Gå til innhold

"Åndenes Makt" Svada? Eller er det kanskje noe i det?


Anbefalte innlegg

jeg sa da ingenting om at Gud får en til å gjøre noe? han skapte oss med fri vilje, og vi kan gjøre som vi vil.

 

uansett synes jeg du motsier deg selv litt. og jeg forstår ikke helt hvordan en kan tenke slik. enten så er ting forutbestemt, eller så er de det ikke. Dersom de er det, kan en ikke gjøre noe med hva som skjer. Om man bygger eller ikke bygger, uansett hva en ender opp med å gjøre, så var det jo ikke ens eget valg. Det var forutbestemt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg sa da ingenting om at Gud får en til å gjøre noe? han skapte oss med fri vilje, og vi kan gjøre som vi vil.

 

uansett synes jeg du motsier deg selv litt. og jeg forstår ikke helt hvordan en kan tenke slik. enten så er ting forutbestemt, eller så er de det ikke. Dersom de er det, kan en ikke gjøre noe med hva som skjer. Om man bygger eller ikke bygger, uansett hva en ender opp med å gjøre, så var det jo ikke ens eget valg. Det var forutbestemt.

 

Det han mener er at alle dine valg er BYGGET opp ut i fra det DU har av erfaring fra før i livet... Du tror at du har gjort et valg av fri vilje, men i virkeligheten er det valget allerede gitt, da selve valget blir bassert på erfaringer, tanker og andre ting som spiller inn slik at du valgte akkurat det du valgte. Hadde du valgt anderledes ville du også bassert det valget på andre slags erfaringer, tanker osv.... men i utgangs punktet VELGER du ikke fritt da du allerede har en erfaring som gjør at du velger akkurat det det du gjør.... Ble det klart nå? :)

 

Slik har jeg forstått dette ihvertfall, så får Andre1983 tillegge/trekke i fra det som er feil. Han er flinkere til å ordlegge seg enn deg jeg er.. :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Jeg har bekjente som ser og føler ting.

 

Det blir litt vanskelig å tro på ting når man ikke har opplevd noe.

 

Hadde JEG hatt sånne bekjente hadde jeg opptrådt ytterst skeptisk til hva de påstår og sier..... :eek:

Vel, du hadde nok blitt enda mer skeptisk hvis de kunne fortelle deg konkete ting om feks som ting har skjedd, eller ting som kommer til å skje :p

 

Foreløpig så er det ingen som har vært i stand til å forutsi fremtiden, hvis dine bekjente er i stand til det så er de faktisk 1 million dollar rikere hvis de ønsker det. James Randi har en premie ute til de som kan gjøre noe overnaturlig. Hvis de kan forutsi fremtiden så er jeg veldig overrasket over at de ikke vinner i Lotto hver uke.

 

Jeg kan også fortelle deg ting som har skjedd, det kalles historie. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg har bekjente som ser og føler ting.

 

Det blir litt vanskelig å tro på ting når man ikke har opplevd noe.

 

Hadde JEG hatt sånne bekjente hadde jeg opptrådt ytterst skeptisk til hva de påstår og sier..... :eek:

Vel, du hadde nok blitt enda mer skeptisk hvis de kunne fortelle deg konkete ting om feks som ting har skjedd, eller ting som kommer til å skje :p

 

 

Foreløpig så er det ingen som har vært i stand til å forutsi fremtiden, hvis dine bekjente er i stand til det så er de faktisk 1 million dollar rikere hvis de ønsker det. James Randi har en premie ute til de som kan gjøre noe overnaturlig. Hvis de kan forutsi fremtiden så er jeg veldig overrasket over at de ikke vinner i Lotto hver uke.

 

Jeg kan også fortelle deg ting som har skjedd, det kalles historie. :roll:

 

Hvorfor i det hele tatt bevise det indirekte for å få penger når de bare kan fylle ut riktig lotto kupong for å få samme sum... i uke etter uke...

 

Ånei, glemte at dette ikke virket på sånn fremtid, bare halvdulme fremtids spådommer... :(

 

Eller kanskje de ikke vil ha penger? Er jo en mulighet det... At de er så edle at de ikke vil tjene penger på disse "evnene" sine.... :)

Lenke til kommentar

Anbefaler folk og laste ned episoder av Derren Brown. Han gjør mange "overnaturlige" ting med gode forklaringer. Han er utrolig skummel iogmed hvor mye han kan om psykologi og hvor flink han er til å manipulere folk, men han viser mye av manipulasjonen som blant annet synske, con artists, etc bruker for å lure folk. Spennende greier :)

 

Dog, selv så stiller jeg med littegranne agnostisk til det. Jeg tror nok at det kanskje er en fysisk logisk forklaring som ligger til grunn for noe av dette. Noe som får meg til å mistenke dette er en undersøkelse gjort av en skeptikergruppe i england. De samlet informasjon om hus som vist nok skulle være hjemsøkt. Og det viste seg at over 80% av alle de "hjemsøkte" husene hadde en spesiell type grunnmur som ikke var så vanlig. Så kan man jo spekulere i at disse kanskje holder på energier bedre enn andre. Men da som et rent fysisk og ikke intelligent på noen måte fenomen.

Lenke til kommentar
Kjæresten sitter klistret til skjermen og ser på Åndenes Makt. Var nettop en "klarsynt" der som svarte feil på en mengde spørsmål som noen spurte om deres avdøde bestefar som visstnok hjemsøkte huset.

 

Hva tror dere, er det bare billig underholdning, eller er det noe i dette med spøkelser og gjenferd, kan det være at de faktisk finner noen som "henger igjen" i dette livet noen ganger?

Nei, dessverre. Programmer som dette pleier som regel å lyve til seeren for å gi inntrykk av at det har noe for seg.

 

 

jeg sa da ingenting om at Gud får en til å gjøre noe? han skapte oss med fri vilje, og vi kan gjøre som vi vil.

Fri vilje? Valgene våre dikteres av arv og miljø.

Lenke til kommentar

Tussi: Du benekter vel ikke at oppførsel og valg har noe med gener å gjøre? Dette er da vel så gjennomgående vitenskapelig bevist at man må jo låse seg inne i en bunker for å klare å ignorere det. Man har klart å identifisere gener som går på de aller fleste deler av personligheten. Enkle eksempler på dette i praksis er eneggede tvillinger som vokser opp fra hverandre.

 

Enhver person med litt kunnskap om markedsføring vet også at oppvekst og kultur har enormt mye å si på holdninger, smak, etc i den generelle befolkningen. Gode eksempler finnes det masse av i historien om man ser på forskjellige kulturer og deres oppfatning av blant annet rett og galt.

 

Jeg føler meg såklart som et individ, jeg er klar over min egne likheter og forskjeller med andre mennesker, jeg er selvbevist. Men jeg vet at om jeg hadde hatt en annen oppvekst så hadde jeg vært et svært annet menneske, og jeg vet at jeg har arvet trekk i fra familien min, noe gjennom oppvekst og noe gjennom gener.

Lenke til kommentar

ja, selvfølgelig har arv, oppvekst, og miljøet du befinner deg i en påvirkning. Men jeg mener fortsatt du har et valg. Selv om både arv og oppvekst og miljø tilsier at du mest sannsynligvis ville ende opp som en narkoman på gata, så har du fortsatt muligheten til å velge å ikke gå dit. Det er sikkert vanskeligere enn for en som har andre faktorer å leve med, men det er fortsatt mulig.

 

Jeg har både gener fra familien og erfaringer gjennom oppveksten. Det jeg gjør kan godt være påvirket og farget av det, men det er ikke diktert. Jeg mener ikke at det er enten gener+erfariger _eller_ valg. Jeg mener det er både gener+erfariger _og_ valg. Altså valg basert på(ikke begrenset til) gener og erfaringer.

 

Men nå er vi vel en smule off topic her igjen... :p

Lenke til kommentar
Det er ikke hans mening, det er et faktum.

ja, du må gjerne mene det at det er et faktum, men det er fortsatt bare din mening. og det har du lov til. men jeg er fortsatt ikke enig i hans mening, selv om du mener at det han mener er et faktum.

 

Begge deler er bare meninger ja, men forskjellen er at min og Pricks sin mening er korrekt, og støttes opp av observasjoner, fakta, og det vi kjenner til om kroppen, kjemi og fysikk. Din mening derimot, den støttes ikke opp av fakta, og den går imot andre observasjoner og det vi kjenner til om kroppen, kjemi og fysikk, og derfor er den feil.

 

Alt kommer egentlig ned til hvordan man definerer fri vilje, så her snakker jeg om fri vilje i den forstand at det er en kraft (overnaturlig eller ei) som kan gå imot naturlovene for at vi skal kunne velge det vi vil. Denne er hittil ikke observert, og ingenting tyder på at den eksisterer. Menneskets adferd er faktisk svært forutsigbar, selv om den er kompleks, og alle reaksjonene som skjer inni deg nå, kan vi på forhånd vite utfallet av.

 

Hvis du vil diskutere fri vilje videre, så søk heller, ettersom det er flere tråder om det allerede.

 

EDIT: Selv om det er slik verden er, så har man fortsatt illusjonen av at vi kan velge det vi vil, selv om det bestemmes av en fullstendig forutsigbar og derfor ikke tilfeldig, rekke av, kort forklart, kjemiske reaksjoner.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
jeg sa da ingenting om at Gud får en til å gjøre noe? han skapte oss med fri vilje, og vi kan gjøre som vi vil.

Fri vilje? Valgene våre dikteres av arv og miljø.

Det var din mening ja. Jeg mener ikke det samme.

Det er ikke bare min mening. Det er slik det er.

 

Ellers må du påvise at vi tar valg uavhengig av arv og miljø.

 

ja, selvfølgelig har arv, oppvekst, og miljøet du befinner deg i en påvirkning. Men jeg mener fortsatt du har et valg.

Ingen har sagt at vi ikke har et valg. Poenget er at valget vi tar er diktert av arv og miljø. Alle valg du tar er basert på hvem du er som person, som avgjøres av genene dine, samt dine erfaringer i livet.

 

Selv datamaskiner har valg. De er bare begrenset til mulighetene som er gitt dem gjennom programvaren. Etter hvert som dette blir mer komplisert og avansert vil en datamaskin kunne ta valg som virker som "fri vilje". Det vil si, vi har jo dette allerede i dag. Tenk deg fiendene i et spill - de står jo ikke bare der og gjør ikke noe. De prøver f.eks. å ta deg, og kan bevege seg i uventede mønstre. I allefall første gang. Men mennesker er også vanedyr på den måten. Vi liker å ta samme typer valg.

 

Selv om både arv og oppvekst og miljø tilsier at du mest sannsynligvis ville ende opp som en narkoman på gata, så har du fortsatt muligheten til å velge å ikke gå dit.

Da er det fordi du er "programmert" til å kunne foreta det valget.

 

Jeg mener det er både gener+erfariger _og_ valg.

Ja, akkurat.

 

Altså valg basert på(ikke begrenset til) gener og erfaringer.

Basert på = begrenset til.

 

Det ser ut som du egentlig er enig, men at du ikke liker tanken på at vi ikke har vilje løsrevet fra virkeligheten, så du prøver å bruke andre ord for å si det samme, nemlig at valgene vi tar er et resultat av arv og miljø.

Lenke til kommentar
jeg sa da ingenting om at Gud får en til å gjøre noe? han skapte oss med fri vilje, og vi kan gjøre som vi vil.

 

uansett synes jeg du motsier deg selv litt. og jeg forstår ikke helt hvordan en kan tenke slik. enten så er ting forutbestemt, eller så er de det ikke. Dersom de er det, kan en ikke gjøre noe med hva som skjer. Om man bygger eller ikke bygger, uansett hva en ender opp med å gjøre, så var det jo ikke ens eget valg. Det var forutbestemt.

 

Det stemmer.

MEN -- det er likevel viktig for alle oppegående individer å sparke seg selv og andre i baken når noen setter seg ned for å vente på framtiden uten å gjøre noe for å være forberedt på den.

Lenke til kommentar

Vel, hvis man ser på Lisa Williams life among the dead, hvordan kan det ha seg at hun sånn uten videre kan finne noen på gaten, og fortelle ting sånn helt uten videre?

 

Nå går jeg ut i fra at det er det hun faktisk gjør, og at hun ikke kjenner/har møtt vedkommende.

 

Og hvordan forklarer man at skapdører slemrer opp og igjen slik som enkelte sier de gjør? Eller at dører åpner seg?

 

Igjen går jeg ut i fra det folk sier er sant, og at det ikke er trekk som forårsaker dette.

 

Selv er jeg meget skeptisk til dette, og mener det er svada. I hvert fall til jeg får konkrete beviser.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett hva denne Lisa driver med, men jeg antar at hun forteller fremmede ting om dem selv som hun ikke kan vite. Slikt løser man med cold reading. Derren Brown er meget flink på det, men han bruker hurtighypnose og andre mind sets også - som gjør at det er enda mer imponerende.

 

Hvorfor gå ut fra at det folk sier er sant? Hvis jeg sier at jeg har 1000 armer, hvorfor tro på meg før jeg har vist deg armene? Folk lyver så det renner av dem og folk innbiller seg ting. Hvis noen kommer med en påstand så er det sunn fornuft å være skeptisk til det vedkommende forteller deg.

Lenke til kommentar

Ja. Jeg så at det er cold reading hun benytter seg av allerede etter 1 minutt.

 

Det som er facsinerende er at hun klarer å finne ting om slekninger, ting som kun personen hun spør om kan vite.

 

Jeg er ikke helt sikker, men jeg går ut i fra at jeg rett og slett tviler på at folk faktisk forteller tull. På åndenes makt var det en bestikkboks som falt ned på gulvet mens det ble filmet. Jeg for min del er sikker på at slikt kan ikke skje uten at noen legger det til rette. Men samtidig er det småskummelt å forfalske slikt på tv.

 

Hvordan forklarer man at folk hører fottrinn i andre etasje når de vet med sikkerhet at det ikke er noen der? Jeg mener, det er nødt til å være noen der for å lage lydene. Jeg har selv opplevd å høre bilen til pappa kjøre opp på gårdsplassen etter han har vært i byen, uten at han faktisk kom hjem. Samme har jeg opplevd med mobilen, at jeg har hørt at jeg har fått melding, men ikke fått noen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I staden for å tenkje at det er verda som er sær, kvifor ikkje gå for den enklaste forklaringa, nemleg at tankeleiken din har spelt deg eit puss?

 

Eg seier ikkje at du ljug, eg er ikkje einig i tolkinga di om at det er nokon som gjer det. Heilen er ekspert på å lure seg sjølv.

Lenke til kommentar
Hvordan forklarer man at folk hører fottrinn i andre etasje når de vet med sikkerhet at det ikke er noen der?

Det kalles vardøger, hjernen har feilkalkulert at det skal komme noen selv om det ikke kommer noen der, og da oppfatter du det som om det er noen der alikevel.

 

Jeg mener, det er nødt til å være noen der for å lage lydene.

Det er noen der. Hjernen din

 

Samme har jeg opplevd med mobilen, at jeg har hørt at jeg har fått melding, men ikke fått noen.

Kan hende det er søken etter kontakt :devil:

 

Hjernen generelt sett er ganske merkelig

Endret av Crazy_Man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...