Gå til innhold

"Åndenes Makt" Svada? Eller er det kanskje noe i det?


Anbefalte innlegg

Men om så Penil, hvordan kan det da avfeies de beviser som fremligges ved nettopp å bruke at det er livlig fantasi? Er en vitenskapelig persons tolkning mer korrekt en min tolkning av den samme opplevelsen? Er den følelsen jeg sitter med i slike diskusjoner.

 

Ingen kan si at en av tolkningene er mer rett enn den andre, uten et objektivt grunnlag for deres mening/konklusjon.

 

Nøkkelordet er beviser, og ingenting av dette er blitt påvist, eller gjenskapt under kontrollerte forhold. Derfor er det mest sannsynlige at alle disse hendelsene har naturlige forklaringer, der noen ligger i spesielle hendelser for eksempel i en skog (naturlige årsaker, som pga. spesielle forhold, kan minne om eller ligne på skikkelser som en del personer vil gjenkjenne som det de tror gjenferd ville sett ut som), eller lignende, fremfor at det faktisk er noe ekstraordinært bak dem.

 

Det som, for meg, setter spikeren i kisten i alle disse sakene, er det faktum at (i følge en jeg snakket med for ikke så mange dager siden) tenåringer kan, uten problemer eller noe særlig trening, fremkalle ånder, gjenferd, døde mennesker, forandre utseende (han forklarte det som at en venninnes fjes "morpha" til å ligne fjeset til en annen kompis sin avdøde mor), mens ingen av disse eksemplene kan, eller har blitt gjenskapt under kontrollerte forhold, til tross for en hel drøss seriøse forsøk opp gjennom tidene.

 

Det er derfor det er mer "riktig" å anta at det ikke er noe overnaturlig bak disse hendelsene. Altså, det er ikke fordi personene som mener dette er vitenskapsmenn eller -kvinner, men fordi det (vil si tilfeldigvis, men det er ikke tilfeldig) er dem som sitter på bevisene, som faktisk har et objektivt grunnlag for deres konklusjoner.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen er vel også at de som "tror" på dette legger til litt mer i dette enn det som er sundt... sånn for å gjøre historien troverdig for å "forklare" hva de opplevde. Jeg sier IKKE at de som ser/føler/enser slike "overnaturlige" ting er ravende gale på noen måte, for jeg vet hvor "spooky" trappe knirking f.eks kan være når du oppdager at ingen er i trappa der du nettopp og tydelig og klart hørte noen komme opp den samme trappen, det jeg sier er at dette har en naturlig forklaring.

 

Jeg leter alltid etter en naturlig forklaring på slike ting ganske enkelt fordi jeg tror endel slike ting -HAR- en naturlig forklaring. Resten er, som nevnt over, generert av den mektiske 3D generatoren du noensinne kommer i besittelse av, nemlig hjernen! Den er EKSPERT på å "gi" slike opplevelser noe å gå på, da den er ekspert i å lage mønster, se likheter og lignende der det ikke er likheter, mønster eller lignende. Les litt om dette isteden for å site her og beskylde oss som har lest litt om dette for tåkeprat, det er faktisk VELDIG opplysende lesing. (Se Jallas innlegg over, det er gode råd han kommer med. Hvis du ikke tror oss, så les det selv er mitt råd! :) )

 

Hva jeg ser på som beviser for dette? Enkelt å svare på, for det er hva som helst som kan bevise dette! Det er ikke blitt gjort så langt og det er jo synd, for det øker ikke troverdigheten for dette, det er sikkert....

 

 

Jeg ser ikke på åndenes makt på husmor TV og kan derfor ikke uttale meg om de sakene, men jeg har sett reklamen for disse programmene og jeg forundres like mye hver gang når tørris røyk kommer ut av det "skumle" rommet gjenferdene etter sigende skal befinne seg i når program lederen står der og skal reklamere for programmet.... :roll: Latterlig!

Lenke til kommentar
Vel siden Åndenes Makt nå er temaet så hvorfor kan ikke vitenskapes forkjempere gå gjennom episode for episode og fremlegge motbeviser på de påståtte bevisene som fremlegges der? Tror du finner episodene på TVNorge.no.

 

Nei tror ikke det. Som sagt før, det er de som kommer med påstanden som må bevise den.. ikke omvendt. Jeg skrev også hvorfor det må være sånn. De fleste "vitenskaps menn" har sikkert annet å balle med enn å "bevise" at dette er tull. Penn and Teller driver med slikt, kanskje de tar saken? :)

 

Men for moro skyld, si at noen vitenskaps menn gjorde dette da, de beviste at dette var tull. Hva da? Ville du trodd dem? Eller hadde du bare snudd deg og pekt på de ti tusener av andre lignende saker og sagt at det MÅ være noe i dette, for de har ikke bevist alle de andre sakene... Hadde det hjulpet deg noe? Eller meg? Jeg vil jo uansett se etter en naturlig forklaring og du, ... vel, jeg tror du alltid vil se etter en fantastisk forklaring... og så er vi der vi startet...

 

Enn så lenge er dette ikke blitt bevist som annet enn tull, men det er klart at hvis de en dag finner noe helt uforklarlig og unaturlig/overnaturlig så må jo også jeg si at jeg tok feil. Men det er ingen grunn for meg enda å si at jeg har tatt feil, da det enda ikke er bevist i det hele tatt...

 

En ting jeg har lurt på... Hvor for gjør alle gjenferd jeg har hørt om bare dulle ting, som banke i gulv, kalde rom eller knirke i trapper osv? Jeg er vel ikke alene om å bli skikkelig imponert og overbevist om gjenferdet kunne vaske bilen din eller male huset mitt eller noe lignende? Hvorfor gjør de KUN ufornuftige ting bestandig? Hvorfor ikke noe som noen kunne hatt nytte av?

 

Nisser f eks var fra gammelt av onde, de gjorde pek mot bønder og andre og var noen jævler til å floke ting til for ærlige hard arbeidende mennesker... Så kom kristendommen og nisser var plutselig gode, de ga ut pakker og spiste grøt en dag i året.... Og hvorfor var det ingen som så engler før kristendommen kom? Den gangen så folk skrømt, vetter, nisser og drauger overalt og ikke engler, kors osv.. hvorfor det? Hva endret seg tror du? :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Så dere maser etter beviser på påstandene, får det, men har da ikke tid til å "tulle" med slikt. Det er fremlagt en beviskjede fra "denne" siden, dvs både i form av bilder, lydopptak og vitneutsagn som i de fleste tilfeller stemmer med bevisene som fremlegges.

 

En ting jeg har lurt på... Hvor for gjør alle gjenferd jeg har hørt om bare dulle ting, som banke i gulv, kalde rom eller knirke i trapper osv? Jeg er vel ikke alene om å bli skikkelig imponert og overbevist om gjenferdet kunne vaske bilen din eller male huset mitt eller noe lignende? Hvorfor gjør de KUN ufornuftige ting bestandig? Hvorfor ikke noe som noen kunne hatt nytte av?

 

Vel hva skal jeg si? Uansett hva som blir sagt fremlegges det slik at man som tror på mer enn det man ser så er det "bevis det" eller "du ser syner", vel, den mildere varianten er slik. Så jeg gidder faktisk ikke si noe for det blir bare latterligjort uansett.

 

Holder fremdeles på hva jeg sa tidligere angående hvor seriøs enkelte er i denne diskusjonen, eller nærmere bestemt, mangel på sådan.

Lenke til kommentar

Selv synes jeg motparten (de som ikke tror) er langt teitere enn den parten som faktisk tror på dette. For det første, motparten sier at ingenting kan bevises. Vel, greit det, men det kan ikke motbevises heller.

 

Husker jeg diskuterte i en annen tråd for en stund siden om dette med slike teknologiske duppedingser som vistnok skal kunne måle endringer i lufta osv og dermed kunne "bevise eller motbevise" eksistensen av spøkelser eller ånder. Og ingenting har noensinne blitt funnet.

 

Så svarte jeg, -Vel, hvordan kan disse "forskerne" vite at dette instrumentet faktisk fungerer når de aldri har målt noe med det? Dette blir jo bare for dumt, hadde instrumentet faktisk fungert så hadde det jo bevist eksistensen av ånder. Dermed farer argumentet mot seg selv til de grader.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på... Hvor for gjør alle gjenferd jeg har hørt om bare dulle ting, som banke i gulv, kalde rom eller knirke i trapper osv? Jeg er vel ikke alene om å bli skikkelig imponert og overbevist om gjenferdet kunne vaske bilen din eller male huset mitt eller noe lignende? Hvorfor gjør de KUN ufornuftige ting bestandig? Hvorfor ikke noe som noen kunne hatt nytte av?

Fordi at gjenferd har en grunn til å gjøre alle de tingene. De vil ha tilbake det som var dems, eller vil ha hevn.

Lenke til kommentar
Selv synes jeg motparten (de som ikke tror) er langt teitere enn den parten som faktisk tror på dette. For det første, motparten sier at ingenting kan bevises. Vel, greit det, men det kan ikke motbevises heller.

 

Husker jeg diskuterte i en annen tråd for en stund siden om dette med slike teknologiske duppedingser som vistnok skal kunne måle endringer i lufta osv og dermed kunne "bevise eller motbevise" eksistensen av spøkelser eller ånder. Og ingenting har noensinne blitt funnet.

 

Så svarte jeg, -Vel, hvordan kan disse "forskerne" vite at dette instrumentet faktisk fungerer når de aldri har målt noe med det? Dette blir jo bare for dumt, hadde instrumentet faktisk fungert så hadde det jo bevist eksistensen av ånder. Dermed farer argumentet mot seg selv til de grader.

 

Deg om det. Men det endrer ingenting, for som sagt, alt som kan påståes uten bevis kan glatt avvises uten bevis også. Nå er det sånn at vi KAN måle omtrent alt mulig på denne jord, tro det eller ei. Har mer på følelsen at dere som tror på overnaturlige ting bare går en skanse bakover når noen kommer trekkende med måle utstyr, for da hevder dere bare at det måle utstyret ikke virker når det ikke fremviser noe.... :( og ikke det vi andre vil si, at det ikke var noe der vi kunne måle. Jeg har test og måling som profesjon og VET at vi kan måle omtrent alt mulig. Det eneste som setter begrensninger er hvor nøye jeg trenger å måle det, noe som ofte gjør at jeg ikke engang tar ut hele potesialet på det jeg måler med, da det rett og slett blir for smått. Så å komme her og påstå at vi ikke kan måle det blir bare, som jeg sa, å ta et skritt tilbake og benekte det fordi dere VIL tro på dette.

 

Men måle det kan vi... medmindre såklart, at det bryter med hver eneste fysiske lov vi kjenner da... Men heller ikke dette er noen gang målt eller observert, så det er rart at "noen" støtt og stadig gjør det.... :roll:

 

Men da er saken klar: Dere vil tro på det overnaturlige og klarer ikke å overbevise oss som krever bevis på dette. Og slik blir det er jeg redd...

 

Case closed... :)

Lenke til kommentar
Nå er det sånn at vi KAN måle omtrent alt mulig på denne jord, tro det eller ei. Har mer på følelsen at dere som tror på overnaturlige ting bare går en skanse bakover når noen kommer trekkende med måle utstyr, for da hevder dere bare at det måle utstyret ikke virker når det ikke fremviser noe.... :( og ikke det vi andre vil si, at det ikke var noe der vi kunne måle. Jeg har test og måling som profesjon og VET at vi kan måle omtrent alt mulig. Det eneste som setter begrensninger er hvor nøye jeg trenger å måle det, noe som ofte gjør at jeg ikke engang tar ut hele potesialet på det jeg måler med, da det rett og slett blir for smått. Så å komme her og påstå at vi ikke kan måle det blir bare, som jeg sa, å ta et skritt tilbake og benekte det fordi dere VIL tro på dette.

 

Jo, men kjære deg, det er jo ingen som vet hva spøkelser og ånder osv består av. Hvordan i all verden kan du da måle det? Eller overhodet dra noen konklusjon av en slik måling? Da kan jo jeg ta frem en pinne og si "Nei, ingen rørelser her nei, ingen spøkelser". Det beviser like lite. For alt vi vet så består spøkelser og ånder av noe helt annet enn det våre maskiner måler. Dette er det ingen som kan vite, heller ikke dere.

 

Edit: Det å tro at menneskelig teknologi er smartere enn mennesket selv er å dra det aaaltfor langt. Det er fortsatt hundrevis av år med forskning på menneskekroppen før vi kan si at vi vet det meste om kroppen. En slik debatt blir bare meningsløs fordi vi vet rett og slett for lite. Begge parter vet for lite. Enkelte mennesker hevder å være i kontakt med de døde osv. Fair enough, ingen kan verken bevise eller motbevise det. Men hva hvis det faktisk er sant? Hva er det da med den menneskelige hjerne som gjør at enkelte klarer å få inn sånt?

Ettersom ingen VET dette, kan ingen på noen måte lage noe instrument som skal klare å måle det heller. Det er nyttesløst siden det verken kan bevises eller motbevises.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Vel.. det er to utgangspunkt man kan ta på slike utsagn føler jeg.. enten det gjelder spøkelser eller noe annet.

1) Spøkelser eksisterer utenfor vår virkelighet og kan ikke måles/påvises ved vanlige instrumenter, er ikke bundet av vanlige fysiske lover, har ikke noe med vår virkelighet å gjøre i det hele tatt

2) Spøkelser eksisterer i vår virkelighet, de kan påvises/måles etc...

 

Hvis 1) er tilfellet så er jo svaret "greit nok", men det er jo i så fall liten verdi og det er vel like stor grunn til å være skeptisk mot det som en hvilken som helst annen påstand som ikke kan bevises/motbevises :

- det sitter en usynlig nisse på skulderen min som bare jeg kan se og som snakker til meg og det kan ikke motbevises fordi han eksisterer utenfor virkeligheten

- det finnes et spaghetti-monster på "andre enden" av universet som styrer det som skjer på jorden

- jorden hviler egentlig på skuldrene til en usynlig og upåviselig elefant osv...

 

Alle slike påstander blir like (u)sannsynlige (og verdiløse) og det er rimelig å være skeptisk til dem, og det er ikke noe det er verdt å snakke om, en gang, i forhold til vitenskap siden det er utenfor vitenskapens område.

 

Hvis 2) så er det i så fall opp til den som hevder noe å vise at det er grunn til å tro på det i utgangspunktet, og det må forkastes når det vises at det er feil.

Endret av pax1
Lenke til kommentar
Jo, men kjære deg, det er jo ingen som vet hva spøkelser og ånder osv består av. Hvordan i all verden kan du da måle det? Eller overhodet dra noen konklusjon av en slik måling? Da kan jo jeg ta frem en pinne og si "Nei, ingen rørelser her nei, ingen spøkelser". Det beviser like lite. For alt vi vet så består spøkelser og ånder av noe helt annet enn det våre maskiner måler. Dette er det ingen som kan vite, heller ikke dere.

 

Edit: Det å tro at menneskelig teknologi er smartere enn mennesket selv er å dra det aaaltfor langt. Det er fortsatt hundrevis av år med forskning på menneskekroppen før vi kan si at vi vet det meste om kroppen. En slik debatt blir bare meningsløs fordi vi vet rett og slett for lite. Begge parter vet for lite. Enkelte mennesker hevder å være i kontakt med de døde osv. Fair enough, ingen kan verken bevise eller motbevise det. Men hva hvis det faktisk er sant? Hva er det da med den menneskelige hjerne som gjør at enkelte klarer å få inn sånt?

Ettersom ingen VET dette, kan ingen på noen måte lage noe instrument som skal klare å måle det heller. Det er nyttesløst siden det verken kan bevises eller motbevises.

 

Hvis du ikke kan måle det, hvordan kan du da sanse det?

Påstår du at mennesker kan være overnaturlig, i den forstand at de står over / utenfor de fysiske lovene vi kjenner til?

 

 

"Menneskelig teknologi" er ofte så å si smartere enn mennesket ...

Kan du se utenfor det - for oss mennesker - synlige fargespekteret?

Kan du alene måle magnetisme?

Kjenne hvor mange g-krefter du utsettes for når du hopper ned fra et bord?

Osv.

 

 

For øvrig, som en god del andre, faller du i fella som pax1 gjennomgikk over. :)

Lenke til kommentar
Jo, men kjære deg, det er jo ingen som vet hva spøkelser og ånder osv består av. Hvordan i all verden kan du da måle det? Eller overhodet dra noen konklusjon av en slik måling?

..og derved meldte du deg ut av diskusjonen... :no:

 

Du skjønner, BEVEGER det seg eller forflytter seg så MÅ det pr dags dato i følge de gjeldene lovene på jorden inneholde energi og energi ER målbart. Eller påstår du at de menneskene som "ser" dette er over mennesker som klarer å se i spektre utenfor fysikkens lover? Er det dette du påstår?

 

Edit: Det å tro at menneskelig teknologi er smartere enn mennesket selv er å dra det aaaltfor langt.

Har jeg heller aldri sagt. Jeg sa at vi kan måle alt jeg, har ikke nevnt inteligensen på det vi måler med jeg... men en fin avsporing da :)

 

Du "antar" så mye syntes jeg. Du antar at måle instrumenter ALDRI vil klare å måle dette "fordi det ikke kan måles..." men fatter egentlig ikke at vi faktisk kan måle ALT som går innen for de fysiske lovene vi alle er underlagt her på jorden. Skal si deg hvorfor dette ikke går an å måle jeg... det er fordi... hold deg fast... Ta-daaaa det er IKKE noe der å måle!!! Tenk det!

Er det :

A. Fordi det ikke er noe der og derfor ikke målbart

eller

B. Fordi dette overnaturlige ikke er underlagt fysiske lover som alt annet her på jorden?

 

(Jeg tror jeg går for B jeg dere. :D . Det er så MYE mer spennende å skremme ungene med!!!!)

Lenke til kommentar
At noen har opplevd noe betyr ikke at de har tolket opplevelsen riktig. Mennesker er veldig flinke til å tillegge situasjoner ekstra "krydder" ut fra egne ønsker.

I rest my case.

Du har ingen sak. Det er ingen som prøver å stemple noen, bortsett fra desperate folk som deg som ikke har rasjonelle argumenter å ty til. "Argumentene mine blir kritisert, derfor er dere slemme, buhu!"

 

Men om så Penil, hvordan kan det da avfeies de beviser som fremligges ved nettopp å bruke at det er livlig fantasi?

Nå må du gi deg. "Livlig fantasi" er en av FLERE MULIGHETER. Dessuten er det IKKE beviser som fremlegges, men tomme påstander uten fnugg av bevis.

 

Er en vitenskapelig persons tolkning mer korrekt en min tolkning av den samme opplevelsen?

En VITENSKAPELIG tolkning er mer korrekt, punktum. Den baserer seg nemlig på konkrete fakta, snarere enn vill spekulasjon.

 

Så dere maser etter beviser på påstandene, får det, men har da ikke tid til å "tulle" med slikt.

Eh, et tilfeldig program som er redigert for å fremme en gitt påstand er ikke bevis. Det er bare flere tomme påstander.

Lenke til kommentar
Eksempler? Bevis? Ta gjerne utgangspunkt i Åndenes Makt...

Bevisbyrden hviler på den som fremsetter påstanden. Et program som fremsetter tomme påstander er ikke bevis. Men hvis du virkelig ikke har fått med deg alle avsløringene rundt slikt så synes jeg virkelig synd på deg.

 

Så, alt er scams? Alle som er med på disse programmene er løgnere og bedragere? Når f.eks. nevnte Lisa Williams treffer folk for første gang, og forteller de ting som kun avdøde og pårørende vet om, så er det alltid iscenesatt?

Nei, alle trenger ikke å være med på det. Igjen, prøv å sette deg inn i hvordan slikt fungerer før du lirer av deg vrøvl. Å se Penn&Teller-episoden om dette er en god start.

 

For å ta et eksempel helt kort: Ved cold reading av noen som f.eks. har mistet en nær og kjær ønsker vedkommende så gjerne at de får kontakt med sin kjære avdøde at de kun husker "treffene". Med hvis man filmer seansen og faktisk teller hits og misses, så bommer "mediet" på en haug av ting.

 

Hvis, og jeg sier_hvis_det f.eks i fremtiden en gang blir bevist at det er et liv etter døden, tror du ikke det kunne skapt grobunn for kaos her i verden?

Eh, du har fått med deg at milliarder av mennesker i verden FAKTISK TROR PÅ ET LIV ETTER DØDEN?

 

Selvfølgelig, men jeg mener man også skal være veldig forsiktig med å kalle folk for løgnere, bare fordi at man ikke kan bevise opplevelser man har hatt.

Jeg påpekte jo nettopp at de ikke trenger å være løgnere. De kan bare ha overbevist seg selv om noe.

 

Bevis strategien blir selvfølgelig til stadig dratt frem nettopp pga at man vet at slikt vanskelig/umulig kan bevises.

Nei, hvis det faktisk skjer som påstått så er det ENKELT å bevise det. Men alle forsøk har feilet.

 

Og da er man litt i kjernen av problemet, mennesker kan tenkes å holde tilbake info om opplevelser eller "sannheten" nettopp pga den massive stigmatiseringen man møter.

Lille venn, et program om slikt går i beste sendetid på TV. Har du glemt Åndenes makt allerede? Stigmatisering meg opp i ryggen.

 

Kom gjerne med eksempler/bevis.

Se Penn&Tellers Bullshit-epsidode om dette.

Lenke til kommentar
Selv synes jeg motparten (de som ikke tror) er langt teitere enn den parten som faktisk tror på dette. For det første, motparten sier at ingenting kan bevises. Vel, greit det, men det kan ikke motbevises heller.

Den som påstår noe eksisterer har bevisbyrden.

 

Dessuten er slikt gransket mange ganger, og avslørt som bløff og falsknerier hver eneste gang.

 

Husker jeg diskuterte i en annen tråd for en stund siden om dette med slike teknologiske duppedingser som vistnok skal kunne måle endringer i lufta osv og dermed kunne "bevise eller motbevise" eksistensen av spøkelser eller ånder. Og ingenting har noensinne blitt funnet.

Jeg har kun sett såkalte "spøkelsesjegere" som selv tror på slikt som har apparater som de påstår kan måle spøkelser. Du har blitt lurt av pseudovitenskap, og gir en feil fremstilling av hvordan vitenskapsmenn faktisk forholder seg til dette.

 

Så svarte jeg, -Vel, hvordan kan disse "forskerne" vite at dette instrumentet faktisk fungerer når de aldri har målt noe med det? Dette blir jo bare for dumt, hadde instrumentet faktisk fungert så hadde det jo bevist eksistensen av ånder. Dermed farer argumentet mot seg selv til de grader.

Se over. Det er bare de som tror på spøkelser som har slike "instrumenter". Argumentet ditt er latterlig.

Lenke til kommentar

Føler at dere blander litt her. Sistnevnte her skriver at det bare er de som TROR på spøkelser som har slike instrumenter?? Heh, i den tråden jeg tenkte på da jeg skrev det første innlegget her så var det SKEPTIKEREN som dro frem dette med målerinstrumenter. Og brukte det som et argument MOT troende. Samme med RWS også som har det som profesjon å drive med målinger. Er han nå en troende? Og jeg har ALDRI sagt eller skrevet at et instrument ALDRI kan måle spøkelser eller whatnot. Nå drar dere egne konklusjoner basert på et par korte poster. Alt jeg skriver er at INGEN vet hva et eventuelt spøkelse eller ånd består av per dags dato! Hverken de troende eller skeptikere. Dermed kan vi heller ikke med dagens teknologi vite hva det er, eller måle det. Det betyr ikke at ingen NOENSINNE kan finne det ut. Jeg mener bare at man ikke kan måle noe man ikke vet noe om.

 

Du skriver det jo selv RWS:

BEVEGER det seg eller forflytter seg så MÅ det pr dags dato i følge de gjeldene lovene på jorden inneholde energi og energi ER målbart

 

Du fremmet akkurat mitt poeng. Vitenskapen vet såså mye per dags dato, det betyr ikke at morgendagen kan vise til noe annet!

For alt vi vet finnes det kanskje flere former for energi?

Ingen kan bastant si at "Nei! Vitenskapen vet ALT om energier! Ingenting mer å hente der".

 

Det er hovedsaklig hele poenget. Hvis vitenskapen enda ikke vet noe om et gitt tema og dette temaet kanskje inneholder en annen, ny form for energi som vi ikke visste om før. Kanskje består spøkelser eller ånder av dette? Hvordan kan vi da måle det med et instrument som ikke er beregnet på å måle akkurat dette?

 

Altså, hvis jeg har en vanlig strømmåler, kan jeg måle Ohm og effekt og diverse slike ting. Men jeg kan ikke måle radiofrekvenser i lufta med dette instrumentet, logisk nok fordi det ikke er bereget på den bruk. Se for dere at vi enda ikke har visst noenting om frekvenser i heletatt. Men vi har visst hva spenning og strøm er. Har vi da kunnet lagd et instrument som enkelt kan måle frekvenser i lufta uten å vite noe om HVA det faktisk er?

 

Jeg mener ikke bastant noenting jeg, jeg mener bare at alle muligheter er åpne for dette emnet og at skeptikere ikke bare kan si at "instrumentet mitt måler ingen spøkelser, derfor er konklusjonen at det ikke finnes".

 

Det virker som om dere mener at menneskelig teknologi har nådd et toppunkt og at vi vet alt som vitenskapen har å by på. DET er latterlig folkens. Og vi vet fint lite om hvordan menneskehjernen fungerer. Nei, øyenene klarer ikke å registrere infrarødt lys eller whatever, greit nok det. Men det betyr jo ikke at hjernen kan ha ANDRE egenskaper som vitenskapen ennå ikke har, eller vet noe om.

 

Jeg ytrer bare enkle meninger, det er dere som drar det langt utav kontekst og som fører en særdeles usaklig diskusjon med hersketeknikker og whatnot. Selv om andre kan ha meninger som strider mot deres kan man idet minste diskutere på en høflig måte.

 

Selv synes jeg motparten (de som ikke tror) er langt teitere enn den parten som faktisk tror på dette. For det første, motparten sier at ingenting kan bevises. Vel, greit det, men det kan ikke motbevises heller.

Den som påstår noe eksisterer har bevisbyrden.

 

Dessuten er slikt gransket mange ganger, og avslørt som bløff og falsknerier hver eneste gang.

 

Husker jeg diskuterte i en annen tråd for en stund siden om dette med slike teknologiske duppedingser som vistnok skal kunne måle endringer i lufta osv og dermed kunne "bevise eller motbevise" eksistensen av spøkelser eller ånder. Og ingenting har noensinne blitt funnet.

Jeg har kun sett såkalte "spøkelsesjegere" som selv tror på slikt som har apparater som de påstår kan måle spøkelser. Du har blitt lurt av pseudovitenskap, og gir en feil fremstilling av hvordan vitenskapsmenn faktisk forholder seg til dette.

 

Så svarte jeg, -Vel, hvordan kan disse "forskerne" vite at dette instrumentet faktisk fungerer når de aldri har målt noe med det? Dette blir jo bare for dumt, hadde instrumentet faktisk fungert så hadde det jo bevist eksistensen av ånder. Dermed farer argumentet mot seg selv til de grader.

Se over. Det er bare de som tror på spøkelser som har slike "instrumenter". Argumentet ditt er latterlig.

 

Kanskje lurt å LESE hva jeg skriver før du begynner å poste? Du skriver her om troende som går rundt med ønskepinner osv og som tror at sine egne kvasi-instrumenter skal kunne måle spøkelser. Det har jeg aldri snakket om, jeg snakker om vitenskapsfolk jeg som har slike instrumenter og som mener at de IKKE måler spøkelser.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Vel siden Åndenes Makt nå er temaet så hvorfor kan ikke vitenskapes forkjempere gå gjennom episode for episode og fremlegge motbeviser på de påståtte bevisene som fremlegges der?

 

Holder det med et par gjennomganger av den New Zealandske versjonen?

http://www.sillybeliefs.com/murder-1.html

http://www.sillybeliefs.com/murder-2.html

http://www.sillybeliefs.com/murder-3.html

 

En liten smakebit fra link nummer tre:

I den endelige og redigerte episoden som sendes på TV varer segmentet der mediet prøver å finne ut hvem den drepte er i 12 minutter. Selve opptaket varte i 6(!) timer.

Lenke til kommentar
Eksempler? Bevis? Ta gjerne utgangspunkt i Åndenes Makt...

Bevisbyrden hviler på den som fremsetter påstanden. Et program som fremsetter tomme påstander er ikke bevis. Men hvis du virkelig ikke har fått med deg alle avsløringene rundt slikt så synes jeg virkelig synd på deg.

Å? Noe spesielt som vil skje med meg, siden jeg ikke har fått med meg det? Siden vi befinner oss i Norge, og Åndenes Makt er det aktuelle her, må du gjerne komme med en link til det jeg ikke har fått med meg...

Selvfølgelig, det finnes mange forskjellige programmer som omhandler dette emnet rundt om i verden, og mange av de er helt sikkert bare tull. Derfor passer det bra å begrense oss til ett norsk program.

 

 

Hvis, og jeg sier_hvis_det f.eks i fremtiden en gang blir bevist at det er et liv etter døden, tror du ikke det kunne skapt grobunn for kaos her i verden?
Eh, du har fått med deg at milliarder av mennesker i verden FAKTISK TROR PÅ ET LIV ETTER DØDEN?

Å tro, er nok ikke å vite. Hadde menneskeheten visst med sikkerhet hvs som vil skje etter døden, er jeg temmelig sikker på at det ville fått konsekvenser. Enten den ene, eller andre veien...

 

 

Bevis strategien blir selvfølgelig til stadig dratt frem nettopp pga at man vet at slikt vanskelig/umulig kan bevises.
Nei, hvis det faktisk skjer som påstått så er det ENKELT å bevise det. Men alle forsøk har feilet.

 

Kan prøve å spørre igjen; hva er godt nok bevis? Øyenvitneskildringer holder ofte som bra nok bevis i rettsaker...

 

 

Og da er man litt i kjernen av problemet, mennesker kan tenkes å holde tilbake info om opplevelser eller "sannheten" nettopp pga den massive stigmatiseringen man møter.
Lille venn, et program om slikt går i beste sendetid på TV. Har du glemt Åndenes makt allerede? Stigmatisering meg opp i ryggen.

Og der står_alle_som har opplevd noe, frem?

 

Kom gjerne med eksempler/bevis.
Se Penn&Tellers Bullshit-epsidode om dette.

 

Så, disse folka er "Sannheten"?

Lenke til kommentar

LOL @ Chivas...

 

Det er virkelig ingenting som kan få deg fra å tro på dette, er det vel? :)

 

Det eneste du gjør nå er å kjempe med "nebb og klør" for noe det ikke finnes et dugg av bevis for, du er klar over det? Virker faktisk som om du syter litt fordi du ikke har klart å overbevise noen om at dette MÅ være sant, for DU tror jo på det.....

 

Hvis du noensinne ser en episode av penn and teller, noe jeg betviler, så vil du ser at de ihvertfall førsøker så godt det lar seg gjøre å bevise/motbevise dette med metoder du og mange fans av dette har etterlyst, men såklart, de fant ikke noe og da er de "fienden" eller hva? :)

 

Forsøk bare en gang å se dette fra skeptikkerenes side da..... :no:

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...