Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg sitter her med fordypningsoppgaven og har satt meg fast. Utrykkene å bryte isen, og å ta saken på kornet. Hva kalles det? Man bruker jo bilder på en handling, men har det et navn? Også en annen ting : Når man kaller noen for skatt og juvel så er jo det konkrete ting, men har denne sammenligningen et navn? F.eks. : Hun var min egen skatt, og mitt livs juvel.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vet ikke hvor jeg skal spørre dette, men kan noen svare på dette: Hvorfor vant Høyre valget i 2013, når Arbeiderpartiet fikk flere mandater enn de? 55 vs 48? Og jeg skjønner ikke helt fordelingen av mandater. Jeg vet at vi har 150 distriktsmandater og 19 utjevningsmandater fra hvert fylke, og at man må komme over sperregrensen for å konkurrere om de 19 utjevningsmandatene, men hvorfor fikk Rødt 0 mandater da?? Er det mulig? Hvor lite er ikke sannsynligheten for å få 0 mandater ut av 150?? Og Rødt er jo et sosialt parti

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor jeg skal spørre dette, men kan noen svare på dette: Hvorfor vant Høyre valget i 2013, når Arbeiderpartiet fikk flere mandater enn de? 55 vs 48? Og jeg skjønner ikke helt fordelingen av mandater. Jeg vet at vi har 150 distriktsmandater og 19 utjevningsmandater fra hvert fylke, og at man må komme over sperregrensen for å konkurrere om de 19 utjevningsmandatene, men hvorfor fikk Rødt 0 mandater da?? Er det mulig? Hvor lite er ikke sannsynligheten for å få 0 mandater ut av 150?? Og Rødt er jo et sosialt parti

 

55 mandater alene er ikke nok til å få flertallsregjering (85+). AP klarte ikke å skrape sammen nok mandater fra andre partier som ønsket å samarbeide, til å komme over denne grensa. Det klarte Høyre sammen med Frp, med støtte fra Venstre og KrF.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg går i fysikkklasse med en del elever som går/har gått S-matte. De klarer seg helt greit, tror ikke de får noen ekstra vansker, foruten det cuadro nevner.
Noe som er ekstremt viktig i fysikk er å kunne snu om på formler, og det er noe som skal være viktig i S også.

Men, har du/vedkommende bakgrunn fra 1T eller 1P? Har et inntrykk av at om man har gått 1T går det greit, da man kan algebra og trigonometri godt!

Lenke til kommentar

noen som kunne tenke seg og se gjennom en liten nynorsk tekst jeg har skrevet? den er til tentamen :)


Kan noen oversette "Er vennene mine ekte?" til engelsk? Trenger det nå. :)

Tenker enten "Are my friends true?" eller "Are my friends being true friends?"

Evt. "Do I have true friends?"

jeg ville skrevet "do i have true friends?" ;)

Lenke til kommentar

Kan noen oversette "Er vennene mine ekte?" til engelsk? Trenger det nå. :)

 

Tenker enten "Are my friends true?" eller "Are my friends being true friends?"

 

Evt. "Do I have true friends?"

Are my friends real? Eller som noensomvet nevner: Do I have true friends?

Lenke til kommentar

Kan noen oversette "Er vennene mine ekte?" til engelsk? Trenger det nå. :)

 

Tenker enten "Are my friends true?" eller "Are my friends being true friends?"

 

Evt. "Do I have true friends?"

 

Ville ikke brukt "Are my friends true". Det er "dårlig" engelsk.

 

"Are my friends genuine" høres nye bedre ut. Om ikke, så er "Do i have true friends", "Are my friends being true friends" også noe som jeg ville ha brukt.

Lenke til kommentar

Hei! Kom opp i spansk 2 og skal ha eksamen tirsdag 20.05.

Trenger litt hjelp med høflighetsform. Har unngått å skrive brev og mail på prøver tidligere, men er ikke sikkert det er en mulighet på tirsdag, så jeg blir nødt til å ta et tak her.

Har sett på tidligere tentamener, og å skrive brev og mail til ukjente har skjedd ganske ofte, og da er jo bruken av høflighetsform veldig aktuelt.

Det jeg håper noen kan forklare meg er, hvordan brukes det, og når?

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar

Holder på med 1T, så det er nok en liten fordel. Faget er vel ganske praktisk også?

 

Seint svar, men det blir et svar.

Et par-tre år siden jeg hadde Fysikk1 nå, men ville tro det gjelder enda. Vi hadde ikke voldsomt mye praktiske ting. Noen forsøk her og der, men det var mye teori med de også. Enkle mekanikk-forsøk med å slippe ting ned 4 etasjer og ta tiden (med stoppeklokke... :p ).

Både FY1 og FY2 er desidert mest teoretiske, men noen praktiske innslag er det. Bare ikke forvent å "gjøre noe" hver time. ;)

Lenke til kommentar

Har et spørsmål angående karakterføring. Det har seg slik at jeg fikk en 2er på engelsk, og tok den opp som privatist og fikk 3er på muntlig og skriftlig. Det har seg slik at jeg ba studiekaren om å endre karakterene mine, men etter å ha regnet gjennom, så ser jeg at to tre trekker meg ned enda mer enn en toer. Er det forseint om å be han om å skifte tilbake? Det har seg slik at jeg ikke får muligheten neste uka, siden jeg har to eksamener, og han er bortreist neste uka. De karakterene kan være årsaken til at jeg kommer inn i en vanskelig studie eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...