Gå til innhold

En overmettet sjanger, FPS/TPS på konsoll


Bear^

Anbefalte innlegg

Nåda, man må da ikke glemme en del spill som faktisk er / var nyskappende :

 

System Shock 1 og 2 : En virkelig klassiker, oppfølgeren er i mine øyne ikke like god som orginalen siden den bygger på litt andre oppgraderingsmekanismer enn 1rn, blandt annet kjempet du I VR mot AI'en (du var en hacker) på romstasjonen. Men begge er skumle å spille og du springer rundt og håper på å komme i tide så du kan berge de menneskene som er igjen på romstasjonen / skipet.

 

Red Faction : Det Nyskapende her var at du kunne sprenge deg gjennom byggninger , hus whatever. Om du ikke var fornøyd med hvordan området så ut så kunne du deformere det med granater, missile launcher etc. Et virkelig fryd for øyet.

 

Soldier of Fortune : Grunnen det er nyskapende er pga at det var fult mulig å blåse av fienden kroppsdelene. Det var også taktisk viktig å vite hvor for eksempel rustningen på noen av fiendene var svake for å drepe dem.

 

Postal 2 : Det som er spesielt her er friheten du får til å dra rundt i spillverdenen og gjøre som du ønsker, litt alla GTA serien men selvsagt med langt mere faenskap på vente (skyt en homo? Jepp det er fult mulig, du kan til og med dra innom nattklubben deres og kaste inn flere Molokovs og se på hvordan 20 stykk brannfakkler kommer springende ut, skal du være litt snill så kan du jo slukke dem ved å pisse på dem til slutt).

 

Så, oppsummert det er mange spill som faktisk har orginale elementer, problemet er vell at det er vanskelig å få et spill som kombinerer dette på en slik måte at man sitter igjen med WOW følelsen.

 

Ps : Gears of Wars er et elendig møkkaspill, for mange hendelser som er scriptet i min mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Imotsettning til alle de spilla dere ramser opp synes jeg det er svært få som faktisk har bidratt noe til sjangeren.

 

 

De eneste som har tatt FPS sjangeren videre, synes jeg er:

 

Half Life: Det første perfekte 3D skytespillet

 

Counter Strike: Det første taktiske nettbaserte skytespillet

 

Battlefield 1942: Det første spillet som virkelig fikk til kjøretøy i et skytespill

 

Max Payne: Bullet-time skapte en ny dimensjon i spillet, ga spilleren større kontroll, og lot deg oppleve hvor kult det var å ha superkrefter fra en film

 

Gears of War: Integrerte dukk-og-gjem deg systemet og ga deg en ny måte å spille FPS på

 

Half Life 2: Viste at takket være nymoderne grafikk, kunne man bruke omgivelser som våpen

 

Siden disse spillene kom ut har alle andre kopiert elementer fra dem. GTA4 har et coversystem som blekner i forhold til Gears. Uncharted har det samme som fungerer ganske bra. Men nå lager flere og flere utviklere skytespill med cover systemer.

 

Siden Counter Strike tok største eierandel over skytespillverden på nettet, har det blitt en mal for hvordan man skal balansere et spill med våpen. Og våpen som AK47, Desert Eagle, M4 og MP5 har blitt standarder i alle FPS spill. Til tross for at de er utdaterte våpen for lengst.

Lenke til kommentar

Leste bare tråd tittelen, gadd ikke å lese wall of text med bullshit. Hvor mange tråder har det blitt lagt om dette det siste halv året 20? 30? Selv om du er lei av FPS betyr det ikke at alle er det. Og vis du har så stor behov for å utrykk ditt hat for det så post i en av de tusen vis av andre trådene.

Lenke til kommentar
Nåda, man må da ikke glemme en del spill som faktisk er / var nyskappende :

 

System Shock 1 og 2 : En virkelig klassiker, oppfølgeren er i mine øyne ikke like god som orginalen siden den bygger på litt andre oppgraderingsmekanismer enn 1rn, blandt annet kjempet du I VR mot AI'en (du var en hacker) på romstasjonen. Men begge er skumle å spille og du springer rundt og håper på å komme i tide så du kan berge de menneskene som er igjen på romstasjonen / skipet.

 

Red Faction : Det Nyskapende her var at du kunne sprenge deg gjennom byggninger , hus whatever. Om du ikke var fornøyd med hvordan området så ut så kunne du deformere det med granater, missile launcher etc. Et virkelig fryd for øyet.

 

Soldier of Fortune : Grunnen det er nyskapende er pga at det var fult mulig å blåse av fienden kroppsdelene. Det var også taktisk viktig å vite hvor for eksempel rustningen på noen av fiendene var svake for å drepe dem.

 

Postal 2 : Det som er spesielt her er friheten du får til å dra rundt i spillverdenen og gjøre som du ønsker, litt alla GTA serien men selvsagt med langt mere faenskap på vente (skyt en homo? Jepp det er fult mulig, du kan til og med dra innom nattklubben deres og kaste inn flere Molokovs og se på hvordan 20 stykk brannfakkler kommer springende ut, skal du være litt snill så kan du jo slukke dem ved å pisse på dem til slutt).

 

Så, oppsummert det er mange spill som faktisk har orginale elementer, problemet er vell at det er vanskelig å få et spill som kombinerer dette på en slik måte at man sitter igjen med WOW følelsen.

 

Ps : Gears of Wars er et elendig møkkaspill, for mange hendelser som er scriptet i min mening.

 

Du har noen spill som forsøker å være nyskapende men som faller ned på det samme gamle igjen og igjen. De samme elementene går igjen og selv med en historie som er fungerende og bra føler du at du har gjort dette før, i andre omgivelser.

 

Å mikse sjangrer tror jeg er den rette veien å gå, f.eks mikse FPS/TPS med RPG slik som Mass Effect. FPS/TPS sjangeren har vel kanskje ikke nok i seg til å opprettholde et nivå av nyskapning som vi krever.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
CoD 4 er en svak bris med en hint av noe nytt selv om det er av typisk "Tapper Britte/Amerikaner som redder verden fra ond mann".

 

Selv om COD4 gjør det det gjør veldig godt, så er det ingenting nytt i spillet. Det blir litt i samme sjanger som folk som kaller Starcraft nyskapende. Nei, Infinity Ward kopierer fra andre, men gjør det de gjør mye bedre.

 

Når vi snakker design, så er ikke "monster skap", evig fiende spawn om du ikke går forbi en usynlig linje, og "trykk "e" når du står på det blinkende området for å kalle inn helikopterangrep" nyskapende design. Faktisk, det er 15 år gammer design.

Lenke til kommentar
Imotsettning til alle de spilla dere ramser opp synes jeg det er svært få som faktisk har bidratt noe til sjangeren.

 

 

De eneste som har tatt FPS sjangeren videre, synes jeg er:

 

 

Max Payne: Bullet-time skapte en ny dimensjon i spillet, ga spilleren større kontroll, og lot deg oppleve hvor kult det var å ha superkrefter fra en film

 

Gears of War: Integrerte dukk-og-gjem deg systemet og ga deg en ny måte å spille FPS på

 

Jeg ser du forstår hva "F" står for...

Lenke til kommentar
Å mikse sjangrer tror jeg er den rette veien å gå, f.eks mikse FPS/TPS med RPG slik som Mass Effect. FPS/TPS sjangeren har vel kanskje ikke nok i seg til å opprettholde et nivå av nyskapning som vi krever

 

Veldig enig. Jeg synes at rene FPS spill begynner å bli for smått og lite spill, i forhold til hvordan andre sjangere har utviklet seg de siste årene. Bare FPS i seg selv uten noe annet er det samma uansett. Hjelper ikke om det er et par filmer midt i mellom. Det er en altfor repeterende sjanger.

 

Jeg synes for eksempel Dirge of Cerberus var inne på noe veldig godt, med FPS-RPG formelen.

 

I MGS4 er det jo også åpne muligheter for å spille som FPS, men det utgjør bare en liten del av hva som er mulig. Du har håndkamps teknikker, du sniker rundt, du hopper over objekter, henger deg rundt vegger og lignende. Samtidig som du da bruker masse forskjellige items.

 

Jeg synes for eksempel at spill som Unreal Tournament 3 kunne vært nedlastbare. Så kunne du lasta ned maps etterhvert som man spilte det.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Selv om COD4 gjør det det gjør veldig godt, så er det ingenting nytt i spillet. Det blir litt i samme sjanger som folk som kaller Starcraft nyskapende. Nei, Infinity Ward kopierer fra andre, men gjør det de gjør mye bedre.

 

Når vi snakker design, så er ikke "monster skap", evig fiende spawn om du ikke går forbi en usynlig linje, og "trykk "e" når du står på det blinkende området for å kalle inn helikopterangrep" nyskapende design. Faktisk, det er 15 år gammer design.

 

Nytt slik sett, nei, men CoD4 har noe som FPS spillene er i stor mangelvare på. En historie. Den er typisk ja, veldig typisk, men den er i min mening godt fortalt og tidvis engasjerende. Det er for min del i alle fall nytt for i dagens skytespill orgie er historie et element alle har glemt av, klask 100 fiender i et spill, kombiner dem med 50 forskjellige våpen. Miks inn 60% polygoncrap og 40% HD lys. La det svelle i noen uker for du klasker det i et cover og selger det til markedet som nyskapende.

 

Bioshock er et annet spill som viser tegn til nyskapning. Det er et spill med engasjerende historie og en interesang vri med disse plasmidene. Det gir en ny dimensjon til monstre slaktinga, f.eks, vasser en gjeng stygginger mot deg gjennom vannet, på med elektrisitets plasmiden og grill dem der de står i vannet. Eller frys dem fast og plaff dem i småbiter.

 

Det at man har en rekke slike "magiske" effekter med i spillet gjør spillingen litt mer interesang synes jeg. Du kan variere den tradisjonsrike plaffinga med denne magien og få morsomme utfall av det.

Lenke til kommentar
Selv om COD4 gjør det det gjør veldig godt, så er det ingenting nytt i spillet. Det blir litt i samme sjanger som folk som kaller Starcraft nyskapende. Nei, Infinity Ward kopierer fra andre, men gjør det de gjør mye bedre.

 

Når vi snakker design, så er ikke "monster skap", evig fiende spawn om du ikke går forbi en usynlig linje, og "trykk "e" når du står på det blinkende området for å kalle inn helikopterangrep" nyskapende design. Faktisk, det er 15 år gammer design.

 

Nytt slik sett, nei, men CoD4 har noe som FPS spillene er i stor mangelvare på. En historie. Den er typisk ja, veldig typisk, men den er i min mening godt fortalt og tidvis engasjerende. Det er for min del i alle fall nytt for i dagens skytespill orgie er historie et element alle har glemt av, klask 100 fiender i et spill, kombiner dem med 50 forskjellige våpen. Miks inn 60% polygoncrap og 40% HD lys. La det svelle i noen uker for du klasker det i et cover og selger det til markedet som nyskapende.

 

Bioshock er et annet spill som viser tegn til nyskapning. Det er et spill med engasjerende historie og en interesang vri med disse plasmidene. Det gir en ny dimensjon til monstre slaktinga, f.eks, vasser en gjeng stygginger mot deg gjennom vannet, på med elektrisitets plasmiden og grill dem der de står i vannet. Eller frys dem fast og plaff dem i småbiter.

 

Det at man har en rekke slike "magiske" effekter med i spillet gjør spillingen litt mer interesang synes jeg. Du kan variere den tradisjonsrike plaffinga med denne magien og få morsomme utfall av det.

 

 

Joda, historie er greit nok, men når vi snakker nyskaping innen spillindustrien så er det strengt tatt spilldesign det er snakk om. En god historie er et kriterie som går igjen i alle medier, film, bøker, spill, etc. For å være nyskapende innen spill, så kan du ikke legge til grunn "god historie".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...