) på Windows. Hvor mange er det man kan bruke på desktop-distroer av Linux nå? Er det 1024 kjerner? Hvor mange kommer desktoputgavene av Windows 7 til å støtte? 4?

 

I serverversjonen fjernes også støtten for 32-bit-prosessorer.

Glimrende. Håper de tar til fornuft og gjør det samme for desktop-variantene.

Lenke til kommentar
Er det snakk om CPU'er eller kjerner? Ganske vesentlig forskjell..

Tenkte det samme.. Må være kjerner vel?

Når man snakker om skalering så er det antall kjerner en har å forholde seg til. Antall prosessorer er stort sett bare av interesse når en snakker om lisensiering, men det er jo aldri greit å vite om det er noen missforståelser ute å går.

 

Forøvrig finnes det Linux maskiner fra SGI som skalerer til 1024 kjerner og det kommer vel versjoner som skalerer opp mot 10.000 kjerner snart.

 

Forøvrig er det en ting at OS skalerer til mange hundre kjerner, men noe helt annet og mye mer komplisert at en applikasjon klarer det samme!

Lenke til kommentar
Jeg må få ønske de velkommen etter når den tid kommer. Linux har støttet langt mer i mange år allerede. Det er selvfølgelig hyggelig at Microsoft korter inn etterslepet men de har ennå et godt stykke igjen før Windows kan kjøres på de aller kraftigste maskinene. Ett eksempel er verdens kraftigste maskin med 122400 prosessorkjerner.

Det der er ikke èn maskin. Det er et cluster. Det er to helt forskjellige skaleringsutfordringer som over hodet ikke kan sammenlignes. Det blir som å sammenligne lastekapasiteten til et tog og alle landets personbiler.. selfølgelig klarer personbilene mer kapasitet til sammen.

 

Denne supertankeren fra SGI kan derimot kjøre Linux med 1024 kjerner og 128TB RAM. Ingen over og ingen ved siden.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Jeg må få ønske de velkommen etter når den tid kommer. Linux har støttet langt mer i mange år allerede. Det er selvfølgelig hyggelig at Microsoft korter inn etterslepet men de har ennå et godt stykke igjen før Windows kan kjøres på de aller kraftigste maskinene. Ett eksempel er verdens kraftigste maskin med 122400 prosessorkjerner.

Når det gjelder desktop-versjoner av OS så kan man ennå ikke bruke mer enn 2 prosessorer (med x kjerner) på Windows. Hvor mange er det man kan bruke på desktop-distroer av Linux nå? Er det 1024 kjerner? Hvor mange kommer desktoputgavene av Windows 7 til å støtte? 4?

Jeg slutter aldri å finne det festlig at det eneste stedet Linux klarer å konkurrere på er på teoretiske begrensninger som ikke har noen som helst verdi for sluttbrukeren. :)

Lenke til kommentar
Jeg må få ønske de velkommen etter når den tid kommer. Linux har støttet langt mer i mange år allerede. Det er selvfølgelig hyggelig at Microsoft korter inn etterslepet men de har ennå et godt stykke igjen før Windows kan kjøres på de aller kraftigste maskinene. Ett eksempel er verdens kraftigste maskin med 122400 prosessorkjerner.

Når det gjelder desktop-versjoner av OS så kan man ennå ikke bruke mer enn 2 prosessorer (med x kjerner) på Windows. Hvor mange er det man kan bruke på desktop-distroer av Linux nå? Er det 1024 kjerner? Hvor mange kommer desktoputgavene av Windows 7 til å støtte? 4?

Jeg slutter aldri å finne det festlig at det eneste stedet Linux klarer å konkurrere på er på teoretiske begrensninger som ikke har noen som helst verdi for sluttbrukeren. :)

Som sluttbruker ser jeg stor verdi av sider som Wikipedia, Google, hw, vg og en haug med andre sider som alle kjører Linux.

Forøvrig har Linux utkonkurrert Windows både på desktop, laptop og server hos meg:-)

Lenke til kommentar
I serverversjonen fjernes også støtten for 32-bit-prosessorer.

Glimrende. Håper de tar til fornuft og gjør det samme for desktop-variantene.

Skulle til å si det samme.

 

Desktop-operativsystemet etter W7 burde utelukkende komme på 64-bit.

Alt som er 32-bit burde byttes ut med 64-bit :p

Bare se p 2TB problemet man kommer til å få med harddisker..

32-bits MBR.

Lenke til kommentar

hvorfor kan ikke Microsoft bare fjerne 32bit operativsystem egentlig? Er det noen hensikt å fortsette på 32bit nå? Man kan vel forvente at de fleste prosessorer som blir solgt idag støtter 64bit. Så kan man heller forlange at de som sitter med urgamle pc-systemer må oppgradere litt for å få kjørt det siste OS'et...

Det hadde kanskje ført til mer optimalisering for 64bit-systemer..?

Eller er jeg helt på bærtur nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...