Gå til innhold

256 prosessorer i Windows 7


Anbefalte innlegg

@Simen1 og brannslange-diskusjonen:

Selv om kanskje Linux er bedre egnet på disse nettPC'ene, kan det for mange være greiest å kjøpe dem med XP og heller teste ut en Linux-distrubisjon som er beregnet for disse PC'ene og se om det er noe for dem. Om de gjør omvendt så kan det være vanskelig å finne XP i bytikkene i dag, Linux er gratis og enkelt tilgjengelig ... så om man kjøper med Linux og finner ut at det ikke er noe for dem kan man kanskje slite litt.

 

... uansett, jeg oppfordrer alle til å teste ut en Linuxdistrubisjon som er beregnet for disse bærabare nettPC'ene. Med tanke på bruksområder til disse har man lite man kommer til å savne ved å benytte seg av Linux.

 

Så er du i tvil om hva som er best for deg, er det nok best å gå for XP utgaven og heller teste ut Linux i etterkant. Om du foretrekker Linux eller vet at Linux dekker dine behov, har du som regel noen hundrelapper å spare på å velge en Linux-variant.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor kan ikke Microsoft bare fjerne 32bit operativsystem egentlig? Er det noen hensikt å fortsette på 32bit nå?

 

Hvis de hadde beholdt XP som ett alternativ for oss med eldre maskinvare som fungerer utmerket til sitt bruk kunne nyere OS gjerne vært laget utelukkende for 64-bits systemer. 32-bits systemer vil vel uansett ikke være i stand til å kjøre fremtidige Windows-versjoner i ett levelig tempo uansett?

 

Helge

Kjører Windows 2000 og ser ingen grunn til å oppgradere i overskuelig framtid

Lenke til kommentar

MS har en del å hente på serversiden, spesielt det må å restarte serveren for en piss-oppdatering. Akurat det kaller jeg ikke serverplattformgunstig. Og de har mye annet å hente også, så MS har også et stort potensiale.

 

På samme måte har linux et stort potensiale på klient/desktopfronten. Og "stort potensiale" i denne sammenhengen ser jeg ikke på den måten at de er nytenkende på funksjonsutviklingsbiten (for der diltes det fortsatt etter windows for å prøve å komme på samme nivå), men at de har langt igjen for å komme på windows-nivå når det gjelder brukervennlighet. Det er DET som utgjør potensiale til de to konkurrerende OS'ene.

 

Windows har mye igjen på serversiden og linux har mye igjen på klientsiden.

 

Jeezz!!!! Det at et cluster kjører en standard distro er nødvendigvis ikke det samme som at det ikke kjører på spesielt tweaket kjerne.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Folk innser ikke at det er de store strukturelle forandringene i sluttfasen i utviklingen av Vista som har gjort det mulig for MS å utvikle i den hastigheten de har vist nå. Jeg kjører Vista på en 3,5 år gammel laptop og den kjører XP og Vista omtrent likt. Noe er XP raskere på, noe er Vista raskere på.

 

Vista er ikke en flopp sett utfra fortjenesten på utviklingsfasen MS har fått.. Det er en grunn til at pre-betaen er så stabil.

Lenke til kommentar
Jeezz!!!! Det at et cluster kjører en standard distro er nødvendigvis ikke det samme som at det ikke kjører på spesielt tweaket kjerne.

Det har du sikkert rett i men det er vel ikke noe poeng i å endre særlig på scheduleren når en clustrer på 2-way noder. Det er jo det 99% av clustrene kjører på i dag. Er vel heller nettverksstack som bør tweakes til sånt.

 

SGI kjører imidlertid spesiell kjerne med tweaket scheduler for å kunne gjøre scheduling på 1024 kjerner.

Lenke til kommentar
På samme måte har linux et stort potensiale på klient/desktopfronten. Og "stort potensiale" i denne sammenhengen ser jeg ikke på den måten at de er nytenkende på funksjonsutviklingsbiten (for der diltes det fortsatt etter windows for å prøve å komme på samme nivå), men at de har langt igjen for å komme på windows-nivå når det gjelder brukervennlighet. Det er DET som utgjør potensiale til de to konkurrerende OS'ene.
Det er ingenting å si på brukervennligheten til GNU/Linux, den overgår MS stort sett over hele linja. Derimot er det fortsatt en del viktige biter som mangler, og det er der folk møter problemer i form av kommandolinje og diverse workarounds.
Jeezz!!!! Det at et cluster kjører en standard distro er nødvendigvis ikke det samme som at det ikke kjører på spesielt tweaket kjerne.
De kjører standard kjerne og standard distro.

 

Jeg ville revurdert signaturen din hvis jeg var deg. Jeg blir skremt av kunnskapsnivået.

Lenke til kommentar
På samme måte har linux et stort potensiale på klient/desktopfronten. Og "stort potensiale" i denne sammenhengen ser jeg ikke på den måten at de er nytenkende på funksjonsutviklingsbiten (for der diltes det fortsatt etter windows for å prøve å komme på samme nivå), men at de har langt igjen for å komme på windows-nivå når det gjelder brukervennlighet. Det er DET som utgjør potensiale til de to konkurrerende OS'ene.
Det er ingenting å si på brukervennligheten til GNU/Linux, den overgår MS stort sett over hele linja. Derimot er det fortsatt en del viktige biter som mangler, og det er der folk møter problemer i form av kommandolinje og diverse workarounds.
Jeezz!!!! Det at et cluster kjører en standard distro er nødvendigvis ikke det samme som at det ikke kjører på spesielt tweaket kjerne.
De kjører standard kjerne og standard distro.

 

Jeg ville revurdert signaturen din hvis jeg var deg. Jeg blir skremt av kunnskapsnivået.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Supercomputer#Operating_systems

 

Hva er gærnt med signaturen hans?

 

Prøvde forresten å la onkelen min installere linux.. Det installerte seg, men that was it.. RedHat6, ikke kom han på nett og ikke fikk han tak på drivere til skjermkortet sitt, så da satt han der med 800x600.. Linux krever mye mer av sin bruker, det er mindre brukervennlig og dersom du har brukt windows er ting ganske annerledes i linux. Jeg liker begge deler, men har kuttet ut linux da vi ikke lenger hadde behov for den tjenesten den leverte..

 

Uansett, dette er et smart move for å kuppe større deler av markedet.. til slutt dreier alt dette seg om penger, og hvem driver butikk for ikke å tjene penger?!?..

Lenke til kommentar
iMono: WORD!

Words n shit!

 

Pre beta Vista stabil? Hvilken planet er du på?

 

Joda, vista er en flopp ut i fra fortjenesten på utviklingen. Vista er tidenes dyreste OS, men likevel har de slitt med uvanlig mange problemer og fått tilhørende mye kritikk i media, bedrifter og blant datainteresserte generelt. Noe som beviselig har gitt seg utslag i uvanlig treg økning av markedsandelen.

Lenke til kommentar
jeg foreslår at du forteller hva du vil fram til når du presenterer en lenke. Jeg er fullt klar over top500 fordelingen mellom OS hvis det var det du tenkte på.
Hva er gærnt med signaturen hans?
Han titulerer seg som IKT-tekniker, og viser total kunnskapsmangel innen IKT. Hvis han mener MSCE, så burde han heller titulere seg med det.
Prøvde forresten å la onkelen min installere linux.. Det installerte seg, men that was it.. RedHat6, ikke kom han på nett og ikke fikk han tak på drivere til skjermkortet sitt, så da satt han der med 800x600..
Min den gang tolv år gamle sønn måtte installere linux helt på egenhånd siden jeg var opptatt med andre ting. Den kjørte Intel grafikk og brikkesett, den vanligste konfigurasjonen på markedet. Alt funket ut av boksen, alle drivere satt opp og office-pakke på plass. Han fikk det til på en halv time. Første gang jeg installerte XP var jeg mye eldre enn ham, og brukte mye lengre tid. Han har nå nvidia grafikk, og den er også mye enklere enn i windows, bare klikk enable på driveren når manageren automatisk popper opp for å fortelle deg at du kan nyttiggjøre deg en proprietær driver. Ingen slik beskjed i windows. Jeg har en kollega som satt i årevis med den generisk nvidiadriveren i XP, han visste ikke om annet, men stusset på at vinduene lagget.

 

Nå er det nok OT. Hvis du har et ekstremt ønske om å demonstrere mer av din uvitenhet på forumet her, så foreslår jeg at du gjøre det i en egnet tråd.

Lenke til kommentar
Jeg må få ønske de velkommen etter når den tid kommer. Linux har støttet langt mer i mange år allerede. Det er selvfølgelig hyggelig at Microsoft korter inn etterslepet men de har ennå et godt stykke igjen før Windows kan kjøres på de aller kraftigste maskinene. Ett eksempel er verdens kraftigste maskin med 122400 prosessorkjerner.
Disse clusterne kjører vel mange instanser av OS.

 

I serverversjonen fjernes også støtten for 32-bit-prosessorer.

Glimrende. Håper de tar til fornuft og gjør det samme for desktop-variantene.

Netbook-versjonene av Intel Atom er 32bit. Microsoft har vel gjort en stor sak av at de snart kommer til å konkurrere med GNU/Linux på low-end-maskiner.
Lenke til kommentar

Tror at 32bit vil eksistere lenge, mest da det holder i bøtter og spann for mesteparten av brukerne, samt det finnes masse støtte og software for det som vil fortsette i mange år. Men for servere og workstations er vel 64bit et must uansett.

 

Blir det noen endring i lisens politikken i windows7 ? dvs om de går over til antall kjerner eller holder på sokkel lisenser?

Lenke til kommentar
Prøvde forresten å la onkelen min installere linux.. Det installerte seg, men that was it.. RedHat6, ikke kom han på nett og ikke fikk han tak på drivere til skjermkortet sitt, så da satt han der med 800x600.. Linux krever mye mer av sin bruker, det er mindre brukervennlig og dersom du har brukt windows er ting ganske annerledes i linux. Jeg liker begge deler, men har kuttet ut linux da vi ikke lenger hadde behov for den tjenesten den leverte..

Redhat Linux 6.0 kom ut i 1999, så jeg foreslår at du spanderer en nyere distro på onkelen din. En blank CD-R plate koster vel maks et par kroner.

 

Svært mange som kritiserer Linux går i samme fella som deg, og baserer uttalelsene om dårlig brukervennlighet på lite erfaringer, som i tillegg går mange år tilbake i tid. Ting skjer ganske fort i linux-verden.

 

Å klage over dårlig brukervennlighet i en nesten 10 år gammel distro er like teit som å disse Vista for dårlig brukervennlighet fordi man ikke skjønte MS-DOS.

 

Realiteten er at Linux kan installeres rett inn på svært mange maskiner uten å måtte dille med drivere. Det er bare hvis du er uheldig at du sliter. Selv på siste laptopen jeg slang inn Ubuntu 8.10 på, som til og med har en del ukurant hardware, så gikk alt likevel rett inn. Broadcom WLAN, ATI-driver - rubbel og bit funka uten at jeg måtte manuelt laste ned eller installere en eneste driver :thumbup:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Windows 7 knows where you are

http://news.cnet.com/8301-13860_3-10084345-56.html

 

Comments

"This is old news current Windows knows where you are…Not exact, but have you ever noticed that many websites display ads for your area if there is one. It is tracked so easily by your isp…if you have high speed interenet…. they track you by the IP address….down to the city u are at. It is not “exact” per say but i am sure windows 7 will make it even more exact.

 

Most bank sites even know that u are not using your “normal” computer if u happen to use a different one to log in to your bank account or credit card account. Your computer CPU gives off a specific Serial number that is easily traced. Notice they took those off the BIOS now so that your CPU always gives off the serial on the internet."

 

"this is one reason I switched to OSX and Linux.

 

Vista was “secured” by the NSA and CIA….and smart users have logged transmissions to Microsoft and those agencies.

 

It’s sad."

Lenke til kommentar
iMono: WORD!

Words n shit!

 

Pre beta Vista stabil? Hvilken planet er du på?

 

Joda, vista er en flopp ut i fra fortjenesten på utviklingen. Vista er tidenes dyreste OS, men likevel har de slitt med uvanlig mange problemer og fått tilhørende mye kritikk i media, bedrifter og blant datainteresserte generelt. Noe som beviselig har gitt seg utslag i uvanlig treg økning av markedsandelen.

Jeg har da aldri snakket om pre-beta av Vista? Jeg snakker om at utviklingsprosessen som de kom inn i (Vista ble i stor grad kodet på 2,5 år) har vært så effektiv at folk opplever pre-beta av Windows 7 som svært stabilt. Windows 7 kommer ikke fra løse luften.

Lenke til kommentar
Prøvde forresten å la onkelen min installere linux.. Det installerte seg, men that was it.. RedHat6, ikke kom han på nett og ikke fikk han tak på drivere til skjermkortet sitt, så da satt han der med 800x600.. Linux krever mye mer av sin bruker, det er mindre brukervennlig og dersom du har brukt windows er ting ganske annerledes i linux. Jeg liker begge deler, men har kuttet ut linux da vi ikke lenger hadde behov for den tjenesten den leverte..

Redhat Linux 6.0 kom ut i 1999, så jeg foreslår at du spanderer en nyere distro på onkelen din. En blank CD-R plate koster vel maks et par kroner.

 

Svært mange som kritiserer Linux går i samme fella som deg, og baserer uttalelsene om dårlig brukervennlighet på lite erfaringer, som i tillegg går mange år tilbake i tid. Ting skjer ganske fort i linux-verden.

 

Å klage over dårlig brukervennlighet i en nesten 10 år gammel distro er like teit som å disse Vista for dårlig brukervennlighet fordi man ikke skjønte MS-DOS.

 

Realiteten er at Linux kan installeres rett inn på svært mange maskiner uten å måtte dille med drivere. Det er bare hvis du er uheldig at du sliter. Selv på siste laptopen jeg slang inn Ubuntu 8.10 på, som til og med har en del ukurant hardware, så gikk alt likevel rett inn. Broadcom WLAN, ATI-driver - rubbel og bit funka uten at jeg måtte manuelt laste ned eller installere en eneste driver :thumbup:

 

Dette var i 2000 så tviler på at det var noen nyere versjon..

 

Vista installerte på hjemme pc'n uten ekstra drivere (vista 64, nforce 790), til og med bra ytelse i directx (quad-sli 9800gx2), et anke punkt dog.. måtte installere med 1x2gb for så å oppgradere vista (bug i releasen dersom du har 4gb minne (vet ikke om det gjelder for 32bit også da de vista instalasjonene har vært med 2gb)) og deretter sette inn enda en 2gb brikke, teit.. OG burde vært fikset, men ikke en eneste driver måtte installeres for å få ting til å funke, hverken nic eller raid kontroller var noe problem.

 

På sære bærbare har jeg ei heller hatt noen problemer med vanlige vista instalasjoner alle drivere er der. Beste eksemplet jeg har til nå er en relativt gammel burk med Ati Rage 2 grafikk, P4 3.0ghz, Soundblaster 128 pci, 3com 3c905 nic.. XP var et herk, hadde drivere til grafikkort men det var også det eneste, vista home basic hadde drivere til alt..

 

Når det er sagt er jeg ikke en fan av vista, tvert i mot, jeg liker xp mye bedre.. Om linux er raskere eller ei, tja, til hva da? Går crysis så mye bedre i linux? Call of duty 4? Farcry 2? rendrer linux Maya raskere ? 3D studio? Skriver du raskere word/excel dokumenter i linux? Hvor raskt er du inne i linux fra du trykker på power knappen? Har det noe å si om du bruker 30s eller 60s?

 

 

Linux er gratis men har 0 bruker støtte.. du kan kjøpe dette og ender omtrent på samme pris som windows gjør.. Linux har et aktivt bruker miljø, det har windows også..

 

Jeg bruker windows da programmene jeg kjører ikke finnes på linux (kan kompilere i kylix (programmerer i delphi), men funksjonaliteten er annerledes og støtte programmene finnes bare til windows :(). Privat kjører jeg heller ikke linux da jeg desverre er litt spill lysten og utvalget på linux er heller lite, samt jeg kan level med vista installasjonen min og er fornøyd med xp installasjonen..

 

@oxygen07:

 

Du kan skru av serie nr i de fleste biosene.. Skjuler linux ip'n din?.. HAHAHAHAH det skulle jeg likt å vist hvordan de gjør.. it's not possible med mindre du bruker en "anonymizer" tjeneste (som det finnes plenty av på nettet) som funker like bra for windows som for linux.

 

De fleste netbanker legger en cookie igjen hos deg, slett den cookien og få deg en "ny" ip og banken vil tro du sitter på en ny pc.. og nei prosessor serienummeret ditt sendes ikke når du kobler deg til på steder på nettet.. Når du installerer Windows vista vil MaskinID'en din genereres ut i fra blant annet den for å lage en unik nøkkel, bytt grafikkort så er den ID'en annerledes...

 

I bunn og grunn er det bare å være så paranoid som en ønsker.. Liker jeg at slike ting er lagt til rette for i hardware og software? nei.. Kan du blokkere det? Ja..

 

Men, valget er enkelt.. Om du liker linux, bruk linux, det er et knakende bra alternativ om du ikke har behov for windows programmer, det er gratis og om du er litt teknisk anlagt finnes det masser av informasjon på nettet for å lage spesial utgaver for nøyaktig det du trenger (media server +++++) og så og si alt du trenger er gratis.

Eller, om du trenger windows for windows sine programmer så bruk windows. De fleste windows installasjoner er like smertefrie som linux installasjoner (dvs jeg tar linux brukern'es ord for god fisk her når de sier at det er smertefritt), fordelen med windows er at du har gratis telefon support når du installerer (dersom du kjøper fullversjon, oem lisenser har gratis support i ca. 30 dager (hmm hadde det på vista 64 home premium jeg installerte, men det kan ha forrandret seg (OEM lisens)).

 

Det er liten vits i å sippe over at windows suger om du er glad og fornøyd med linux.. og Windows brukere trenger neppe å hovere om støtten for spill da den er irellevant for dem som bruker linux (i de fleste tilfeller), så slutt og krangle folkens..

 

Her diskuterer vi hvorvidt dette (støtte for 256 prosessorer i windows7) er en bra eller dårlig ting, lurt/ikke lurt osv osv.. Og hvordan kan støtten for flere prosessorer være en dårlig ting?

 

Det jeg savner i windows er bedre programmering av programmer/spill for bedre utnyttelse av flere kjerner (mer tråder, vær så snill!!!), men det er det lite microsoft kan gjøre noe med..

Endret av Phreak Paradize
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...