Gå til innhold

Lei av diskusjonstråder om hvilket kamera man bør kjøpe?


Anbefalte innlegg

Denne delen av forumet bør (sporenstreks) deles opp slik:

 

- Canon

- Nikon

- andre merker

- generell diskusjon

- kjøpshjelp

 

Noen vil sikkert hevde at Pentax, Sony og Olympus bør få egne underfora, men i mine (sedate) øyne er det ikke nok tråder om disse merkene til å forsvare det. Det som struper denne delen av forumet er, som nevnt av en klok sjel over her et sted, alle trådene om D40 vs 450D og variasjoner rundt dette temaet.

 

Mine to shilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å dele opp forumene slik vil føre til at folk blir nødt til å starte tråder der de spør hvor de skal starte tråd, fordi de fortsatt er usikre på hvilket merke de skal kjøpe.

 

Skal man først ha noe slikt, gjør som Cameralabs. Eget forum for kjøpshjelp, og når man har kjøpt kameraet kan man bla et godt stykke ned og komme til merkeforumene.

Lenke til kommentar
Å dele opp forumene slik vil føre til at folk blir nødt til å starte tråder der de spør hvor de skal starte tråd, fordi de fortsatt er usikre på hvilket merke de skal kjøpe.

 

Skal man først ha noe slikt, gjør som Cameralabs. Eget forum for kjøpshjelp, og når man har kjøpt kameraet kan man bla et godt stykke ned og komme til merkeforumene.

Dette er jeg helt enig i. De som spør etter kjøpshjelp har som ofte ikke oversikten, og da må de starte fra begynnelsen.

 

Vi kan godt ha merkeforum (og da bør alle merkene ha sine forum); men de bør være for de som har akkurat disse merkene.

 

Tom

Lenke til kommentar

Vi er for små til merkeforum. Det hadde blitt smått med trafikk på de forskjellige underforumene når vi har klart å dele oss i forskjellige leirer. Det er ikke noen god ide.

 

Store internasjonale fora på engelsk kan uten problemer ha slike underfora, men her på bergknatten tror jeg ikke det er mulig.

 

Når det gjelder eget underforum for kjøpshjelp har jeg mine seriøse grunner til å tvile på at det går bra. Med alle de feilpostingene som er i dag så har jeg liten illusjon om at nye brukere skal gidde å sette seg inn i et enda mer oppdelt system. De kommer til slutt bare til å poste absolutt alle spørsmål i den delen vi er i nå. Det kommer rett og slett ikke fungere for brukere av dette nettverket ser ut til å ikke være i stand til å følge noe slik. Latskapen er ekstrem, og kombinert med uvilje/manglende evne til å finne frem på en nettside så kommer hele ideen til å forfalle. De fleste gidder ikke engang lese innholdsfortegnelsen i manualen til sitt nye kamera, og da forventer jeg ikke at de skal finne rett sted å poste sine spørsmål. De gjør det ikke nå, og kommer ikke til å gjøre det i morgen heller.

Lenke til kommentar
Les tråden en gang til....

Posten min var en spøk.

 

*snip*

 

:ermm: det er da lov å vise litt respekt for andre brukere da, pederk.

 

scenario: en glad ung herremann skal bruke sine hardt opptjente penger på nytt kamera, han oppdager at det er en enorm jungel der ute av merker og modeller, og blir litt usikker på kva han skal kjøpe. Til slutt finner han veien inn på forumet vårt, der har trur at han kan få litt hjelp med å finne frem. Men neida, det han kjem over er ditt usaklige, hånende innlegg, og får en oppfatning av at her inne kan man ikkje spørre om hjelp, for blir man utstøtt og baksnakket, slik som her.

Shhhda. Jeg er snill som en kattunge når folk faktisk ber om hjelp.

 

On topic: Tror neppe det kommer til å dannes noe nytt underforum for å løse dette relativt lille problemet. Det beste vi som brukere kan gjøre er å skrive en svær FAQ+megapost for førstegangskjøp av DSLR vi kan referere til i hytt og pine, så diskusjoner kan holdes til de/den trådene/tråden, og andre nye tråder om samme tema lukkes. Noen som ønsker å ta initiativet?

Endret av pederk
Lenke til kommentar
Les tråden en gang til....

Posten min var en spøk.

 

Ironi/Sarkasme kan vær veldig vanskelig og forstå når det er skriftlig, men beklager viss jeg var litt rask på avtrekkern! :)

 

Angående det att folk som ikke har tro på att folk gidder å bruke underforum og bare kommer til å poste i hytt og vær så er det eneste som hjelper er strenge moderatorer som sletter/flytter feilposter og "erfarne" brukere som forteller folk hvor ting skal postes og ikke gir dem ett svar uansett hvor det ligger. Det kommer nok til å vær rotete i begynnelsen. Men med tidens hjelp tror jeg det kommer til å gå seg til. TROR JEG...

Endret av AcIdica
Lenke til kommentar

Jeg har min tvil. Hvis de ikke får svar så ser de på forumet som arrogant. Gir du beskjed om feilpostingen til dem så anklager de deg for å være hobby-moderator. Det ser ut for at den jevne nykommer gir totalt faen i hvilken funksjon forumet skal ha for andre, siden de bare har tenkt å gjøre et valg og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Angående det att folk som ikke har tro på att folk gidder å bruke underforum og bare kommer til å poste i hytt og vær så er det eneste som hjelper er strenge moderatorer som sletter/flytter feilposter og "erfarne" brukere som forteller folk hvor ting skal postes og ikke gir dem ett svar uansett hvor det ligger. Det kommer nok til å vær rotete i begynnelsen. Men med tidens hjelp tror jeg det kommer til å gå seg til. TROR JEG...

Jeg og ønsker meg strenge moderatorer. SomethingAwful.com har moderatorer som banner folk midlertidig om de lager unødvendige tråder, poster uten å bidra til tråden, dobbeltposter uten å unnskylde seg osv. Forrige uke så jeg en fyr bli bannet i et par dager for å skrive "srsly wtf", fordi han ikke brukte stor bokstav, vokaler og punktum. Man skulle kanskje tro at slike moderatorer skremmer bort folk, men tvert imot: det tiltrekker folk. Det er et digert forum. Moderatorene på Diskusjon.no trenger ikke å være SÅ strenge, men iallfall bli litt inspirert. Jeg tror jeg har etterspurt det før uten at det førte noe sted. "If it ain't broke, don't fix it."

Lenke til kommentar
Denne delen av forumet bør (sporenstreks) deles opp slik:

 

- Canon

- Nikon

- andre merker

- generell diskusjon

- kjøpshjelp

 

Noen vil sikkert hevde at Pentax, Sony og Olympus bør få egne underfora, men i mine (sedate) øyne er det ikke nok tråder om disse merkene til å forsvare det. Det som struper denne delen av forumet er, som nevnt av en klok sjel over her et sted, alle trådene om D40 vs 450D og variasjoner rundt dette temaet.

 

Mine to shilling.

Som trådstarter ønsker jeg meg i første omgang bare et kjøpshjelpforum.

 

Lei av diskusjonstråder om hvilket kamera man bør kjøpe?

Er det så ille da? Eneste som virkelig er negativt med forumet er at det er trigt til tider og ofte er nede.

Har jeg enda ikke opplevd...

Lenke til kommentar
On topic: Tror neppe det kommer til å dannes noe nytt underforum for å løse dette relativt lille problemet. Det beste vi som brukere kan gjøre er å skrive en svær FAQ+megapost for førstegangskjøp av DSLR vi kan referere til i hytt og pine, så diskusjoner kan holdes til de/den trådene/tråden, og andre nye tråder om samme tema lukkes. Noen som ønsker å ta initiativet?

Er det ikke på mange måter kjøpegaid-stickyen du beskriver her?

Lenke til kommentar
Jeg har min tvil. Hvis de ikke får svar så ser de på forumet som arrogant. Gir du beskjed om feilpostingen til dem så anklager de deg for å være hobby-moderator. Det ser ut for at den jevne nykommer gir totalt faen i hvilken funksjon forumet skal ha for andre, siden de bare har tenkt å gjøre et valg og ferdig med det.

 

Det er derfor man bare rapporterer og ikke poster i tråden...så kommer moddis med en fin henvisning til den O'store kjøpegaiden og stenger tråden pent....

Lenke til kommentar

Dette blir bare for dumt.

 

Skulle dette virke med et egent kjøpeunderforum må alle som vil bli medlem her på forum gå et kurs først for å ikke feilposte,blir omtrent som å sende alle ut i trafikken med bil uten førerkort.

Eller kankje alle skulle ha lest et par hundre innlegg før dem får lov til å poste egne innlegg.

Blir nok ikke mer oversiktelig med kun et underforum som alle skal poste det man har lyst på å kjøpe.Hvem er nybegynner/førstegangskjøper,den som aldri har tatt i kamera før eller den som har brukt slr i mange år og oppgraderer til digital eller kanskje han/hun har brukt kompakt i noen år.Det fins førstegangs kjøpere som har fulgt med dette forumet i mange år før den handler,sansyneligvis vet dem eksakt hva dem skal spørre om og det er noen som bare dropper innom rent tilfeldig.

Og gjøre dette forumet om til noe mer innviklet/uforståligt system fører ikke til noe.

 

"Moderatorer burde følge bedre med" Det blir bare dumt og komme med sånne uttalelser det kun du som bruker som kan gjøre noe med poster/innlegg du ikke liker send en pm til moderator eller er kankje ikke innlegget dumt nok ?

 

Det eneste som man burde/skal gjøre er å ta i mot alle med åpne armer og veilede dem i hvordan forumet virker,kanskje sende et moderator pm. hvis det er en feilposting.

 

Har brukere her problemer med alle dumme/feilpostet innlegg fra noviser så er det bare for dere og overse de postene,fins nok av andre hyggelige folk her som mer en gjerne vil veilede dem.

 

Synes ikke dette burde være et anarkistisk forum hvor de sterkeste med lengst fartstid skal vurdere/bestemme hvor man skal poste på grunnlag av man er drittlei av å lese nybegynnerinnlegg.

 

Start heller et nytt underforum som heter noe sånt som "bare for brukere med lang fartstid som vet eksakt hva han skal ha,men trenger anerkjennelse på kjøpet fra andre brukere med enda lengere fartstid"

 

 

"Hvilket kamera man bør kjøpe ?" Vi trenge vel også underposter som omhandler macro,zoom,fastobjektiv ovs. lista er uendelig,det like mange "dumme" innlegg der også.Blir dere ikke drittleie dem også da ?

 

Edit:er ikke denne posten postet feil ? skulle vel ha vært postet i Annet om digital foto og video

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Dette blir bare for dumt.

 

Skulle dette virke med et egent kjøpeunderforum må alle som vil bli medlem her på forum gå et kurs først for å ikke feilposte,blir omtrent som å sende alle ut i trafikken med bil uten førerkort.

Eller kankje alle skulle ha lest et par hundre innlegg før dem får lov til å poste egne innlegg.

 

Jeg ser ikke hvorfor dette ikke skal virke når liknende løsninger er ibruk på andre forum her på diskusjon.no, og VIRKER.

 

Det virker som om du tror att førstegangsbrukere er en gjeng med hodeløse tullinger som driter i hvor de poster. Hadde forumet vært mer strukturert så er jeg sikker på att folk faktisk hadde tatt seg tid til å finne ut hvor de skal poste, så lenge alt blir gjort enklest mulig med tanke på underkategorier.

Jeg likte eksempelet til "jokabele" lenger oppe i tråden her.

Lenke til kommentar
*snipe*

 

Jeg ser ikke hvorfor dette ikke skal virke når liknende løsninger er ibruk på andre forum her på diskusjon.no, og VIRKER.

 

Det virker som om du tror att førstegangsbrukere er en gjeng med hodeløse tullinger som driter i hvor de poster. Hadde forumet vært mer strukturert så er jeg sikker på att folk faktisk hadde tatt seg tid til å finne ut hvor de skal poste, så lenge alt blir gjort enklest mulig med tanke på underkategorier.

Jeg likte eksempelet til "jokabele" lenger oppe i tråden her.

 

 

Det er vel heller motsatt,er ikke så gammel selv her på forumet jeg,det er vel ingen som driter i hvor dem poster,dem har ikke satt seg godt nok inni i forumoppbyggingen,så tror ikke at det hjelper og lage en ny undergruppe om førstegangskjøp blir nok like mye feilposting fordet.

 

 

Så førstegangskjøpere skal på forhånd bestemme seg for hvilkent kamera man skal handle,hvis man poster i foreksempelt Nikon er man låst fast der eller kan andre brukere anbefale andre fabrikanter ?

Blir omtrent som og ha egne underforumer i hardware-maskinvare-minne på kingston/corsair/crusial brikker.

 

Feilposting foregår i alle fotokategorier her på forumet er ikke bare innen dslr

 

Alle som har tatt til seg motet og poster her for første gang burde taes imot på en sakelig måte,sikkert ikke morsomt og få tilbakemeldig om at du får google litt eller det er tusenvis av tilsvarende poster her fra før.

 

Dere får komme med noe mer konstuktiv ideer en og dele det opp i spesifikte fabrikanter.

 

Hadde heller hvært en ide at når man logger på for første gang "nybegynnere"fikk noen alternativer om hva man vil lage et nytt emne om og blir trafikert dit.

 

Edit:noen leifer

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
On topic: Tror neppe det kommer til å dannes noe nytt underforum for å løse dette relativt lille problemet. Det beste vi som brukere kan gjøre er å skrive en svær FAQ+megapost for førstegangskjøp av DSLR vi kan referere til i hytt og pine, så diskusjoner kan holdes til de/den trådene/tråden, og andre nye tråder om samme tema lukkes. Noen som ønsker å ta initiativet?

Er det ikke på mange måter kjøpegaid-stickyen du beskriver her?

Jo. Sist oppdatert 7 måneder siden om jeg ikke husker feil, og den beskriver kameraer med "god bildekvalitet". Så ja, på mange måter beskriver jeg den, men jeg syns ikke den er noe god.

Lenke til kommentar

Jeg synes trådstarter har en god ide.

 

Man kan diskuter hva man skal kalle forumene. jeg tror at navngivningen er særdeles viktig her slik at man leder brukeren til riktig forum med en gang.

 

Mitt forslag ville være:

 

Speilrefleks - digitalt - Nybegynner og kjøperåd

Speilrefleks - digitalt - Avansert

 

Ikke fordi vi nødvendigvis kommer til å være så avanserte på "Avansert" forumet, men fordi det vil gjøre terskelen for å post der litt høyere for en som ikke vet bak frem på sin Canon 1000D og naturlig vil styre vedkommende til nybegynnerforumet.

 

Kan ikke se hvorfor Akam ikke kunne prøve dette en stund ihvertfall.

 

Jeg ville foretrukket egne "merkeforum", men innser at Akam antagelig ikke er stor nok til det.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Det er rart med det... Så lenge mange svarer på slike spørsmål, så vil nybegynnere fortsette å spørre. Det blir som et marked med tilbud og etterspørsel. Ingen svar, ingen spørsmål. Det er vel også slik at man ikke MÅ lese poster hvor nybegynnere spør om kjøpsråd hvis man ikke vil?

 

Ellers er det nok en del gjenganger-opplysninger som kunne blitt satt sticky en gang for alle. Hvis man med store bokstaver skriver at for nybegynnere er alle nye speilreflekskameraer gode, og at det avgjørende er at de faller godt i hendene dine, så er mye sagt. Det er i hvert fall en klar gjenganger.

 

Så kan man jo i samme sticky si at kamera det og det har noe bedre værtetting, at det er greit med et teleobjektiv hvis man skal ta bilder av fugler, et objektiv med god lysstyrke hvis man skal ta bilde av bikkja i bevegelse, et vidvinkelobjektiv hvis man skal få med alle rundt bordet i et lite rom og et makroobjektiv hvis man ønsker å ta nærbilder av blomster med eller uten hveps på.

 

gregor

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...