Gå til innhold

"Åndenes Makt" Svada? Eller er det kanskje noe i det?


Anbefalte innlegg

Jeg er vel forsåvidt enig i at det kansje er en fysisk umulighet med det overnaturlige. Men synes ikke du at det er litt merkelig likevell. Tror du at du er alene i verden ? Tror du at alt er tilfeldig ? Jeg tror at det er noe mellom himmel og jord som ikke kan måles eller bli bevist. Angående programmet åndenes makt så er det en dårlig serie som er laget for å tjene penger. Men viss du er så blåøyd at du ikke tror på det overnaturlige har du ingenting på et serriøst diskusjonsforum å gjøre !

 

Vil bare si at vhis det er umulig å måle, eller umulig å observere, uansett hva slags utstyr, så er det også umulig for mennesker å "føle" eller oppdage dette. Det er også totalt irrelevant, ettersom det ikke påvirker noe i vår verden, så uansett hva det måtte være, så kan ikke det påvirke oss, og vi kan ikke påvirke det. Derfor er det lite vits i å dvele på om "dette" finnes, og hva det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den fysiske delen, at spøkelser visstnok kan ta tak i personer å kvele dem virker jo ussansynlig mye som den originale definisjonen av mareritt (søvnparalyse?), og karbonmonoksidforgifting gir visstnok en følelse av å bli kvalt.

 

 

karbonmonoksidforgifting(CO) gir ikke en følelse av å bli kvalt...

de fleste som opplever dette i søvne våkner gjerne ikke opp igjen, så søvnparalyse+karbonmonoksidforgifting har jeg absolutt ingen tro på.

karbonmonoksidforgiftning er også kjent som kullosforgiftning.

og, joda, jeg har blitt karbonmonoksidforgiftning, ikke en behagelig opplevelse

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Får ta akkurat den delen på min kappe. Får sitere det som står (og har stått på wikipedia det siste halve året, minst.

 

Carbon monoxide poisoning and "haunted houses"

 

Symptoms of carbon monoxide poisoning include listlessness, depression, dementia, emotional disturbances, and hallucinations. Many of the phenomena generally associated with haunted houses, including strange visions and sounds, feelings of dread, illness, and the sudden, apparently inexplicable death of all the occupants, can be readily attributed to carbon monoxide poisoning.

 

In one famous case, carbon monoxide poisoning was clearly identified as the cause of an alleged haunting. Dr. William Wilmer, an ophthalmologist, described the experiences of one of his patients in a 1921 article published in the American Journal of Ophthalmology. "Mr. and Mrs. H." moved into a new home, but soon began to complain of headaches and fatigue. They began to hear bells and footsteps during the night, accompanied by strange physical sensations and sightings of mysterious figures. When they began to investigate the symptoms, they discovered the previous residents of the house had similar experiences. An examination of their furnace found it to be severely damaged, resulting in incomplete combustion and forcing most of the fumes (including carbon monoxide) into the house rather than up the chimney.[41]

 

A report published in 2005 described a 23-year old female victim of carbon monoxide poisoning, found delirious and hyperventilating, who saw a "ghost" while in the shower. A new gas water heater had just been installed in her home, apparently improperly, which flooded the house with carbon monoxide when the victim closed all the exterior windows and doors and took a shower.[42]

 

Jeg skrev heller ikke søvnparalyse og forgiftning inntraff samtidig. Om huset består av mer CO enn det har godt av så vil det påvirke hele husstanden og 20 kroner på at folk reagerer forskjellige avhengig av nivået.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Har dere sett de folka som er sånn klarsynte eller? Ser ut som de kommer rett fra alternativ messa hele gjengen. Jeg vet det finnes spøkelser og ånder har selv opplevd dette i et gammelt hus, men at noen skal gå rundt å leke gud slik de gjør, er lite torverdig. Nei, da foretrekker jeg heler Kristian Valen sin utgave, De Svaksynte!

E: Lagg

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Kjæresten sitter klistret til skjermen og ser på Åndenes Makt. Var nettop en "klarsynt" der som svarte feil på en mengde spørsmål som noen spurte om deres avdøde bestefar som visstnok hjemsøkte huset.

 

Hva tror dere, er det bare billig underholdning, eller er det noe i dette med spøkelser og gjenferd, kan det være at de faktisk finner noen som "henger igjen" i dette livet noen ganger?

 

ghost.jpg

Jeg tror det er bare svada. Og så vidt meg bekjent, er det ingen klarsynt som noen gang har klart å bidra med noe som helst i en sak der svaret ikke var gitt på forhånd. Som i disse kriminalsakene. Det er mye mulig at flere av dem tror på sine egne ferdigheter, men så vidt jeg vet, støtter ikke empiriske data påstandene deres.

I de tilfellene der de formidler kontakt med avdøde mennesker, gjør de etter min mening vold på den naturlige sorgprosessen. Og det er tilfeller der etterlatte har brut mye tid, energi og penger på å "kommunisere" med sine avdøde gjennom et medium, og har neglisjert sine levende slektninger og venner, uten å komme videre med å akseptere og komme over det tapet de har lidd. Det er ikke noe bra. Noen mener de gjør en god ting for de etterlatte, jeg mener at de skader dem, og befester dem halvveis i en sorgprosess som ikke får komme til sin naturlige konklusjon.

Lenke til kommentar
Du vet det finnes spøkelser? Nå er jeg redd du må utdype litt, roberteh. ;)

Ja, jeg sier jo det. Har opplevd dette selv, og det var en midre hyggelig opplevelse :ph34r: Men at noen få skal ha den evnen, ved og være "klarsynt", tror jeg mindre på. I alle fall til noen overbeviser meg!

 

E: Kode

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Får ta akkurat den delen på min kappe. Får sitere det som står (og har stått på wikipedia det siste halve året, minst.

 

Carbon monoxide poisoning and "haunted houses"

 

Symptoms of carbon monoxide poisoning include listlessness, depression, dementia, emotional disturbances, and hallucinations. Many of the phenomena generally associated with haunted houses, including strange visions and sounds, feelings of dread, illness, and the sudden, apparently inexplicable death of all the occupants, can be readily attributed to carbon monoxide poisoning.

 

In one famous case, carbon monoxide poisoning was clearly identified as the cause of an alleged haunting. Dr. William Wilmer, an ophthalmologist, described the experiences of one of his patients in a 1921 article published in the American Journal of Ophthalmology. "Mr. and Mrs. H." moved into a new home, but soon began to complain of headaches and fatigue. They began to hear bells and footsteps during the night, accompanied by strange physical sensations and sightings of mysterious figures. When they began to investigate the symptoms, they discovered the previous residents of the house had similar experiences. An examination of their furnace found it to be severely damaged, resulting in incomplete combustion and forcing most of the fumes (including carbon monoxide) into the house rather than up the chimney.[41]

 

A report published in 2005 described a 23-year old female victim of carbon monoxide poisoning, found delirious and hyperventilating, who saw a "ghost" while in the shower. A new gas water heater had just been installed in her home, apparently improperly, which flooded the house with carbon monoxide when the victim closed all the exterior windows and doors and took a shower.[42]

 

Jeg skrev heller ikke søvnparalyse og forgiftning inntraff samtidig. Om huset består av mer CO enn det har godt av så vil det påvirke hele husstanden og 20 kroner på at folk reagerer forskjellige avhengig av nivået.

 

Men kanskje det blir ekstra ille på badet, der den gassdrevne varmtvannsberederen muligens står? Gassdrevne beredere kjører på fullt når de er ibruk, ellers har de bare en liten pilotflamme.

Lenke til kommentar
Du vet det finnes spøkelser? Nå er jeg redd du må utdype litt, roberteh. ;)

Ja, jeg sier jo det. Har opplevd dette selv, og det var en midre hyggelig opplevelse :ph34r: Men at noen få skal ha den evnen, ved og være "klarsynt", tror jeg mindre på. I alle fall til noen overbeviser meg!

 

E: Kode

...og jeg tror ikke på at folk ser spøkelser til noen overbeviser meg om det motsatte! :)

 

Har flere ganger opplevd det de fleste beskriver som overnaturlig i form av knirking, skritt lyder, rasling av "noen" i mørket osv men hver eneste gang jeg har undersøkt dette (jeg er nemlig hverken mørkeredd eller redd for noe annet "overnaturlig") så har det vist seg å ha en naturlig forklaring. (To ganger var det en grevling : ) Og som nevnt, vi klarer faktisk å måle ALT det et menneske måtte se/høre/lukte/føle og pluss spekter både under, over og på siden av det vi klarer å sanse, så de som hevder at dette ikke kan måles er helt på viddene. At dette enda ikke er bevist på noen måte sier meg at det ikke finnes noe som er "overnarturlig" men a det "overnaturlige" er et oppspinn av folks livlige fantasi. Det ligger i menneskets natur å innbille seg ting og tang, se mønstre som ikke er der osv og dette føyer seg bare under båsen som heter overtro!!!

 

Så langt i livet, snart 50 år, har ALT jeg har opplevd av dette hatt en naturlig forklaring! Men det har kanskje med at jeg VIL at det skal ha en naturlig forklaring det da kanskje? At jeg ikke vil se spøkelser eller noe i den duren? Jeg mangler kanskje spøkelsesbriller? :)

Tror de som hevder slikt er fryktelig overtroiske fra før jeg... :no:

Lenke til kommentar
Du vet det finnes spøkelser? Nå er jeg redd du må utdype litt, roberteh. ;)

Ja, jeg sier jo det. Har opplevd dette selv, og det var en midre hyggelig opplevelse :ph34r: Men at noen få skal ha den evnen, ved og være "klarsynt", tror jeg mindre på. I alle fall til noen overbeviser meg!

 

E: Kode

 

Du har fortsatt ikke gjort noe annet enn å gjenta deg selv. Jeg spurte om du kunne utdype om den hendelsen du opplevde, og hvorfor denne hendelsen ha vært et resultat av spøkelser eller gjenferd, og at ingen annen ting kan forklare det.

Lenke til kommentar

Min bedre halvdel er også ganske hekta på dette 6. sans opplegget, særlig på den nye feministkanalen (FEM). Så langt jeg har fått med meg snakker vi der om 3 typer program; medier som snakker med døde, spøkelses-"jegere" og disse som skal hjelpe politiet.

 

De to mediene jeg har sett er Colin Fry og Lisa Williams. Googlet de begge og de har begge sitt å slite med. Colin ble avslørt for en del år siden (heldigvis for ham gikk han under pseudonym den gangen) i det såkalte "trumpet incident". Og Lisa Williams var visstnok på Oprah en gang i tiden og dreit seg regelrett ut da hun skulle prøve å "lese" en skeptisk dame på direkten. For begge disse er "cold reading" stikkord. Penn&Teller har også hatt en episode i sitt "Bullshit" program om disse mediene. Dette finnes sikekrt på youtube.

 

Så også et spøkelsesprogram. Her var det også med et medium men informasjonen han kom med imponerte ikke siden jeg vil tro alt han kom med lett kunne graves frem med litt research. På dette programmet var det visstnok et hus med masse aktivitet, lyder og lysfenomener. Ikke overraskende så de ikke mye den natten de gjorde opptak. Spørsmålet jeg stiller meg er: Hvis det er lyd- og lys-fenomener, hvorfor ikke bare sette opp kameraer og lydopptaksutstyr og la de gå over flere netter?

 

Den siste typen fascinerer meg litt mer. Disse klarsynte som involveres i kriminalsaker kommer noen ganger med info som visstnok ikke er offentlig kjent. I tillegg brukes det gjerne flere klarsynte som i stor grad kommer frem til like konklusjoner, selv om det påstås at de ikke vet om hverandres utsagn. Men jeg har ikke satt meg så mye inn i disse folka.

Lenke til kommentar

Personlig så tror jeg alt det der er bare tull og tøys. Jeg tror ikke litt på det overhodet.

Er ikke sånn at jeg tror på spøkelser eller overnaturlige ting, men det hadde vært morro hadde det vært sant da. Tenk å lære spøkelset å vaske opp og gå med bosset?

 

 

Men, folk må få lov å tro hva dem vil.

Lenke til kommentar
Du har fortsatt ikke gjort noe annet enn å gjenta deg selv. Jeg spurte om du kunne utdype om den hendelsen du opplevde, og hvorfor denne hendelsen ha vært et resultat av spøkelser eller gjenferd, og at ingen annen ting kan forklare det.

Det ikke ha vært det, men når man er alene og sitter i andre etasje og hører at noen markant kommer opp trappen for å så bli borte når de kommer til toppen, for å deretter forsette med knirk og rasling resten av kvelden, og man er 100% sikker på at man er alene i huset, gjør dette meg ganske sikker. En grevling kan ikke gå som en mann opp en trapp. Hører forskjell på dette!

Lenke til kommentar
De hadde aldri fått kommet hjem til meg heller. Har uansett flytttet nu!

 

Har opplevd det samme ved et par anledninger, så "levende" at jeg gikk ut for å se hvem som kom. Og vet du hva det kom av? Huset flyttet på seg pga tælen i bakken og tæleløsningen på våren... Naturlige forklaringer.. :)

Lenke til kommentar
Har opplevd det samme ved et par anledninger, så "levende" at jeg gikk ut for å se hvem som kom. Og vet du hva det kom av? Huset flyttet på seg pga tælen i bakken og tæleløsningen på våren... Naturlige forklaringer.. :)

Hehe, vil man finne en naturlig forklaring så klarer man det på det meste, vil man heller leve i spenning og tro at aliens fra en annen dimesjon har landet i hagen din, og kommer for å bortføre deg, kan man også velge det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...