Gå til innhold

Vurderer statlig nettkontroll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et tegn til på at Big Brother staten blir mer synlig. Dette er ikke for å stoppe overgrep eller kriminalitet, men å overvåke folk. Så dette betyr at f.eks en person ikke kan skrive på sin hjemmeside av Jens Stoltenberg er en patetisk rævslikker?

 

Huff sikkert noen som kribler etter å sensurere bare det jeg sa her :p

Lenke til kommentar

Er dette nok et uttrykk for at sensasjonalismen lever i beste velgående, mon tro?

 

Jeg vil regne med at dette ikke skal fungere som et overvåkningsorgan, som noen her ser ut til å tro, men som et støtteapparat for folk som mener de har blitt utsatt for problematisk oppførsel på nett (særlig i tilknytning til personvern). Det ser jeg faktisk på som en nødvendighet, og det er selvfølgelig helt riktig at Giske vurderer dette.

 

Hvis det er noe annet, så si gjerne i fra.

Lenke til kommentar
Blir bare mer og mer misfornøyd med Trond Giske etter hver eneste uttalelse han kommer med!

Takk gudene for at vi får et regjeringsskifte om ikke så lenge, håper bare han ikke har rotet til for mye innen den tid!

 

Slike ombud og overvåkning sammen med ytringsfrihet og personvern går aldri hånd-i-hånd :thumbdown:

 

Om det blir regjeringsskifte snakker vi med en gang om FRP, og da er det ingen annen råd enn å bli religiøs, for da er det bare Gud som kan hjelpe oss.

Lenke til kommentar
Blir bare mer og mer misfornøyd med Trond Giske etter hver eneste uttalelse han kommer med!

Takk gudene for at vi får et regjeringsskifte om ikke så lenge, håper bare han ikke har rotet til for mye innen den tid!

 

Slike ombud og overvåkning sammen med ytringsfrihet og personvern går aldri hånd-i-hånd :thumbdown:

Tror du FRP blir noe bedre?

Lenke til kommentar

Beklager på forhånd kraftig språkbruk:

IKKE FAEN!!!

Hva i hælvete tror de at de holder på med??? Dette er ikke under deres annsvarsområde, det er under domstolene.

Dersom rettsvesenet vil opprette en egen instans man kan klage til og få fjernet slike ting, mener jeg det er helt greit, men da får de ta det på basis av enkelthenvendelser, og ikke overvåke/kontrollere hva som skjer på nettet fra norge.

Ikke at denne trenden er noe nytt, men nå begynner det å nærme seg kommunisme her. (Eller mer kollektivisme enn vi allerede har :( jeg begynner seriøst å få nokk).

Du snakker om bedre etter regjeringsskifte, tja... Synd det ikke finnes noen bra realistiske alternativer da.

 

 

Edit: Hvis det viser seg at det som er postet i artikkelen er en fordreining av sannheten, og det er snakk om noe som likner på et internett-ombud, så blir saken en annen. Skulle bare ønske man kunne få finansiert det gjennom annet enn penger tatt fra folk ved makt...

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Jeg vil regne med at dette ikke skal fungere som et overvåkningsorgan, som noen her ser ut til å tro, men som et støtteapparat for folk som mener de har blitt utsatt for problematisk oppførsel på nett (særlig i tilknytning til personvern). Det ser jeg faktisk på som en nødvendighet, og det er selvfølgelig helt riktig at Giske vurderer dette.
Problemet er at et slikt medieombud ikke vil være i stand til å utføre den oppgaven Giske ser for seg.

 

Hva skal dette medieombudet si? "Vi beklager at nakenbildene fra mobiltelefonen din ble postet på 4chan og nå er cachet hos google, yahoo og et tredvetalls andre søkemotorer"?

 

Jeg ønsker Giskes medieombud lykke til med å klare å gjøre noe som helst annet enn å koste skattebetalerne penger.

Lenke til kommentar

Latterlig.

 

Om han sikter til å hjelpe unge jenter med nakenbilder på nett - så lykke til. Bildene ligger på utenlandske servere der norsk rett ikke gjelder.

 

Det går ikke an å dra til nigeriansk rett og saksøke noen - og skal norske skattebetalere betale for det?

 

Alternativene er:

Filtrere vårt nett - det beskytter kun norske øyner, og koster sinnsvakt med penger.

Hacke og slette - ulovelig og får konsekvenser for vår utenrikspolitikk.

Gå til krig - mhm...

Bruke diplomatiske kanaler - som om noen har brydd seg om lille norge før...

 

Latterlig, og det koster skattebetalere penger - med 0 i resultat.

 

Ergo: ikke gå og bli tatt bilde av.

Lenke til kommentar

Ser på dette som greit OM det bare er snakk om en slags klageinstans som ikke kjører etterforskning på eget tiltak, men ser ikke helt hvorfor man trenger en helt ny instans for å gjøre dette. Bør heller opprette en avdelig i politiet eller noe slikt.

 

Men det beste hadde vert en ren rådgivningsetat som folk kan ta kontakt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...