Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skolekafeen - Løst og fast om skole


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har jobbet med norsk fordypningsoppgave, der jeg skal legge frem et foredrag på rundt 20-30 minutter. Jeg har valgt å fordype meg i språkutvikling, hvordan det er i dag med tanke på bokmål/nynorsk og hvordan veien vil se ut videre. Jeg er veldig interessert i å gjøre det bra på denne oppgaven, og er gjerne åpen for tips, om noen har noe smart å komme med. Så hvis noen vil være interessert i å lese gjennom den og si sin mening, så sender jeg den på pm!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Holder på med litt repetisjon av spanske refleksive verb. Er litt usikker på om jeg har gjort det rett. Noen som kan hjelpe?

 

Jugar

Me Juego

Te Juegas

Se Juega

Nos Jugamos

Os Jugáis

Se Jugan

 

Hacer

Me Hago

Te Haces

Se Hace

Nos Hacemos

Os Hacéis

Se Hacen

Det eneste som er feil her er at det blir ustedes juegan, ikke ustedes jugan. I tillegg så tror jeg ikke dette er refleksive verd, de er heller uregelrette verb og det er viktig å kunne skille. Spør din spansklærer for sikkerhets skyld. :)

Lenke til kommentar

 

Vet noen hvor mange programfag en må ha i 3.? :) Er det nok å velge fysikk 1, matematikk R2 og IT1? :)

 

Du må fortsette med to programfag fra VG2. Det siste kan være hva som helst.

 

Har R1 og fysikk 1 i 2. nå, vil den ovennevnte fagkombinasjonen holde, eller er ikke matte innenfor de to programfagene? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal mest sannsynlig begynne på vgs iddretsfaglig til høsten. Gjennom ungdomsskolen har jeg hatt spansk som fremmedspråk, men jeg har lyst til å lære et annet språk nå. Hvordan er det med å ta et nytt fremmedspråk på vgs i forhold til å ta det samme som jeg hadde på ungdomsskolen?

Lenke til kommentar

Det er godt mulig å ta et annet språk. Om du f.eks. hadde tre år med spansk på ungdomsskolen kan du ta to år med tysk på VGS. Er i vertfall slik på min skole, og regner med de fleste skolene har det samme tilbudet.

 

På min skole var det faktisk en del som måtte ta to år med et nytt fremmedspråk, da ikke alle fikk plass på det de hadde på US.

Lenke til kommentar

Men er det ikke noe med at hvis du tar fremmedspråket du hadde på ungdomsskolen, så får du færre timer siste året? Siden jeg vil gå studieforberedende, så går jeg tre år på vgs, om det har noe å si.

Edit: Jeg skal skrive det på søknaden til vgs. Rådgiver sa at dette feltet bare gjaldt de studieforberedende linjene, så det er nok litt forskjell fra yrkesfaglig.

Endret av Barnål
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...