Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva kan hjelpe mot migrene?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Gutt på 21 her.

 

Jeg går utifra at jeg har migrene.

 

Det starter somregel med 10 minutter med en sirkel som bygger seg ut fra hjørnet, og ut mot midten av synsfeltet. Denne sirkelen "blinker" og er "distorted", noe som blokkerer litt av synsfeltet. ("Aura"?)

 

Når denne sirkelen går vekk, så er det 5-10 minutter med opphold uten noe spesielt, før det begynner å komme en svak dunking i hodet, som forverrer seg etterhvert.

 

Herfra så er det somregel 1 time med kvalme og hodepine, før det somregel er 3-4++ timer med hodepine.

_______________________________________________________________

 

Jeg går utifra at dette er migrene (både lege og øyelege kunne ikke svare 110% sikkert på dette), men er det noe jeg kan gjøre for å stoppe det?

 

Jeg pleier å poppe 1g paracet, men det stopper desverre ikke kvalmen, og det er en generell ubehagelighet når det inntreffer.

 

Legen min påstod at det ikke fantes noe vindundermiddel mot migrene, ei heller medisiner, utenom ymse greier man kunne få hvis man hadde dette flere ganger i uka, og migrena var såpass ille at man kaster opp og sånt.

 

Jeg har litt på følelsen at migrena kommer hvis jeg går sulten for lenge, eller har vært stressa. Men samtidig så har det kommet på de roligste tidspunkt også. (Jeg tror ikke koffein er et problem, jeg drikker ikke noe særlig koffein mer, men jeg kunne pimpe ei kanne med kaffe hver dag uten at det kom noe oftere, nesten tvert i mot.)

 

Takk for svar.

 

Hva gjør dere som har migrene når dere får anfall?



Anonymous poster hash: 4039f...17d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes masse medisiner. Førstevalget ved anfall heter Sumatriptan. Det er vedtatt at alle som har migrene skal få prøve den først, for å hindre slike situasjoner som du er i nå.

 

For kvalme kan du ta Marzine (reseptfritt).

 

I tillegg finnes det masse andre medisiner. Hvis legen din ikke har greie på dette, be om å bli henvist til spesialist (nevrolog).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...