Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Virkninger og bivirkninger av antideppresiva.


jae-ols

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trening gir styrke selv om du er like tjukk. Og det hjelper mot en uutholdelig depresjon. Alt er bedre en ingenting. Jeg vil ikke starte med AD igjen, men mulig jeg må krype til korset. Livet er utrolig vanskelig og årene renner av gårde. Skal jeg få noen gode år, må det skje nå. Jeg orker ikke flere nederlag. Å være tjukk er ikke det samme som å være nær døden. Enkelte greier aldri å slanke seg.

Lenke til kommentar

Syns du har en fin innstilling jeg:-)

Det sier litt om hvor vanskelig det er å finne skikkelig hjelp mot depresjon at du har brukt AD i 10 år, og fremdeles er like deprimert..synd, men sånn er det ofte :hm: . Depresjon er vanskelig å bli kvitt er min erfaring. Kanskje det har noe med genetisk disposisjon å gjøre også?

 

Tren/mosjoner i vei. Det gjør godt uansett. Men du kan da ikke leve på 1500 kalorier pr dag... Det høres stusselig ut.... Alle fortjener i hvert fall 2000 :):thumbup:

Lenke til kommentar

 

Jeg foreslår at dere som skriver i denne tråden, også ser på denne som ligger på "seksualitet":

 

"Har noen erfaring med å leve i sølibat?"

Startet av izzet, 20. april 2014, 14:26

 

Nå er hermosa her inne for å gjøre narr av mennesker med psykiske plager. Det er ikke grenser for hva dete menneske kan tillate seg. Se hva hun skriver i "sølibat" tråden. Det er full nedrakking av andre debattanter. Det ligger på et så lavt og ufint nivå at jeg blir uvel. Nå må det være nok sjikane. At man blir latterliggjort pga psykiske plager trodde jeg ikke var mulig i 2014!!

Endret av izzet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg foreslår at dere som skriver i denne tråden, også ser på denne som ligger på "seksualitet":

 

"Har noen erfaring med å leve i sølibat?"

Startet av izzet, 20. april 2014, 14:26

 

Nå er hermosa her inne for å gjøre narr av mennesker med psykiske plager. Det er ikke grenser for hva dete menneske kan tillate seg. Se hva hun skriver i "sølibat" tråden. Det er full nedrakking av andre debattanter. Det ligger på et så lavt og ufint nivå at jeg blir uvel. Nå må det være nok sjikane. At man blir latterliggjort pga psykiske plager trodde jeg ikke var mulig i 2014!!

 

 

Jeg har ikke gjort narr av eller latterliggjort hverken deg eller andre! Jeg har bare påpekt inkonsekvensen i trådene dine.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg foreslår at dere som skriver i denne tråden, også ser på denne som ligger på "seksualitet":

 

"Har noen erfaring med å leve i sølibat?"

Startet av izzet, 20. april 2014, 14:26

 

Nå er hermosa her inne for å gjøre narr av mennesker med psykiske plager. Det er ikke grenser for hva dete menneske kan tillate seg. Se hva hun skriver i "sølibat" tråden. Det er full nedrakking av andre debattanter. Det ligger på et så lavt og ufint nivå at jeg blir uvel. Nå må det være nok sjikane. At man blir latterliggjort pga psykiske plager trodde jeg ikke var mulig i 2014!!

 

 

Jeg har ikke gjort narr av eller latterliggjort hverken deg eller andre! Jeg har bare påpekt inkonsekvensen i trådene dine.

 

Bra at du finner feil hos andre og ikke hos deg selv. Men det gjør vel godt å latterligjøre sårbare mennesker.

Synes du ikke det er nok nå? Hva er galt med å skrive noe som f. eks. du ikke liker? Har du hørt om at alle har ytringsfrihet? Forumet er for mennesker med 1000 vis av forskjellige meninger. Jeg synes det er infamt og henge seg opp i en bruker å stadig påpeke at denne skriver ting som du ikke liker. Du har drevet med latterliggjøring. Du henger deg opp i alt. Er du sur fordi jeg ikke vil ha omgang med kvinner? I tilfelle synes jeg synd på deg. https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=296645

Endret av izzet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Jeg har ikke sett hun har latterligjort noen? Hun har egne meninger og noen kritiske spørsmål som er på sin plass når merkelige ting blir skrevet. Alle har ytringsfrihet inkludert henne, så jeg tror det er du som må innse at det er du som ikke tåler hva andre skriver. Ikke bruk energien din på sånt om du føler du blir gjort narr av

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, antidepressiva er ... ikke bra. Jeg forstår ikke hvordan legemiddelindustrien har lurt leger til å tro at dette skal hjelpe noen (vel, noen veldig få er det, men det er LANGT flere som enten bare får fæle bivirkninger, eller rett og slett får det verre).

 

Jeg ser at det meste har blitt debattert her, men sånn rent farmakologisk fungerer SSRI ved å stabilisere og øke mengden tilgjengelig serotonin i synapsene. Problemet er at hjernen er plastisk, og etter en ganske kort stund vil reseptorene justere seg ned, og man vil sitte igjen med i all hovedsak bivirkninger. Siden serotoninnivået ligger så å si stabilt hele tiden (SSRI blokkerer SERT) vil man miste normale følelser som sorg og glede, og etter hvert bli apatisk og følelsesløs. Serotonin er også en nevrotransmitter som er veldig sentral i fordøyelse (5-HT3), og da som en stimulant for fordøyelsessystemet. Når man seponerer etter så lang tid vil alt som har med fordøyelse og lignende gå tregere, og vektøkning etter SSRI er ikke overraskende. Det er "de gamle" antidepressivene som gir økt matlyst etc.

 

Jeg vet at Cipralex og lignende blir kastet etter folk omtrent som godteri, men jeg vet om folk som rett og slett ikke klarer å slutte. De terapeutiske effektene er også så dårlige at jeg ikke tror det finnes noe legemiddel med dårligere effekt, målt mot placebo.

 

I noen tilfeller er medikamenter det beste av to onder, men det er rett og slett sykt hvordan c-preparater hives etter pasienter, til tross for at de har en liste med bivirkninger lang som et vondt år, og at virkningen er så å si null i de aller fleste tilfeller målt mot placebo...

 

Uansett; bra du kom deg av, og jeg håper du får livet tilbake, men hjernen din vil nok bruke tid på å komme seg i balanse igjen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett hun har latterligjort noen? Hun har egne meninger og noen kritiske spørsmål som er på sin plass når merkelige ting blir skrevet. Alle har ytringsfrihet inkludert henne, så jeg tror det er du som må innse at det er du som ikke tåler hva andre skriver. Ikke bruk energien din på sånt om du føler du blir gjort narr av

Er det en lov som forbyr såkalte merkelige innlegg? Er det ikke bra vi er forskjellige? Og til deg: Jeg føler at hun er ufølsom og gjør narr av mennesker som sliter psykisk, det er min klare oppfatning. Men hun må bare holde på. Meg klarer hun ikke å knekke. Hun henger meg ut i en link, påstår at det jeg skriver er "rart" Det sier det meste om en slik person. Hun tåler ikke andres meninger og det blir patetisk. Jeg bruker energien min på hva jeg vil. Her er vi alle velkommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Vel, antidepressiva er ... ikke bra. Jeg forstår ikke hvordan legemiddelindustrien har lurt leger til å tro at dette skal hjelpe noen (vel, noen veldig få er det, men det er LANGT flere som enten bare får fæle bivirkninger, eller rett og slett får det verre).

 

Jeg ser at det meste har blitt debattert her, men sånn rent farmakologisk fungerer SSRI ved å stabilisere og øke mengden tilgjengelig serotonin i synapsene. Problemet er at hjernen er plastisk, og etter en ganske kort stund vil reseptorene justere seg ned, og man vil sitte igjen med i all hovedsak bivirkninger. Siden serotoninnivået ligger så å si stabilt hele tiden (SSRI blokkerer SERT) vil man miste normale følelser som sorg og glede, og etter hvert bli apatisk og følelsesløs. Serotonin er også en nevrotransmitter som er veldig sentral i fordøyelse (5-HT3), og da som en stimulant for fordøyelsessystemet. Når man seponerer etter så lang tid vil alt som har med fordøyelse og lignende gå tregere, og vektøkning etter SSRI er ikke overraskende. Det er "de gamle" antidepressivene som gir økt matlyst etc.

 

Jeg vet at Cipralex og lignende blir kastet etter folk omtrent som godteri, men jeg vet om folk som rett og slett ikke klarer å slutte. De terapeutiske effektene er også så dårlige at jeg ikke tror det finnes noe legemiddel med dårligere effekt, målt mot placebo.

 

I noen tilfeller er medikamenter det beste av to onder, men det er rett og slett sykt hvordan c-preparater hives etter pasienter, til tross for at de har en liste med bivirkninger lang som et vondt år, og at virkningen er så å si null i de aller fleste tilfeller målt mot placebo...

 

Uansett; bra du kom deg av, og jeg håper du får livet tilbake, men hjernen din vil nok bruke tid på å komme seg i balanse igjen...

Men for noen er medisiner siste utvei og dete r snakk om liv eller død. Da er det verdt det synes jeg. Og til deg Izzet: om du bruker energien din på sånne små filleting og analyserer hver lille kritiske setning så er det ikke rart du er deprimert. Skal du komme deg ut av det må du nesten holde deg unna ting some r ødeleggende for deg

Lenke til kommentar

 

Vel, antidepressiva er ... ikke bra. Jeg forstår ikke hvordan legemiddelindustrien har lurt leger til å tro at dette skal hjelpe noen (vel, noen veldig få er det, men det er LANGT flere som enten bare får fæle bivirkninger, eller rett og slett får det verre).

 

Jeg ser at det meste har blitt debattert her, men sånn rent farmakologisk fungerer SSRI ved å stabilisere og øke mengden tilgjengelig serotonin i synapsene. Problemet er at hjernen er plastisk, og etter en ganske kort stund vil reseptorene justere seg ned, og man vil sitte igjen med i all hovedsak bivirkninger. Siden serotoninnivået ligger så å si stabilt hele tiden (SSRI blokkerer SERT) vil man miste normale følelser som sorg og glede, og etter hvert bli apatisk og følelsesløs. Serotonin er også en nevrotransmitter som er veldig sentral i fordøyelse (5-HT3), og da som en stimulant for fordøyelsessystemet. Når man seponerer etter så lang tid vil alt som har med fordøyelse og lignende gå tregere, og vektøkning etter SSRI er ikke overraskende. Det er "de gamle" antidepressivene som gir økt matlyst etc.

 

Jeg vet at Cipralex og lignende blir kastet etter folk omtrent som godteri, men jeg vet om folk som rett og slett ikke klarer å slutte. De terapeutiske effektene er også så dårlige at jeg ikke tror det finnes noe legemiddel med dårligere effekt, målt mot placebo.

 

I noen tilfeller er medikamenter det beste av to onder, men det er rett og slett sykt hvordan c-preparater hives etter pasienter, til tross for at de har en liste med bivirkninger lang som et vondt år, og at virkningen er så å si null i de aller fleste tilfeller målt mot placebo...

 

Uansett; bra du kom deg av, og jeg håper du får livet tilbake, men hjernen din vil nok bruke tid på å komme seg i balanse igjen...

Men for noen er medisiner siste utvei og dete r snakk om liv eller død. Da er det verdt det synes jeg. Og til deg Izzet: om du bruker energien din på sånne små filleting og analyserer hver lille kritiske setning så er det ikke rart du er deprimert. Skal du komme deg ut av det må du nesten holde deg unna ting some r ødeleggende for deg

 

 

...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bry deg om folk som alltid leter etter inkonsekvenser. Merkelig hobby det menneske har, hm.... :hmm:

Er det ikke lov å foretrekke sølibat, når man føler seg a-seksuell?

Hm...

 

Men det kan jo hende at du treffer den rette en dag Izzet. Skal aldri si aldri.

 

Vi er like gamle vi da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør nok konsultere legen din om dette og om å slutte på AD. Arbeider på psykiatrisk sykehus og vi får dessverre inn veldig mange som slutter på medisinene sine av flere årsaker selvfølgelig.

Syntes det er bra du klarer å vurdere å starte på det igjen og at du har såpass selvinnsikt.

 

Trasig med bivirkningene i mange tilfeller, men de kan være småtterier i forhold til hva utfallet kan bli hvis du ikke går på medisiner etterhvert.

Noen ting kan man ikke kontrollere selv, og er ikke din skyld, fysisk helse og det samme med psykisk helse.

 

Trening er veldig flott for psyken! Det merker jeg veldig godt av, selv om jeg ikke sliter psykisk.

Hvis du vil ned i vekt er det viktigste å spise mindre, enkelt og greit. 1 kakestykke kan ødelegge gevinsten av 1 times intensiv trening.

Trening er også viktig, men for vekttap er ofte spisingen viktigst, så kommer du med trening i tillegg, noe som gir mer energi, skaper et større behov for aktivitet, og mer muskler som igjen gir større forbrenning i lengden.

Synes vektøkning er en formidabel dårlig bivirkning. Det gjør meg enda mere deprimert. Finnes det noe som ikke gir vektøkning? Det er et helvete både med og uten AD.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at fontex ikke skal gi vektøkning. Brukes blant annet til folk med bulimi.

Fontex kan også gi vektøkning, men de fleste får jo ikke det da.

 

Når det er sagt så er ikke cipramil spesielt kjent for å gi vektøktning heller. Det er de eldre medisinene (Sarotex) som gir mest vektøkning.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

 

Jeg har hørt at fontex ikke skal gi vektøkning. Brukes blant annet til folk med bulimi.

Fontex kan også gi vektøkning, men de fleste får jo ikke det da.

 

Når det er sagt så er ikke cipramil spesielt kjent for å gi vektøktning heller. Det er de eldre medisinene (Sarotex) som gir mest vektøkning.

 

Ja kan sikkert det, men tror iallefall det skal være mindre sannsynlig. Iallefall noe leger liker å si til folk med spiseforstyrrelser

 

Jeg går på zoloft, og har ikke gått merkverdig opp i vekt.

Endret av Slettet-lYlo5C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...