Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ørepropper for støyreduksjon på mere enn 34 decibel?


Kiiips

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingenting som kan bli "helt" borte uansett, sånn i teorien. lydskalaen fortsetter nedover med negative tall i det uendelige. :)

 

Skal du sove med de? Hva om du ikke hører røykvarsleren? Tror jeg ikke det er mange som tenker på.

 

Trenger de til forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Øreproppene som selger på apotek her i Norge kan maksimalt ta unn lyd på 34 decibel. Noen tips til ørepropper eller andre ting som kan redusere lyder over 34 decibel?

 

Takk for svar.

Nei, det finnes ikke, det har med måten øret er satt sammen på å gjøre. Man kan tette igjen øregangen, men fortsatt hører man lyd, det er der begrensningen ligger.

 

Så enten må du ha hørselvern, eller propper i ørene og hørselvern utenpå (funger best).

Lenke til kommentar

Øreproppene som selger på apotek her i Norge kan maksimalt ta unn lyd på 34 decibel. Noen tips til ørepropper eller andre ting som kan redusere lyder over 34 decibel?

 

34dB er her sannsynligvis støydempingen målt etter SNR-metoden (Single Number Rating). Dette tallet er den gjennomsnittlige beskyttelsesfaktoren hørselvernet har over hele frekvensspekteret.

 

Eksempel:

Målt gj.snitt støy: 95dB

SNR hørselvern: 34dB

Gj.snitt støy etter demping: 61dB

 

Denne målemetoden tar ikke høyde for store variasjoner mellom lydtrykkene i de forskjellige frekvensområdene. Så metoden vil være noe unøyaktig.

Lenke til kommentar

 

Bruksområde? Skal det være uten radio osv.?

Lesing slik at det er stille.

 

Hva slags lyd er det du skal blokkere ut? Vanlige skumpropper til 45 kroner pluss hørsevern fra Bunnpris til 99 kroner utenpå gir ganske god dekning, og veldig mye støyreduksjon per krone.

 

Et problem med propper er at det ikke blir stille, fordi man begynner å høre blodet suse i ørene.

 

Et problem med hørselvern er at de presser mot brillestanga hvis du har briller.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

 

Bruksområde? Skal det være uten radio osv.?

Lesing slik at det er stille.

 

Hva slags lyd er det du skal blokkere ut? Vanlige skumpropper til 45 kroner pluss hørsevern fra Bunnpris til 99 kroner utenpå gir ganske god dekning, og veldig mye støyreduksjon per krone.

 

Et problem med propper er at det ikke blir stille, fordi man begynner å høre blodet suse i ørene.

 

Et problem med hørselvern er at de presser mot brillestanga hvis du har briller.

 

 

Hovedsaklig støy fra andre folk som prater.

Jeg har lyst til å prøve hørselsvernene før jeg kjøper de fordi da unngår jeg ukomfortable hørselsvern.

Hvilke butikker har endel hørselsvern tilgjengelig som man kan prøve?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Militæret sverger til dobbelt hørselvern på alt ifra skytebane til håndgranatkasting og sprengtilvenning med 5kg tnt på 5m hold.... vanlige skumpropper kombinert med et standard PELTOR hørselvern burde holde i massevis. 

 

Slike aktive hørselvern er ikke noe bedre enn de billigste klokkene. Den "aktive" delen er bare en liten mikrofon og ht inni hørselvernet, ikke noe du trenger med mindre du foretrekker det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har prøvd de fra Jernia, men fant ikke noe som jeg likte der.

 

Noen fler forslag? :)

 

Takk for svar.

 

Prøv hos Wenaas eller Würth.

 

Takk:)

 

Noenher som har forslag til spesifikke hørselsvernprodukter som er komfortable å ha på seg? Trenger ikke å være noe fancy elektronikkgreier.

Lenke til kommentar

Quies skumproppene fra apotek og Vita demper 35dB - det bør holde om det er vanlig nivå på samtale rundt deg.

 

Forskjellig hvor behagelig folk synes skumpropper er. Hørselvern a la klokker har jeg ikke erfaring med.

 

Blir lyden utenfra over et visst nivå, så vil lyd også overføres gjenom kroppen/skjelettet så det er alltid en øvre grense for hvor mye som kan dempes.

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...