Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det rett å si at en saltbro er en elektrolytt, når vi snakker om galvaniske element?

Dette er oppsettet til en galvanisk celle:

For å kunne utnytte energien fra en redoksreaksjon mellom sink og kobber trenger man en sink-elektrode/stav som er plassert i en saltløsning i et beger. En annen elektrode av grafitt eller et lite reaktivt metall plasseres i et annet beger med kobbersulfatløsning som inneholder kobberioner. Denne grafittelektroden deltar ikke i reaksjonen og avgir ikke elektroner slik som sinkelektroden gjør. Grafittelektrodens eneste oppgave er å overføre elektronene fra sinkelektroden til kobberionene. Elektrodene bindes sammen med en elektrisk leder og løsningene bindes sammen med en saltbro.

 

Saltbroen overfører Cl- elektroner til Cu2+ løsningen og Na+ elektroner til Zn-løsningen. På den måten blir saltløsningene nøytrale, som er en viktig faktor for at den galvaniske cellen skal fungere. Derfor er det heller ikke elektroner fra sinkløsningen som overføres til kobberløsningen, men det er elektroner fra sinkelektroden som overføres. Saltbroen slipper gjennom ioner, ikke elektroner slik at elektronene må gjennom elektroden og kabelen. Da avgis også elektrisk strøm Så alt i alt er oppgaven til saltbroen å nøytralisere løsningene ved å tilføre positive og negative ioner til disse løsningene. Disse løsningene kalles også for elektrolytter som er et stoff som inneholder frie, bevegelige ioner og som derfor er elektrisk ledende.(hentet fra wikipedia)

 

Kobberionene trekker til seg elektroner fra sinkelektroden, der elektronene kommer fra Zn-atomene på overflaten av sinkstaven. De gir fra seg to elektroner og det dannes Zn2+ ioner. Elektronene blir tatt opp av Cu2+ ionene ved hjelp av grafittstaven, og det dannes et kobberbelegg på grafittelektroden.

 

Oksidasjon: Znà Zn2+ +2é (Oksidasjonen skjer ved sinkelektroden)

Reduksjon: Cu2+ +2éàCu (Reduksjonen skjer ved grafittelektroden)

Totalreaksjon: Zn+ Cu2+à Zn2+ + Cu + energi

 

Grafittelektroden gir konstant fra seg elektroner til Cu2+ og får tilførsel gjennom ledningen fra sinkelektroden. Vi får da en jevn strøm med elektroner som går fra sinkelektroden til grafittelektroden.

 

Dette forsøket viser prinsippet for hvordan man omgjør kjemisk energi til elektrisk energi. Så lenge det er nok sink og nok kobberioner vil det bli produsert strøm. Detter er et galvanisk element og prinsippet for et batteri der sink er den negative polen, og kobber er en positiv pol. Pol brukes om elementer som avgir elektroner, mens elektrode brukes for å koble en ledning til en pol i væskeform og i dette tilfellet sink og grafittelektrode. Sinkelektroden deltar i reaksjonen mens grafittelektroden ikke gjør det. Reaksjonen skjer på overflaten av elektroden.

 

Håper du forstår forskjellen på en elektrolytt og saltbro bedre nå. :)

Endret av Meridies
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er problemet: Da jeg byttet skole for ikke så alt for lenge siden ble jeg dratt inn i en skole der de lærte tysk fremfor de vanlige fransk, spansk osv.. Så jeg ble tvunget til å ta igjen det de hadde lært av tysk på 8++ år. At på til det igjen hadde skolen min nåværende skole byttet tysklærer når jeg nettopp hadde blitt vant til læringen og metodene fra den første.

 

For å gjøre en lang historie kort ligger jeg på en sterk firer i tysk, men har fått en liten oppgave som kan løfte meg til en femer nå rett før skoleavslutt. Derfor er det viktig at denne oppgaven blir feilfri. Den er ikke stor heller, så setter veldig stor pris på om noen retter den. Vet den er oversvømt av ordfeil og grammatikkfeil ... ehe. Tusen takk til den som gidder å rette den! :)

 

Det er en .txt-fil fordi så og si alle skriveprogrammer kan åpne en .txt-fil og fordi det kun er plain tekst, ser derfor ikke nødvendigheten med en .odt eller docx-fil. Kun for å holde det litt simpelt.

tysk.txt

Lenke til kommentar

Her er problemet: Da jeg byttet skole for ikke så alt for lenge siden ble jeg dratt inn i en skole der de lærte tysk fremfor de vanlige fransk, spansk osv.. .

"Fremfor de vanlige"? Tysk er da et veldig vanlig språk å lære, på lik linje med fransk og spansk.

 

Føler meg forøvrig ikke stødig nok i tysk til å rette oppgaven din, så jeg håper noen andre kan gjøre det for deg :) Lykke til! Og å komme seg opp på fire-fem på så kort tid er godt gjort!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som vet om det finnes slike nerde-gjenger som man ser på amerikanske filmer og serier her i Norge? Tenker litt på TheBigBangTheory, nerdenes hevn osv. Har sykt lyst å bo sammen med andre nerder og bare ha det drit kjekt men alt mulig data og andre ting. Virker jekla fantastisk :)

 

Tipper det er langt mellom slike typer, og man måtte da eventuelt vært flere slike venner i geografisk nærhet som bestemte seg for å flytte sammen. Hvis du da ikke gjør det til en organisert affære; kanskje møter noen av disse på nett (hvor de ofte befinner seg ;)) eller andre steder de møtes/oppholder seg, blir kjent med dem, og tar opp denne muligheten.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det finnes slike nerde-gjenger som man ser på amerikanske filmer og serier her i Norge? Tenker litt på TheBigBangTheory, nerdenes hevn osv. Har sykt lyst å bo sammen med andre nerder og bare ha det drit kjekt men alt mulig data og andre ting. Virker jekla fantastisk :)

Jeg prøver å linke, men mobilen vil ikke..

 

På MatNat på UiO finner du en del av dem.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Noen som vet forskjellen på dataingeniør-linjer og informatikk-linjer? På siden til HiB virker det nesten som helt identiske linjer.

 

Er jeg helt på jordet om jeg tror at dataingeiør er mer om oppbygging av datanettverk og andre data-relaterte ting, mens informatikk er mer programmering og utvikling?

 

Forskjellen ligger i mengden realfag. Det er større fokus på realfag på ingeniørlinjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er programmering og realfag MEGET nært beslektet, så det spørs hva man legger i begrepet "realfag". Jeg har vanket litt i informatikkmiljøet på Blindern i 2014, og de har endel matematiske emner der - i tillegg til at en god del av det jeg vil kaste innunder fysikk dukker opp i emner listet med informatikkoder i emnedatabasen hos UiO. Det eneste jeg fant av relevante forskjeller der er at det virker som det er noen små drypp med statistikk og kjemi i endel dataingeniørretninger. Det er dog en marginal forskjell (basic kjemi og statistikk er uansett grei skuring, Been there, done that).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet forskjellen på dataingeniør-linjer og informatikk-linjer? På siden til HiB virker det nesten som helt identiske linjer.

 

Er jeg helt på jordet om jeg tror at dataingeiør er mer om oppbygging av datanettverk og andre data-relaterte ting, mens informatikk er mer programmering og utvikling?

På NTNU er det mye mer matte og ikke-IT realfag på Datateknikk enn på Informatikk.

Tar bare for meg de tre første årene; Data må ha totalt 5 mattefag, inklusiv statistikk, fysikk, kretsteknikk, vi på informatikk kan komme unna med kun to mattefag og har totalt 8 valgfag, tilsvarende to semestre, der kun to må være IT-relaterte, men alle kan i teorien være det. Datateknikk har noen valgfag, men alle disse må være IT-fag.

 

Generelt kan man vel si at Informatikk er veldig IT-rettet, mens Dataingeniør må ha med en god del ekstra realfag fag som ikke er direkte IT-relaterte, men kan være veldig nyttige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Satan. Er det noen som vet når første inntak i Finnmark fylke er klart? Trodde det skulle komme i dag men har ikke fått noe.

 

Er så spent på hvilken skole jeg kommer inn på at jeg logger meg inn på Vigo hver time og skjekker :grumpy:

 

EDIT: nvm, fikk nå :D

Endret av eivindgrims
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring fra HiSF avdeling Førde eller UiA avdeling Kristiansand? Har søkt forkurs og kommet inn på begge, men vet ikke hvilken jeg skal velge. Har enda ikke fått svar fra HiB.

Har erfaring fra forkurs på HiSF i Førde. Bare å spørre om du lurer på noe. Er en del år siden jeg gikk der, men kan si en del om Førde.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

 

Noen som har erfaring fra HiSF avdeling Førde eller UiA avdeling Kristiansand? Har søkt forkurs og kommet inn på begge, men vet ikke hvilken jeg skal velge. Har enda ikke fått svar fra HiB.

 

Har erfaring fra forkurs på HiSF i Førde. Bare å spørre om du lurer på noe. Er en del år siden jeg gikk der, men kan si en del om Førde.

Flott :) Jeg har ikke helt bestemt meg enda, men heller mot Førde. Virker som et triveligt sted men sliter med å finne hybler. Har funnet noen men så har en kompis også kommet inn i Førde så vi har lyst å leie en leilighet med to soverom. Det er enten for dyrt, ikke riktig tidsrom eller for langt vekk. Fant en fin i naustdal men busstilbudet var helt forferdelig dårlig så den ble utelukket.

 

Hvordan er aktivitetstilbudet i Førde? Leser at det er svømmehall som er flott, men er det noe annet organisert aktivitet i Førde? Hvordan er turmulighetene i området? Er undervisningen god og godt organisert?

Lenke til kommentar

Flott :) Jeg har ikke helt bestemt meg enda, men heller mot Førde. Virker som et triveligt sted men sliter med å finne hybler. Har funnet noen men så har en kompis også kommet inn i Førde så vi har lyst å leie en leilighet med to soverom. Det er enten for dyrt, ikke riktig tidsrom eller for langt vekk. Fant en fin i naustdal men busstilbudet var helt forferdelig dårlig så den ble utelukket.

Hvordan er aktivitetstilbudet i Førde? Leser at det er svømmehall som er flott, men er det noe annet organisert aktivitet i Førde? Hvordan er turmulighetene i området? Er undervisningen god og godt organisert?

 

Nå er jeg ikke helt inne i boligmarkedet i Førde for tiden, men vet at det kan være litt vanskelig på denne tiden av året - men ikke umulig. Det kan være lurt å se i lokalavisa Firda om du finner noe som passer. Det skal allerede være billig i Førde, men jeg regner med at dersom dere går to sammen så blir det billigere siden dere deler. Det er mulig at jeg kan hjelpe deg med noe, men det kan vi ta over PM. Det er som du sier helt håpløst busstilbud i området. Det fine med Førde er at det faktisk er gode muligheter for å bruke bil i hverdagen hvis du har mulighet til dette. Gratis parkering overalt. Ingen bompenger. Rushtiden er barnemat i forhold til større byer. Uansett så tar det deg under et kvarter fra Naustdal til Førde med bil. Men skjønner at det kan bli vanskelig hvis du skal ut på byen.

 

Aktivitetstilbud i Førde, ja. Du har nevnt svømmehallen, som er god. I området er det gokartbane, skytebaner for rifle, hagle og pistol, rafting, bowling. Det er gode muligheter for å spille fotball også. Skisenter finnes 20 minutter unna på Vassenden. Skisenter for langrenn finnes på Bringeland, 10 minutter unna. Laksefiske, og fiske generelt. Du har sjøen i nærheten. Førde har gode muligheter for det meste, egentlig. Hvis du er interessert i jakt, er det gode muligheter for å leie terreng i nærheten. Turmuligheter er naturligvis veldig bra. Ikke bare i Førde, men i resten av Sogn og Fjordane også. Velkommen til fjordfylket, liker vi sogninger å si. I selve Førde er Hafstadfjellet på 706 moh det som er mest vanlig å trakke opp på. Her er det bygd opp en sti/trapp som heter Hafstadkleiva. Ellers går det en grusvei fra Brulandsvellene opp mot fjellet. Det er verdt å si at Førde ligger i en gryte, omringet av fjell.

 

Utelivet i Førde er så som så. Det er mange ute på fredager og lørdager, og da spesielt på Træskeverket og Pikant. Studentpuben heter Akutten, og befinner seg i kjelleren på Høgskolen ved siden av Førde Sentralsjukehus. Det er et lite og trivelig sted. Her kommer du til å tilbringe mye tid og legge igjen penger. Her får du billig øl. Studentsamfunnet vil jeg si er bra. På HISF avdeling Førde går ingeniørene og sykepleierene. Du kommer til å bli kjent med mange sykepleiere. Jeg studerer i Bergen nå, og savner egentlig litt studentsamfunnet i Førde. Andre større hendelser og konserter kan skje i Sogndal på Meieret, som er 1 time og 30 minutter unna. Da risikerer du å bli kjent med sogninger også.

 

Jeg vil påstå at undervisningen er god og organisert. Alt fagstoff gås igjennom på skolen med tavle- og klasseromsundervisning. Du blir altså godt kjent med det du skal kunne, samtidig som du slipper store forelesningssaler hvor du ikke får snakket med folk. Unntaket, mtp. god undervisning, er fysikk - hvor foreleseren kunne være håpløs. Men jeg vil si at fysikken dette året ikke er særlig vanskelig, og du klarer å henge godt med. Litt selvstudium blir det sikkert uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...