Gå til innhold

Warhammer Online Review - NDA opphevet!


Anbefalte innlegg

logo2zv2.jpg

 

 

Nå som NDAen er opphevet så er det på tide at dere dødelige får vite om WAR er noe å satse på eller ikke. Jeg har hovedsakelig skrevet om tilstanden spillet er i, men har også tatt med litt om basicen, selv om Mythic har vært veldig flinke til å informere om spillet underveis i utviklingen (så dette er noe mange vet allerede). Jeg har prøvd å være kritisk, til varierende grad av suksess.

 

 

Advarsel: Jeg skriver som jeg snakker (ikke dialekt!), så det kommer en del engelske ord inn her og der. Jeg takler ikke fornorsking av ord så jeg holder meg til det som føles naturlig. Det kan også være verdt å nevne at jeg ofte bruker WoW eller DAoC som målestokk, da de fleste har et forhold til spesielt WoW. Jeg endte opp med å skrive JÆVLIG mye, men dere får lese de delene dere er intressert i om dere ikke vil lese alt.

 

 

post-13018-1219132734_thumb.jpgpost-13018-1219132706_thumb.jpg

 

 

Innhold:

  • Mine forventninger og BETA fasen
  • Class typer og Combat systemet
  • Tanks
  • Melee DPS
  • Ranged DPS
  • Healere
  • Balanse
  • PvE
  • Quester
  • Public Quester
  • Raiding
  • Mobs
  • Realm vs. Realm
  • Renown
  • Scenarios
  • City siege
  • Realm Pride
  • Items
  • Grafikk
  • Animasjon
  • UI
  • Tome of Knowledge
  • Crafting
  • Guilds
  • Endgame
  • Hva kommer?
  • Konkusjon

Mine forventninger og BETA fasen:

 

Jeg har spilt Dark Age of Camelot i omtrent 7 år og var en stor tilhenger av Warhammer siden det ble kunngjort at Mythic skulle lage det. Jeg fikk spillet hypet opp i skyene da Mythic la ut om spillets design. Fra det jeg kunne se, ville spillet bli mitt ultimate MMORPG. Det eneste jeg ikke følte jeg kunne forutse var hvordan combat systemet ville bli, noe som er det aller viktigste for meg. I WoW kunne jeg leve med et "ok" system, (skal utdype hva jeg mener når jeg skriver om classene) men bare fordi at det var såpass fokusert på PvE. WAR ville gå nedenom og hjem uten et engasjerende combat system.

 

Da jeg kom inn i WAR betaen for litt over et år siden fikk jeg drømmene mine knust. Spillet var i en relativt god stand generelt, men combat systemet var håpløst. Lite gjennomtenkt, null struktur og det virket ikke som om utviklerne visste hvordan de ville ha det i det hele tatt. Siden den gang så har jeg spilt litt hver patch for å se om noe hadde forbedret seg. Forventningene hadde gått fra "Det Ultimate MMORPG" til "Må vel testes".

 

For ca to uker siden kom patchen over alle patcher. 3.2. Da ble opplevelsen endret RADIKALT. Det som før føltes som traurig beta testing føles nå som en gøy spill opplevelse. En uke senere kom 3.3 som er versjonen vi er på i dag.

 

De store problemene som ble fikset i disse patchene er:

  • De aller fleste combat animasjonene var helt ute av sync. Dette var et veldig stort problem som gjorde at man måtte stå og hamre på neste skill fordi man ikke kunne se når noe som helst skjedde. Det gjordet også at all combat føltes svært lite responsivt.
  • Classene var et eneste rot. Lite struktur i skills, masteries, tactics og moral abilities. Alle classene føltes som svake puslinger.
  • Spillet så "ok" ut.
  • Bugsbugsbugsbugsbugsbugs
  • Lav FPS
  • Store problemer med lag i mellomstore slag
  • Det var stor mangel på content over alt
  • Quester ga nesten ingen exp
  • Items var bare møl
  • Resists ga lett 90 % damage reduction

Litt småproblemer med serverlag og animasjoner gjennstår, men dette blir nok fikset innen kort tid.

Jeg skal ikke gå mer inn på detaljene på disse patchene gjorde. I stedet vil jeg gå gjennom tilstanden spillet er i nå.

 

Class typer og Combat systemet

 

WAR har 20 classer delt inn i 4 typer. Tanks, melee DPS, ranged DPS og healere. Mythic har vært veldig dyktig med å legge vekt på de forskjellige rollene og gi alle en betydelig rolle i alle sammenhenger, enten det er solo, raiding, eller grouping i både PvE og RvR. En negativ ting er at enkelte classer er svært like den andre sidens svar på den classen. Så vidt jeg har sett gjelder dette mest for runepriets og zealots, men også til en viss grad for andre classer.

 

Alle classene har en hovedtype energi\mana som kalles action points. Alle har en pool på 250 AP. Det fine med AP er at det regenerer utrolig fort (25AP\sek base) som gjør at man aldri må sitte seg ned for å vente. Man går glipp av konseptet med å konservere mana og slikt, men systemet har vist seg å fungere veldig bra og er blitt godt mottatt.

 

Tanker

I WAR er tanker skikkelige meatshields. De kan gå for ekstremt forsvar og medium angrep eller mer offensivt der de fremdeles tåler en god støyt, men kan dele ut gode mengder skade.

 

I RvR kan de utføre rollen sin på to måter. Den første er den offensive tanken som løper først inn i fiendemassene og setter seg selv i fokus av fiendens angrep og utløse det de har av galskap på de svakeste. Ved å gjøre dette kan dine allierte som ikke tåler like mye bank få fri tilgang til å gjøre sitt, langt mer effektivt. Offensivt er det en god taktikk, men man kan ikke hindre fienden fra å løpe inn i dine rekker på samme måte.

 

Den andre, og langt mer interessante metoden er den defensive tanken. Ikke mange MMOer har denne muligheten, på denne måten.

Tankene har en rekke abilities som beskytter dine allierte. Eksempler på dette er:

  • Guard: Du deler skaden mellom deg og ditt defensive target 50\50.
  • Challenge: Alle fiender i et område foran deg gjør 30 % mindre skade mot alle. Bortsett fra deg selv.
  • Hold the line: Du dodger og resister 45 % av alle innkommende angrep, mens alle som står i et område bak deg dodger og resister 15 %. Denne stacker opp til 3 ganger.
  • Knockdown: Stunner fienden. Knockdown finnes i en rekke forskjellige versjoner. PBAE, Cone, single target og varer i alt fra 1 til 7(+-) sekunder
  • Knockback: slår fienden en viss distanse bakover.

Med så mye å jobbe med så vil defensive tanker kunne være eksepsjonelt effektiv!

 

I PvE er også tanker veldig viktig da det er velig mange sterke mobs over alt i verden som nesten krever at noen tar imot banken. Om man speccer for damage så er de også effektive til soloing.

 

 

Melee DPS

Dette er classene som liker du å rive i filler fiendene dine i melee. De kan velge å fokusere på en eller flere fiender. Spille stilen er som regel ganske rett frem (ikke så attraktiv for meg, selv om jeg trolig kommer til å lage en eller to som alts) med denne typen classer, men jeg skal innrømme at det kan være veldig givende å dele ut store mengder skade i melee.

 

De forskjellige classene har mange forskjellige måter å dele ut denne skaden på, der det kan være verdt å nevne er White Lion classen som er en melee class med pet (er ikke ofte man ser). Dette fungerer overraskende bra.

 

 

Ranged DPS

Jeg har spilt en Bright Wizard ganske mye, og dette er en vikelig fornøyelig class. Flammekuler, meteorer, flamme regn og flamme spytting i beste art.

Casterene i spillet kan dele ut veldig mye skade - hvis de får stå i fred. Casterene har noen små defensive triks, men kan ikke leve lenge på egenhånd. Dette er til forskjell fra WoW, og i likhet med DAoC, selv om det ikke er i like ekstrem grad som i DAoC. Til dere som lurer, så er dette veldig positivt. Det forfremmer samarbeid på en veldig god måte (og det gjelder kun for PvP).

 

 

Healere

Healere er gøy. I alle utfordrende situasjoner er healere viktige. Alle healere i WAR kan gjøre godt med damage, enten det er ranged eller melee. De klarer seg veldig fint som solo i PvE. Noen av healerene healer også bedre når de gjør damage (de som ikke kan det, kan "risikere" å bli "heal bots"). Sånn jeg liker det). Veldig bra konsept som oppfordrer healere til å gjøre mer enn å bare heale. Healerene har veldig kraftige heals (litt kraftigere enn i WoW men en del svakere enn i DAoC). De kraftigste av disse healingspellsene har velig høy setback når man blir slått, så igjen kreves det teamplay for at healerene skal kunne gjøre jobben sin. I tilegg hindrer det at healere er for kraftige i 1v1.

 

 

Balanse

Spillet har en relativt god overall balanse da begge sider har stort sett de samme mulighetene innenfor classene. Det er selvfølgelig en del balanse issues mellom classene, men det er ikke noe verre enn hva man forventer. Bright wizard og sorceress kan gjøre litt i overkant mye skade og kan trolig forvente seg en liten nerf før release, men i 1v1 har de såpass lite å forsvare seg med at der er det relativt godt balansert. Jeg skal ikke uttale meg så veldig mye mer her da det er umulig å få et godt overblikk etter så kort tid. Man må også forvente at balansen er veldig forskjellig fra tier til tier.

 

 

post-13018-1219132825_thumb.pngpost-13018-1219132854_thumb.png

 

 

PvE

 

Hmm. Hva kan beskrive PvE levling i WAR... Jo, bedre enn PvE levling i WoW.

 

Quester

Du finner alt av standard quester, i veldig høy kvalitet. De aller fleste som spiller WoW, bor på thottbot. WAR markerer på kartet hvor questen skal utføres. Dette gjør at du ikke trenger å lese questteksten eller noen som helst ekstern side for å vite hvor du skal. Jeg digger det! Rewards er av samme kaliber som i WoW.

Et annet punkt som er til forskjell fra WoW, er at questene ikke krever at du må grinde mobs i lengre tid. Altså, ingen "finn 20 x" som har en droprate på 25 % per mob. Dog, enkelte quester er til tider latterlig enkle. Forhåpentligvis noe de vil endre på. Det finnes mange forskjellige typer quester som kategoriseres under en eller flere av 8 (?) kategorier. Eksempler på disse er:

  • Travel Quest, der man som oftest blir sendt til et område (camper ol.) med flere quester, til PQs eller til nye chapter.
  • Kill quests, standard drep x
  • Epic quests er quest chainer som går over flere tiers og har veldig mange steps. En jeg tok hadde vel ca 20 steps og en finfin reward på slutten, samt mengder exp, penger og små items på vegen.
  • RvR quests, angrip et keep, ta et objective, spill et scenario eller noe annet som må gjøres i en RvR sone.
  • Player kill quests, drep x enemy players

Public Quester

Mest geniale konseptet ever og veldig bra gjennomført. PQs har fra 3 til 8 steg, og hvert steg er vanskeligere enn det forrige. Steg en er som regel av typen drep 50-100 mobs. I steg 2 er det gjerne noe annet du skal gjøre, som å brenne ned hus og drepe vaktene. Deretter kommer gjerne elite soldatene. Til slutt kommer sjefen sjøl som ofte begynner å skrike ut om hvor hardt vi skal dø for å ha trosset han (med lyd :D). PQene er ofte veldig godt kodet og det skjer masse fancy shit underveis.

 

Det er masse rewards i PQs. Exp og influence for kills. Exp og influence for hvert steg som fullføres. Etter siste steg er fullført vil det dukke opp en kiste med loot i. Alle som har vært tilstrekkelig med på PQen vil automatisk rulle en /random 1000. Jo mer influence du har fått i løpet av PQen, jo høyere bonus vil du få til rollen (fra 0-400). Om du ikke vinner noe, vil bonusen gå videre til neste runde og gi deg enda høyere sjanse til å vinne. Genialt. Lootet i kisten kommer i form av "loot bags" av forskjellig kvalitet (gold, epic, special, big, small eller noe i den retningen). I denne loot bagen vil du kunne velge ETT item. Du vil kunne velge mellom et par items som classen din garantert kan bruke, et par crafting items, penger eller annet fjas.

I tilegg til dette vil du få influence awards. For hvert chapter (mener det er 4 chapters per tier) vil det være 3 PQs som deler ett sett med influence rewards. Rewardene får du av en NPC som finnes i hver "chapter camp" og er av typen basic, advanced, og elite. Ved basic kan du som regel velge en av 4 items (ofte potions, og annet smått), advanced får du gjerne velge mellom to helt greie armordeler, mens elite rewardene er alltid et blått item (ofte våpen eller gode armor deler).

 

En negativ ting med PQs er at man ofte må gjøre enkelte PQs mange ganger for å få tak i elite rewardsene. Kanskje det ikke er så fælt, men det er uansett ikke gøy å gjøre noe om og om igjen (noe som skjer svært sjeldent i WAR, grinding er nesten intet eksisterende). Heldigvis har man 3 PQs man kan switche mellom.

 

Raiding

Jeg har enda ikke fått sjansen til å gå i noen av instance eller open-world raidene, så kan ikke si så mye om de. Det jeg har hørt er at vi vil ikke se lange 4-6+ timers raids som ødelegger alt du måtte ha av sosialt liv. I stedet er alle instancer delt inn i 3 deler, som vær varer i ca 1,5 timer (som regel, noen er lengre). Man kan altså velge å gjøre alt på en gang, men har også muligheten til å dele det opp. Veldig fint for de som ikke kan spille hele dagen. Har også lest at det skal være PQer underveis i disse raidsene\instancene.

 

 

Mobs

Mobs finnes av typen normale og Champion\Hero\Lords. En normal mob klarer vel alle classer å drepe som er 3-4 levler høyere enn din level uten store problemer. Champion mobs klarer man som regel ikke alene, men det er "mulig". For hero mobs, må man trolig ha en hel gruppe og minimum en tank og en healer. Disse slår grusomt hardt og tåler usakelig mye. Lords er syke syke syke og "krever" flere grupper. Både Champions, heroes og lords pleier å ha spesielle angrep og småtriks.

 

 

post-13018-1219132879_thumb.jpgpost-13018-1219132918_thumb.jpg

 

 

Realm vs. Realm

 

For de som ikke vet det, er Realm vs. Realm, eller RvR Mythic sin versjon av PvP. Opplevelsen jeg har fått i RvR de siste to ukene (siden 3.2 kom) har vært bedre enn jeg noen gang forventet av WAR. Man kan logge inn i WAR på level 1, løpe ut i RvR og være til nytte, takket være Bolster. Bolster er en effekt som sørger for at alle er på noen lunde samme nivå når det skal drepes. Bolster booster automatisk dine stats og ditt gear når du går inn i en RvR sone. I tier 1 er det til level 8, tier 2 er det level 18, tier 3, level 28, tier 4, level 38. Brilliant! De som faktisk er høyere level vil naturlig nok ha en fordel ved å ha flere skills, tactics, moral og høyere masteries, men forskjellen er betydelig mindre.

 

Man tjener renown og exp for alt (og penger og items som droppes av players og NPCer) man gjør i RvR, inkludert å ta battlefield objectives, keeps og byer.

 

Når man dør i RvR, respawner man i en Warcamp i utkanten av RvR sonen. Det er ingen penalty for å dø i RvR. Et genialt lite triks som Mythic har brukt for å hindre camping av disse campene (for uten om vakter) er kanoner som spillere kan ta over og sikte og skyte ned spillere. Utrolig effektivt.

 

Renown

Det er 80 Renown Ranks, der rank 80 er eksepsjonelt vanskelig og tidkrevende å bli. Hver rank får man ett point man kan bruke til å kjøpe oppgraderinger. Stats, resists, tactics og slikt. Akkurat nå er listen av hva du kan kjøpe ganske kjedelig, men jeg er rimelig sikker på at denne vil bli mer spennende og trolig inneholde skills og moral abilities (litt gjetting her). Man får også tilgang til RvR utstyr etter hvert som man blir høyere level.

 

Scenarioes

Er en forbedret utgave (imo) av battlegrounds i Wow. Det finnes 33 (tror jeg) scenarioes totalt i WAR, de fleste er mellom 12v12 og 24v24. Man kan joine et scenario uansett hvor du er i verden, og du kan joine som solo, eller sammen med gruppen din. Målet i scenaioes er av forskjellige arter. Noen er bomb run, noen king of the hill, noen capture the flag og noen er domination (uh, hold kontroll på mest mulig flagg). Man får exp og renown for det man dreper og exp og renown for å vinne. Man får ingenting av å gå AFK så snart man har kommet inn (DET VAR VANSKELIG BLIZZARD!), men det viktigste er at det faktisk er gøy. Dette kommer vel hovedsakelig over at slossingen er gøy. Og det er ikke akkurat dumt at alle som sloss er på mer eller mindre samme nivå.

 

City siege

Har ikke prøvd, så kan ikke si mer enn det devsene har sagt. Its huge. For meg høres det potensielt ut som en stor lag fest, men det virker veldig bra opplagt. Håper virkelig Mythic klarer å imponere her.

Se podcast fra juli newsletter for mer info HER.

 

Realm Pride

De som bare har spilt Wow har ikke vært borti dette konseptet. Det er et konsept som bygger samhold i et community og en følelse av at du er hjemme blant "dine" når du spiller. Dette kan sammenlignes med å heie på et fotballag som du spiller på selv. Du spiller ikke for deg selv, du spiller for laget. I WoW spillet man 100 % for seg selv. I DAoC (i gamle dager) spilte man 50 % for seg selv og 50 % for realmet. Det vil si at når et keep eller en relic ble angrepet, gikk folk bananas for å ikke miste det. De droppet alt de hadde i hendene for å forsvare invasjonen.

 

Fungerer det slik i WAR? Til en viss grad, men ikke nok. Om et guild i ditt realm eier et keep vil alle i en stor radius av keepet få div. bonuser, som man vil miste om fienden tar keepet. Men dette er ikke en stor negativ effekt av å miste et keep som vil få folk til å strømme til for å forsvare. Sånn det er nå er det heller ikke en eneste negativ ting med å få hovedbyen sin angrepet. Det åpner kun for muligheten til å forsvare seg selv, som sikkert er drit gøy et par ganger, men man har ingen grunn til å prøve å stoppe dette fra å skje, annet enn å ville angripe hovedbyen til fienden selv. Jeg forventer og håper at dette vil endre seg.

 

Til sammenligning til DAoC har man flere grunner til å forsvare seg selv. Keeps kontrollerer om ditt realm har tilgang til et RvR dungeon, samt tilgangen til å angripe relics (som gir fra 0 til 20 % ekstra magic eller melee damage til hele realmet) og hvilke keeps man kan porte til.

 

Det har vært snakk om et RvR dungeon i WAR (hååååper på det), men om dette kommer, så blir det nok etter release.

 

 

Items

 

Gjennom hele levle prosessen blir man regelmessig matet med godt utstyr. Man er ikke avhengig av å farme noe eller bo på et auction house for å få det man trenger (selv om det kan være veldig gøy i selg selv). Økonomien i spillet er ikke imponerende på dette stadiet. Man tjener greit med cash oppgjennom, og kjøper det man måtte trene av skills og mount (level 20). Ellers er butikker stort sett tomme, men dette blir nok fikset før release. Det kan trolig komme items som er mye bedre enn "det vanlige", men så langt har jeg ikke vært borti noe som er overdrevet bra. De virkelig gode itemsene vil uansett komme fra ting som er GØY å gjøre (Rvr, "små" raid etc). Ikke som må farmes "the WoW way".

 

Det som kan være verdt å nevne er at langt ifra alle items er ferdige enda, så på dette stadiet i betaen vil man ikke se ekstreme mengder forskjellige items som man vil se i spill som har vært ute lenge. Likevel er det nok til at folk ikke ser like ut.

 

 

post-13018-1219133005_thumb.pngpost-13018-1219133059_thumb.png

 

 

Grafikk

 

WAR er vakkert. Med de siste patchene har spillet blitt utrolig mye penere. Det gjenstår fremdeles en del lightning, en del specular maps på textures og detaljer rundt om i verden som jeg håper kommer på plass før release. Områdene er utrolig varierte og man støtter stadig vekk på utrolige områder man ikke har sett før. De eneste områdene jeg ikke har noe særlig til overs for er highelf områdene.

 

 

 

Karakter grafikken er fabelaktig. De eneste modellene jeg ikke er "overjoyed" over er alvene. Spesielt male modellene ser helt jævlig ut, selv om også er får mye rått armor. Grafikken på utstyret forteller også hvilken tier det hører til da grafikken blir mer fancy og ser mektigere ut jo høyere du kommer.

 

Det er også mange ansikts muligheter:

post-13018-1219133425_thumb.png

 

 

Det har vært mye snakk om at WAR ser ut som Wow. Veeeeel, nja. Det er mange likheter, der omtrent alle kan forklares av at Warcraft er basert på Warhammer. WAR har også et mye mørkere farger som fører til en langt mindre "barnehage look". Men heldigvis er WAR på ingen måte dystert. Teknisk sett er polygon counten er mye høyere og teksturene mye mer detaljerte. Armor har heller ikke plastikk looken som Wow ofte er plaget av.

En sammenligning av grafikken finner du HER.

 

 

 

Animasjoner

Som nevnt var animasjonene helt på styr i forrige patch, men nå som det er fikset er det bare fryd og gammen. Neida, animasjonene er gode, men ikke fantastiske. Vil si at Wow ligger et lite steg foran her. Samme med spell effects, selv om enkelte spell effekts er ufattelig råe.

 

 

UI

 

UIen er svært solid. Mye i stil med det Wow har + et par mods.

En liten liste over features:

  • 1 til 4 synlige quick bars
  • Wow-like map og minimap
  • Quest tracker
  • Quest markeringer på kartet
  • Warbands (CT_RaidAssist fra Wow) med opp til 24 spillere
  • Man kan flytte og skalere alt som man vil
  • Modbar, men visstnok ikke like modbar som wow (heldigvis)
  • Tome of knowledge (mer info under)
  • Mulighet for å lagre tactic oppsett
  • HP bar over hodet på folk (som kommer til syne når de har tatt skade)
  • Åpne grupper (parties). Et av de mest geniale konseptene. Alle grupper som blir laget, er automatisk åpen. Dvs at alle som ønsker kan joine gruppen uten å få en invite. Når som helst kan man få en oversikt over åpne grupper som er i nærheten. Du får der vite hva de driver med (RvR, PQ, PvE), hvor langt unna det er (i tid det tar å komme seg dit) og hvem som er i gruppene. Man kan selvfølgelig velge å stenge gruppen din.

Tome of Knowledge

Så, er ToK like imponerende som Mythic skal ha det til? Vel, ja og nei.

  • Den har en Quest log der man kan lese dialog, sammendrag, quest objectives, hva type quest det er (epic, travel, kill, RvR etc) og om du vil at questen skal vises på kartet og om den skal vises i quest trackeren.
  • Man har også store mengder tome unlocks som du får exp for når man klarer. Det kan gå på å snakke med profilerte NPCer, oppdage nye områder, oppdage lore (man kan lære veldig mye om alt i Warhammer loren om man sitter seg ned og leser) og unlocks på alt du kan tenke deg.
  • Så har man achievements der man får rewards for alt mulig. Møt en x, drep 10 av x, drep 100 av x, drep 1000 av x. Dø 10 ganger, dø 100 ganger etc. Det er et utall av disse. Når man klarer disse tingene får man også en ny tittel som man kan vise frem til andre spillere.
  • Beastary, alt du har møtt på av raser og monster kommer frem her der du kan lese om dem og se hvor mange du har drept av hver enkelt.
  • En oppsummering av karakteren din. Her finner du total spilletid, antall kills og en masse annet jeg ikke kommer på i farten.

Det finnes tusenvis av achievements og unlocks. Totalt sett er ToK utrolig kult konsept, men det er ikke ferdig enda. Man har f.eks. ikke item liste, liste over completed quests, muligheten til å dele informasjonen ingame eller å se den på nettet (man kan se mye annen info på de offisielle nettsidene ala wow armory så snart sidene kommer opp). Jeg tipper at ToK ikke vil bli helt ferdig til release, men potensialet er der, og Mythic har visjonene klare.

 

 

Crafting

 

Crafting er vel det i spillet som er minst ferdig. Vi får forhåpentligvis massive forbedringer på dette før launch. Sånn det er nå har man 4 "gathering" skills. Buchering (skinning), Scavenging (looting av intellegente mobs), Magical Salvaging (disenchanting) og cultivating (gro planter). De 3 første er grei nok, men litt lite system i det hele. Og cultivating... vel, de sa at det ikke ville bli bloster plukking i spiller (for det er for jenter tralalala), men GRO planter? Det fungerer nesten som å ha en mini Tamagochi (data dyr ting) som man må passe på og sørge for at den har det fint. Jeg ser ikke at dette kan være givende for noen, men ok.

 

Så har vi crafting skillsene som er Apothecary (alchemy) og talisman making (enchanting av items). Jeg har bare fått prøvd meg på apothecary som er designet som et system der man ikke har oppskrifter å gå etter. Hum... jeg er ikke helt imponert. Med andre ord så kommer vi til å sitte på WAR thottbot for å finne ut hvordan man lager hva. Vel, kanskje jeg har missforstått noe, men vi får se hvordan det hele utarter seg. Kanskje det kan bli bra.

 

Podcast om crafting.

 

 

Guilds

 

WAR har det beste guild systemet noensinne. Uten tvil.

Features:

  • Guild chat (duh)
  • Alliance chat, som er en samling av guilds som velger å gå sammen. Et must for at ditt realm skal kunne samarbeide ved store eventer
  • - Event calendar. Den som fant på dette fortjener en medalje. Det er rett og slett genialt
  • Guild levels, guildet får experience fra det guildet gjør (RvR, PvE, altmulig). Spillerne får så bonuser av alle slag som blir bedre jo høyere level guidet blir.
  • Oversikt over medlemmer, deres level, class, sist pålogget, og en signatur (f. eks mail adresse ol)
  • Standards. Brukes når man skal ut og kicke ass i RvR med guildet. Gir bonuser etter hva tactics guildet velger å plassere på den.
  • Kan ta over keeps
  • Guild emblem (som vises på cloaks, standards og keeps)

Og dette er bare noe av det, men jeg trenger ikke gå mer inn på dette da de forklarer Guild advancement og Standards i podcasten sin.

 

 

 

 

Endgame

 

Mythic har skrytt over at endgamet i spillet vil være der det er mest å gjøre og der folk vil bruke mesteparten av tiden sin. Endgamet har selvfølgelig mye bra som city siege, PvE raids og slikt, men det som virkelig betyr noe er om RvR delen i seg selv holder mål i lengden. I DAoC er det KUN RvR folk driver med, nettopp fordi det er så sinnsykt moro. Man går ikke lei fotball (om man liker det), på samme måte går man ikke lei RvR (som er langt mer utfordrende og givende enn fotball (sett bort ifra at det ikke er fysisk)). Det er grunnen for at jeg har spilt DAoC i 7 år. Om WAR klarer dette (vanskelig å si), vil det bli det ultimate MMO. Det som var gøyest i DAoC var group vs group action. Det var dette som krevde mest ferdigheter og var uten tvil det som ble mest gjort og likt. Problemet med det var at det ofte gikk lang tid mellom hver gang man fikk en skikkelig god kamp.

 

Dessverre virker det som om WAR går mer for STORE slag. Dette kan være gøy i små mengder, men etter hvert til det bli repetitivt, lite utfordrende og kjedelig. Man føler rett og slett at man ikke er en viktig del av kampen. På en annen side har WAR masse scenarios som gjør det lett å få gode balanserte kamper i varierte størrelser. Det blir spennende å se!

 

Når det gjelder endgame PvE så er det nok en mangel på det i dagens versjon, men det er vel helt vanlig. Wow hadde vel ingen (?) høylevel instancer før en god stund etter release.

 

 

post-13018-1219133107_thumb.jpgpost-13018-1219133207_thumb.jpg

 

 

Hva kommer?

 

Ting som forventes å komme før spillet slippes:

  • Et helt nytt server login system som hindrer sidene i å bli ubalansert. Dvs. at det er ingen server population cap, kun en cap for hver av sidene. Man vil trolig også kunne se hvilke servere som trenger hva.
  • Auksjons hus
  • Bank
  • UI forbedringer
  • Mer content
  • Mer polish (grafikk, gameplay etc)
  • Class balansering

Ting som kommer etter release:

  • Choppa (Greenskin)
  • Hammerer (Dwarf)
  • Blackguard (Dark Elf)
  • Knight of the Blazing Sun (Empire)

Ting jeg håper kommer:

  • Oppgradering av zone capture systemet. Altså flere grunner til å forsvare egne keeps, battlefield objectives og byer
  • Et RvR dungeon

Konklusjon

 

WAR er herved et kvalitets spill av dimensjoner. Polishen er omtrent på lik linje med Wow var ved release, mens andre ting er langt mer gjennomført enn hva wow har selv i dag. Design valgene er langt bedre over det hele. Myhtic er kongen av gode design valg!

Et eksempel på design valg de tok helt i starten var, "Hvis det ikke er gøy, hvorfor skal vi ha det med i spillet?". Dermed forsvant all form for TIMESINKS, som alle som ikke er hjerneskadet hater (sorry, det kan selvfølgelig diskuteres). Altså er kjedelig grinding i (nesten) alle sine former, resting, tidkrevende forming av store raids etc. borte vekk. Oh joy! Jeg føler at denne omtalen kanskje har blitt i overkant positiv, men det er nå sånn jeg føler det. Folk flest på beta forumene er veldig fornøyde. Det har vært en del "not ready for release" poster tidligere, men dette har stort sett gjeldt problemer som er historie.

 

 

RvR delen av spillet har store muligheter. Spillet har ikke et stort fokus på gear, og har et combat system som promoterer team(Together Everyone Achieves More)play. Det brillierer alle steder Wow failer.

 

Et annet positivt aspekt ved spillet er at det ikke er designet for at du skal miste alt sosialt liv for å komme til tops slik som Wow gjør. Et spill skal være avhengighets skapende fordi det er gøy Å SPILLE. Ikke fordi man har lyst på det utrolig gode itemet som man må bruke hundre timer på å grinde reputation, deretter grinde instanser i 4 uker med guildet for å få. Til og med PvP føltes ut som en eneste grind i Wow.

 

 

En ting jeg ikke kan dekke i denne omtalen, er om spillet vil bestå the test of time. Jeg har aldri kommet så langt som å levle hele veien fra 1-40, ei heller har jeg spilt mye i månedsvis i strekk som man ofte gjør. Så det er vanskelig å spå hvor fornøyd man vil være når man har spilt det en stund. Men spillet kommer jo til å utvikle seg mye etter release (for å motvirke nettopp det at folk går lei), så jeg tror ikke det skal bli et stort problem.

 

 

Så er spørsmålet, vil WAR bli suksess?

Jeg har god tro på at det vil bli en braksuksess, men det sier vel alltid "fanbois" om spillene sine, så la meg prøve å grunngi det.

 

WAR er veldig godt timet. Det er ikke lenger noen som venter i spenning på andre MMOer. AoC er ikke lenger en "trussel". Og siden Wow kom ut har det vært MMO tørke. Ikke ett eneste spill har kunnet hamle opp med Wow. WAR er det første med så høy kvalitets standard. En negativ ting er at en god del folk er lei high fantasy med alver og dverger. Vel, jeg tror kvaliteten av et spill er mye viktigere enn at det er kjente elementer i det. F.eks. var det ikke mange som ikke plukket opp CoD4 bare fordi vi har sett det 100 ganger før, nettopp fordi det var kvalitet fra ende til annen. En annen grunn til at det ikke vil få wow sine tall er enkelt og greit fordi Mythic ikke har navnet til Blizzard. Uansett hva Blizzard måtte lage så vil det bli en salgs suksess. På en annen side, så har WAR EA i ryggen. EA har de aller beste resursene for massiv markedsføring i hele industrien. Og WAR er storsatsing. WAR reklamer har allerede begynt på MTV og etter hvert vil de trolig dukke opp over alt. Det vil komme en lengre reklame på MTV den 19, mens den fulle cinematic traileren kommer på Games Convention (21. - 24. august) (Edit: Den fulle trailern kan nå lastes ned i HD eller streames i lavere oppløsning HER). For ikke å snakke om at WAR også kommer i Asia fra starten av (noe Wow ikke hadde før et og et halvt år etter release).

 

 

Til sammenligning manglet Age of Conan store mengder content ved launch, det hadde mange grove bugs og slet med itemization og balanse. Design messig kan det heller ikke måle seg med WAR (IMHO). I tillegg hadde AoC rimelig høye systemkrav, mens WAR ligger mer på linje med hva Wow krevde når det kom ut (respektivt). AoC hadde rimelig lite markedsføring. Og så vidt jeg vet så finnes det heller ingen asiatisk versjon . AoC har sikkert solgt rundt en mill bokser, men klarer åpenbart ikke å holde på spillerene.

 

post-13018-1219133172_thumb.jpgpost-13018-1219133131_thumb.jpg

 

Så er det et annet spørsmål. Hvor stort er egentlig MMO markedet i dag? Vi kan jo si det som så at tallet trolig ikke er veldig mye høyere enn antall bokser Wow har solgt. Om Wow har 10 millioner subscribers, så vil jeg ikke se bort ifra at totalt antall solgte bokser er langt over 20 millioner. Dette er selvfølgelig ren gjetting fra min side, men at halvparten av de som har kjøpt en boks ikke spiller det lenger, er ikke usannsynlig. Altså har WAR veldig veldig mange potensielle kjøpere, der trolig over 10 millioner av dem ikke spiller et MMO. Mange av disse er sikkert ikke på jakt etter et nytt MMO, men slenger seg gjerne på om vennene deres gjør det. Jeg vil også si at WAR treffer et bredere alders spekter enn WoW gjør (oppover), men er ikke like attraktivt for jenter. Og selvfølgelig passer ikke WAR for alle, men vi kan se at WAR har like mange som har meldt seg til closed beta testing som Wow hadde til åpen beta testing. Selv AoC hadde 1 mill som meldte seg på til open beta. Og det er åpenbart at flere vil melde seg opp om det er sikkert at de får spille.

 

Å tro at WAR kan få tallene til Wow er vel å dra det litt langt (men kanskje ikke en umulighet), men om de ikke klarer å nå 2 mill vil jeg bli forundret.

 

 

Det var det jeg hadde. Kommentarer og spørsmål er velkommen.

 

edit: Litt småendringer\rettinger og ny logo. ^^

edit2: La til den fulle cinematicen (der jeg snakker om Games Convention)

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempeflott omtale Zappy! Velskrevet og detaljert!

 

Er morro å lese gode ord om spillet, og jeg har på følelsen at vi kommer til å se mange slike inntrykk i tiden frem til lansering. Dette er selvsagt den beste formen for promotering spillet kan få, så hvis det virkelig lever opp til forventningene blir det nok mange som hopper inn.

Lenke til kommentar

Flott at du har tatt deg tid til å skrevet dette Zappy, viser værtfall at du tar spillet seriøst, og det er bra. Godt lesestoff rett og slett =)

 

Det at såpass mange skriver godt om spillet, kan nok hjelpe til at mange hopper over til spillet, så får vi bare vente å se etter release, jeg gleder meg værtfall.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Bare hyggelig folkens :D. Godt dere liker den, det er digg med gode tilbakemeldinger. Tok nok litt tid ja, men var i min egene lille verden når jeg skrev det, så fikk litt sjokk når jeg oppdaget hvor lang den ble.

 

Utolig bra jobba , titta bare fort igjenom np , sparer resten til i morgen når jeg er på jobb =D

 

btw er det ikke på tide med Warhammer under mest populere spill delen på forumet ?

 

Vel, intill spillet er lansert så synes jeg at det er like greit at vi er på dette forumet. Folk går gjerne hit når de ikke vet hva de er på jakt etter. Selvfølgelig, blir forumet spammet i stykker av WAR poster, så er det en annen sak.

Jeg tar av meg hatten. Stor + i min bok. Leste glatt hele teksten.

 

Verdt å nevne:

 

Ikke sikkert de klassene som er kutta noen gang kommer tilbake, siden de skal ha vært kjedelige.

Det MBJ har sagt er at de ikke LOVER noe. Noe som vil si at det er ganske sikkert at de kommer med mindre de kommer på noe bedre. Det er ikke noe gale med classene i seg selv, bare at de trengte mye arbeid for å bli bra, noe de ikke hadde tid til før launch.

 

Fant quoten hans på det:

In this case, what we want to do and what we will try our best to do is to make sure that if/when we bring back those classes and these cities (sorry for the if, don't read more into it, just being careful) that players will not have to buy them from us as part of a paid expansion but rather just part of the content updates that we did so well for DAoC.

 

And that's why I would be very angry because we tried to do something and for some reason(s) we couldn't make it happen. And that always pisses me off...

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Jeg tar av meg hatten. Stor + i min bok. Leste glatt hele teksten.

 

Verdt å nevne:

 

Ikke sikkert de klassene som er kutta noen gang kommer tilbake, siden de skal ha vært kjedelige.

 

Raskt svar. Fra det jeg har lest på Warhammeralliance så var det vist kun Hammerer & Choppa som var kjedelige og ikke fungerte. Knight of the Blazing Sun var altfor overpowered, mens Blackguard ALDRI var i betaen. Classen fungerte fint som den skulle, MEN var ikke gjort så mye på/testet mye så bedre føre var. Hvis du sjekket de offisielle sidene så var det kun et bilde av Blackguard, INGEN info om de i motsetning til de andre classene.

 

@Zappy:

# Auksjons hus

# Bank

 

Er ikke disse allerede i betaen? Funnet auctioneers og bankers i både Altdorf & Inevitable City.

 

Btw, NDA for Europa blir ikke fjernet før i morgen egentlig ;)

Kanskje NDA lift er global eller ikke. Samme f. Trur ikke de banner eller no. :D

Endret av Sceptrum
Lenke til kommentar

NPCene er i byene ja, men funksjonaliteten er ikke implementert enda. MBJ har sagt det vil komme ASAP så de får tid til å teste det før\i open beta.

 

edit: ang NDA, så har det blitt sagt av Requiel (EU) at den er global, men av MBJ at EU vil droppe sin i morgen. Jeg velger å stole på Requiel. :p

Endret av Zappy
Lenke til kommentar

Bra review zappppy, ser fram til å få testet selv, hiver inn noe spørsmål:

 

Hvordan blir zonene, blir det som i Daoc med rene rvr/pve zoner?

Hvor bra funker det med collison detectionen i rvr?

Hvordan takler de buff bot problemet fra daoc? Finnes det group speed buffs?

Hvor mye CC er det?

Hvor lenge varer en normal rvr fight i forhold til daoc?

Hvor stor er en gruppe?

 

 

 

 

Ser fram til å få RVR'et igjen!

Lenke til kommentar

I omtaler så liker jeg å se de negative sidene også. Du drar frem mye av det positive spillet har å by på, og noe av det negative.

 

Jeg har selv spilt DAoC, og har hatt det veldig gøy med det. Jeg hadde opprinnelig ikke planer om å prøve WAR. Men etter at AoC flopper så som det gjorde, så vil jeg nok vurdere det.

 

Jeg oppgraderte pcen min for AoC. Så jeg kunne vel ha tenkt meg litt bedre grafikk. Man vil jo gjerne utnytte systemet sitt. Ellers kunne jeg tenkt meg å sett bilder du har tatt selv. For bilder som ligger på hjemmesiden til slike spill, lyver som oftest.

Lenke til kommentar

Takker for informativ review. :thumbup:

 

Var i AoC betaen 6mnd+ før det ble released - synes det ikke holdt mål og har heller aldri kjøpt det. En ting som skuffet meg og mange andre i AoC var hvordan verdenen var bygd opp.

Illusjonen av å være til stede i en egen verden, hvor man beveger seg fritt rundt i Hyborea var/er fullstendig fraværende, imho. Jeg savnet en seamless verden, hvor jeg kunne gå fra A i vest til B i øst (om jeg ønsket det). I AoC trykker man som kjent bare på en NPC og flytter seg rundt til mini-play-zones uten noen formening om hvor man er i verden. Det tok like lang tid å gå inn i en Inn som å bevege seg 2000miles fra Stygia til Cimmeria;), og jeg fikk ihvertfall følelsen av å spille et solo-spill ala The Witcher enn å være i en større MMO verden.

 

Synes Lord of the Rings Online, eller WoW for den slags skyld har klart det mye bedre.

Man fikk en følelse av å være til stede i en verden og man måtte faktsik UTFORSKE.

 

Hvordan er dette i War - hvordan er sonene og verdenen bygd opp?

Lenke til kommentar

Hvordan blir zonene, blir det som i Daoc med rene rvr/pve zoner?

Ja, men på Open Ruleset servere så er restriksjonen fjernet, noen liker det, andre ikke. Det følger også et par andre regler med på Open, ikke noe er bekreftet enda.

 

Hvor bra funker det med collison detectionen i rvr?

Ikke eksperimentert med det så mye, greit at folk ikke springer gjennom deg.

 

Hvordan takler de buff bot problemet fra daoc? Finnes det group speed buffs?

Buff bot problemet? White Lion har group speed buff, men om det gjelder for hele gruppen vet jeg ikke. Alle har en Sprint ability.

 

Hvor mye CC er det?

Lite, alle klassene har metoder å komme seg vekk på, men for de fleste så er de ikke særlig gode. Witch Hunter har veldig bra CC synes jeg.

 

Hvor lenge varer en normal rvr fight i forhold til daoc?

Hvor lenge de varer? Senarios som du joiner har jeg bare sett på 15 min, å ta et keep varierer fra tier til tier, hvor mange folk dere er og hvor godt forsvaret er.

 

Hvor stor er en gruppe?

6 personer i en vanlig gruppe.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...