Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Har jeg gått i fellen om jeg sier 99km? :p

 

Forøvrig skulle jeg likt å vite den alternative tolkningen, eventuelt omdet er flere. Jeg greier ikke å se hvor fallgruven skulle ligge, "den riktige tolkningen er jo klokkeklar i mine øyne (og jeg sier ikke det for å "brife").

Med mindre jeg formulerte oppgaven feil (ser ikke noen feil der) så har du gått i en felle jeg ikke har sett før, for jeg aner ikke hvordan du fant det svaret.

 

 

Feiltasting... mente 96.

Lenke til kommentar

@Knopflerbruce: Hvordan kom du frem til 96?

 

Lolz, blir det riktig å tenke x+(1/3)*x = 428 ? Løse for x, Så trekke fra 8 km for å finne deres nåværende posisjon. Haha, er det virkelig åttendeklassepensum? Var jo skikkelig iq-test.

Altså 313 km? Du må komme med fasit da! :p

Trenger ikke lage fasit, du la den ut for meg. Både fremgangsmåten og 313 er rett svar.

 

Det er jo en del løsningsmetoder. Jeg liker å tenke på det som en firedelt strekning, hvor hver bit er 107 km. Man har tre slike biter, minus 8 km, og sitter igjen med 313 km.

 

Det var en oppgaven fra Grunntall sitt tentamensett for 8. klasse. Helt klart en av de vanskeligste oppgavene, vil jeg si - kanskje den vanskeligste. Det mange gjorde feil var at de delte opp strekningen i tre biter, og ikke fire.

Lenke til kommentar

Oppgaven er nok tvetydig. Begrepet "når" brukes om to forskjellige tidspunkt. Innsett eksempelvis t0 og t1 og avklar hva "når" og "har" peker til i setningen: "Når vi er i Sandefjord har vi bare igjen en tredjedel av strekningen vi allerede har kjørt." Da står du igjen med en entydig oppgavetekst.

Lenke til kommentar

Oppgaven er nok tvetydig. Begrepet "når" brukes om to forskjellige tidspunkt. Innsett eksempelvis t0 og t1 og avklar hva "når" og "har" peker til i setningen: "Når vi er i Sandefjord har vi bare igjen en tredjedel av strekningen vi allerede har kjørt." Da står du igjen med en entydig oppgavetekst.

Enig.

 

Merk at oppgaven er gjengitt etter hukommelsen min, og jeg har ikke tilgjengelig originalteksten som muligens ikke hadde det problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Feiltasting... mente 96.

 

Du har lest oppgaven feil, var 1/3 igjenn, altså må de jo har vært rundt 300 et sted :p

 

 

RIktig, jeg regnet hvor langt de har igjen... og gjorde en tabbe til. Matte etter midnatt uten penn og papir er risikosport. Greier ikke simpel hoderegning engang... 428*3/4-8=313

 

96 kom jeg frem til ved å regne 428/7-8, med regnefeil på 428/7=104. Jeg fokuserte på andre deler enn oppgaven enn der det sto hva jeg faktisk skulle svare på... i Det ble en slags hybrid, og det nytter selvsagt ikke.

Lenke til kommentar

RIktig, jeg regnet hvor langt de har igjen... og gjorde en tabbe til. Matte etter midnatt uten penn og papir er risikosport. Greier ikke simpel hoderegning engang... 428*3/4-8=313

 

96 kom jeg frem til ved å regne 428/7-8, med regnefeil på 428/7=104. Jeg fokuserte på andre deler enn oppgaven enn der det sto hva jeg faktisk skulle svare på... i Det ble en slags hybrid, og det nytter selvsagt ikke.

Pfft, matte etter midnatt mens man er drita er tingen!

 

Si meg... hvorfor deler du på syv? Og hvordan får du 428/7 til å bli over 100? :p

Lenke til kommentar

 

RIktig, jeg regnet hvor langt de har igjen... og gjorde en tabbe til. Matte etter midnatt uten penn og papir er risikosport. Greier ikke simpel hoderegning engang... 428*3/4-8=313

 

96 kom jeg frem til ved å regne 428/7-8, med regnefeil på 428/7=104. Jeg fokuserte på andre deler enn oppgaven enn der det sto hva jeg faktisk skulle svare på... i Det ble en slags hybrid, og det nytter selvsagt ikke.

Pfft, matte etter midnatt mens man er drita er tingen!

 

Si meg... hvorfor deler du på syv? Og hvordan får du 428/7 til å bli over 100? :p

 

 

DET var en numpadleif, skulle selvvsagt stå 4 :) (det første jeg så var at turen ble delt i firedeler som man måtte basere seg på)

Lenke til kommentar

 

DET var en numpadleif, skulle selvvsagt stå 4 :) (det første jeg så var at turen ble delt i firedeler som man måtte basere seg på)

Hadde en følelse av at det var noe slurv, måtte bare være litt usympatisk og mobbe deg litt. Beklager :D

 

 

Så mye jeg surret med det der (hele tiden mens jeg hadde det korrekte uttrykket på netthinnet, tro det eller ei...) har du min tillatelse til å være nebbete i ytterligere 72 timer.

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe med a b, go helst tips og ikke svaret rett fram. Det er en regel om at vinklene er like store hvis to parallelte linjer trekker gjennom en linje, men får den ikke til å stemme her :attachicon.gif2014-07-13 21.21.01.jpg

 

Tegn det opp først, og se om du gjør deg noen oppdagelser, som du så kan bruke til å forklare/bevise det for andre

 

Edit: du finner vel at det er to paralele linjer, og to linjer som krysser disse to paralelle linjene og utgjør to trekanter, da kan du bruke det du sa til å kanskje bevise noe om vinklene til de to trekantene

Endret av Teemonster
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...