Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Jeg har sett forskjellige tall, men jevnt over går de på at du kan få opptil 5 stopp, avhengig av brukssituasjon og -forhold.

 

Du har selvfølgelig helt rett når det gjelder Hasselblad. Når du nevnte det, kom jeg på at modusen ble sammenlignet mot Hasselblads da den først ble annonsert.

 

Tyngdekraftretning kan de vel klare å få lest ut fra stabiliseringssystemet, men kompass kan være nødvendig å legge til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The system is said to yield a 4 EV correction, to CIPA testing standards

http://www.imaging-resource.com/PRODS/olympus-e-m1/olympus-e-m1A.HTM

 

Tyngdekraftretning kan de vel klare å få lest ut fra stabiliseringssystemet,

Det kommer an på om systemet måler retning i tillegg til retningsendring. Men uansett, det er bare å smøre seg med tålmodighet så finner vi ut om Olympus lisensierer og tar i bruk noe a la Astrotracer. Det er i hvert fall mye mer sannsynlig at Olympus skal ta det i bruk enn at merkene uten stabilisator i huset skal gjøre det.

Lenke til kommentar

 

The system is said to yield a 4 EV correction, to CIPA testing standards

http://www.imaging-resource.com/PRODS/olympus-e-m1/olympus-e-m1A.HTM

 

Tyngdekraftretning kan de vel klare å få lest ut fra stabiliseringssystemet,

Det kommer an på om systemet måler retning i tillegg til retningsendring. Men uansett, det er bare å smøre seg med tålmodighet så finner vi ut om Olympus lisensierer og tar i bruk noe a la Astrotracer. Det er i hvert fall mye mer sannsynlig at Olympus skal ta det i bruk enn at merkene uten stabilisator i huset skal gjøre det.

 

Det er nok E-M5 II som har 5EV stabilisator, den har den beste 5 akses bildestabilisering fra Olympus.

Lenke til kommentar

Døgnvill har rett:

 

http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m5-ii

 

Dette blir nok garantert inkludert på E-M1 mk II, og man kan vel også gjøre et poeng av at det er enda bedre sammen med 300 mm F4 Pro, siden den samarbeider med stabiliseringen i kameraet. Ikke det at jeg vill kjøpt det - 300 mm blir en litt for eksotisk brennvidde for mine behov.

 

Kjenner at jeg får lyst på nytt kamera, men egentlig trenger jeg det ikke. E-M1 har holdt bra lenge nå - det eneste jeg savner er en skjerm med mer bevegelighet og et mer brukervennlig og intuitivt menysystem. 4K-video hadde heller ikke vært å forakte, men så føler jeg at jeg må bli noe bedre på å ta stillbilder før jeg begynner å lære meg å ta video.

Lenke til kommentar

Døgnvill har rett:

 

http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m5-ii

 

Dette blir nok garantert inkludert på E-M1 mk II, og man kan vel også gjøre et poeng av at det er enda bedre sammen med 300 mm F4 Pro, siden den samarbeider med stabiliseringen i kameraet. Ikke det at jeg vill kjøpt det - 300 mm blir en litt for eksotisk brennvidde for mine behov.

 

Kjenner at jeg får lyst på nytt kamera, men egentlig trenger jeg det ikke. E-M1 har holdt bra lenge nå - det eneste jeg savner er en skjerm med mer bevegelighet og et mer brukervennlig og intuitivt menysystem. 4K-video hadde heller ikke vært å forakte, men så føler jeg at jeg må bli noe bedre på å ta stillbilder før jeg begynner å lære meg å ta video.

 

Mener nå bestemt at stabilisatoren i mitt E-M1 er bedre enn i E-M5..., men kan være jeg tar litt feil... Ihvertfall, tilbyr E-M1 også samme "Dual IS" som E-M5 MK II når 300mm'n står på. 

 

og flinx; Jeg kjøpte meg relativt nylig et nytt kamera...., mitt andre E-M1. Fordelene med E-M1 overveier E-M5 MK II ganske tungt for min del; eks: C-AF[TR], ergonomi, ServicePlus, ++.

Brukte 2 stk E-M1 (40-150/2.8 + 300/4) og 1 stk E-M5 m/7-14 på lørdagens kamp mellom FKH og Viking. E-M5 ble fjernstyrt og sto bak mål. Veldig ålreit kombo.

 

Menysystemet til Oly er nok litt tilvenning, men når kameraet først er satt opp, er det veldig effektivt.

 

Har en ønskeliste for E-M1 MK II da... for at det skal bli "perfekt" ;-)

  • Mindre blackout i søker (spesielt ved seriefotografering).
  • Flere PDAF pixler - fyll brikka...
  • Kom med en rå AF-tracking (se punkt over).
  • Wifi transfer/tethering - la kameraet overføre bilder mens det fortsatt fungerer som kamera (og få opp hastigheten).
  • EV kompensasjon når kameraet brukes i Manuell-mode.
  • Mulighet til å endre sorthvitt-filter i "RAW Edit" når man skal fremkalle ny jpg.
  • Legge inn crop-mulighet i "RAW Edit" - med både rotasjon og flere crop-muligheter.

Som dere ser, lyser det litt igjennom at jeg er opptatt av å levere bilder fra meg så fort som det er mulig...., og det er en av årsakene til at jeg liker E-M1 - det er et veldig godt verktøy til å ta bilder - og sende dem avgårde. Enten det er til familie/venner, eller til presse som sitter utolmodig og venter.

Lenke til kommentar

Det ser ut som en helt grei ønskeliste, men jeg stusser på punktet "EV kompensasjon når kameraet brukes i Manuell-mode." Hva mener du med det?

 

Jeg må nesten forklare litt hvorfor jeg stusser. Kameraet har ulike moduser (T,A,V,TV) der man velger en eller to parametere i eksponeringstrekanten og lar lysmåleren beregne den ene eller de to siste parameterne. Da er Ev-kompensasjon relevant for å justere eksponeringen opp og ned. I scene-modusene (portrett, landskap, sport etc) bruker kameraet input fra lysmåleren for å styre alle tre parameterne vektet opp mot hverandre for den valgte modusen. Det vil si at Ev-kompensasjon også er relevant her. Men i manuell modus styrer man alle tre parameterne selv. Lysmåleren er utkoblet. Det vil si at Ev-kompensasjon ikke gir noen mening. Når lysmåleren er utkoblet styres jo ikke eksponeringen av den i det hele tatt og dermed kan man heller ikke styre eksponeringen opp eller ned relativt til det lysmåleren regner ut er riktig.

Lenke til kommentar

Det ser ut som en helt grei ønskeliste, men jeg stusser på punktet "EV kompensasjon når kameraet brukes i Manuell-mode." Hva mener du med det?

Manuell + auto-ISO?

 

På Nikon kan du i hvert fall bruke eksponeringskompensasjon sammen med den komboen for å få kameraet til å velge en høyere eller lavere ISO-verdi.

Lenke til kommentar

Aha, det kan forklare saken. Hvis det som heter TAv (blender- og lukker-prioritet) på mitt kamera heter Manuell + auto ISO på hans kamera.

 

For meg fra Pentax-land høres det bare litt merkelig ut å kalle en modus med eksponerings-automatikk for manuell, men hvis det er riktig kan vi jo skylde på språkforskjellen. :)

 

Edit: Jeg har undersøkt litt mer. På mitt kamera (K-5) er M og TAv to ulike moduser på modushjulet og dermed veldig lett tilgjengelige. Blenderen justeres som standard på det ene kontrollhjulet mens lukkertida justeres med det andre. Ev-kompensasjon er selvsagt bare mulig i TAv-modus. På Canon kalles det for Manuell + auto ISO og er et alternativ til Manuell + manuell ISO, der man velger om ISOen skal være auto eller manuell i menysystemet. På Canon går det an å justere Ev-kompensasjon i M + auto ISO. På E-M1 fungerer det som på Canon med unntak av at Ev-kompensasjon ikke er mulig hverken med auto eller manuell ISO.

 

Jeg stusser fortsatt på Canon og Olympus sin måte å navngi funksjonen ettersom Manuell i modus-sammenheng betyr manuell eksponering, mens auto-ISO er det motsatte. Altså litt som å kalle noe kaldvarmt. Men det er vel et språklig kompromiss de har gjort for å minke antall direktevalgte moduser på hjulet. Jeg legger også merke til at Olympus E-M1 ikke har Sv (ISO-prioritet) på modushjulet. Pentax valgte bort de samme to modusene (TAv og Sv) på Q-serien sin, antagelig fordi miniatyrisering var høyere prioritert enn flere direktekontroller.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Aha, det kan forklare saken. Hvis det som heter TAv (blender- og lukker-prioritet) på mitt kamera heter Manuell + auto ISO på hans kamera.

 

For meg fra Pentax-land høres det bare litt merkelig ut å kalle en modus med eksponerings-automatikk for manuell, men hvis det er riktig kan vi jo skylde på språkforskjellen. :)

 

Ja, jeg er enig i at det er litt underlig (dog synes jeg det er litt underlig å bruke T som "shutter" også :)), men det er kanskje for å spare litt på antallet moduser?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det ser ut som en helt grei ønskeliste, men jeg stusser på punktet "EV kompensasjon når kameraet brukes i Manuell-mode." Hva mener du med det?

Manuell + auto-ISO?

 

På Nikon kan du i hvert fall bruke eksponeringskompensasjon sammen med den komboen for å få kameraet til å velge en høyere eller lavere ISO-verdi.

 

Bingo!

 

Olympus har en mulighet i menyene for å justere lysmåleren etter eget ønske (Exposure Shift), så på en måte får man det til, men .... for tungvindt (og for statisk) til å være nyttig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg mistenker at den vil motarbeide ganske kraftig et av de viktigste argumentene for mFT: størrelse og vekt.

 

Hadde vært fint om det hadde eksistert en ekvivalent 24-200mm f/8 til fullformat så vi har noe å sammenligne vekt og størrelse med. Eventuelt en 16-135mm f/5,6 til APS-C.

 

mFT er som skapt for små fastobjektiver fra mild vidvinkel til mild tele, ikke for superzooming.

Lenke til kommentar

Hentet ifra 43rumors

 

Olympus E-M1II spec list we got so far from our trusted  sources:

 

20MP sensor (made by Sony)

4K video (first Olympus camera with 4K)

Dual SD card slot

Handheld High Resolution mode

Much improved autofocus performance

new high-resolution EVF

Announcement at Photokina in September

It has no global shutter. But Olympus worked hard to reduce rolling shutter to a negligible level

 

 

Syntes at " Handheld High Resolution mode "  er dritinterressant ( tipper 50/ 80 MP mode ...)

På E-M5 mk2 måtte man bruke stativ/tripod for å få et akseptabelt resultat  ( sammenlignet mot Nikon D810 )

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at den vil motarbeide ganske kraftig et av de viktigste argumentene for mFT: størrelse og vekt.

 

Kan ikke se at et nytt objektiv skulle motarbeide argumenter for mFT. Det vil jo ikke påvirke størrelse og vekt for verken kamerahus eller andre objektiver.

 

Edit: For øvrig enig med ATWindsor at f.eks 2.8-4 hadde gjort det ennå mer interessant.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mistenker at den vil motarbeide ganske kraftig et av de viktigste argumentene for mFT: størrelse og vekt.

 

Hadde vært fint om det hadde eksistert en ekvivalent 24-200mm f/8 til fullformat så vi har noe å sammenligne vekt og størrelse med. Eventuelt en 16-135mm f/5,6 til APS-C.

 

mFT er som skapt for små fastobjektiver fra mild vidvinkel til mild tele, ikke for superzooming.

Gjør den dog? Det at det ikke finnes er ekvivalent objektiv til fullformat tyder som regel på at størrelsen og vekta i praksis er lavere enn det man kan få på større format. AtW

Lenke til kommentar

Hentet ifra 43rumors

 

Olympus E-M1II spec list we got so far from our trusted  sources:

 

20MP sensor (made by Sony)

4K video (first Olympus camera with 4K)

Dual SD card slot

Handheld High Resolution mode

Much improved autofocus performance

new high-resolution EVF

Announcement at Photokina in September

It has no global shutter. But Olympus worked hard to reduce rolling shutter to a negligible level

 

 

Syntes at " Handheld High Resolution mode "  er dritinterressant ( tipper 50/ 80 MP mode ...)

På E-M5 mk2 måtte man bruke stativ/tripod for å få et akseptabelt resultat  ( sammenlignet mot Nikon D810 )

Det at man kan ta handholdte high ress bilder vil nok gjøre at man også kan ta bilder av noe som har litt bevegelse i seg, da denne funksjonen kom på E-M5 II så var skeptikerne raskt ute med å påpeke at det ikke ble bra nok hvis det var litt vind og et tre svaiet.

Endret av tflovik
Lenke til kommentar

Hadde vært fint om det hadde eksistert en ekvivalent 24-200mm f/8 til fullformat så vi har noe å sammenligne vekt og størrelse med. Eventuelt en 16-135mm f/5,6 til APS-C.

Canon og Nikon har jo begge 18-135/140 f/3,5-5,6 til APS-C-format, som begge ligger på halvkiloen. Jeg er ikke overbevist om at variabel blender legger til så mye vekt, det er gjerne lysåpningen i teleenden som blir dimensjonerende for størrelsen til objektivet, så jeg vil tippe at dette objektivet havner i omtrent samme vektklasse. Muligens 50-100 g lettere.
Lenke til kommentar

Tenker at den nye 12-100/4 ikke trenger å være så svær... har en 14-150/4-5.6 selv som er som en liten colaboks. Denne nye trenger ikke å være noe særlig større. 

 

Litt uintressant med en f/4 egentlig..., men tipper den vil gjøre underverker i en studio-setting med det zoom-området!

 

Fast blender er noe jeg er superfan av. Da er det ikke plutselig noe som kødder med meg når jeg zoomer inn i M-mode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...