Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen VG1 vår 2016


Anbefalte innlegg

Kunne noen forklart enkelt og greit temaet? Eller hva social control egentlig er?

 

 

Social control et begrep som omhandler hvordan reaksjoner på at noen bryter med normer, regler og lovverk påvirker og styrer befolkningen i et samfunn.

 

F.eks. at man gjør leksene sine fordi en negativ sanksjon er at man får dårligere standpunktskarakter. Eller at man generelt ikke stjeler fordi man vet at det vil føre til en offentlig straffereaksjon fra politiet. Eller at man slutter med tørre vitser fordi det er aldri noen som ler av tørre vitser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par gode vocabs for social control tema:

 

deviance 

violation of social norms

 

compliance

the tendency of conforming with or agreeing to the wishes of others

 

anomie

a condition where individuals are uncertain about how to act

 

control theory

theory that compliance with social norms requires strong bonds between individuals and society

 

crime

acts committed in violation of the law

 

criminal justice system

system comprising institutions and processes responsible for enforcing criminal statutes

 

deterrence

discouraging crimiinal acts by threatening punishment

 

deviance

behavior that departs from societal or group norms

 

deviant

a person who breaks significant societal or group norms

 

differential association

A theory that states that the more your are exposed to deviance the more you will likely commit deviance

 

incarceration

being placed in administrative segregarion

 

labeling theory

theory that society creates deviance by identifying particular members as deviant

 

negative deviance

behavior that underconforms to accepted norms

 

postitive deviance

behavior that overconforms to social expectations

 

primary deviance

deviance involving occasional breaking of norms that is not a part of a person's lifestyle or self-concept

 

recidivism

repeating a criminal behavior over and over

 

retribution

payback

 

secondary deviance

deviance in which an individual's life and identity are organized around breaking society's norms

 

social control

ways to encourage conformity to society's norms

 

social sanctions

rewards or punishments that encourage conformity to social norms

 

strain theory

states that deviance is more likely when expectations are unrealistic to individuals abilities

 

 

victim discounting

Process of reducing the seriousness of the crimes that injure people or lower status

 

white-collar crime

high status people committing crimes that are related to their careers

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det flere som synes eksamen vær svært vanskelig? Vet at lærerne på min skole har tenkt til å klage. De mener at eksamen var svært vanskelig og ikke relaterte seg nok til forbredelseshefte. Oppgave 2D var visstnok på vanskelighetsgrad med internasjonal engelsk vg3

Lenke til kommentar

Var det flere som synes eksamen vær svært vanskelig? Vet at lærerne på min skole har tenkt til å klage. De mener at eksamen var svært vanskelig og ikke relaterte seg nok til forbredelseshefte. Oppgave 2D var visstnok på vanskelighetsgrad med internasjonal engelsk vg3

 

Vet ikke om jeg vil si at den var vanskelig, men enig med lærerne dine i at det ikke relaterte seg nok til forberedelsesheftet. Syntes det var vanskelig å bruke forberedelsesstoffet til å backe opp under noen av oppgavene man kunne velge mellom. 

 

Hvilken oppgave valgte du og hvordan syntes du det gikk?

Lenke til kommentar

 

Var det flere som synes eksamen vær svært vanskelig? Vet at lærerne på min skole har tenkt til å klage. De mener at eksamen var svært vanskelig og ikke relaterte seg nok til forbredelseshefte. Oppgave 2D var visstnok på vanskelighetsgrad med internasjonal engelsk vg3

 

Vet ikke om jeg vil si at den var vanskelig, men enig med lærerne dine i at det ikke relaterte seg nok til forberedelsesheftet. Syntes det var vanskelig å bruke forberedelsesstoffet til å backe opp under noen av oppgavene man kunne velge mellom. 

 

Hvilken oppgave valgte du og hvordan syntes du det gikk?

 

Jeg valgte oppgave 2D. Kan være enig at den ikke var "svært vanskelig" som jeg skrev. Var nok ganske sliten etter eksamen (haha). Synes det gikk helt greit, men fikk brukt forberedelsesheftet noe? I tillegg hadde jeg litt vanskeligheter med å svare 100% på oppgaven da jeg ikke helt forsto "reflect on what the human costs of opposing social control are" Hva med deg?

Endret av Hanna2503
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...