Gå til innhold

RIAA knust i retten


Anbefalte innlegg

I Disk Utility i Mac OS X har man muligheten til å formatere med 35-Pass Erase.

This option takes 35 times longer than "Zero Out Data" and provides the best security. It erases the information used to access yout files and writes over the data 35 times.

 

Burde være rimelig sikkert.. men det smarteste er vel å kjøpe en ny disk ja :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.....

It erases the information used to access yout files and writes over the data 35 times.

.....

 

Ettersom denne diskusjonen allerede har sporet av så tenkte jeg at jeg kanskje kunen slenge inn et spørsmål.

 

Hvordan kan man få tilbake data når det er overskrevet? Og hvorfor har det noe å si om man skriver over to ganger eller tre ganger? Blir dataene svakere for hver gang!? Jeg har alltid trudd at dersmo man skriver over data med annen data så er det borte. Var ikek klar over at man kunne ha forskjellige data på samme lokasjon.

 

Sikkert dumt spørsmål, men greit å få en forklarnig :)

Lenke til kommentar
når ble det ok at et privat selskap konfiskerer privatpersoners eiendom pga mistanke?

 

I det tilfellet her var det damen selv som tilbød seg å la RIAA få undersøke hennes PC.

Dog det samme selskapet har vært veldig flinke med lobbyvirksomheten i USA. Jeg har et kjølig forhold til piratkopiering, men jeg holder ikke med RIAA i deres måter å behandle folk på.

Lenke til kommentar

Hvis jeg formaterer hardisken helt (ikke noe hurtigformatering) og legger inn fult av dritt til hardisken er helt full, hvordan kan man da finne de gamle dataene?

 

det virker helt umulig for meg, hvis ikke noen har noen god forklaring på hvordan de kan hente fram noe som ikke er der? :tease:

Lenke til kommentar
Hvis jeg formaterer hardisken helt (ikke noe hurtigformatering) og legger inn fult av dritt til hardisken er helt full, hvordan kan man da finne de gamle dataene?

 

det virker helt umulig for meg, hvis ikke noen har noen god forklaring på hvordan de kan hente fram noe som ikke er der? :tease:

 

Det er fullt mulig å hente gammel data fra en harddisk selv om du har formatert den. Det at du har formatert en disk betyr ikke at data'en forsvinner, selv etter at du har overskrevet gammel data vil den fremdeles ligge der. Det finnes spesielle programmer som brukes til å hente denne frem igjen, og det finnes programmer som sletter all data på en slik måte at det ikke lenger er mulig, feks Killdisk.

Lenke til kommentar
Hvordan kan man få tilbake data når det er overskrevet? Og hvorfor har det noe å si om man skriver over to ganger eller tre ganger? Blir dataene svakere for hver gang!? Jeg har alltid trudd at dersmo man skriver over data med annen data så er det borte. Var ikek klar over at man kunne ha forskjellige data på samme lokasjon.

Selv om en harddisk tilsynelatende inneholder "bits & bytes" så er det egentlig analoge verdier. Når en verdi overskrives med en logisk "1", så kan det være at den nye analoge verdien avhenger av om det tidligere var en "1" eller en "0".

 

For hver gang disken fysisk overskrives med tilfeldige tall, så blir det vanskeligere å gjette hva verdiene var tidligere, siden vi kjemper mot et støygulv som kan være problematisk allerede for de opprinnelige dataene, så blir muligheten for å lese gamle data fort praktisk og teoretisk umulig.

 

 

For å kunne lese slike data så må man ha mulighet til fysisk å måle "analoge" verdier. Jeg går ut ifra at IBAS eller CIA da skrur disken fra hverandre og bruker spesialutstyr på hver enkelt plate. Hverken spesielt billig eller feilfritt. Men dersom målet er å bevise at du har drevet med piratvirksomhet så kan det være at bruddstykker av dataene er tilstrekkelig.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at et 3 sekunders klipp av en britney spears sang er bevis for noenting, om du klarer å grave fram dette fra disken. Spesielt siden du bare får rådata, og ikke filinformasjon.

Dersom du ikke har en fysisk kopi av CD-en, og det er forbudt å kopiere åndsverk der du bor, og det er funnet bevist at Britney lå på disken din, så har man i utgangspunktet bevist at du har hatt noe på disken som du ikke har lov til å ha på disken.

 

I de fleste land så er deling av innhold hardere håndhevd. Å bevise det med et filfragment er muligens vanskeligere.

 

-k

Lenke til kommentar
.....

It erases the information used to access yout files and writes over the data 35 times.

.....

 

Ettersom denne diskusjonen allerede har sporet av så tenkte jeg at jeg kanskje kunen slenge inn et spørsmål.

 

Hvordan kan man få tilbake data når det er overskrevet? Og hvorfor har det noe å si om man skriver over to ganger eller tre ganger? Blir dataene svakere for hver gang!? Jeg har alltid trudd at dersmo man skriver over data med annen data så er det borte. Var ikek klar over at man kunne ha forskjellige data på samme lokasjon.

 

Sikkert dumt spørsmål, men greit å få en forklarnig :)

 

Kort fortalt består en disk av et FAT-område og et data-område. FAT-området sier hvor data ligger, og det er her all aktivitet foregår under formatering eller sletting. Det man egentlig gjør er bare å fjerne referanser til data, ikke data i seg selv, noe som gjør det såre enkelt å fiske opp igjen gammel data -- i og med at man egentlig aldri har slettet noe som helst, kun referansen til det.

 

Ang. magnet, så må man ta ut en og en plate og herje ganske mye med en sterk magnet for å få noen effekt, og selv dette er ikke en god løsning (magneter utenpå disker av noe som helst slag fungerer ikke, om man ikke har særdeles drøye elektromagneter, men det har nok ingen her tilgang til). Det beste er å lavformatere (skriver over alle sektorer), gjerne flere ganger, evt. fysisk destruere disken og spre delene av platene utover. De fleste firmaer som har sensitiv data gidder ikke å gjøre annet, det skal litt til å finne en sekstendels plate på dynga, bruke gudvethvormyepenger på å få tilbake data, når dette like gjerne kan være helt verdiløs informasjon. Det er rett og slett ingen som kaver rundt i søppel etter harddiskplater.

Lenke til kommentar

jeg har hørt/lest en plass at de faktisk kan klare å hente ut data fra en harddisk etter mange formateringer og overskrivinger .

 

det var for en stund tilbake snakk programmer som likevel skulle klare hente tilbake data selv om du har for telt windwos at filen skulle slettes uten å leges i papirkurven .

det var også snakk om programmer som skulle slette så godt at den forrige muligheten ikke skulle være mulig og programmer som skulle over gå dette igjen. og slik forsetter det

Lenke til kommentar
det var for en stund tilbake snakk programmer som likevel skulle klare hente tilbake data selv om du har for telt windwos at filen skulle slettes uten å leges i papirkurven .

Oboy, kan du hente filer selv om de ikke ligger i søplekurven? :p

 

Poenget er at filer ikke blir overskrevet ved vanlig sletting, så alle bits&bytes ligger urørt. Du må isteden bruke et wipe-program som overskriver fila med f.eks. random data.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...