Gå til innhold

"Åndenes Makt" Svada? Eller er det kanskje noe i det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Det er interessant å se hvordan folk avfeier det som skjer i programmer som Åndenes Makt og Lisa Williams som rent tull og kynisk utnyttelse av folk. Man roper på beviser. Vel, har man noen bevis for at dette er tull? Hadde det vært slik at disse programmen er ren oppspinn og lureri, tror jeg det hadde vært gjennomskuet for lengst.

 

Jeg er skeptisk selv, men må si at jeg blir forundret over mye av det som skjer i disse programmene. Mye av det som skjer, kan rett og slett ikke forklares som Cold Reading osv.

Jeg satt faktisk og så på Lisa Williams sitt program i går, og hvis man tar vekk alle muligheter for Cold Reading, forberedelser av hver enkelt sak osv, så er det fortsatt endel opplysninger hun finner frem "ved å kommunisere med den døde" som (ifølge de involverte) kun er kjent for de pårørende. Så, hvordan forklarer man det? At alle parter samarbeider i dette "lureriet"?

 

Poenget er at ingen kan vite med sikkerhet hvordan ting henger sammen (kanskje med unntak av de klarsynte ;) ), og best er det sikkert at det forblir slik...

Folk opplever ting som man er helt sikre på har skjedd, skal vi da bare avfeie det som løgner? Eller skal vi holde oss for god til å stigmatisere, og heller undersøke disse opplevelsene mer inngående...?

Lenke til kommentar
Poenget er at ingen kan vite med sikkerhet hvordan ting henger sammen (kanskje med unntak av de klarsynte ;) ), og best er det sikkert at det forblir slik...

Best at det forblir slik ja... ja ikke sant? Best at de som driver med hokus pokus får fortsette med dette i fred og ro uten at det kommer noen frekke fanter og krever bevis for alt de gjør... *sukk* :roll:

 

Folk opplever ting som man er helt sikre på har skjedd, skal vi da bare avfeie det som løgner? Eller skal vi holde oss for god til å stigmatisere, og heller undersøke disse opplevelsene mer inngående...?

 

Har du lest det vi andre her har tilført denne tråden angående dette eller har du sett overskriften og hoppet til denne konklusjonen selv?

Faktum ER at dette ER sjekket opp, ned, til siden og i mente og det ER ikke funnet en dritt om at dette er annet enn menneskers frivolde fantasi... Ellers står det slike folk helt FRITT å bevise dette selv... Nå har det seg sånn at den som PÅSTÅR noe også er den som må BEVISE det han påstår, ikke omvendt! Det MÅ være slik, for ellers hadde det vært opp til deg som forbruker å bevise at sjampooen du bruker virker, at stekepanne belegget sitter selv om varmen er stor osv osv.... Det er altså opp til den som kommer med en påstand å bevise at dette har noe hold, ikke alle andre som du ser ut til å tro....

 

Og påstander som kan påståes uten bevis kan avfeies uten bevis også...

 

Bare for å runde det hele av, tror du virkelig at av alle de "overnaturlige" hendelsene som skjer bare her i landet, sikkert ti tusen, hvis ikke fler, hadde passert helt uten en eller annen form for bevis? Det er altså ikke en eneste hendelse som er bevist, men gud hjelpe meg hvor godt disse "hendelsene" lever i den ignorante folktroen!!!

 

Har hørt folk påstå at de kjenner mennesker som kan "se" i spektra det menneskelige øyet ikke kan se, men å måle dette? Å nei, det går ikke det... Sannheten er at dette kan utmerket godt måles. Vi har måle instrumenter som med letthet kan "se" i et enormt spekter vi mennesker ikke kan se så dette hadde glatt vært mulig å teste og tilbake vise. Det finnes snart ingenting vi ikke kan måle lenger, det eneste som begrenser målingene er hvor nøye de målingene DU trenger skal være, ikke hvor lite måle verktøyet kan måle det. Så sorry Mac, men jeg tror dette er utslag av en livlig fantasi og litt kjedelig hverdag....

 

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Poenget er at ingen kan vite med sikkerhet hvordan ting henger sammen (kanskje med unntak av de klarsynte ;) ), og best er det sikkert at det forblir slik...

Best at det forblir slik ja... ja ikke sant? Best at de som driver med hokus pokus får fortsette med dette i fred og ro uten at det kommer noen frekke fanter og krever bevis for alt de gjør... *sukk* :roll:

 

Det er vel ikke det som det er snakk om. Ingen kan vite med sikkerhet om det i det hele tatt er mer mellom himmel og jord, enn det vi vet nå. Jeg vet ikke...gjør du? Og jeg sier at det kanskje er best at mennesket ikke vet for mye...

 

Folk opplever ting som man er helt sikre på har skjedd, skal vi da bare avfeie det som løgner? Eller skal vi holde oss for god til å stigmatisere, og heller undersøke disse opplevelsene mer inngående...?

 

Har du lest det vi andre her har tilført denne tråden angående dette eller har du sett overskriften og hoppet til denne konklusjonen selv?

Faktum ER at dette ER sjekket opp, ned, til siden og i mente og det ER ikke funnet en dritt om at dette er annet enn menneskers frivolde fantasi... Ellers står det slike folk helt FRITT å bevise dette selv... Nå har det seg sånn at den som PÅSTÅR noe også er den som må BEVISE det han påstår, ikke omvendt! Det MÅ være slik, for ellers hadde det vært opp til deg som forbruker å bevise at sjampooen du bruker virker, at stekepanne belegget sitter selv om varmen er stor osv osv.... Det er altså opp til den som kommer med en påstand å bevise at dette har noe hold, ikke alle andre som du ser ut til å tro....

 

Og påstander som kan påståes uten bevis kan avfeies uten bevis også...

 

Bare for å runde det hele av, tror du virkelig at av alle de "overnaturlige" hendelsene som skjer bare her i landet, sikkert ti tusen, hvis ikke fler, hadde passert helt uten en eller annen form for bevis? Det er altså ikke en eneste hendelse som er bevist, men gud hjelpe meg hvor godt disse "hendelsene" lever i den ignorante folktroen!!!

 

Du kommer med litt av noen påstander selv. Du snakker også mye om at man må fremskaffe bevis. Da er spørsmålet mitt; hva ville vært godt nok bevis for deg? Hva er ikke bra nok bevis?

Og hvilke er alle disse hendelsene du snakker om, som har blitt motbevist?

 

Vi kan godt ta utgangspunkt i Åndenes Makt. Der er det flere "hendelser" som bekreftes av flere uavhengige personer, og som heller ikke kjenner hverandre. Hvis dette er som du påstår, en ren fantasi, så må det jo nærmest være bra overnaturlig at flere personer kan ha samme fantasi...eller?

 

Det virker ikke som om du leste innlegget mitt spesielt godt, jeg sier at jeg også er skeptisk og tror hverken på det ene eller andre. Men jeg avfeier heller ikke historier fra folk som ren løgn og fantasi. Jeg kan ta kortversjonen av en historie jeg kjenner til.

Denne er fra huset til et vennepar, som opplevde over lang tid en ubehagelig "tilstedeværelse" på deres kjøkken. Ingen av disse har noe forhold til, eller tror noe spesielt på det overnaturlige. Etter at denne følelesen av tilstedeværelse aldri forsvant, samt ubehaget alltid var tilstede på kjøkkenet, bestemte de seg for å tilkalle en av disse "klarsynte". Den klarsynte mente med sikkerhet at noen "gikk igjen" der, og foretok deretter en "renskelse" (eller hva det heter). Vel, de påstår at det fungerte, og at de nå aldri merker noe mer ubehag. Nå kan jo dette være ren oppspinn, uten at jeg helt ser hva motivet skulle være, men venneparet er nå fornøyd - og det er det viktigste for dem. Det kan også nevnes at de har en katt som aldri sov inne på kjøkkenet, ei heller forholdt seg rolig der. Etter at den klarsynte har vært der, oppfører katten seg nå helt normalt. Den kan t.o.m. sove der. Hvis katten er med på denne "konspirasjonen", ville jeg ihvertfall kalt det rimelig overnaturlig...

 

Som sagt, jeg har ingen spesiell formening om dette. Jeg verken avfeier, eller tror blindt på det. Men at det er mer mellom himmel og jord enn det vi vet, det kan meget vel være.

Lenke til kommentar
Det er interessant å se hvordan folk avfeier det som skjer i programmer som Åndenes Makt og Lisa Williams som rent tull og kynisk utnyttelse av folk. Man roper på beviser. Vel, har man noen bevis for at dette er tull?

Bevisbyrden hviler på de som påstår at det ikke er det. Når det er sagt, er slikt gjentatte ganger avslørt som bløff.

 

Hadde det vært slik at disse programmen er ren oppspinn og lureri, tror jeg det hadde vært gjennomskuet for lengst.

Det ER gjennomskuet for lengst.

 

Jeg er skeptisk selv, men må si at jeg blir forundret over mye av det som skjer i disse programmene. Mye av det som skjer, kan rett og slett ikke forklares som Cold Reading osv.

Jo, det kan det. Du har også slikt som kreativ redigering, som en rekke ganger er avslørt i forbindelse med slike programmer.

 

Poenget er at ingen kan vite med sikkerhet hvordan ting henger sammen (kanskje med unntak av de klarsynte ;) ), og best er det sikkert at det forblir slik...

For en idiotisk innstilling. Det er IKKE best at vi slår oss til ro med ignoranse, nei.

 

Folk opplever ting som man er helt sikre på har skjedd, skal vi da bare avfeie det som løgner?

At noen har opplevd noe betyr ikke at de har tolket opplevelsen riktig. Mennesker er veldig flinke til å tillegge situasjoner ekstra "krydder" ut fra egne ønsker.

 

Eller skal vi holde oss for god til å stigmatisere, og heller undersøke disse opplevelsene mer inngående...?

Det ER undersøkt inngående.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kvar står det i «Mennesker er veldig flinke til å tillegge situasjoner ekstra "krydder" ut fra egne ønsker.» «mentalt forstyrrete eller personer med alt for livlig fantasi.»?

Lenke til kommentar
Kvar står det i «Mennesker er veldig flinke til å tillegge situasjoner ekstra "krydder" ut fra egne ønsker.» «mentalt forstyrrete eller personer med alt for livlig fantasi.»?

 

Vel, "Mennesker er veldig flinke til å tillegge situasjoner ekstra "krydder" ut fra egne ønsker" kan forkortes til "Mennesker har en alt for livlig fantasi".

Lenke til kommentar

Og det er også sant. Vi har en utrolig fantasi, eller rettere sagt evne til å fylle ut og legge til, men hvorfor?

For å begynne å ane svaret på dette anbefaler jeg "The Accidental Mind" av David J Linden for å få en forståelse av hvordan hjernen vår er oppbygd og hvordan slikt kan oppstå. Meget fin lesing om en er interessert i temaet og det gis også referanser innenfor enkeltkategorier som er meget gode :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
At noen har opplevd noe betyr ikke at de har tolket opplevelsen riktig. Mennesker er veldig flinke til å tillegge situasjoner ekstra "krydder" ut fra egne ønsker.

 

I rest my case.

 

Ja, fordi du tror du tolket det riktig?

 

 

Hallo, ingen kan tolke hverandres realiteter "riktig"! Det blir en selvmotsigelse å tro på slikt sludder.

 

Og som bevis; finner du overnevnte uthevede kommentar som eksempel.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Men om så Penil, hvordan kan det da avfeies de beviser som fremligges ved nettopp å bruke at det er livlig fantasi? Er en vitenskapelig persons tolkning mer korrekt en min tolkning av den samme opplevelsen? Er den følelsen jeg sitter med i slike diskusjoner.

 

Veldig enkelt: Jeg tror på begge.

 

 

:)

Lenke til kommentar

- Hadde det vært slik at disse programmen er ren oppspinn og lureri, tror jeg det hadde vært gjennomskuet for lengst.

 

Det ER gjennomskuet for lengst.

 

- Eksempler? Bevis? Ta gjerne utgangspunkt i Åndenes Makt...

 

 

-- Jeg er skeptisk selv, men må si at jeg blir forundret over mye av det som skjer i disse programmene. Mye av det som skjer, kan rett og slett ikke forklares som Cold Reading osv.

 

Jo, det kan det. Du har også slikt som kreativ redigering, som en rekke ganger er avslørt i forbindelse med slike programmer.

 

- Så, alt er scams? Alle som er med på disse programmene er løgnere og bedragere? Når f.eks. nevnte Lisa Williams treffer folk for første gang, og forteller de ting som kun avdøde og pårørende vet om, så er det alltid iscenesatt?

 

-- Poenget er at ingen kan vite med sikkerhet hvordan ting henger sammen (kanskje med unntak av de klarsynte ;) ), og best er det sikkert at det forblir slik...

 

For en idiotisk innstilling. Det er IKKE best at vi slår oss til ro med ignoranse, nei.

 

- Hvis, og jeg sier_hvis_det f.eks i fremtiden en gang blir bevist at det er et liv etter døden, tror du ikke det kunne skapt grobunn for kaos her i verden? Det er mulig det er en grunn til at mennesket ikke skal finne "sannheten".

 

-- Folk opplever ting som man er helt sikre på har skjedd, skal vi da bare avfeie det som løgner?

 

At noen har opplevd noe betyr ikke at de har tolket opplevelsen riktig. Mennesker er veldig flinke til å tillegge situasjoner ekstra "krydder" ut fra egne ønsker.

 

- Selvfølgelig, men jeg mener man også skal være veldig forsiktig med å kalle folk for løgnere, bare fordi at man ikke kan bevise opplevelser man har hatt. Bevis strategien blir selvfølgelig til stadig dratt frem nettopp pga at man vet at slikt vanskelig/umulig kan bevises. Og da er man litt i kjernen av problemet, mennesker kan tenkes å holde tilbake info om opplevelser eller "sannheten" nettopp pga den massive stigmatiseringen man møter.

 

--Eller skal vi holde oss for god til å stigmatisere, og heller undersøke disse opplevelsene mer inngående...?

 

Det ER undersøkt inngående.

 

 

- Kom gjerne med eksempler/bevis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...