Gå til innhold

Lei av diskusjonstråder om hvilket kamera man bør kjøpe?


Anbefalte innlegg

Jeg synes dette forumet blir overfylt med sony versus canon, 40d eller 450d samt "hvilket kamera bør jeg kjøpe". Kunne vi laget et subforum hvor sånne tråder står? Kjøpeveiledning etc? Det blir vanskeligere og vanskeligere å følge med på dette forumet fordi det er nedpostet av slike poster som har eksakt likt innhold stort sett. En ålreit oppdatert kjøpeguide hadde sikkert også være bra stoff for akam.

 

Er folk enig med meg?

 

Flums

Endret av Flums
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, folk kunne nok vært flinkere til å lese tråder som ligger rett nedenfor nesen, men med to år på baken som hovedmoderator på en større norsk side kan jeg garantere at uansett hva man gjør, så vil den overveldende majoriteten ikke gjøre det.

 

Og når de først ikke gjør det er det bedre at de starter en tråd for å få litt klarhet i ting, for eksempel det evig gjentatte argumentet om at grep er viktigst når en skal kjøpe kamera, siden forskjellene i bildekvalitet er direkte marginale.

 

Må innrømme jeg ofte ler litt for meg selv når folk lurer på om de skal kjøpe Canon eller Canon, og i noen tilfeller Nikon eller Nikon. Eller Canon eller Nikon. :p

Lenke til kommentar
Tja, folk kunne nok vært flinkere til å lese tråder som ligger rett nedenfor nesen, men med to år på baken som hovedmoderator på en større norsk side kan jeg garantere at uansett hva man gjør, så vil den overveldende majoriteten ikke gjøre det.

 

Og når de først ikke gjør det er det bedre at de starter en tråd for å få litt klarhet i ting, for eksempel det evig gjentatte argumentet om at grep er viktigst når en skal kjøpe kamera, siden forskjellene i bildekvalitet er direkte marginale.

 

Må innrømme jeg ofte ler litt for meg selv når folk lurer på om de skal kjøpe Canon eller Canon, og i noen tilfeller Nikon eller Nikon. Eller Canon eller Nikon. :p

 

Skjønner når noen lager tråder om dSLR typer/merker det ikke er skrevet mye om. Med her er det snakk om de samme spørsmålene om Nikon D40/D60 og Canon 350D/400D/450D som går igjen.

Enig med at ingenting vil skje hvis forumet forandrer seg, de samme spørsmålene vil komme, igjen og igjen. Men tråder som "Jeg vurderer å kjøpe dSLR X, finnes det noe bedre til mitt bruk?" er faktisk gode tråder.

 

Kanskje en bedre sticky vil hjelpe litt? Med en liten sjekk liste for nye dSLR kjøpere.

 

Vet ikke om jeg ler eller griner :!:

Men så er jeg sær. Eneste jeg ikke ville ha, var Canon. Blir det samme som med Telenor, vil ikke ha det uansett hvor bra det er.

 

Enig med deg, Flums.

Lenke til kommentar
hva med å få oppdatert kjøpegaiden og referere nådeløst til sticky i hver post?

Det funker ikke, for forumet renner over av alt for hjelpsomme folk, som ikke klarer å la være å lire av seg om Canons eller Nikons fortreffelighet eller ubrukelighet, uansett hvor mye man refererer til kjøpegaiden.

 

Det er også et problem at folk ikke er flinke til å hjelpe til med å oppdatere kjøpegaiden. Kimare kan ikke teste alle kameraer selv. Når man har blitt litt kjent med et hus, så bør man bidra med pros and cons, som Kimare kan ta inn. Jeg har ingen praktisk kjennskap til aktuelle kameraer i gaiden, men da D50 og D70 var der, så kom jeg med mange innspill.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Tror kanskje det er mange som skal ha speilrefleks, ikke er klar over at det er veldig marginale forskjeller mellom de ulike produsentene over en relativt stor prisdifferanse når det gjelder bildekvalitet. Også, pga mange aviser/blader/nettsider opererer med tallkarakterer, er potensielle kjøpere i mange tilfeller livredde for å kjøpe et kamera som i realiteten er 0,001% dårligere enn den andre modellen de vurderer.

Lenke til kommentar
Ikke les det du ikke er interessert i. Så forsvinner trådene ;) Jeg ignorerer omtrent 99% av tingene her.

I wish. Trådene forsvinner ikke, for folk klarer ikke å la være å svare - spesielt ikke nyslåtte eksperter som har hatt speilrefleks i noen uker, og av en eller annen uforklarlig grunn føler trang til å anbefale det de selv har kjøpt. Det som hadde vært fint med et kjøpshjelp-forum, er at det kunne hevet kvaliteten (og senket volumet) i dette forumet.

 

Simon: Jeg er en 33 år gammel millitærnekter, men bruker like vel "tiltredes"! Det er et aldeles fortreffelig uttrykk. ;)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Ja, responsen var overraskende, men samtidig, forventet. Jeg håper dette kan drøftes litt. Alternativer er å flytte alle tråder i forumet for nyslåtte Nikon/Canon eksperter. Et kjøpshjelp-forum for DSLR tror jeg kan være bra siden det er slik en hype for tiden. Det er alltid rom for seriøse drøftinger mellom kameraer fra forskjellige leverandører, men kan vi ikke bruke dette forumet til Digitalt speilrefleks, og ikke 99% pro/cons for canon/nikon. Jobber i en fotoforretning og spør om de har sett dette forumet av og til. Noen svarer da med "det var sånn hva skal jeg kjøpe"-forum. Det er kjipt å høre. Dette kan forbedre forumet vesentlig!

Lenke til kommentar

hie jeg har brukt speil refleks kamera til faren min i 2 år nå å syns det er på tide at jeg får meg eget bra kamera som feks digital speil refleks og håper der ekan hjelpe meg med å finne et bra et til under 3500 kroner?? vil at det skal kunne ta bilder av ting langt unna som feks fugler og veldig nerme og med god bildekvalitet. har litt lyst på 40D men det er litt dyrt.. hvordan får jeg best bildekvalitet??

 

takker for alle svar :D

Lenke til kommentar
hie jeg har brukt speil refleks kamera til faren min i 2 år nå å syns det er på tide at jeg får meg eget bra kamera som feks digital speil refleks og håper der ekan hjelpe meg med å finne et bra et til under 3500 kroner?? vil at det skal kunne ta bilder av ting langt unna som feks fugler og veldig nerme og med god bildekvalitet. har litt lyst på 40D men det er litt dyrt.. hvordan får jeg best bildekvalitet??

 

takker for alle svar :D

 

 

Les tråden en gang til....

 

On Topic: Jeg har bare vært her på denne forum delen den siste uka, siden jeg nylig ble interessert i fotografering gjennom en kamerat som kjøpte seg speilrefleks (EOS450D). Og jeg må si det, det første som slo meg når jeg begynnte å bruke dette forumet var att det er fryktelig uoversiktelig i forhold til andre deler av diskusjon.no

Kanskje moderator bør "dele opp" forumet i forskjellige kategorier?

 

Ett eksempel er på gamer delen av diskusjon.no under konsoll. Før var dette også en vanvittig rotete forum del, med massevis av "hva er best av Xbox og playstation"- tråder...og fanboyismen gikk over alle grenser. Nå har moderator satt opp egne forum for Microsoft, Sony og Nintendo, og ett forum for Felles diskusjon. Dette har ført til ett mye mer oversiktelig forum, kanskje dette er en løsning her?

Endret av AcIdica
Lenke til kommentar
*snip*

 

:ermm: det er da lov å vise litt respekt for andre brukere da, pederk.

 

scenario: en glad ung herremann skal bruke sine hardt opptjente penger på nytt kamera, han oppdager at det er en enorm jungel der ute av merker og modeller, og blir litt usikker på kva han skal kjøpe. Til slutt finner han veien inn på forumet vårt, der har trur at han kan få litt hjelp med å finne frem. Men neida, det han kjem over er ditt usaklige, hånende innlegg, og får en oppfatning av at her inne kan man ikkje spørre om hjelp, for blir man utstøtt og baksnakket, slik som her.

 

 

Topic: Det kan nok vere fornuftig med ein egen underkategori med kjøpehjelp.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...