Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trøtthet


Pugnax

Anbefalte innlegg

Hei,

Har hatt et problem i ca 6 måneder nå. Er ekstremt trøtt etter å ha kommet hjem ifra jobb, kan ofte sette meg i sofaen etter å ha spist og så våkne opp kl 1 på natta.

 

Dette har gjentatt seg i en stund, jeg har alltid trodd at det var p.g.a at jeg var stresset grunnet jobb og ta vare på min syke mor. Hun døde i juli og hadde da antatt at den biten sakte men sikkert ville bli borte over tid.

 

Men jeg sliter fortsatt veldig med å ikke ha noe overskudd og er bare trøtt.

Har prøvd med kostholds endring, men det har ikke hjulpet på saken.

Får mine 6 timers søvn o.l

 

Noen har noen ideer til hvordan jeg kan få bukt med dette,

Litt småfortvila for det hele, dagene går med til jobb, sovne på sofaen o.l

Trenger hjelp føler jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hatt det samme, du er deprimert. Blir mer trøtt av det og føler at eneste måten å få det vekk er og sove mer. Personlig har jeg funnet ut at å trene pluss og være ute i solen hjelper på, men du må i tillegg ha noe som gjør deg glad.

 

Det gjelder å bli kvitt det nå før du utvikler sosiale problemer, for det kommer etter en stund.



Anonymous poster hash: 26208...585
Lenke til kommentar

Dette er uansett ikke noe som du bør prøve å ordne opp i alene , det kan faktisk også være andre årsaker til den trøttheten du føler.

 

Kom deg til fastlegen din og få gjort noen grundige utredninger på hva det kan være , sjekk også synet og om nødvendig få tatt en MR av hjernen din om legen mener at det bør gjøres.

 

Om det psykisk så er det nok lurt å få tatt hånd om det så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Får mine 6 timers søvn o.l

Dette skyldes nok en sykdom eller vitaminmangel. Men du bør nok satse på 8 timer søvn.

 

Så må du til legen å få sjekket en del muligheter. B12-mangel og jernmangel er to ganske vanlige mangler.

 

Du skriver heller ikke hva du har endret kosthold til og fra. Noen mennesker spiser vegetar fordi "det er jo så sunt", med det resultat at de ikke får i seg nok B12. Det krever endel kunnskap hvis man bruker en annen diett enn helsemyndighetens anbefaling.

Lenke til kommentar

Det høres ikke helt normalt ut, nei. Jeg hadde lignende symptomer et halvt år, men jeg var trøtt og sliten hele tida. Selv om jeg trente så orket jeg ikke gjøre så mye. Jeg våknet gjerne rundt 10, kom meg på skolen et par dager i uka, resten orket jeg ikke. Så kom jeg hjem, spiste middag og sovnet. Sovnet ca 2 timer etter jeg hadde spist og sov et par timer. Deretter var jeg oppe litt før jeg la meg. Det var det samme dag etter dag. Til slutt gikk jeg lei og gikk til både lege og psykolog. Tanken var at jeg kanskje var deprimert, men da jeg kom til psykologen fikk jeg beskjed om at det ikke var noe galt med psyken. Hos legen, derimot, fikk jeg etter en del tester påvist diabetes. Så det eneste jeg kan anbefale er å gå til lege og psykolog, for å se om det er fysisk eller psykisk

Lenke til kommentar

Det kan være en ettervirkning etter den tøffe tiden du har hatt i forbindelse med din mors sykdom og bortgang. Ofte så er det sånn at man kjører på høygir mens turbulensen står på, og når man så har mulighet til å senke skuldrene så er kroppen helt utslitt.

 

Jeg støtter de andre som sier at du bør ta deg en tur til legen, så får du i hvert fall sjekket ut om du mangler noe. Jeg hadde kraftig d-vitaminmangel i vinter, og det slo kraftig ut på trøtthet og diverse andre ting. Bedre med en sjekk for mye enn en for lite. Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt en tur til legen og tatt opp problemet der. Hvis det er lenge siden du har tatt en blodprøve, kan det være greit å sjekke forskjellige blodverdier som kan avsløre årsaken til din trøtthet. Slik mangelvare oppdages på blodprøver.

Hvis ikke blodprøvene gir utslag, så pleier man ofte å forbinde tretthet med depresjon. Depresjon kan føre til en kjemisk ubalanse i hjernen som utlløser trøtthet (ikke farlig, men gir symptomer), den tiden man er deprimert, men alt dette vet legen ut og inn, så vil anbefale deg å bare ta turen og begynne å løse problemet. Håper dette ordner seg

Lenke til kommentar

Hmm skal prøve å få meg flere timer på øyet, funker det ikke får jeg ta turen til legen.

Har nok hatt en mild depresjon i et par år, men vært mer i perioder.

 

Når det gjelder kostholdet så gikk det i mye grandis og andre enkle usunne måltider. Nå er det mer sunne og ordentlige måltider.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å ta noen gåturer? Det hjelper på det meste ettersom det både holder deg i form og får hjernen til å skille ut dopamin (mener det er det), så hvis ikke du trener burde du få til en halvtimes gåtur om dagen. Personlig liker jeg best å gå en liten tur i skogen fordi jeg slipper bråket her i Oslo

 

Ifølge denne artikkelen hjelper det også på kreativiteten, noe jeg tror er fordi man får en pause fra stresset i hverdagen.

 

EDIT: Fant en artikkel som handler om at gåturer på 30 min letter humøret

Endret av hjahre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...