Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen VG1 vår 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har noen tanker om hvilke mulige oppgaver vi kan få? :)

Jeg tenker det sikkert er en oppgave om jobb/arbeid (rettet mer mot yrkesfagelever)..?

Dette er oppgaver jeg tenker vi kanskje kan få:

-Hvordan sosial kontroll har endret seg igjennom tidene

-Hvordan vi bør sanksjonere kriminelle

-I hvilke situasjoner er sosial kontroll nødvendig, og når er det urettferdig

-skrive om "victims of social control"

-hvordan du selv opplever sosial kontroll

-skrive om noen karakterer du har lest/sett film om og hvordan de har gått mot normene.

 

tror forresten ikke det kommer noe eksplisitt om same sex marrige, fordi det rett og slett blir for innsnevret. Men kan godt være at det blir en åpen oppgave hvor en kan velge å vinkle det slik.

 

Lenke til kommentar

det står i heftet

" think aboute when and where social control might be necessary and when it might be unreasonable or even cruel.

 

Med tanke på tekstene i heftet, hva kan oppgavene bli tro?

Hvorfor normer og regler (social control) er viktig i forbindelse med sosiale medier?

Lenke til kommentar

Noen som vet om noen bra sitater som passer til emnet? Gjerne av Oscar Wilde :)

''Experience is simply the name we give our mistakes'' 

(Oscar Wilde) 

 

Det sitatet er i mine øyne meget bra dersom vi får en oppgave om Victims of social control, for eksempel til text 5! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen som vet om noen bra sitater som passer til emnet? Gjerne av Oscar Wilde :)

''Experience is simply the name we give our mistakes'' 

(Oscar Wilde) 

 

Det sitatet er i mine øyne meget bra dersom vi får en oppgave om Victims of social control, for eksempel til text 5! :) 

 

 

Tusen takk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Måtte vi lagre kildene på minnepinne eller går det greit å ha det i et word-dokument på pc-en? Og dessuten, for de som har mac- er det greit om kildene er lagret under "Reading list"? Har nemlig ikke programvare til å laste ned alle dokumentene som jeg må leste ned på mac.

Endret av dreamyslife
Lenke til kommentar

Måtte vi lagre kildene på minnepinne eller går det greit å ha det i et word-dokument på pc-en? Og dessuten, for de som har mac- er det greit om kildene er lagret under "Reading list"? Har nemlig ikke programvare til å laste ned alle dokumentene som jeg må leste ned på mac.

 

Jeg har i hvert fall lagret kildene i et word-dokument ;)

Lenke til kommentar

 

Måtte vi lagre kildene på minnepinne eller går det greit å ha det i et word-dokument på pc-en? Og dessuten, for de som har mac- er det greit om kildene er lagret under "Reading list"? Har nemlig ikke programvare til å laste ned alle dokumentene som jeg må leste ned på mac.

 

Jeg har i hvert fall lagret kildene i et word-dokument ;)

 

 

Ok, tusen takk- så det er vel egentlig ikke bruk for minnepinne regner jeg med ;)

Lenke til kommentar

Tips:

·        Hugs samsvar mellom verbalet og subjektet (dvs at de skriv «I was outside» og ikkje «I were outside»)

·        Skriv ut eksamenen og les over på papir, då trur eg de finn eventuelle feil fortare enn å lese over på PC-en

·        Dropp –ing-forma av verba i engelsk dersom det er noko av det de får mest feil på når de skriv

·        Les mykje engelsk no framover

·        Bruk retteprogrammet på PC-en dykkar AKTIVT

·        Hugs kjeldeliste

·        Bruk førebuingsdagen godt

·        Bestem deg for kva for ei tid du vil bruke i svaret ditt og hald mest mogleg fast ved det

·        Er der kulepunkt i oppgåva (slik som i denne tipslista), svar på alle desse kulepunkta, men som ei tekst (ikkje med kulepunkt J )

·        Engelsk er eit språk som likar lange setningar med mange komma, men ikkje for lange heller

·        Hugs at ei vanleg engelsk setning alltid har subjektet før verbalet (According to the garage owner, he will be making apologies to everyone involved)

·        Hugs at dersom du skal skrive ei nektande setning, kan du bruke don’t/doesn’t + infinitiv (He doesn’t want any flowers for his birthday)

·        Hugs at dersom du skal stille eit spørsmål, kan du også bruke do/don’t/does/doesn’t (Do you want a haircut?)

·        Who = personar, which = ting (witch = heks)

·        Bruk substantiv der de skal bruke det, og adjektiv der de treng det

·        Prøv å ikkje bruke verbet to get for mykje, ver litt meir kreative

 

Heilt generell liste ditte da men

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som forstår formålet med tekst 7? skjønner at den viser ei liste med ulike forseelser, med ulike "straffer", men hva er formålet med den teksten? eller listen? er det bare for å få frem de ulike straffene/bøtene i UK?

Hey. Trur formålet med teksta e om d e bra eller ikkje å publisere navn på folk som he gjort kriminelle handlingar. Problematiske stillinga og sant

Lenke til kommentar

Når det kommer til sosial kontroll og sosiale media, anbefaler jeg å lagre litt kilder på Anonymous og en eller flere av deres operasjoner - de er jo ganske aktuelle spesielt i naming and shaming avdelingen. Ellers er det vel gjerne å reflektere litt over de forskjellige måtene sosial kontroll påvirker arbeidsmiljøene/bedriftene/ansatte i begge de to artiklene, og sammenligne de. Greit å lagre litt informasjon på homofile rettigheter over tid i forskjellige engelsktalende land, og sosial akseptanse i de samme landene, siden det fremstår på forberedelsesdelen som om det kommer til å bli dratt frem som spesifikt eksempel på sosial kontroll over tid/på forskjellige steder. 

 

Hva annet tenker dere at blir viktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...