Gå til innhold

TG må betale


Anbefalte innlegg

@Joona:

 

De har nok regnet med at arrangementet er omfattet av unntaket i merverdiavgiftslovens §5, c. Men det er noe de må svare på selv, og i hvilken grad de har avklart vet jeg ikke.

 

 

Ellers har skatteetaten rett og plikt til å vurdere i hvilken grad enhver virksomhet, også festivaler, idrettsarrangement etc er utenfor eller innenfor avgiftsområdet. Gjør de ikke det, så gjør de ikke den oppgaven de er pålagt å gjøre i lovs form. Så selv om et arrangement i hovedsak er unntatt mva (utenfor avgiftsområdet), kan det faktisk være deler som er mva-pliktig "omsetning". Noe som er svært mange arrangements mareritt å skille mellom.

 

I den siste beslutningen har faktisk Skatt Øst vurdert 60 % av TG å være innenfor avgiftsområdet, noe som viser at TG har fått delvis medhold i forhold til det første kravet. Hadde Skatt Øst sagt at 30 % av TG var innenfor avgiftsområdet, leie av internettlinjer, så hadde kanskje ikke vurderingen vært helt bak mål. For vi må ikke være så blåøyde at vi ikke kan innrømme at en del nytter muligheten til nedlasting. Hadde faktisk vært interessant om TG (KANDU) hadde offentligjort beslutningen. Noe de har full rett til så vidt jeg vet.

 

Jeg har tidligere skrevet at jeg synes både beslutningen og begrunnelsen ikke er hverken logisk eller i tråd med arrangementets intensjon. Og således en for streng tolkning av lov og forskrifter.

 

Men jeg må nok si at de fleste innlegg her er av en type som for det første ikke gagner saken, ikke minst fordi de retter skytset feil vei, og fordi de i stor grad er usaklige og mangler grunnleggende forståelse av hva skatteetatens oppgave her er. I den sammenheng kan man vel enkelt si at de behandler mengder av tilsvarende type saker. Saker som kan ha like store konsekvenser for de det gjelder.

 

Tror faktisk heller ikke brevaksjoner, demonstrasjonstog etc hjelper så mye i denne saken, annet enn å gi politikerne grunn til å se nærmere på forskriftene til merverdiavgiftsloven og gjøre nødvendige rettinger. Personlig tror jeg saken må avklares gjennom en rettslig prosess, og den viktigste støtten vi kan gi KANDU er moralsk og eventuell økonomisk støtte til å ta den belastningen. En rettslig avklaring vil også være til hjelp for mange andre.

 

Og alle dere som skriver at dette er typisk norsk, faktisk er dette mva-pliktig i mange land. Norge har langt flere unntak for merverdiavgift enn mange andre land. Skatteetatene i omtrent alle land er akkurat som den norske, minst like nidkjære om ikke mer. Sverige og Danmark henter faktisk inn minst like mye i mva pr innbygger som i Norge relativt sett.

 

@_oDIn_:

 

Er nok ikke så langt fra sannheten det. Ikke fordi lov og forskriftsverket er direkte hullete, men fordi man aldri klarer å få til noe som ikke har tolkningsrom, og for større saker er rettsvesenet eneste mulighet for å få avklart endelig tolkning.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert en god del som var på TG med gode datakunnskaper, kanskje Skattemyndighetene og regjeringen plutselig skulle "miste" verdifulle dokumenter ol. Etter det kan jo noen hacke BMW/Mercedes'ene til et par høytstående politikere(muligens kutte noen bremsekabler på eldre biler); deretter kan vi fjærne internett tilgangen i personboliger og på stortinget for å se hva de mener om folk som drar til Vikingskipet for å "leie" internett...

 

Eller litt enklere et stag opp i 2'ern

Lenke til kommentar

Med typisk norsk mener jeg ikke bare at de må betale dette MEN også:

 

* De kommer først nå (hvor mange år etter (?)) og forlanger penger... Hvorfor har ikke dette blitt forlangt før nå? Har reglene endret seg siden de foregående år med TG?

 

* Jeg mener bestemt at det var en politiker eller lignende som gikk ut og sa i media at TG er kultur for ikke så alt for lenge siden

Lenke til kommentar
I den siste beslutningen har faktisk Skatt Øst vurdert 60 % av TG å være innenfor avgiftsområdet, noe som viser at TG har fått delvis medhold i forhold til det første kravet. Hadde Skatt Øst sagt at 30 % av TG var innenfor avgiftsområdet, leie av internettlinjer, så hadde kanskje ikke vurderingen vært helt bak mål. For vi må ikke være så blåøyde at vi ikke kan innrømme at en del nytter muligheten til nedlasting. Hadde faktisk vært interessant om TG (KANDU) hadde offentligjort beslutningen. Noe de har full rett til så vidt jeg vet.

 

For å være helt ærlig kan jeg rett og slett null om momsreglement og rettssaker. 30% av TG, leie av internettlinjer, vil ikke det indikere at 30% av TG kom dit kun for internettlinjene? Eller at 30% av aktiviteten der er internett, og at det er en stor grunn for at folk kom? Personlig ser jeg på internettlinjen som et fint biprodukt, ville garantert kommet der om vi kun hadde internt nett.

Lenke til kommentar
I den siste beslutningen har faktisk Skatt Øst vurdert 60 % av TG å være innenfor avgiftsområdet, noe som viser at TG har fått delvis medhold i forhold til det første kravet. Hadde Skatt Øst sagt at 30 % av TG var innenfor avgiftsområdet, leie av internettlinjer, så hadde kanskje ikke vurderingen vært helt bak mål. For vi må ikke være så blåøyde at vi ikke kan innrømme at en del nytter muligheten til nedlasting. Hadde faktisk vært interessant om TG (KANDU) hadde offentligjort beslutningen. Noe de har full rett til så vidt jeg vet.

 

For å være helt ærlig kan jeg rett og slett null om momsreglement og rettssaker. 30% av TG, leie av internettlinjer, vil ikke det indikere at 30% av TG kom dit kun for internettlinjene? Eller at 30% av aktiviteten der er internett, og at det er en stor grunn for at folk kom? Personlig ser jeg på internettlinjen som et fint biprodukt, ville garantert kommet der om vi kun hadde internt nett.

 

Ja, du er delvis på det rette sporet. Det er faktisk enklest å forklare det med et annet eksempel. Si at jeg arrangerer en konsert (som er omfattet av unntaket fra mva) der det i billettprisen er en matkupong (pizzastykke og brus). Da må man betale 25 % mva av verdien av matkupongen, mens resten er mva-fritt. Jeg regner ikke med at noen kommer pga maten, men deler av arrangementet er formelt sett innenfor avgiftsområdet.

 

Personlig mener jeg ikke 30 % er noe rett fordeling, og 60 % er hårreisende, så det var mest for å prøve å forklare at det vi snakker om ikke er helt svart/hvitt og langt fra enkelt å vurdere hvor korrekt det er.

 

@Ninjahamster:

Det at man kommer i ettertid er noe som skjer i alle land. For det første er vel aldri TG blitt mvaregistert, derfor tar det fort noen år før virksomheten blir vurdert. For det andre skjedde det en del betydelig endringer i mvareglene under Bondevikregjeringen. Da vi fikk mva på transport, overnatting etc.

 

Så langt jeg vet blir omtrent alle arrangementer, festivaler etc av noe størrelse vurdert.

 

Det er vel ellers regler om hvor langt de kan gå tilbake.

 

Faktisk er det beste alltid å avklare slike saker i forkant, men det er det nok ikke så mange som gjør.

Lenke til kommentar

jeg har høygaffel i garasja, muligens to om jeg leter litt...

 

Om en Representant fra Kandu hadde vært innom her og holdt oss oppdatert hadde det vært flott=)

 

Ellers vil jeg si at jeg stiller meg selv til full disposisjon ovenfor TG og Kandu,

 

Personlig CV:

Jævel til å kaste stein.

Frisk i kropp å sinn, så langtidslenking til stortingen er null problem.

Er ikke bekymret for å ta i ett tak (eventuelt en neve)

 

Ellers må jeg si at jeg sitter med en klump i halsen og vondt i magen,

føler meg rett og slett urettferdig behandlet!

Hvorfor skal noen utvaskede gamlinger komme her å si at TG ikke er kultur,

Mens ting som Danseband (slipper moms når de er i Vikingskipet)

Det store stygge Operahuset som mine skattepenger har gått til osv skal slippe

å betale moms for dette er å fatte som kultur.

Hadde jeg vært TG hadde jeg stevnet kommunen for diskriminering av en folkegruppe.

Lenke til kommentar
Til dere som snakker om gamlinger, saksbehandler hos Skatt Øst kan godt være betydelig yngre enn f.eks undertegnede.

 

Kan tenkes, men de burde flytte over saken til noen som er kyndig nok til å se litt lenger en deres egen kunnskap,

argument som at folk kommer bare for internett linja osv føler jeg er omtrent som å se når en tryllekunstner trekker kanina ut av hatten.

Forbløffende men bare juks...

Lenke til kommentar
Er nå vel bare rett og rimlig at folk betaler inn til fellesskapet vårt. Uten fellesskapet får vi f.eks ikkje fine veger og bra sjukehus her i landet, med meir.

 

Kvifor skal liksom folk reiser på TG ha momsfritak?

 

Du har bomma på poenget. Skal TG ha moms, så skal absolutt alle andre festivalar for musikk, film, mat, bil/motorarrangement, flystevner osv. ha moms óg. Slik det er per i dag er slike andre ting fritatt frå moms fordi det er kulturarrangement. Skal dei ha fritak, skal TG ha fritak. Skal TG ha moms, skal alle dei andre ha moms.

 

Det er snakk om ikkje å skilje ut ein type kultur som "ukultur" fordi konservative politikarar syns noko anna.

Lenke til kommentar
Er nå vel bare rett og rimlig at folk betaler inn til fellesskapet vårt. Uten fellesskapet får vi f.eks ikkje fine veger og bra sjukehus her i landet, med meir.

 

Kvifor skal liksom folk reiser på TG ha momsfritak?

 

er greit nok det du skriver her, problemet ligger i at kulturarangemang skal være momsfrie.

De vil ikke erkjenne at Data er kultur.

Da er det flott at rett før denne saken blåste opp gikk GISKE ut å sa følgende:

"Data ER kultur"

 

Er helt greit at TG skulle beskattes om alle kulturbegivelser var momspålagt...

Det store spørsmålet er hvem avgjør hva som er kultur?

Skatte ØST synes tydeligvis at Danseband og andre slike arrangement er kultur, derfor slipper de beskattning....

Lenke til kommentar

Fine veier? vell mulig du kjører 4 felten rundt oslo bare. og har et privat sjukehus som du har 5 private sjukepleiere og ikke syke pasienter som ligger på gangen, badet osv.

Om du tar deg en tur ut av oslo's 4felt og litt lengere finner du fort veier som hestene hadde protestert i å gå på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...