Gå til innhold

Spill-"crack" (?), lovlig?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg bare lurer på om det finnes en lovlig måte å lagre et spill (som man har kjøpt i butikken, helt lovlig) på harddisken, slik at man slipper å ha cd-en i hele tiden? Vil gjerne ha gjort det på min bærbare, slik at jeg kan ta den med meg og slippe å drasse med på en haug av cd-plater. Kan ikke skjønne hvorfor dette skulle være ulovlig (hvis det er det). Jeg har jo kjøpt spillet lovlig.

 

 

Og for all det, hvis dette er ulovlig, gi meg beskjed om det (vil ikke bli banna fra dette forumet for å ha spurt om noe ulovlig ;) )

 

 

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å benytte seg av en såkalt "exe fix" er ikke på noen som helst måte ulovlig nei. Men av ukjente årsaker så er det ikke lov til å diskutere dette temaet på dette forumet da det kan tolkes som å støtte opp under piratkopiering som igjen bryter med retningslinjene.

Lenke til kommentar
Å benytte seg av en såkalt "exe fix" er ikke på noen som helst måte ulovlig nei. Men av ukjente årsaker så er det ikke lov til å diskutere dette temaet på dette forumet da det kan tolkes som å støtte opp under piratkopiering som igjen bryter med retningslinjene.

Årsaken er ganske enkel. Om ein person som vil bruke ein crack til dei beste hensikter for å unngå bruk av CD eller DVD får oppskrift på korleis det blir gjort her på forumet vil den informasjonen ligge tilgjengeleg for alle. Då kan ein anna brukar låne spelet frå ein kamerat, installere crack og kunne spele utan CD.

 

Det er og dei som skriv at dei ikkje vil bruke CD som kamuflasjon når dei egentleg har piratkopiert spelet.

 

Skulle me latt folk få beskrive korleis ein bryt seg inn i ein bil og håpe at ingen brukar informasjonen til noko ulovleg?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Dette temaet har vært diskutert mange ganger. Å omgå/tukle med kopisikringsmekanisme er ulovlig. Hvis du skal ha spillet på pc'en er det lovlige andre måter å gjøre dette på enn å bruke fix, men dette kan jo ikke diskuteres ettersom det kan lede til piratkopiering

 

Kan du komme med en quote fra norges lover som støtter denne uttalelsen? Å modifisere en exe fil i et spill du har kjøpt er jo på ingen måte ulovlig.

 

Ellers lurer jeg på hva slags andre "metoder" du tenker på.

 

Skulle me latt folk få beskrive korleis ein bryt seg inn i ein bil og håpe at ingen brukar informasjonen til noko ulovleg?

 

Å bryte seg inn i en bil kan være hensiktsmessig om du har låst inne nøklene.

 

"Alle" vet jo som regel hvordan man ordner seg uansett når det kommer til no cd fix, ellers tror jeg ikke at man i dagens samfunn låner cder med kamerater for så å laste ned crack og piratkopiere spillet. Er man først i et miljø som driver med piratkopiering så brukes det nok i de fleste tilfeller andre metoder for å "skaffe" seg et spill. Trist men sant.

Endret av toeblast
Lenke til kommentar
Dette temaet har vært diskutert mange ganger. Å omgå/tukle med kopisikringsmekanisme er ulovlig. Hvis du skal ha spillet på pc'en er det lovlige andre måter å gjøre dette på enn å bruke fix, men dette kan jo ikke diskuteres ettersom det kan lede til piratkopiering

 

Kan du komme med en quote fra norges lover som støtter denne uttalelsen? Å modifisere en exe fil i et spill du har kjøpt er jo på ingen måte ulovlig.

 

Ellers lurer jeg på hva slags andre "metoder" du tenker på.

 

Svar på første spørsmål:

Se åndsverkloven § 53 a: "Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk"

 

Svar på andre spørsmål:

lage et bilde (mer kan jeg vel ikke si uten å bli uglesett). Men merk at ved å bruke bilde kan man bli nødt til å benytte systemer som også vil innebære omgåelse av kopisikringsmekanisme

 

Hva kan man så gjøre? Jo, gi beng i lover og regler

Lenke til kommentar
Svar på første spørsmål:

Se åndsverkloven § 53 a: "Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk"

 

Svar på andre spørsmål:

lage et bilde (mer kan jeg vel ikke si uten å bli uglesett). Men merk at ved å bruke bilde kan man bli nødt til å benytte systemer som også vil innebære omgåelse av kopisikringsmekanisme

 

Hva kan man så gjøre? Jo, gi beng i lover og regler

 

Ved å installere en no cd fix på sin egen maskin så bryter man vel strengt tatt ikke den loven. En exe fil er vel strengt tatt ikke et "effektivt teknisk beskyttelsessystem heller".

Er mye rom for tolking i den loven.

 

På det andre punktet så er det veldig sjeldent at et bilde fungerer uten at man tar ibruk førstnevnte. De fleste bilder man skaffer seg via ukonvensjonelle metoder følger det gjerne med en no cd fix.

Lenke til kommentar

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men en lisens kan vel ses på som en kontrakt og ved å installere en nocd-crack gjør man seg antagelig skyldig i kontraktsbrudd. Det hadde vært fint om noen kunne oppklare dette. Kan ikke Gamer forske litt på hva som er lov/ikke lov og skrive en artikkel om dette? Feks ta et intervju med Jon Bing eller en annen besservisser.

Lenke til kommentar

Lovlig eller ikke, såkalte "No-CD-fix" er en ypperlig måte å slippe å drasse kilovis med CDer for å kunne spille spillene dine. Samme som å skaffe seg en Ebook for å lese bøker, isteden for å dra med seg svære bøker på tur.

 

Om du ikke vet hvor du får tak i, send meg en PM.

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt ikke ulovlig å gjøre det. Problemet er bare de som IKKE har kjøpt det, og likevel kjører en No-CD-fix.

 

Jeg TROR du fint kan gjøre dette dersom du vet med deg selv at du har kjøpt spillet/programmet helt på riktig vis.

 

Det virkelige spørsmålet er vel hvor mange år med piratkopiering trenger bransjen for å skjønne at spillprisene må gå ned? (Uten å hijacke tråden, altså. :wee:)

Lenke til kommentar
Svar på første spørsmål:

Se åndsverkloven § 53 a: "Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk"

 

Svar på andre spørsmål:

lage et bilde (mer kan jeg vel ikke si uten å bli uglesett). Men merk at ved å bruke bilde kan man bli nødt til å benytte systemer som også vil innebære omgåelse av kopisikringsmekanisme

 

Hva kan man så gjøre? Jo, gi beng i lover og regler

 

Ved å installere en no cd fix på sin egen maskin så bryter man vel strengt tatt ikke den loven. En exe fil er vel strengt tatt ikke et "effektivt teknisk beskyttelsessystem heller".

Er mye rom for tolking i den loven.

 

På det andre punktet så er det veldig sjeldent at et bilde fungerer uten at man tar ibruk førstnevnte. De fleste bilder man skaffer seg via ukonvensjonelle metoder følger det gjerne med en no cd fix.

 

En modifisert .exe har fått fjernet den opprinnelige kopisikringsmekanismen som lå der. Ved å bytte den ut har man omgått kopisikringsmekanismen uansett hvordan du tolker det. Uansett vil det antakeligvis, som noen har sagt her, være i strid med lisensen man har.

 

Andre punkt: Det kommer an på hvor bra bildet blir laget og hvor bra bildeleseren kan emulere. Men gjør man det kan man også si at man omgår kopisikringsmekanisme til en viss grad, men her er det mer rom for tolkning.

 

Jeg er på ingen måte noen ekspert, men en lisens kan vel ses på som en kontrakt og ved å installere en nocd-crack gjør man seg antagelig skyldig i kontraktsbrudd. Det hadde vært fint om noen kunne oppklare dette. Kan ikke Gamer forske litt på hva som er lov/ikke lov og skrive en artikkel om dette? Feks ta et intervju med Jon Bing eller en annen besservisser.

 

Det tror jeg neppe Gamer.no tør. Her er det mange tolkninger, og ved å prøve å angi hva som er lov og ikke lov kan man fort sette seg i en vanskelig situasjon

Lenke til kommentar
Svar på første spørsmål:

Se åndsverkloven § 53 a: "Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk"

 

... videre i åndsverksloven § 53 a, tredje ledd:

 

Bestemmelsen i denne paragraf skal ikke være til hinder for forskning i kryptologi. Bestemmelsen i første ledd skal heller ikke være til hinder for privat brukers tilegnelse av lovlig anskaffet verk på det som i alminnelighet oppfattes som relevant avspillingsutstyr.

 

Man utøver ikke "eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk" ved å bruke no-cd fix med sin lovlige tilegnede lisens. Det er fullt ut lovlig å kopiere til eget bruk, men ikke å omgå kopisikringen for å tilgjengeliggjøre produktet for allmennheten.

Endret av mathos
Lenke til kommentar

Fra jusstorget:

Etter intens diskusjon i stortingskomiteen endte stortingsflertallet opp med en regel om at forbudet mot omgåelse ikke skal være til hinder for ”privat brukers tilegnelse av lovlig anskaffet verk på det som i alminnelighet oppfattes som relevant avspillingsutstyr” (§ 53 a tredje ledd annet pkt). Komiteen var enig om at det burde ”være tillatt å overføre musikk fra CD til MP3-avspiller, selv om dette innebærer at innlagte sperrer må brytes”. Ordlyden i den endelige formuleringen må imidlertid sies å gå lengre enn dette, og også åpne for overføring til og fra andre formater.

og det er tatt med i åndsverksloven § 53 a, tredje ledd som allerede nevnt.

 

De fleste vil være enige om at en PC er relevant avspillingsutstyr for et PC-spill. Også en PC uten CD-ROM vil være det.

Lenke til kommentar
Det virkelige spørsmålet er vel hvor mange år med piratkopiering trenger bransjen for å skjønne at spillprisene må gå ned? (Uten å hijacke tråden, altså. :wee:)

 

Helt enig. Hadde ikke spill kostet så mye, hadde jeg kjøpt flere spill, og kanskje jeg gjort noen impulskjøp av og til også. Ikke snakk om at jeg kjøper et spill nå, med de prisene som er i dag, uten at jeg har drevet research og lest anmeldelser om det.

Lenke til kommentar
Fra jusstorget:
Etter intens diskusjon i stortingskomiteen endte stortingsflertallet opp med en regel om at forbudet mot omgåelse ikke skal være til hinder for ”privat brukers tilegnelse av lovlig anskaffet verk på det som i alminnelighet oppfattes som relevant avspillingsutstyr” (§ 53 a tredje ledd annet pkt). Komiteen var enig om at det burde ”være tillatt å overføre musikk fra CD til MP3-avspiller, selv om dette innebærer at innlagte sperrer må brytes”. Ordlyden i den endelige formuleringen må imidlertid sies å gå lengre enn dette, og også åpne for overføring til og fra andre formater.

og det er tatt med i åndsverksloven § 53 a, tredje ledd som allerede nevnt.

 

De fleste vil være enige om at en PC er relevant avspillingsutstyr for et PC-spill. Også en PC uten CD-ROM vil være det.

 

Foruten at man fint kan argumentere med at det ikke er noen effektiv kopibeskttelse når enhver gjøk lett kan komme rundt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...