Gå til innhold

Kommentar: Datakultur ikke kultur?


Anbefalte innlegg

Mye bra info fra deg som vanlig i denne saken Bolson.

 

Ellers er det godt at det blir blest om saken for det trengs helt klart en oppryddning i dette, eller skal vi kalle det en modernisering av Data som kultur i det 2100 århundre.

 

Jammen meg på tide spør man meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selfølgelig enig i at dette er urettferdig mot TG, men denne artikkelen er alt for personlig og angriper skattemyndighetene og sier de er idioter! selv om de kanskje er det så mener jeg at en artikkel skal være NØYTRAL, derfor syns seg at denne artikkelen er dårlig og useriøs, håper alle fremtidige artikkeler vil være nøytrale.

 

Men hvis jeg ser bort i fra det syns jeg det var en bra artikkel :)

Lenke til kommentar
Jeg har selv sendt min klage til Skatteetaten (per sneglepost), og fått svar på et par spørsmål om dette (per e-post). Jeg har lagt ut hele korrespondansen så langt ut i tråden om klagebrev her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...8728&st=140

(innlegg 154 og 155 i den tråden, for de som ikke gidder å lese så langt)

 

Det jeg i det minste fikk svar på, er at det ikke er Internett-linjen som skattlegges her, men det med det lokale nettverket. Dvs. Skatteetaten tydeligvis er av oppfatningen at "folk kommer for å spille med/mot hverandre og dele filer med hverandre via det lokale nettverket", og dermed er dette mva-belagt.

 

Det jeg da stusser på, er om de også krever mva fra arbeidsplasser der et lokalt nettverk er sentralt for kommunikasjon; "de ansatte kommer på jobb hovedsaklig for å kommunisere med hverandre via det lokale nettverket". Jeg har selvfølgelig ikke turt å spørre dette spørsmålet direkte, ettersom jeg ikke vet hva slags type svar jeg vil få tilbake.

 

Du er klar over at det du har gjort er på grensen av å være lovstridig, og at dersom din agering i saken skader KANDU kan du stilles erstatningsrettslig ansvarlig. Man kan nemlig ikke agere på en måte som gjør at det gis inntrykk av at man er fullmektig/representant for noe uten å være det. Og for å rydde all tvil av vegen, retten til å klage gjelder kun de som er direkte parter i en sak.

Jeg har bare uttrykt min støtte overfor Kandu i saken. Jeg skal innrømme at ordlyden "klage" i mitt opprinnelige brev kan ha gitt assosiasjoner til at mitt brev var på vegne av Kandu, noe som kan være uheldig, men selv saksbehandleren som tok imot mitt brev klarte å skjønne at jeg ikke var fullmektig i saken, og røpte egentlig ikke mer enn det som allerede har vært avslørt i saken gjennom media.

 

Du uttrykker forresten et signal om at du er advokat eller advokatassistent. Er du det?

 

Apropos ditt siste avsnitt. Dersom man selger tjenester/produkter (avgiftsbelagt virksomhet) der data/datanettverk/datakommunikasjon er en sentral del av innsatsfaktorene i produksjonen vil disse alltid være en del av prisgrunnlaget og således være belagt med merverdiavgift. F.eks et konsulentfirma vil aldri la være å ikke ta med "datakostnader" i prisgrunnlaget. Er virksomheten eksplisitt utenfor avgiftsområdet, er det heller intet å beregne mva på.

Men: siden TG er et kulturarrangement, har også myndighetene tillatelse til å gjøre unntak. Kandu og TG er ikke for-profitt, og burde da ikke behandles på samme nivå som en hvilkensomhelst bedrift.

 

Spørsmålet om mva krever at det er omsetning (varer, tjenester, billetter) som er/kan være avgiftspliktig. At man kommuniserer på et nettverk utløser ikke merverdiavgift, spørsmålet er om man direkte eller indirekte tar betalt for det.

Man tar forsåvidt ikke betalt for nettverket. Selve utstyret er sikkert enten leid eller sponset for varigheten av arrangementet, og nettverket er satt opp av personer som gjør dette på frivillig grunnlag.

 

Som L4r5 påpeker i sin krysspost, er nettverket en forutsetning for å drive kultur, altså spille dataspill.

 

I samme post nevner han dette med svømmearrangement. Vann er på samme måte en forutsetning for å drive med svømmekonkurranser. Men vann er også mva-belagt som vare, på samme nivå som elektrisk kraft, gass, varme og kulde. Skal man da mva-belegge deler av billettinntektene til svømmekonkurranser pga. bruken av vann?

 

Og svaret som du referer i en annen tråd forteller faktisk det jeg har trodd hele tiden. Skatteetaten har en helt logisk tolkning i henhold til regleverket slik det er utformet og tolkes pr dato. Det viser også at KANDU har gjort en tabbe/feil som er stor nok til at jeg tildels vil si som følger, - her har dere gjort en så stor feil at dere kan ha det så godt. Ut fra svarbrevet tyder det på at KANDU var kjent med at de kunne bli krevd for merverdiavgift alt i november 2005. At de på grunnlag av dette ikke har tatt nødvendige skritt som å søke om unntak etter merverdiavgiftslovens § 70 kan ikke skatteetaten noe for. At man i det hele driver et såpass stort arrangement i økonomisk henseende uten å knytte til seg nødvendig kompetanse er ikke helt bra.

Det står ingenting i §69-70 av man må søke for å få ettergitt mva. Finansdepartementet kan i teorien gjøre dette på særskilt grunnlag, selv uten en søknad om dette.

 

At jeg som tidligere mener at skatteetatens tolkning er for restriktiv i forhold til kulturbegrepet er en annen sak.

Skatteetaten har en skjev tolkning av begrepet "kultur", og ikke minst begrepet "opplevelsessenter", med tanke på at man også har mer enn bare kultur (dataspill) på TG. De har oppført seg svært byråkratisk i denne saken, og man lurer dermed på hva slags type mennesker, hvis de i det hele tatt er mennesker, som sitter hos Skatteetaten og fatter slike beslutninger.

Endret av NeonNero
Lenke til kommentar

Nordmenn er rike. De har råd til å betale skjorta av seg. Om prisen jeg fant på kr615 er riktig, så er + moms latterlig pris.

 

2000kr og hallen ville vært like full.

 

2500 av 5000 demonstrerte. Det betyr at 2500 syns det er helt greit med dyrere billetter. Engasjemanget til resten av kidsa er så patetisk at man kan dra slutningen at de ikke bryr seg og kun gikk på luftetur.

 

Jeg betaler langt mer for konsert/festival billetter flere ganger i året, selv da jeg var student. Syns overhode ikke synd på noen. Bare patetisk at TG setter seg i en konkurssituasjon.

Lenke til kommentar
Jeg er selfølgelig enig i at dette er urettferdig mot TG, men denne artikkelen er alt for personlig og angriper skattemyndighetene og sier de er idioter! selv om de kanskje er det så mener jeg at en artikkel skal være NØYTRAL, derfor syns seg at denne artikkelen er dårlig og useriøs, håper alle fremtidige artikkeler vil være nøytrale.

 

Men hvis jeg ser bort i fra det syns jeg det var en bra artikkel :)

Du skal selvsagt få lov til å synes at det er en dårlig og useriøs artikkel, men jeg kan ikke få understreket nok at dette er en kommentar. En kommentar skal ikke nødvendigvis være nøytral, til forskjell fra for eksempel en refleksjon.

Lenke til kommentar
å sitte 5000 usosiale svette nerder å trykke på en boks er ikke kultur.

La oss seeeee.. 5000 mennesker sammen i vikingskipet? De er selvfølgelig samlet fordi de er usosiale :) Å sitte hjemme alene hver søndag og programmere kan muligens kalles usosialt, men ikke dette. At TG ikke er kultur er enkelt og greit en misforståelse fra foreldregenerasjonen og folk som ikke forstår hva som skjer. Jeg tror det skremmer noen at det dukker opp kultur som de ikke forstår eller har mulighet/kunnskap til å delta i. Selv mener jeg vel kanskje at TG er en slags kulturell høyborg, interaktiv kultur som engasjerer og ikke kun underholder... Hvorfor er f.eks teater eller opera mer sosialt eller kultur? Flere hundre mennesker som stirrer tomt uten egeninnsats på ett par mennesker som underholder? Hvorfor er ikke TV momsfritt derom denne typen aktivitet er kultur? Det er minst like sosialt som teater, opera eller kino.

 

Uansett, jeg ønsker TG lykke til. Jeg har aldri hatt muligheten til å delta selv og nå er jeg muligens for gammel og kravstor, men synes uansett dette virker som ett glimrende tiltak. Det er ikke bare kultur, det sprer også kunnskap og en sunn interesse. Foreldre må se det positive i at barna ikke er ute og doper seg eller liknende.

Lenke til kommentar

@NeonNero:

 

Jeg begynner bakfra i ditt svar. Når det gjelder definisjonen av opplevelsessenter ga finansdepartementet samt lovarbeidet en relativt eksplisitt definisjon av dette. Jeg mener det er Finansdepartementets fortolkningsuttalelse av 15. juni 2001 punkt 6 som er det interessante i denne sammenheng. Jeg siterer en interessant setning.

Midlertidige anlegg kan tenkes unntatt ut fra kulturelle eller idrettslige aktiviteter der, men altså ikke ut fra kriteriet opplevelsessenter.

 

Jeg har ikke sett noen plass i diskusjonen spørmålet om å ettergi merverdiavgift. Så langt jeg har sett diskusjonen er det som er diskutert spørsmålet om TG er omfattet av merverdiavgiftslovens §§ 5, 5a og 5b. Ettergivelse etter §69 er noe helt annet en fritagelse etter § 70. Men klart at KANDU kan søke om ettergivelse etter § 69, noe de trolig bør gjøre. Kilder: MVA-håndboken § 69. MVA-håndboken § 70. Ellers kreves det søknad også når det gjelder § 69 så langt jeg kan lese detaljene i håndboka. Det er også Skattedirektoratet som er beslutningsmyndighet når beløpet er over 200 000 kr.

 

Når det gjelder at nettverket er en forutsetning for å drive den kulturelle aktiviteten på TG er vi faktisk helt enige. Det er således på dette området jeg mener skatteetatens tolkning blir for begrenset i forhold til kulturbegrepet og den reelle aktiviteten på TG. Men så lenge departementets fortolkningsbrev ikke omfatter dataspill/data-party ser jeg klart hvorfor skatteetaten har endt på den beslutningen de har gjort. At hverken du eller jeg er enige med skatteetaten er så sin sak, men å forstå det reelle grunnlaget for beslutningen er sentralt for å kunne gjøre noe med saken.

 

Om vann som vare er innenfor avgiftsområdet er faktisk ikke relevant for om inngangspenger til en svømmehall har merverdiavgift. Spørsmålet om avgiftsplikt avhenger av den angjeldende virksomhet sin aktivitet, ikke om det er merverdiavgift på "råvarer" brukt i produksjon. For da å bruke "fornøyelsesparker" som eksempel, Telemark Sommarland i Bø har unntak fra merverdiavgift på inngangsbilletten, men må betale merverdiavgift på kommunale vanngebyr. De må også betale merverdiavgift på alle tjenester og varer de kjøper for å drifte virksomheten, blant annet et omfattende datasystem. Og de har ikke fradrag for inngående merverdiavgift. Men merverdiavgift er et komplisert område.

 

Profitt eller ikke-profitt er irrelevant når det gjelder merverdiavgift. Jeg administrere selv selskaper med årsresultat på 20 - 40 mill kr som er langt utenfor avgiftsområdet, og bistår mindre non-profitt organisasjoner som er innenfor. Når det gjelder fritak er det kun Skattedirektoratet (hvor tilsvarende sak er behandlet av departmentet) eller Finansdepartementet som kan gi dette. Tillatelsen til å gjøre unntak er ikke relatert til om noe er et kulturarrangement, men er en generell unntaksbestemmelse. KANDU har som sagt søkt, jeg vet ikke hva svaret på den søknaden er.

 

Et forhold som jeg nevnte kort i et tidligere innlegg, er at KANDU alt i november 2005 ble tilskrevet av skatteetaten vedrørende merverdiavgiftsplikt, og mulig avgiftskontroll. At KANDU ikke alt på det tidspunktet iverksatte nødvendige søknader og juridiske avklaringer er for meg litt rart. Hadde vært fint om KANDU faktisk informerte om hele forhistorien her. Ikke det at det betyr særlig mye for hvordan jeg tolker kulturbegrepet, men det har stor betydning for dagens situasjon.

 

Nei, jeg er ikke jurist, men har såpass mange års erfaring knyttet til bedriftsrådgivning, forretningsjus, skatt og avgifter (ikke minst virksomhet i grenseland) at jeg etterhvert har en god del oversikt

Lenke til kommentar
bolson hvis du håper at noen skal lese det du skirver skriv litt kortere :) (ikke ta det ille opp ;)

 

Snakk for deg selv. Det er faktisk folk her som er i stand til å lese flere enn en setning i sammenheng og som kan forstå ord som har mer enn en stavelse (selv om det ikke alltid virker sånn ut fra noen av innleggene her).

Lenke til kommentar
Om stripping er kultur så er faen meg tg det også!

:) Godt poeng, om ikke annet har man ett tilfelle der man har utvidet kulturbegrepet utover det man tradisjonelt har kalt kultur.

 

Jeg håper ikke Bolson har rett og at det rett og slett er mangel på kunnskap fra KENDU sin side at de er i den situasjonen de er i. Er det mulig KENDU har fått momsfritak på innkjøpte tjenester/varer og at det er noe av problemet? Kjenner helt ærlig ikke saken i detalj, men uansett synd at det skal være komplisert å drive denne type aktiviteter i Norge.

Lenke til kommentar
Skattemyndighetene mener på sin side at deltakerne kun kommer for å leie internettlinje.

 

 

Nå vet jeg ikke hvilken linje de har, men kan tippe min 3 mbit linje hadde vært bedre enn den linjen TG har til rådighet(mtp på at 5000 deler den).

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Leie Internett tilgang?!? Sist jeg var på TG var det fortsatt slik at folket kom dit for å vise sin kode/musikk/grafikk egenskap.. OK - man spilte litt også så lenge det varte (kopiere litt ;). Det fantes ikke Internett tilgang - og etter hva jeg har hørt om de siste års problemer angående dette temaet kan jeg ikke fatte og begripe at noen kan i sin villeste fantasi kan påstå at Internett tilgang skulle være en hovedårsak for å delta på ett slikt arrangementet.

 

Nei! Dette er pølsevev!

 

Hilsen en gammel scener...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...