Gå til innhold

Hvilken linux distro skal en velge?


Anbefalte innlegg

Hei, eg skal installera GNU/Linux på ein gammal bærbar, og lurar på distubusjon eg skal velga.

 

Dette er ein Toshiba Portege 3110CT

 

Maskinvaren:

Pentium II 300MHz

og 128 MB RAM

 

Eg har ikkje så mykje kjennskap til GNU/Linux frå før, så den bør virka "ut av boksen". Har sett litt på ubuntu, men maskinkravene er litt store der.

 

Eg ser på eksperimentet som min GNU/Linux dåp :!:

 

Da tror jeg kanskje at puppy linux kan være ett alternativ. Har selv aldri prøvd den, men systemkravene er veldig lave.

 

Puppy System Krav

 

Puppy Linux vil være den beste distroen, men gå for 3.01 versjonen da den kjører GTK1 istedenfor puppy linux 4 som kjører GTK2 som er litt tyngre.

 

Dersom du liker ubuntu kan du jo prøve denne: http://tomfichtner.de/linux/wiki/Installation

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har linux mint 5 og er basert på ubuntu 8.10(tror det var 8.10 eller 8.04)

 

Mint 5 er basert på 8.04 ;)

Mer om det her

 

Personlig vil jeg anbefale Ubuntu som mange andre her, og for meg har mint brakt en del ekstra problemer med seg. Og er ganske enkelt å selv "lage mint" av ubuntu (iallefall mtp codecer og media støtte), det meste finnes i pakkebrønnen.

Endret av Smif
Lenke til kommentar

det finnes mange ubuntu varianter slik som...

kubuntu som her skrivebords miljøet kde og ikke gnome

ubuntu studios som er beregnet for fyren som skal redigere/spille inn lyder og film

ubuntu ultimate edition som inneholder mange programmer fra redigering av skrivebord til avanserte programmer til web programering.

 

anbefaler uansett ubuntu med dens store støtte om du kommer til et problem

Lenke til kommentar

Prøvde Mandrive for et par år siden, men det ble så mye rot at jeg gav opp. Måtte faktisk formatere hele disken for å komme meg utav det.

 

I dag ble jeg fristet til å installere Ubuntu. Kjørte installasjonen ved hjelp av Wubi, og hele installasjonen gikk uten hjelp fra min side. Jeg er imidlertid overrasket over den lange oppstarttiden på Ubuntu. Over fire minutter for å starte en datamaskin med 2,4 GHz prosessor og 1 Gb ram er altfor mye!

 

Maskinen hadde Windows 2000 professional fra før, og da startet den på under 1 minutt. Ubuntu krever at du skriver inn både brukernavn og passord underveis. Passordet må også skrives inn når man skal gjøre endringer på oppsettet. Overraskende tungvint og skuffende førsteinntrykk av Ubuntu.

Lenke til kommentar
Prøvde Mandrive for et par år siden, men det ble så mye rot at jeg gav opp. Måtte faktisk formatere hele disken for å komme meg utav det.

 

I dag ble jeg fristet til å installere Ubuntu. Kjørte installasjonen ved hjelp av Wubi, og hele installasjonen gikk uten hjelp fra min side. Jeg er imidlertid overrasket over den lange oppstarttiden på Ubuntu. Over fire minutter for å starte en datamaskin med 2,4 GHz prosessor og 1 Gb ram er altfor mye!

 

Maskinen hadde Windows 2000 professional fra før, og da startet den på under 1 minutt. Ubuntu krever at du skriver inn både brukernavn og passord underveis. Passordet må også skrives inn når man skal gjøre endringer på oppsettet. Overraskende tungvint og skuffende førsteinntrykk av Ubuntu.

 

4 minutter hørtes veldig rart ut! Min kommer seg på ca. 25 sek. Mulig det er fordi du kjører den inni windows. (?)

 

Når det gjelder loginpassord kan du velge å logge direkte inn til en bruker uten passord. System -> Admin. -> Login Window -> Security

 

Og passord ved endringer er også en smart sikkerhets sak. Du kan komme rundt den ved å logge rett inn som root. Men da er det stor sannsynlighet for at du ødelegger noe av systemet. Og er ganske skjelden du trenger passordet i daglig bruk, er mest rett etter en innstalasjon eller endring.

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Login-greia løste seg. Det var bare å logge inn på èn av kontoene, slik som beskrevet over.

 

Oppstart:

Det står "Activating swapfile swap..." i over to minutter. Mulig det er fordi Windows ligger der fremdeles, ja. Jeg har to kliss like maskiner og skal prøve å kjøre den andre fra CD. Det er helt greit å skrote W2K, men da MÅ det gå kjappere i svingene!

Lenke til kommentar
Hva med dualboot i en overgangsperiode? Guide
Jeg kjører dualboot med W2K. Veldig enkel installasjon, men som sagt altfor treg oppstart. Foreløpig har jeg ikke oppdaget noen problemer med Ubuntu. Det virker som alt av drivere er på plass med èn gang. Neste trinn blir å installere en del spesialprogrammer for å se om de virker under Linux. Jeg skal også installere Ubuntu på en identisk datamaskin, der Ubuntu får overta hele disken. Blir spennende å se om Linux trives best alene.
Lenke til kommentar

Dårlige nyheter. Datamaskinen med Ubuntu har nå stått et par dager uten å bli rørt (skjermbeskytteren har slått seg på, etc.). Jeg tenkte jeg skulle prøve å installere en skriver i dag, men da jeg beveget musen - og litt senere trykket på tastaturet - vil ikke skjermen slå seg på. Intet signal fra datamaskinen. Jeg trykker svenskeknappen og prøver å starte Ubuntu på nytt, men da kommer det en skjerm full av tekst.

 

Nå har jeg slått maskinen av og på flere ganger, men den nekter å sende signaler til skjermen. Jeg har flyttet mus, tastatur og skjerm over på en identisk maskin som jeg har og startet Ubuntu fra CD-ROM. På den maskinen ser alt greit ut. Men hva er trikset for å få i gang igjen den første maskinen?!

Lenke til kommentar
Og hva sier teksten? Og når i prosessen kommer den? Før eller etter GRUB feks?

 

Beklager tregt svar - teksten dukket bare opp første gangen jeg trykket på reset-knappen. Etter dette har den ikke fått signaler fra maskinen. Jeg tenkte ikke på å ta bilde av den - regnet med at det bare var å starte maskinen på nytt. Men teksten kom rett etter at jeg hadde valgt Ubuntu i oppstarten. Tror ikke Ubuntu-logoen kom opp, engang. Tenkte først at det var den vanlige "check-lista", men så oppdaget jeg et det var ramset opp en del hardware. Så jeg syns forslaget fra cyclo virker fornuftig ja; hardwarefeil.

Endret av UllForEver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...