Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nypris på kamera med objektiv er i dag 4490 kr. I mai var den 3990 kr. 3900 er veldig tett opp mot nyprisen. Grepet med en påstått verdi på 1100 kr kan jo gjøre det til et helt greit kjøp om du i utgangspunktet hadde tenkt til å kjøpe grepet. Ville du kjøpt grepet separat om du hadde GM5? For hvilken makspris?

 

En grei bruktpris på halvnye kamera er rundt 30% under nypris etter min mening.

 

Ellers så kom vi vel fram til at GM5 ikke passer så godt til ditt bruk som noen av alternativene, etter dine kriterier.

 

Edit: Grepet koster 85$ (=696 kr) + frakt og avgifter på Amazon.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis du tenker den ytelse, så vil A6000 slå MFT sensorene på bildekvalitet og ISO ytelse.

 

 

Den påstanden kan du ta en stor klype salt. Det er ikke store fnok orskjelller på ytelse til å forkaste µ-4/3 fremfor A6000. God optikk til Sony er dyrt og stort, og det trenger du for å utnytte de små fordelene som Sony har i forhold til µ-4/3.

 

Jeg selv ville ha gått for Panasonic GM-5 og lagt til en 20mm f/1.7 - da er behovet for blits mer eller mindre ikke-eksisterende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Falt ned på en Sony RX100iii til reise/putte i lomma og en A7 til å bruke med adapter på gammel optikk. Begge kjøpt brukt og prismessig ikke langt unna noen av forslagene om Olympus/Panasonic-varianter.

 

Fant dessverre ikke noe av Olympus/Panasonic eller M43 som oppfylte kravene mine når det gjaldt lite nok reisekamera med både søker og blits, eller var hensiktsmessig å bruke på gamle objektiver( pga cropfaktor.)

Lenke til kommentar

Falt ned på en Sony RX100iii til reise/putte i lomma og en A7 til å bruke med adapter på gammel optikk. Begge kjøpt brukt og prismessig ikke langt unna noen av forslagene om Olympus/Panasonic-varianter.

 

Fant dessverre ikke noe av Olympus/Panasonic eller M43 som oppfylte kravene mine når det gjaldt lite nok reisekamera med både søker og blits, eller var hensiktsmessig å bruke på gamle objektiver( pga cropfaktor.

Høres ut som en grei løsning det. Tror nok at en A/ kan være bedre egnet til gammel optikk, særlig hvis du ønsker å bruke optikken slik den opprinnelig var laget.

Lenke til kommentar

Helt enig. Flere gode ting som kommer i ryktene her. 

 

Har noen andre mer software-relaterte ønsker også..., får se om det kommer... f.eks;

1. mer "følsom" crop og rotering (antall grader) i raw-fremkaller. Veldig greit når man skal levere bilder kjapt å slippe å måtte editere på f.eks telefon eller tablet.

2. Raskere wifi-overføring (samt mulighet for å kun overføre slik at man kan bruke kameraet til å ta bilder med mens man overfører filer).

 

 

... og mer... 

 

Satt av 19. september i kalenderen også. Vurderte å dra ned til Køln for å ta en dag på photokina og. Kosta ikke så mye med flybilett.

Lenke til kommentar

 

E-M1 II = 20MP

20MP - 16MP = 4MP

4MP er 20% av 20MP (ville jo blitt ennå flere % hvis man regnet andre veien).

Så vi snakker egentlig om en 25% forbedring :D

 

Den koster sikkert 20% mer enn forgjengeren ved lansering, sånn at de som kjøper vil legge 20% bedre innsats i fotograferingen for å forsvare kjøpet ovenfor kjerringa.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Panasonic Lumix DMC-G7:

http://www.scandinavianphoto.no/produkt/1009343720/panasonic/lumix-dmc-g7-svart-med-af-14-140-3-5-5-6-g-vario-asph-power-o-i-s

 

Er ikke dette et bra kjøp for tiden?

Kriterier er at den må ha selfieskjerm, være lett å ta med seg og ha mulighet for grei video og timelapse, og bra utvalg på objektivfronten for en som vil lære seg fotografering med tiden. Jeg ser at kamerahuset i seg selv har en verdi på rundt 6000, og linsen alene har en utsalgspris på 6500. Har vurdert speilrefleks men de er for store, og har siden sett på Olympus OMD E-M10 og Sony A6000, men de mangler selfieskjerm. Har også sett på Samsung NX500, men den har sine svakheter den også og er vanskelig å få tak i. Er det noen nyheter på trappene som gjør at man bør vente?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er en god pakke.

+1, G7 virker som et bra kamera og veldig fleksibel kombinasjon med 14-140.

 

Etterfølger er forventet lansert i løpet av en uke eller to (kun et rykte), men blir normalt dyrere i starten.

 

Samsung har sluttet å lage kameraer så styr unna uansett hvor bra tilbudet ser ut.

Endret av se#
Lenke til kommentar

G7 er et bra kamera, men vær obs på at kamerahuset i seg selv ikke er så veldig mye mindre enn en typisk forbrukerspeilrefleks (det er omtrent på størrelse med Nikon D5500), så du bør kjenne på det før du kjøper.

 

Som se# sier, Samsung har kuttet ut videre utvikling av systemkameralinjen sin, så jeg ville holdt meg unna. Du kan sikkert gjøre et bra kjøp, men det vil være vanskelig å utvide i fremtiden.

Lenke til kommentar

Jeg har fotografert siden -70 tallet, og lenge før stabilisering i det hele tatt var på tankestadiet. 400 iso var kornete som bare pokker. Men det ble et og annet blinkskudd da også, også i litt dårlig lys. Siden tidsskillet med digitale bilder kom, sånn cirka ved årtusenskiftet, har jeg vært innom en haug systemer. MFT har jeg holdt meg til de siste femseks år. Har alt for mange hus og objektiver. Både EM-5, Epl-7, G1,2 og 5. Og altså GM-1 og GM-5. Disse er helt klart mine favoritthus, pga vekt og enkelhet. Jeg bruker Pana 35-100 (2,8) på begge. Funker strålende. Også 14-140 (ll). Og selvsagt mange lyssterke småtasser. Stabilisering er totalt unødvendig med 15mm, 17mm, 20mm, 45mm, 60mm Sigma, eller andre lyssterke objektiv. Og jeg er ikke alltid så jækla stødig på hånda. Dagens MFT-sensorer tåler fint både 1600 og 3200 ISO. Og da kan lyset være ganske så dårlig, og likevel kan lukkertiden være1/60 sek. Eller bruk en rispose og selvutløser når det mørkner for meget.

 

GM-5 er et flott kamera som snart er borte. Billig er det også nå. Så løp og kjøp!

Ferdig prata.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...